Розгорнутий конспект уроку
Клас: 11.
Тема: Й. В. Ґете «Фауст». Трагічне кохання Фауста і Маргарити.
Мета: розкрити образи Фауста та Маргарити; розвивати навички пошукової роботи, вміння аналізувати й порівнювати літературні образи, формувати світоглядну позицію учнів, висловлювати власну думку; виховувати потяг до духовних проблем, прагнення знайти сенс життя.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ноутбук, кросворд, зашифровка, ребуси, випереджувальні завдання.
Література: Ісаєва О. О. Зарубіжна література (профільний рівень): підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А. О. Мельник, О. К. Бицько. Київ: УОВЦ «Оріон», 2019. 304 с.
Бути людиною – значить бути борцем
(Й.В. Гете)
Хід уроку
І. Організаціійний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. «Пристрастья не питая к трупам,
Спасибо должен вам сказать.
Мне ближе жизненные соки,
Румянец, розовые щеки.
Котам нужна живая мишь,
Их мертвою не соблазнишь…» (Мефістофель)
2. «И на меня капризі находили,
Но не припомню я таких причуд.
Меня леса и нивы не влекут,
И зависти не будят птичьи крылья…» (Вагнер)
3. «Едва я миг отдельный возвеличу,
Вскричав: «Мгновенье, повремени!» –
Все кончено, и я твоя добыча,
И мне спасенья нет из западни…» (Фауст)
4. «Усыпила я до смери мать,
Дочь свою утопила в пруду.
Бог думал ее нам на счастье дать,
А дал нам на беду…» (Маргарита)
«Неисправимые холостяки!
Как обратить вас в истинную веру?» (Марта)
(Аукціонер (вчитель) «продає» героїв твору. Учні по черзі говорять все, що їм відомо про того чи іншого героя. «Банкір» (учень) визначає цінність інформації).
Герої твору: Фауст, Мефістофель, Гретхен, Марта чи Вагнер.
(Надано 5 підказок, які характеризують того чи іншого героя. Завдання – відгадати героя твору.
* ліки, сенс життя, чорнокнижник, крила, рвіння (Фауст);
* спокусник, ратиці, темрява, пудель, тенети (Мефістофель);
* муштра, честь, відвага, слава, розпач (Валентин);
* ромашка дитина, в’язниця, кохання, спасіння (Маргарита).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Як ви розумієте зміст епіграфу до уроку.
(Учні читають поезії «Травнева ніч», «Зустрічі й розтавання»).
ІV. Сприйняття навчально матеріалу.
– Які зміни відбулися у душі Фауста під впливом кохання до Маргарити?
– Яким Фауст бачить тепер навколишній світ?
– Як ви розумієте такі рядки: «Я рвуся од жаги до насолоди, І в насолоді я жаги жадаю»?
- Якою ви уявляєте собі Маргариту?
- Які почуття оселилися у її серці?
- Яке значення має для неї кохання до Фауста?
V. Узагальнення і систематизація знань.
– Чи переміг Мефістофель наприкінці першої частини, якщо він згубив Маргариту й забирає із собою Фауста? (Фауст не відчув щастя, бо не любив по-справжньому. Його почуття – спокуса диявола, самореалізація за рахунок іншої людини. Маргарита ж щирістю своєї любові вистраждала право на спасіння).
VI. Підсумки уроку.
Ключ: «Всю долю людства я хочу пережити в глибинах свого я».
VII. Оцінювання знань учнів.
VIII. Домашнє завдання.
образотворче мистецтво, музика, театр (на вибір)» (високий рівень).