Конспект уроку зарубіжної літератури для 5 класу "Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е. Портер « Полліанна»"

Про матеріал

Розробка допоможе в нестандартній формі з використанням інноваційних форм і методів роботи осягнути глибину закладеної у творі ідеї, допомогти усвідомити в чому полягає суть ідеї радості життя і відкриття світу виховати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної літератури у 6 класі

Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е. Портер « Полліанна».

Мета: навчальна: сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; допомогти усвідомити в чому полягає суть ідеї радості життя і відкриття світу;

 розвивальна: формувати навички переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження;

 виховна: виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до

загальнолюдських цінностей.

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційна частина.

Вступне слово вчителя. (слайд 1)

Вже зовсім скоро ми будемо відзначати свято, яке у всіх асоціюється із весною, жіночністю та красою. Прислухайтеся до цих звуків.

Аудіозапис. (слайд 2)

  •                  Про яке свято йде мова? (8 Березня)
  •                  Які подарунки ви хочете отримали в ці дні?

Гра на розвиток творчого мислення « Дарую з любов’ю»

Учні передають один одному квітку зі словами « Друже, вітаю тебе й хочу подарувати ...»

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Подарунки люблять усі. Пригадайте , що сподівалася отримати із

благодійної допомоги дівчинка Полліанна, про яку ми говорити з вами на попередніх уроках? ( Ляльку)

  • А що отримала? ( Милиці).
  • Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано себе поводила? (слайд 3)

Розгадати кросворд. (слайд 4)

1 .Риса характеру дівчинки (доброта)

2. Про дівчинку турбувалася - жіноча ... (допомога)

3. Зачіску місіс Сноу Поліанна прикрасила ..(гвоздикою)

4. Ім’я головної героїні роману. (Поліанна)

5. Батько дівчинки був ... (священик)

6. Непривітного незнайомця звали - містер ... (Пендлтон)

7. Улюблена страва місіс Сноу . (холодець)

Якщо ви правильно розгадали кросворд, то прочитаєте ключове слово, яке стосується нашого уроку. (слайд 5)

ІІ. Оголошення теми, мети уроку (слайд 6)

Недарма ми почали з вами розмову про весну та весняне свято. Адже весна - це завжди світло та радість. А головна героїня роману «Поліанна» є тим промінчиком, який несе радість оточуючим. Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

(Запису зошити)

Епіграф (слайд 7)

Учні читають на дошці вираз англійською мовою, перекладають його.

«Кожний день не може бути гарним, але щось гарне є у кожному дні»

  • Як ці слова повязані з темою уроку?

ІІІ. Цілепокладання

  • З чим у нас асоціюється весна, 8 Березня? (3 квітами)
  • Діти, як ви думаєте, чому навчить вас сьогоднішній урок?

Так, ви навчитеся грати в радість, а ще висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка - Полліанна, котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.

ІУ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. «Детектор брехні»

1. Батько Поліанни був лікарем? (-)

2. Сім’я була бідною (+)

З. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)

4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)

5. Поліанна була веселою і радісною? (+)

6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)

7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)

8. Улюблена гра Поліанни - це хованки? (-)

9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)

10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)

Полінна дуже любила свої веснянки? (-)

12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

2. Літературна гра «Відгадай героя».

Риси характеру

Ім’я героя

Сувора, холодна, самотня, нещасна, вимоглива

Тітка Поллі

Дратівлива, вразлива, примхлива, буркотлива

Місіс Сноу

Замкнутий, похмурий, мовчазний, самотній

Джон Пендлтон

Сумний, зневірливий, бездомний

Джиммі

Привітний, добрий, чуйний, але самотній, нещасний

Лікар Чілтон

3. Робота в парах. Обери риси характеру

Підкреслити лише ті риси характеру, які притаманні Поліанні.

Жадібність, цікавість, сила волі,стриманість, обережність, розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб'язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість. (слайд 8)

Картинки по запросу сонечко4. Кольорограма

Учні обирають промінчик того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.

- А що ще асоціюється з цим кольором? (радість, сонечко)

5. Асоціативний кущ

На дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість".

А шо для вас радість? Як ви його розумієте?

Кожен учень підходить до дошки і пише на промінчику слово, з яким асоціюється "радість". Після цього учитель зачитує усі слова. Учні формулюють визначення. (слайд 9)

ПОЕЗІЯ (слайд 10)

Що таке радість?

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

Т. Цидзіна

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Додаток 2) (слайд 11)

  1. Слово вчителя

Радість буває різною. Щирою. Нещирою. Штучною. Лукавою. Вдаваною. Злорадною. А от, чи може радість бути невидимою? Коли, скажімо, я маю повні груди радості, але її ніхто не бачить?

Кожна людина почуває потребу в радісних моментах в своєму житті. Усмішка радості на обличчі людини — найсуттєвіший з існуючих немовних сигналів.

Ця емоція характеризується не тільки власним задоволенням себе, а і одобренням зі сторони інших осіб.

У романі Елеонор Портер також говориться про радість. Згадайте, що у ваших кольорограмах переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня - сонячна радісна дівчинка.

  1. Еврестична бесіда (слайд 12)
  •     Яку ж радість приносила Поліанна?

- Кого першого вона навчила грати свою гру?

- Чи легко Ненсі було зрозуміти правила гри?

- Чи навчилася Ненсі грати в радість?

- Кого ще навчила грати дівчинка свою гру?

- Як до її гри поставилася хвора жінка? Чи змінилась вона?

- Чи приносило радість дівчинці те, що все місто грає?

- Чи змінилися жителі містечка, граючись у радість? Чому?

- Чому кожен мешканець приходив до дівчинки з повідомленням, що еін грає її гру?

- Чому навчила Поліанна мешканців Белдігсвена? (Радіти життю)

  1.              Перегляд екранізації повісті. (Додаток 3) (слайд 13)

Полліанна має надзвичайний дар ~ жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти».

  1. Робота з текстом (в групах).

«Як « гра врадість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати)

  1.                група.  Втрата батька

«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них» (с. 186)

  1.                група. Хотіла ляльку, прислали милиці

« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» (с.194)

  1.                група. Тітка поселила Полліанну на горищі

« та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти.» (с. 192)

  1.                група.  Дівчинку залишили без вечері

« я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю» ( с. 192)

 

Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е. Портер зазначила: « Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече І що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, Що ми мусимо заперечувати існування труднощів.,страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустічати невідоме бадьоро і радісно».

  1.        Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

Очікувані результати Крем проти ластовиння ( для Полліанни)

Троянда ( любов тітоньки Поллі)

Стетоскоп ( лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)

Будинок (для Джиммі)

Скелет ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж « тримати скелета у шафі»)

Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)

Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)

Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

  1.          Зміни в поведінці героїв. (слайд 14)

Рольова гра

Ви будете акторами і від імені персонажів твору розкажете нам, як змінилося ваше життя під впливом Полліанни.

Міс Поллі

Мені 40 років, я живу в великому будинку. У мене було спокійне налагоджене життя.. Я майже не згадувала свою сестру Дженні, вважала її зрадницею. І ось раптом цей страшний лист. Почуття обов*язку змусило мене взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що приносила клопіт, порушувала тишу. Але з часом я дуже прив*язалась до цієї непосидючої, щирої і веселої дівчинки. Я навіть не зрозуміла, коли змінився мій характер, але мені це подобається. Полліанна змусила мене полюбити життя, переступити через гординю. Полліанна не тільки змінила мій характер, вона змінила мою долю. Я шаслива - поряд зі мною улюблена племінниця Полліанна і мій коханий - доктор Чилтон.

Джон Пендлтон

Я дуже багата людина. У мене великий будинок. Колись, дуже давно, я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я живу один, ніщо не радує мене, навіть моє багатство. З появою Полліанни, дівчинки-веселки, моє життя змінилося. Я зрозумів, що скравжня домівка неможлива без руки й серця жінки та присутності дитини. Я дуже хотів, щоб Полліанна переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати її. Але саме Полліанна вмовила мене всиновити сироту Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина. У нас справжня сім’я. Дякую, тобі, Полліанно.

Місіс Сноу

Я хвора жінка, у мене параліч ніг. Мені дуже прикро, усі люди можуть ходити, а я немічна, повинна лежати в ліжку. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це мене дратувало. Але поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся,робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною. Дякую тобі, Полліанно, за віру в життя.

Джиммі

Мені щойно минуло 10 років. Торік я жив у сиротинці.Але нас таких там було багато і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Я хотів мати власну домівку, ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого не було. Завдяки Полліанні у мене з’явився батько, якого я люблю. Тепер ми щаслива сім’я. Спасибі тобі, Полліанно.

До знайомства з Поліанною

Герой

Після знайомства з Поліанною

Сувора, холодна, самотня, нещасна, вимоглива

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/svit-lit-5-voloshuk/svit-lit-5-voloshuk-93.png

Турботлива, добра, чуйна тітка, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, грати в гру " Радість"і бути щасливою заміжньою жінкою

Дратівлива, вразлива, примхлива, буркотлива

http://images.mreadz.com/298/297303/19.jpg

Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити всілякі зачіски,прикрашені свіжими трояндами. Хвора почала навіть працювати. Вона в'язала одяг для дітей з притулку і раділа тому, що у неї здорові умілі руки

Замкнутий, похмурий, мовчазний, самотній

Картинки по запросу містер Пендлтон Поліанна

Став люблячим, турботливим батьком усиновленого хлопчика Джиммі. Його життя стало яскравим, веселим повноцінним.

Сумний, зневірений, бездомний

Картинки по запросу Джиммі Поліанна

Завдяки Поліанні у нього зявились і сімя, і названий батько, і будинок. Хлопець став щасливим.

Привітний, добрий, чуйний, але самотній, нещасний

Картинки по запросу лікар Чилтон Поліанна

Завдяки Поліанні лікар зумів порозумітися з коханою жінкою і одружитися, стати щасливим чоловіком.

В результаті досліджень діти приходять до висновку, що Поліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!

Учитель. Кожним своїм вчинком Поліанна доводить життєву мудрість: «Життя прекрасне, а бути щасливим — зовсім нескладно».

Слово вчителя. Ми багато говорили про гру у радість. Давайте сьогодні на уроці ми складемо правила гри.

  1.                    Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість. (слайд 15)

Гра "Радість"

  1. Завжди посміхатись.
  2. У поганому знаходити щось хороше?
  3. Ніколи не сумувати?
  4. Думати про те, що щось може бути гіршим.
  5. Ніколи не сміятися з чужого горя.
  6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.
  1.                    Гра в радість

То, як, діти, може, повчимося «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій ситуації. Тож спробуємо.

Цілий тиждень йде дощ…

Мені не купили шоколадку…

Краща подруга поїхала на канікули до бабусі…

Не працює інтернет…

  1.                    Вправа «Незакінчене речення» (слайд 16)

Радість життя - це..

V. Саморефлексія учнів

Заключне слово вчителя. (слайд 17)

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги «Полліанна» Е.Портер та її героїня.

«Мікрофон» (слайд18)

- Чому ви научились сьогодні на уроці?

- Чи з’явилось у вас бажання щось змінити у своєму житті?

- За що б ви подякували Е. Портер?

- Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку ? Порівняйте й оцінку власної діяльності на уроці. Сподіваюся, ми не даремно згаяли час. (ВРУЧЕННЯ КВІТОЧОК)

Оцінювання учнів. Мотивація оцінок.

VІI.  Домашнє завдання. (слайд 19)

Після виходу у світ книги про Полліанну , у Америці були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селищі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога - намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть твір-мініатюру « Як би змінилося наше селище, якби у ньому жила Полліанна?»

 

А щоб гарний настрій вас не залишав давайте подивимось невеличкий відеоролик. (слайд 20)

(Додаток 4)

docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
7544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку