Насіння. Умови проростання Насіння

Про матеріал

Матеріал являє собою розгорнутий конспект уроку біології 6 класу "Насіння. Умови проростання насіння".

Перегляд файлу

Тема: Насінина. Умови проростання насіння. Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насінин»

Мета:

  • освітня: ознайомити учнів із особливостями будови насінин квіткових рослин, розглянути значення насіння для рослин;
  • розвивальна: розвивати вміння співставляти й робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати раніше отриманні знання;
  • виховна: виховувати позитивне ставлення до рослин, розуміння єдності всього живого.

Клас: 6

Обладнання й матеріали: магнітна дошка, магніти, малюнки, презентація, підручник, робочі зошити, лабораторний посуд, сухе та пророщене насіння квасолі та пшениці.

Базові поняття та терміни уроку: насінина, сім’ядолі, зародок, ендосперм, рубчик, дводольні рослини, однодольні рослини, проростання.  

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наскрізні змістовні лінії: екологічна безпека та сталий розвиток, здоров’я і безпека, підприємливість і фінансова грамотність.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя.

Очікуванні результати:

  • знаннєві: оперують термінами: квітка, запліднення, насінина; називають умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин;
  • діяльнісні: описують ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); планують власні спостереження життєдіяльності рослини; уміють пророщувати насінини, фіксувати результати дослідів і досліджень; застосовують знання для догляду за рослинами.
  • ціннісні: висловлюють судження, що утворення насіння має пристосувальний характер.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель: Доброго ранку, шановні учні! Сьогодні за віконечком гарний день. Щоб підтримати сонячну погоду у класі (або покращити дощову), я принесла до класу наше власне, додаткове сонечко, яке буде зігрівати нас на уроці та освітлювати нам шлях до нових знань. Отже, давайте з гарним настроєм працювати на нашому уроці.

Але, як ви знаєте, сонце це лише частина того, що необхідно всім живим організмам, в тому числі і рослинам, для життя. Тому я пропоную сьогодні зібрати всі ці чинники та протягом уроку скласти скрайбінг. 

Також я пропоную разом з нами скласти таку картину, але в зменшеному варіанті,  і Дмитру! А потім в кінці уроку порівняти наші результати.

 

ІІ. Актуалізація знань

Перевірка домашнього завдання. Різнорівневі вправи. Середній рівень – вправи «Ланцюжок», достатній та високий рівень – вправа «Знайти помилку». (Додаток 1,2)

1. Вправа « Знайди помилку».

Варіант 1

1. Спермії утворюються в зародковому мішку.

2. Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.

3. Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».

4. Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.

5. Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

Наявність помилки

Помилка

Правильна відповідь

1.

+

зародковому мішку

пилкових зернах

2.

-

-

-

3.

-

-

-

4.

+

Запилення

Запліднення

5.

+

Ендосперм

Зиготу

 

Варіант 2

1. Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.

2. Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.

3. Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.

4. Процес « подвійного запліднення» відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.

5. По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

Наявність помилки

Помилка

Правильна відповідь

1.

+

пилкових зернах

зародковому мішку

2.

-

-

-

3.

+

Зиготу

Ендосперм

4.

-

-

-

5.

+

три спермії

два спермії

 

2. Вправа «Ланцюжок». Скласти послідовність етапів подвійного запліднення за допомогою флеш-карток. 

 

Вчитель: Ви всі дуже добре справились із завданнями! Тому я хочу доповнити нашу картину і прикипіти на дошку стебло, яке буде символізувати ваші знання, отриманні на попередніх уроках і будуть основою для отримання нових знань протягом сьогоднішнього уроку.

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Квітка знань». У вчителя знаходяться пелюстки квітки на яких записані терміни. Учні по черзі дають визначення, після чого вчитель прикріплює їх на дошку. Але одне визначення є новим для учнів, на яке вони не можуть дати відповідь (насіння). Це і визначає тему уроку. Після виконання вправи на дошці повинна отриматися квітка, ще одна частина малюнка. 

Терміни: квітка, запилення, запліднення, суцвіття, плід, Навашин, насінина.

Оголошення теми уроку.

 

IV Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя та складання опорного конспекту у зошиті.

Поява насінини – найдосконаліше пристосування до розмноження і розселення рослин, що утворюється в результаті запліднення з насінного зачатку.

Насінина – генеративний орган рослин, який утворився в результаті запліднення із насінного зачатка.

Насінина складається із зародка рослини та ендосперму. Вона вкрита насінною шкіркою, що утворилась із покривів насінного зачатка. Насінна шкірка захищає зародок та ендосперм від висихання, механічних ушкоджень тощо. Поверхня насінини зазвичай гладенька, але може бути і шорсткою, з шипами, ребрами, волосками, горбиками та іншими виростами шкірки. Всі ці утвори - пристосування насіння до поширення.

Головна частина насінини - це зародок рослини. Зародок складається з тих самих органів, що і доросла рослина: зародкових стебла, бруньки та листків. Перші листки зародка мають назву сім'ядолі.

В ендоспермі містяться запасні поживні речовини, необхідні зародку для розвитку та проростання. Часто ще під час дозрівання насінини зародок використовує поживні речовини ендосперму повністю. Тоді утворюється насінина без ендосперму. Запасні речовини у таких рослин відкладаються або у м'ясистих сім'ядолях, як-от у гороху, квасолі та гарбуза, або в інших частинах насінини, наприклад у грициків - у зародковому корінці.

На поверхні насінини помітні рубчик і пилковхід. Рубчик - слід від насіннєвої ніжки, за допомогою якої насіннєвий зародок кріпиться до стінки зав'язі, пилковхід зберігається у вигляді маленького отвору в шкірці насінини.  

Зародки одних квіткових рослин (пшениці, кукурудзи, цибулі, тюльпана) мають лише одну сім'ядолю, інших - дві (у гороху, квасолі, капусти, яблуні, соняшника). Усі рослини, які мають у насінні дві сім’ядолі, об’єднані за цією ознакою у клас дводольних рослин. У деяких покритонасінних рослин у насінні є всього одна сім’ядоля і вони об’єднані у клас однодольних рослин.

   Насінина дводольної рослини, наприклад, квасолі, вкрита товстою шкірочкою. На вузькій увігнутій поверхні насінини розташований рубчик. Зародок у вигляді двох добре розвинутих сім’ядолей, зародкового корінця, зародкового стебельця і брунечки. Всі поживні речовини містяться в сім’ядолях, які є першою парою видозмінених листків зародка.

   Насінина однодольної рослини, наприклад, зернівки пшениці, вкрита оплоднем, що зрісся зі шкірочкою насінини, а під нею містяться зародок і запасаюча тканина у вигляді ендосперму. Зародок має сформовані вегетативні органи майбутньої рослини: зародковий корінець з кореневим чохликом, зародкове стебельце і брунечку. В центрі брунечки добре помітний конус наростання, вкритий зародковими листочками. Верхній зародковий листок захищає проросток при проходженні крізь грунт. Частина зародка, що прилягає до ендосперму, є редукованою сім’ядолею і має назву щитка, через який зародок отримує поживні речовини і воду з ендосперму.

 


V Закріплення нового матеріалу

1. Виконання вправи https://learningapps.org/4578071

2. Виконання завдань в робочому зошиті (ст. 46) та перевірка за допомогою QR-коду. (Додаток 3)

 

1. Одну сім’ядолю має насінина

Г) жита

2. Для проростання насінини гороху НЕ потрібне

В) світло

3. Сухі плоди утворює рослина

А) горох

4. Будова насінини. Напишіть назви елементів будови насінин, що позначені на малюнку цифрами. Наведіть по три приклади однодольних та дводольних рослин.

1. Зародкове стебло

2. Зародкова брунька

3. Зародковий корінь

4. Сімядоля

5. Зародок

6. Насінна шкірка

7. Ендосперм

Дводольні рослини: горох, квасоля, соняшник.

Однодольні рослини: пшениця, кукурудза, цибуля.


 

Вчитель: Ми з вами гарно попрацювали! Але це ще не все, що ми повинні зробити на сьогоднішньому уроці. Тому нам для продовження роботи потрібен легкий подих вітру, який принесе нам свіже повітря і сили на подальшу роботу. Так само і нашій квітці потрібно повітря. Тому я хочу прикріпити на дошку частини нашої з вами картини, які будуть символізувати легкий подих вітру.

 

VІ Застосування здобутих знань

За несприятливих для проростання умов (холод, посуха) насінина може певний час перебувати у стані спокою. З настанням сприятливих умов (підвищення температури й зволоженості) насіння поглинає воду і при наявності достатньої кількості повітря проростає.

Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насіння»

Мета: дослідити вплив умов навколишнього середовища на процеси проростання насіння.

Обладнання та матеріали: насіння пшениці, квасолі, вода, склянки.

Хід роботи

1. Взяти п’ять склянок, пронумерувати їх. У кожний з них покласти до 10 насінин, розмістивши в один шар.

2. Склянку 1 із сухим насінням поставити в тепле і гарно освітлене місце.

3. На дно інших склянок налити води стільки, щоб лише змочити насіння.

4. Помістити склянки в різні умови:

- склянку 2 поставити в тепле й освітлене місце;

- склянку 3 щільно закрити корком і теж розмістити у теплому й світлому місці;

- склянку 4 поставити в холодне місце;

- склянку 5 поставити в тепле місце, але в цілодобову темряву.

5. Упродовж тижня спостерігати за насінням в усіх банках. У якій банці насіння проросло раніше за всіх інших?

За результатами спостережень заповнити таблицю.

Номер банки

Створені умови

Проростання насіння

1.

Повітря, тепло, світло

Насіння не змінилось, проростання не відбулось

2.

Вода, повітря, тепло, світло

Проростання відбулося швидко

3.

Вода, мало повітря, тепло, світло

Насіння набухло, але проростання не відбулося

4.

Вода, повітря, холод

Проростання відбулось, але не так швидко

5.

Вода, повітря, тепло, темнота

Проростання відбулося швидко

 

6. За результатами роботи зробити висновок про умови, які необхідні для проростання насіння.

Висновок: для проростання насіння необхідна сукупність певних факторів, серед яких вода, доступ повітря, достатня температура повітря. Рівень освітленості на проростання насіння не впливає тому, що в природних умовах проростання відбувається в грунті без доступу світла.  

 

Вчитель: У нас з вами вже є дуже гарна картина, але все ж таки тут чогось не вистачає. Після виконання ми знаємо всі фактори, які необхідні для рослин. Тож давайте ми додамо до нашої картини останній, але один з головних факторів, який необхідний живим організмам. Як ви думаєте, що це? Звичайно ж це вода. Прикріпити на дошку хмаринку з краплинками води.

 

VІІ Підсумок уроку

Підведемо підсумок уроку, відповівши на питання:

1. Що таке насіння?

2. З яких частин вона складається?

3. Які умови для проростання насіння?

 

Вчитель: Давайте тепер порівняємо результат роботи на уроці Дмитра та наш. Можливо наші картини і не дуже схожі, але це нам ще раз нагадує, що кожен з особливий та унікальний. Тому пам’ятайте про це!

Скажіть, будь ласка, чи зігрівало вас наше сонечко на дошці? Якщо вам було на уроці цікаво та приємно працювати, покажіть насінинку, що проросла. Якщо вам не сподобався наш урок, покажіть насінинку, що не дала паростку. Дякую вам за сьогоднішню плідну роботу.

 

VІІІ Інструктаж домашнього завдання

Вивчити §36-37

За вивченою темою скласти 3 запитання для однокласника

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

ПИЛОК ПОТРАПЛЯЄ НА ПРИЙМОЧКУ МАТОЧКИ

ЗАПИЛЕННЯ

 

УТВОРЕННЯ І РІСТ ПИЛКОВОЇ ТРУБКИ

РУХ СПЕРМІЇВ ПИЛКОВОЮ ТРУБКОЮ

СПЕРМІЙ 1 + ЯЙЦЕКЛІТИНА

УТВОРЕННЯ ЗИГОТИ

СПЕРМІЙ 2 + ЦЕНТРАЛЬНА КЛІТИНА

УТВОРЕННЯ ЕНДОСПЕРМУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Вправа « Знайди помилку»

Варіант 1

1. Спермії утворюються в зародковому мішку.

2. Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.

3. Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».

4. Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.

5. Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

Наявність помилки

Помилка

Правильна відповідь

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

Вправа « Знайди помилку»

Варіант 2

1. Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.

2. Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.

3. Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.

4. Процес « подвійного запліднення» відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.

5. По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

Наявність помилки

Помилка

Правильна відповідь

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Горобець Анна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
14133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку