Конспект уроку "Захворювання нервової системи та їх профілактика"

Про матеріал
Мета уроку : Навчальна: ознайомити учнів з найпоширенішими захворювання нервової системи, розглянути причини виникнення захворювань і заходи їх профілактики; Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур на прикладі органів нервової системи; Виховна: усвідомлювати значимість профілактики захворювань нервової системи, уникнень травматизму, відмови від шкідливих звичок.
Перегляд файлу

Біологія                                              8 клас                                      ____________

Тема :  захворювання нервової системи  та їх профілактика.

Мета уроку : 

Навчальна: ознайомити  учнів  з  найпоширенішими  захворювання  нервової системи, розглянути причини виникнення захворювань і заходи їх профілактики; 

Розвиваюча: розвивати  вміння  логічно  мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур на прикладі органів нервової системи;

Виховна: усвідомлювати   значимість  профілактики  захворювань  нервової системи,   уникнень травматизму, відмови від шкідливих звичок.

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми: Вправи «Вірю — не вірю», «Ланцюжок», перегляд відеосюжетів, бесіда, асоціативний кущ.

Матеріали та обладнання: презентація, відеосюжети

Хід уроку

І  Організаційний етап

ІІ Актуалізація опорних знань

Вправа «Вірю — не вірю»

  1.                   Головний мозок складається з п’яти відділів.
  2.                   Найбільшим відділом головного мозку є проміжний мозок.
  3.                   Автономна нервова система працює без свідомого контролю людини.
  4.                   Кора головного мозку має звивини та борозни.
  5.                   Мозочок відповідає за мовлення.
  6.                   Тім’яна частка містить центри зору.
  7.                   Центри рефлексів чхання та кашлю розташовані в довгастому мозку.
  8.                   Мозочок забезпечує координацію рухів.
  9.                   До периферичної нервової системи входять нерви на нервові вузли.
  10.               Від спинного мозку відходить 35 пар нервів.
  11.               Кінцевий мозок є центром вищої нервової діяльності.
  12.               Кора головного мозку утворена сірою речовиною.

Відповіді

  1.                   +
  2.                  
  3.                   +
  4.                   +
  5.                  
  6.                  
  7.                   +
  8.                   +
  9.                   +
  10.              
  11.               +
  12.               +

 

Вправа «Ланцюжок» - дати коротку відповідь на питання

  1.  Нервова система складається із структурних і функціональних одиниць  - …….
  2.  До центральної нервової системи входить …….. і ………..
  3.  Скупчення відростків нейронів утворюють  ………..речовину.
  4.  Нервову систему поділяють анатомічно і функціонально на ……. і………..
  5.  Вегетативна нервова система відповідає за регулювання функцій ……………. органів.
  6. Відділ  головного мозку, який з’єднує спинний мозок із головним називається………..
  7. Мозочок відповідає за ………………..
  8. Від головного мозку відходить …….пар черепномозкових нервів.
  9. Від спинного мозку відходить ….пар спинномозкових нервів.
  10.  До периферичної нервової системи відносять………………………….. .

 

ІІІ  Мотивація навчальної діяльності учнів

 Бесіда

  • Які емоції ви знаєте? Чим зумовлені ці емоції?
  • Що впливає на поведінку людини, на її різні стани?

Вчитель: одне з найбільш часто поширених виразів — «нервові клітини не відновлюються". І з’явилось воно не на порожньому місці — нервова система відіграє провідну роль у функціонуванні організму. Саме нервова система відповідає за роботу всіх органів і систем, починаючи від биття серця і закінчуючи зростанням нігтів і волосся. Звичайно ж, роль всіх інших внутрішніх органів недооцінювати не можна, але самостійно жоден орган функціонувати не буде.

ІV  Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Нервова система пронизує весь наш організм і забезпечує його взаємодію з навколишнім середовищем, поєднує  в єдине ціле всі частини організму, сприяє розумовій діяльності людини. З допомогою нервової системи відбувається управління рухами і регуляція всіх функцій, які виконують різні органи. Але, на жаль, і нервова система під впливом будь-яких несприятливих факторів може дати збій в роботі і тоді виникають захворювання нервової системи, які потрібно обов’язково лікувати, бо  як  відомо  для   хворої  людини  втрачається  сенс  життя.

  • За якими ознаками ми можемо сказати, що людина має вади здоров’я?

( висловлювання учнів)

Отож, сьогодні ми будемо говорити про захворювання нервової системи та їх профілактику.

 Ознайомлення учнів з класифікацією захворювань нервової системи – робота зі схемою.

Screenshot_16

 

Вправа «Коло ідей»

Подумайте та назвіть причини порушень діяльності нервової системи:

  • Механічні травми, електричне ураження центральних і периферичних структур нервової системи;
  • Перегрівання чи переохолодження організму;
  • Інфекційні захворювання;
  • Вживання наркотиків, алкоголю, тютюнопаління;       
  • Вплив токсичних речовин;
  • Порушення обміну речовин, голодування, нестача вітамінів, особливо групи В;
  • Погіршення або припинення кровопостачання певної ділянки нервової системи;
  • Вплив хімічних речовин: антидепресантів, етилового спирту, наркотиків, отрут тваринного й рослинного походження.
  • Отруєння антибіотиками, важкими металами (ртуттю, миш’яком, свинцем, вісмутом, марганцем тощо).

Вчитель: Причинами порушень нервової системи є зовнішні або внутрішні чинники.

Зовнішні чинники — це травми (удари та поранення), ураження електричним струмом, надмірне перегрівання або переохолодження організму, інфекції та отрути, а також перевтома й шкідливі звички.

Внутрішні чинники — це розлади кровопостачання ділянки нервової системи та пов’язані з ними кисневе й білкове «голодування», дефіцит вітамінів, запальні процеси тощо.

На сьогоднішній день ми часто зустрічаємося з такою проблемою як нервові розлади. Вони спричиняють порушення нормальної роботи всіх внутрішніх органів. Зараз існує величезна кількість таких захворювань, оскільки щодня ми стикаємося з різноманітними ситуаціями, які не завжди є приємними.

Сьогоднішній ритм життя призводить до емоційних перенавантажень, стресів, хронічної втоми, відчуття тривоги, дратівливості.

Це призводить в свою чергу до зниження працездатності, неврозів та нервових зривів, головного болю тощо.

На домашнє завдання вам потрібно було підготувати повідомлення про найпоширеніші нервові захворювання.

Повідомлення учнів

Депресія – це сталий і хворобливий стан організму, після усунення причин, які призвели організм до такого стану. Причиною можуть бути перенесені тяжкі інфекції, велика кількость прийнятих лікарських препаратів. При депресії у людей може виникнути схильність до суїциду. Лікування даного захворювання тривале і вимагає великої уваги і розуміння з боку родичів. Слід суворо дотримуватися всіх приписів і призначення лікаря. Препаратів, які використовуються для лікування депресії ні в якому разі не можна приймати разом з алкоголем.

Неврастенія - характеризується нервовим виснаженням, перевтомою. До основних симптомів цього захворювання відноситься підвищена стомлюваність, часта і безпричинна зміна настрою, підвищена слізливість, відчуття душевного дискомфорту. У людей, які страждають цим захворюванням нервової системи, може з'являтися роздратування на навколишні предмети, гучний звук, голоси, яскраве світло чи різкі запахи. Будь-які дрібниці, навіть неправильно сказана якась фраза можуть послужити приводом для спалаху гніву і брутальності. Неврастенію ні в якому разі не можна вважати легким захворюванням. Якщо її вчасно не лікувати, то вона може призвести до незворотних наслідків в організмі людини.

Істерія характеризується переважанням емоцій над розумом. Тому в істериків неадекватна реакція на зовнішні подразники. При спостереженні за такими хворими лікарі дуже швидко помічають, що головна мета людини — гра на публіку. Удавано втратити свідомість або закотити істерику — улюблена справа. Раніше подібна поведінка вважалося ознакою поганого виховання, проте лікарі довели, що це достовірне свідчення серйозних проблем з нервовою системою. Подібний стан може супроводжуватися такими явищами, як втрата апетиту, нудота і блювота, патологічна зміна ваги, порушення нормального функціонування серцево-судинної системи.

Неврологічні розлади обумовлені змінами в ЦНС. Сюди відносять таке захворювання, як епілепсія (падуча хвороба). Це хронічне захворювання, що виникає в дитячому і юнацькому віці і проявляється епілептичними нападами. Епілепсія у дорослих осіб буває зумовлена пухлиною головного мозку, травмою голови, інсультом або порушенням хімічного балансу.

Психози пов’язані з пошкодженням структур центральної нервової системи. При цьому хворий не може правильно оцінювати себе, навколишні обставини, ставлення інших людей до себе. Вони часто супроводжуються мареннями, галюцинаціями тощо. Марення - ідеї, судження, які не відповідають дійсності, помилково обґрунтовані. Вони повністю оволодівають свідомістю хворого, не піддаються корекції шляхом переконання і пояснення. Хворий оцінює свої дії як правильні, активно бореться з противниками своїх ідей. Зміст марення може бути найрізноманітнішим, але частіше за все трапляється марення переслідування (хворі впевнені, що за ними слідкують з космосу, приватні детективи, сусіди), марення збитків (хворі впевнені, що крадуть їх речі, хочуть вигнати їх з квартири), марення впливів (зі сторони інопланетян, чарівників і т.д.). Галюцинації - вперше описав Ж. Ескіроль. Він визначав галюціанта як людину, у якої існує переконання, що вона бачить, чує чи якось інакше сприймає нібито існуючий предмет. Видіння можуть бути страшними чи приємними, голоси можуть доноситися ззовні чи звучати всередині голови. Голоси можуть віддавати накази, сварити хворого чи коментувати його дії тощо. У момент напливу голосів хворі не можуть протистояти їх наказам і здійснюють найрізноманітніші, нерідко кримінальні вчинки.

Розсіяний склероз – це прогресуюче захворювання центральної нервової системи, що клінічно проявляється розладами зору, патологією рухової та чутливої сфер. Ця хвороба розвивається внаслідок ураження мієлінової оболонки, яка захищає нервові волокна. Макрофаги видаляють ушкоджені ділянки мієліну, що призводить до оголення волокон та порушення проведення імпульсів по них. В Україні показник поширеності РС у середньому сягає 25 випадків на 100 тис. населення, що свідчить про зону середнього ризику поширення захворювання.

Хвороба Паркінсона -  це повільно прогресуюче захворювання дегенеративного характеру, яке характеризується вибірковим ураженням нейронів головного мозку. Клінічно воно проявляється руховими розладами: тремтіння рук, ніг чи голови. З часом розвиваються обмежена рухливість, яка часто спричиняє втрату міміки обличчя і поступове вповільнення чи зникнення рухливості. Цією хворобою страждають приблизно 1-2% людей віком понад 65 років. На сьогоднішній день медицина володіє багатьма знаннями в біохімічних і молекулярних механізмах цього захворювання, проте істинні причини хвороби Паркінсона залишаються не відомими досі. Основні припущення виникнення недуги наступні: спадкова схильність, вікові зміни, зовнішнє середовище – несприятлива екологія, вплив важких металів, отруйні речовини, віруси, інфекційні захворювання. Вік вважається єдиним зрозумілим фактором ризику захворювання: чим старша людина, тим вище ймовірність, особливо в поєднанні зі спадковою схильністю.

Перегляд та обговорення відеосюжетів про хворобу Альцгеймера, анорексію (джерело YouTube)

Робота з таблицею

Захворювання нервової системи інфекційного походження (слайд)

Захворювання

Причини, механізм утворення

Сутність і наслідки

Енцефаліт

Віруси, деякі бактерії, найпростіші або гриби, що передаються через укуси кліщів і комарів, алергени або токсини

Запалення головного мозку, яке може призвести до паралічів і смерті

Менінгіт

Віруси, бактерії, гриби та деякі паразитичні черви, що передаються через немиті руки або повітряно-крапельним шляхом; деякі антибіотики та протизапальні препарати

Запалення оболонок головного або спинного мозку. Може призвести до тяжких ускладнень: глухоти, епілепсії, гідроцефалії та проблем з розумовим розвитком у дітей, інколи — смерті

Поліомієліт

Вірус поліомієліту, що може потрапити до організму повітряно-крапельним шляхом або через немиті руки, продукти харчування

Ураження сірої речовини спинного мозку, яке призводить до паралічу або навіть смерті

Неврит

Віруси, бактерії, токсини, застуда, травмування тощо

Запалення периферичних нервів, що призводить до зниження або втрати чутливості, паралічу та парезів

Мозковий штурм: Яким чином можна уникнути інфекційних захворювань?

V  Узагальнення та систематизація знань та умінь учнів

Вчитель: звичайно, що світ без хвороб існувати не може, але їхню кількість можна зменшити.

Вправа «Вибір»

Виберіть заходи профілактики захворювань нервової системи:

активний відпочинок,  туризм, голодування,  музика, створення конфліктних ситуацій, прогулянки на свіжому повітрі, частий перегляд телепередач, творча діяльність, уникнення травмувань спини  та голови, перебування в людних місцях під час різних епідемій, загартовування, шкідливі звички, профілактичні щеплення, уникнення  контактів з алергенами та токсинами; уникнення застуд, стресів, перевтоми, недосипання, нераціональне використання комп’ютера.

Бесіда:

  • Чи впливає на нервову систему тривале перебування за комп’ютером?
  • Чи можна посиденьки за телефоном та комп’ютером назвати шкідливими звичками?
  • Від кого, в першу чергу, залежить стан нервової системи?

Вчитель: Науково доведено, що негативні емоції теж провокують появу різних хронічних захворювань. Позитивні емоції сприяють швидшому одужанню.

Обговорення народної мудрості: «Гроші втратив – нічого не втратив, час втратив – багато втратив, здоров’я втратив – усе втратив».

Поради

Рослини — «друзі» нервової системи.

  • Броколі протидіє стресам.
  • Брюссельська капуста сприяє правильному розвитку нервової системи та зменшенню ризику вроджених вад у дітей.
  • Цвітна капуста допомагає виводити токсини з організму.
  • Зелений горошок покращує розумову діяльність.
  • Кукурудза захищає організм від розладів роботи нервової системи, пов’язаних зі старінням.
  • Картопля та вишня знижують ризик тромбоутворення і запобігають інсультам.
  • Слива усуває безсоння, покращує настрій.
  • Мигдаль активізує пам’ять.
  • Яблука знімають втому мозку.

Вправи для нервової системи

Помасуйте руки

Наше тіло часто саме дає нам сигнали і підказки у боротьбі зі стресом. Можна часто побачити, як люди під час сильного напруження, потирають руки, або стискають кулаки. Справді, глибокий масаж долонь приводить нашу нервову систему в стан спокою.

Закрийте очі

80% сенсорної стимуляції йде від очей. Закриваючи їх хоча б на деякий час, ми даємо мозку перепочинок.

Вдих і видих

Глибоке і рівномірне дихання, також, діє на нас заспокійливо.

Обніміть себе

Десятисекундні обійми можуть знизити ризик хвороби серця, перемогти стрес, зняти втому, зміцнити імунну систему. Якщо біля вас немає нікого, з ким можна було б пообніматись, зробіть це самі.

Притисніться до стіни

Дивно, але правда, якщо ви переносите вагу свого тіла на тверду, нерухому поверхню і відчуваєте силу гравітації, ваша нервова система відновлює контроль над тілом.

VІ  Підсумок уроку

  • Оцінювання учнів;

VІІ Домашнє завдання

Підготуватися до уроку узагальнення знань

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пушкар Анастасія Вікторівна
    Дякую за змістовний урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
13140
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку