Українська література 11 клас
Тема. О. Довженко. «Зачарована Десна». Історія написання, її автобіографічна основа, сповідальність оповіді. Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина. Морально-етичні проблеми, порушені в повісті
Мета: вчити учнів коментувати й аналізувати текст твору, визначати основні теми й мотиви, характеризувати образи-персонажі; розвивати навички аналізу творів; виховувати свободу вибору, дієвість
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації, фото, текст твору
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
- Що спонукало О. Довженка поринути у своє минуле?
-З яких джерел формувалася особистість письменника, його талант?
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя про роботу О. Довженка над кіноповістю «Зачарована Десна»
2. Обмін враженнями щодо прочитаного
3. Розкриття символіки твору, складання асоціативного куща
4. Бліц-опитування за змістом кіноповісті:
- Погребня була улюбленим місцем …
- Дід прожив під сонцем близько …
- Чому Сашко хотів, щоб його вкусила бджола?
- Якої картини боявся Сашко?
- Батько Сашків не мав змоги купити чоботи через, як він казав, …
- Петро Довженко рятував людей від води на свято …
- Чим кожного разу закінчувалася косовиця?
- Кого бачив Сашко одного разу на березі Десни?
- Коні між собою говорили, що батько б’є не їх, а свою …
- Чому Сашка не взяли до школи?
- Як ви розумієте слова: «..дивлячись часто униз, не втратив щастя бачить оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах»?
5. Завдання для роботи в групах
Характеристика героїв твору
І група – характеризує образ малого Сашка
ІІ група – характеризує образ матері
ІІІ група – характеризує образ батька
ІV група – характеризує образ діда
( Складання сенканів до образів )
6. Визначення проблематики кіноповісті «Зачарована Десна»
( Учні називають по черзі ) :
- доля української нації;
- сімейних традицій;
- збереження рідної природи;
- взаємовідносини у сім’ї;
- освіти;
- гармонія людини й природи;
- служіння митця своєму народові.
7.Асоціативний твір-замальовка
Знайдіть і прочитайте опис річки Десни у творі. Складіть твір-мініатюру «Річка мого дитинства» (усно)
8. Аукціон цікавих думок
Читаючи кіноповість «Зачарована Десна», ви мали виписати актуальні для нашого часу і для вас особисто думки
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
- Що виніс зі свого дитинства О. Довженко? Доберіть текстуальну відповідь
V. Підведення підсумків уроку
Мікрофон. Для себе із «Зачарованої Десни» я взяв …
VІ. Домашнє завдання
Заповнити візитівку твору (жанр, тема, ідея, особливості сюжету, основний лейтмотив, мова твору).