Урок на тему "Різноманітність видів земноводних, їхнє значення у природі й житті людини"

Про матеріал
Формування знань про різноманіття живих організмів,навчити розрізняти види земноводних, їхнє практичне значення для людини.
Перегляд файлу

 Урок на тему

Тема: Різноманітність видів земноводних, їхнє значення у природі й житті людини.

                                                                                    

 

Цілі: сформувати знання  про різноманіття живих організмів,  навчитися розрізняти види земноводних, знати їхнє практичне значення для людини; сприяти формуванню наукового світогляду учнів, розвивати спостережливість, уміння порівнювати узагальнювати, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес учнів; здійснювати природоохоронне й екологічне виховання.

 

Тип уроку: засвоєння знань.

 

                                                             

                                                            Хід уроку:

 

І. Організація класу

   Планета людей неможлива без рослинного і тваринного світу. Дивне і незвичайне завжди поруч з нами – треба лише трішки призупинитися, придивитися, і з’явиться маса питань, на які захочеться знайти відповідь. Світ живої природи дивний тим, що допитливим він завжди ставить запитання. Сьогодні ми з вами вирушимо у світ земноводних тварин.

 

II. Перевірка знань

 

  1.               Зовнішній вигляд земноводних.
  2.               Дихальна і кровоносна системи.
  3.               Системи органів травлення.
  4.               Нервова система і органи чуття.
  5.               Розмноження земноводних.

III. Актуалізація опорних знань

 

  1.               Яку іншу назву мають земноводні?
  2.               Назвіть ознаки пристосувань земноводних до водного і наземного середовища.

IV. Вивчення нових знань

 

  1)Усі земноводні об’єднані у три ряди: Хвостаті, Безхвості, Безногі. Запишемо у

схему  відмінності:

 

 

 

 

 

1. Є хвіст

Хвоста немає

Тіло червоподібне

2. Кістяк хвоста складається

Хвостові хребці утворюють

 

із хребців

уростиль

 

3. Є зачатки ребер

Ребер немає

 

4. Передні і задні кінцівки

Задні кінцівки розвинені

Кінцівки відсутні

розвинені однаково

краще,ніж передні, мають плавальні перетинки

Риючий спосіб життя

 

 

  1.           Познайомимось із представниками різних рядів земноводних.

             ( Повідомлення учнів)

       Записування представників у схему.

3) Значення земноводних в природі і житті людини.

Наша жаба – допитлива й спокійна істота. Вона слугувала об’єктом вивчення медиків, фізіологів, конструкторів. Особливості зору жаби були використані для створення радара. Першими хребетними тваринами, які здійснили політ у космос, були жаби. За видатні заслуги в наукових дослідженнях жабам споруджено два пам’ятники в Токіо і Парижі.

Земноводні – винищувачі шкідливих безхребетних. Одна жаба за весну і літо знищує 1260 шкідників сільського господарства. Земноводними харчуються: єнотоподібні собаки, норки, видри, борсуки, птахи, риби. Смачне м’ясо задніх кінцівок жаб вважається ласощами в багатьох народів.

  1. Охорона земноводних.

У багатьох країнах чисельність земноводних, особливо жаб, сильно зменшилась, вони взяті під охорону.

Види занесені до Червоної книги України:

плямиста саламандра, альпійський тритон, карпатський тритон, очеретяна жаба.

V.  Закріплення вивченого матеріалу

  1. Гра « Хто зайвий»

а) ропуха, тритон, карась, саламандра;

б) квакша, озерна жаба, ропуха, тритон;

в) карпатський тритон, саламандра плямиста, трав’яна жаба.

  1. Бліц-турнір.

а) чому жаба не їсть мертвих мух?

б) чи п’є жаба воду?

в) як дихає пуголовок у воді? про що це говорить?

г) для чого квакають жаби?

  1. Знайди помилки в оповіданні « Ранок жабки»

Настав чудовий літній ранок. Промені сонця ніжно пестили блискучу поверхню ставочка, запалювали діамантами краплі роси на пелюстках калюжниці, латаття та рогозу, що росли понад водою. Від їх теплого дотику прокинулась маленька жабка, що спала під широким листком очерету. Вона відкрила очі й солодко позіхнула. їй подобалися ці вранішні часи, коли вітерець пестить її суху гладеньку спинку, зябра жадібно вбирають свіже повітря, а прохолода збадьорює все тіло –  від гостренького носика до кінчика хвоста. Від свіжого повітря прокинувся апетит, і жабка витягнувши шию, почала озиратися у пошуках сніданку. Неподалік від своєї схованки вона помітила зарості соковитого молочаю і швиденько поповзла до них. Своїми гостренькими зубками жабка відгризала смачні соковиті листочки, вгамовуючи голод.

Старанно прожувавши сніданок, вона запила його водою із ставка й сіла погрітися на сонці. Від його тепла кров швидше рухалася судинами й серце радісніше билося в грудній клітці. Жабка задоволено розправляла лапки з маленькими кігтиками й перетинками між пальцями, коли почула голосне скрекотіння - то гукали її подружки, жабка пірнула у воду й швидко попливла до них.

  1. Розв’яжіть   задачу:

За спостереженнями вчених одна травяна жаба зїдає за добу приблизно сім шкідливих комах. Скільки комах зїсть одна жаба за шість місяців активного життя? Десять таких жаб?

 

  1. Підсумки уроку. Рефлексія.

Земноводні - дуже цікаві і корисні тварини. Вони - частина природи навколо нас. Марк Твен говорив: « Жабам тільки освіти не вистачає, а так вони на все здатні» Треба любити і оберігати цих тварин:

 

      Зелений світ смішної жабки,

      Мурашку, равликову хатку Байдужістю не згуби,

      Оберігай, шануй, люби!

      Діти, що вам найбільше запам’яталось на уроці?

 

  1. Домашнє завдання.

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку