Конспект уроку зарубіжної літератури на тему: "Й. В. Ґете «Фауст». Трагічне кохання Фауста і Маргарити". 11 клас.

Про матеріал
Клас: 11. Тема: Й. В. Ґете «Фауст». Трагічне кохання Фауста і Маргарити. Мета: розкрити образи Фауста та Маргарити; розвивати навички пошукової роботи, вміння аналізувати й порівнювати літературні образи, формувати світоглядну позицію учнів, висловлювати власну думку; виховувати потяг до духовних проблем, прагнення знайти сенс життя. Тип уроку: комбінований. Обладнання: ноутбук, кросворд, зашифровка, ребуси, випереджувальні завдання. Література: Ісаєва О. О. Зарубіжна література (профільний рівень): підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А. О. Мельник, О. К. Бицько. Київ: УОВЦ «Оріон», 2019. 304 с.
Перегляд файлу

 

Розгорнутий конспект уроку

 

Клас: 11.

Тема: Й. В. Ґете «Фауст». Трагічне кохання Фауста і Маргарити.

Мета: розкрити образи Фауста та Маргарити; розвивати навички пошукової роботи, вміння аналізувати й порівнювати літературні образи, формувати світоглядну позицію учнів, висловлювати власну думку; виховувати потяг до духовних проблем, прагнення знайти сенс життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ноутбук, кросворд, зашифровка, ребуси, випереджувальні завдання.

Література: Ісаєва О. О. Зарубіжна література (профільний рівень): підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А. О. Мельник, О. К. Бицько. Київ: УОВЦ «Оріон», 2019. 304 с.

Бути людиною – значить бути борцем

(Й.В. Гете)

Хід уроку

І. Організаціійний момент.

1. Привітання.

2. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • «Упізнай героя»

1.  «Пристрастья не питая к трупам,

Спасибо должен вам сказать.

Мне ближе жизненные соки,

Румянец, розовые щеки.

Котам нужна живая мишь,

Их мертвою не соблазнишь…»     (Мефістофель)

2. «И на меня капризі находили,

Но не припомню я таких причуд.

Меня леса и нивы не влекут,

И зависти не будят птичьи крылья…»     (Вагнер)

3. «Едва я миг отдельный возвеличу,

Вскричав: «Мгновенье, повремени!» –

Все кончено, и я твоя добыча,

И мне спасенья нет из западни…»     (Фауст)

4. «Усыпила я до смери мать,

Дочь свою утопила в пруду.

Бог думал ее нам на счастье дать,

А дал нам на беду…»     (Маргарита)

«Неисправимые холостяки!

Как обратить вас в истинную веру?»     (Марта)

  •  «Аукціон»

(Аукціонер (вчитель) «продає» героїв твору. Учні по черзі говорять все, що їм відомо про того чи іншого героя. «Банкір» (учень) визначає цінність інформації).

     Герої твору: Фауст, Мефістофель, Гретхен, Марта чи Вагнер.

  • «П’ять разів відміряй – один відріж!»

(Надано 5 підказок, які характеризують того чи іншого героя. Завдання – відгадати героя твору.

* ліки, сенс життя, чорнокнижник, крила, рвіння (Фауст);

* спокусник, ратиці, темрява, пудель, тенети (Мефістофель);

* муштра, честь, відвага, слава, розпач (Валентин);

* ромашка дитина, в’язниця, кохання, спасіння (Маргарита).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  • Робота над епіграфами.

Як ви розумієте зміст епіграфу до уроку.

  • Читання поезій учнями (випереджувальне завдання).
  • Тема любові, моральної відповідальності людини – одна з домінуючих у трагедїї «Фауст». Саме через кохання до Маргарити, а потім до Єлени розкривається людська сутність образу героя. Своєрідним заспівом до теми кохання у творі можуть слугувати ліричні вірші самого Гете. Послухайте їх.

(Учні читають поезії «Травнева ніч», «Зустрічі й розтавання»).

ІV. Сприйняття навчально матеріалу.

  • За задумом Мефістофеля юна Маргарита має стати жертвою Фауста. Маргарита приваблює Фауста своєю невинністю, спокійною душею, відсутністю сумнівів та щирістю. Фауст не помічає, що дівчина міцно прив’язана до міщанського світу, що вона не хоче і не може допомогти в пошуках сенсу буття.
  • Евристична бесіда.

– Які зміни відбулися у душі Фауста під впливом кохання до Маргарити?

– Яким Фауст бачить тепер навколишній світ?

– Як ви розумієте такі рядки: «Я рвуся од жаги до насолоди, І в насолоді я жаги жадаю»?

  • Усне малювання «Ідеал жіночості».

- Якою ви уявляєте собі Маргариту?

- Які почуття оселилися у її серці?

- Яке значення має для неї кохання до Фауста?

  • Читання учнем монолога Валентина «Коли, бувало на гульні…» (випереджувальне завдання).
  • Проблемне питання: «У чому причина страждань Валентина?» (Валентин страждає від свого безсилля перед поголосом, котрий засудив любов сестри до Фауста. Якщо раніше він міг пишатися Маргаритою, то тепер соромиться її).
  • Проблемна ситуація: «Хто винен у «трагедії Маргарити» - Фауст, Мефістофель чи сама Маргарита?»
  • Інерактивна ехнологія «Дерево рішень» (приблизна схема нижче).

Screenshot_1

 V. Узагальнення і систематизація знань.

  • Дискусія. Інтерактивний прийом «Займи позицію»

– Чи переміг Мефістофель наприкінці першої частини, якщо він згубив Маргариту й забирає із собою Фауста?  (Фауст не відчув щастя, бо не любив по-справжньому. Його почуття – спокуса диявола, самореалізація за рахунок іншої людини. Маргарита ж щирістю своєї любові вистраждала право на спасіння).

  • Розгадування кросворду.Screenshot_2
  1. Уособлення нечистої сили у трагедії «Фауст»
  2. Балада Гете «… король».
  3. Сцена ночі (назва) у творі
  4. Доба, в яку жив і творив Гете.
  5. Друге ім’я Маргарити.

VI. Підсумки уроку.

  • Трагедія наскрізно пронизала життя і Фауста, і Маргарити; не є трагічною тільки доля Мефістофеля, бо він спостерігач у житті, яке для нього ніякої цінності не має. Гете не давав однозначних відповідей на поставлені у творі питання, бо не давало їх і життя. У трагедії проголошується гімн людині та життю.
  • «Шифрувальник»
  • Працюючи над «Фаустом», Й.В. Гете писав:   

Screenshot_3

Ключ: «Всю долю людства я хочу пережити в глибинах свого я».

Screenshot_4

 

VII. Оцінювання знань учнів.

VIII. Домашнє завдання.

  • написати п’ять (і більше) правил власного життя (низький і середній рівень);
  • підготувати повідомлення на тему «Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва:

образотворче мистецтво, музика, театр (на вибір)» (високий рівень).

docx
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку