Конспект уроку " Земноводні, їх характеристика і різноманітність"

Про матеріал
Конспект уроку " Земноводні, їх характеристика і різноманітність" містить матеріал, який розкриває суть особливостей будови Земноводних
Перегляд файлу

Загальна характеристика Земноводних

Мета:  формувати в учнів знання про зовнішню та внутрішню будову земноводних, розкрити особливості переходу земноводних на вищий рівень еволюційного розвитку порівняно з рибами;

 розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, вміння порівнювати та робити висновки; удосконалювати навички складати сенкан, схеми , презентації;

виховувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання

Обладнання та матеріали: таблиці, малюнки, фотографії, які ілюструють зовнішню, внутрішню  будову та скелет, зошит, підручник, презентація, комп’ютер, картки - завдання

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Створення психологічного мікроклімату на уроці  (слайд 1)

Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Сьогодні заняття має бути:

 розумним,

цікавим,

 захопливим,

радісним

 і успішним.  

  Я хочу вам побажати:

 Не просто слухати, а чути.

 Не просто дивитися, а бачити.

 Не просто відповідати, а міркувати.

  Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Прийом «Бліцопитування» (слайд 2)

  1. Які класи входять до надкласу Риби? ( Клас Хрящові, клас Кісткові риби)
  2. Орган виділення риб? ( Нирки )
  3. Судина, що приносить кров до серця… (Вена )
  4. Як називається судина, яка несе кров від серця? ( Артерія )
  5. Які риби мають зброю на голові? ( Риба-молот, риба-пила )
  6. Які риби мають назву небесних тіл? (Риба-місяць, риба-сонце)
  7. Які ряди належать до класу Хрящові риби? (Ряд Акули, ряд Скати)
  8. Як називається наука, що займається вивченням риб? (Іхтіологія)

На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення тварин, які в одних викликають огиду, а в інших – захоплення. Дехто вважає їх прекрасними, ніжними, мудрими створіннями. Деяким із них навіть поклоняються. А окремі особини можуть здатися непривітними і огидними. Хто ж ці тварини?

 

Вправа « Ключове слово» слайд 3

( Зачитую питання, правильні відповіді прикріплюю на дошку. Взявши з кожного слова певні літери, складається в кінцевому результаті слово земноводні):

  1. Назва планети, на якій ми живемо. (Земля)
  2. Яким прикметником описуємо те, що з'являється вперше? (Новий)
  3. Віршований твір. (Ода)
  4. Частка, що означає заперечення. (Ні).

Земноводні

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності  учнів, повідомлення теми та мети уроку

Звучить фон запису «Голоси жаб в болотах Амазонії» із серії «Гармонія світу». слайд 4

Інтерактивний прийом «Зацікав»

Легенда про жабу

Жив колись чоловік, який тільки й робив, що їв і їв без кінця. Працювати він не любив і весь час сидів удома, зайнятий однією їжею, зате дружину, яка вирощувала для нього батати (солодкі бульби картоплі), змушував працювати дуже багато. Від обжерливості й неробства живіт у нього був дуже великий, а руки й ноги ставали дедалі слабшими й тоншими.

Одного разу він вирушив на свято й стільки там з'їв, що вже не міг сам іти додому. Тоді він сказав дружині: «Неси мене в кошику, в якому ти носиш солодкі бульби картоплі». Дружина посадила чоловіка в ко­шик і понесла, але коли вона переходила річку, чоловік випав із кошика у воду. Він почав було лаяти дружину, але захлинувся і міг вимовити тільки: «Ква-ква-ква», тому що став жабою.

Так давні філіппінці відповіли на запитання: «Звідки з'явилися жаби?»

Сьогодні ми дамо загальну характеристику земноводним тваринам і порівняємо їх із вивченими раніше рибами.

Отже, тема уроку: Загальна характеристика класу Земноводні.( слайд 5)

Мета уроку:( слайд 6)

 Формувати знання учнів про наступний клас типу Хордові – Земноводні; ознайомитись з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови, способом життя земноводних; визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами;

 Розвивати вміння самостійно працювати,  спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення.

 Виховувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання

ІV. Вивчення нового  матеріалу

Сьогодні у нас буде не звичайний урок, а урок - творча лабораторія. Що ж роблять у лабораторіях? Вчені досліджують різні явища і предмети природи, відкривають нові знання, виконують різні досліди. Давайте спробуємо стати  лаборантами-дослідниками і поринемо у загадковий, фантастичний світ знань, досліджень.

Напередодні до нас у лабораторію потрапили тварини, яких потрібно дослідити. Їм не звикати до лабораторних досліджень. Важко навіть назвати всі відкриття, якими людство зобов’язано дослідам і спостереженням над цими тваринами. На знак пошани за неоціненні заслуги цього малопомітного створіння в наукових дослідженнях у Парижі біля інституту Пастера споруджено пам’ятник. Ви запитаєте хто це? Ось вам відповідь:

  У зеленому жакеті  галасує в очереті, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак”.

 Хто це, здогадались? Жаби. Так саме жаби зробили неоціненний вклад в розвиток науки.

 Сьогодні на уроці перед нами стоїть завдання дізнатися нове про дослідження наших юних дослідників, про цих дивовижних тварин.Вони, як справжні дослідники, визначили ціль своєї роботи. А саме план своєї роботи

Для більш повного вивчення земноводних вони об’єднались у три дослідницькі лабораторії. Одна група вивчала особливості зовнішньої будови та середовище життя тварин, інша – внутрішню будову,а третя визначала етапи розвитку і зв'язок цих тварин з водним середовищем. Після кількох днів вивчення досліджуваного завдання групи на уроці подадуть свій творчий звіт. А ми зможемо задати їм свої запитання. Ці запитання будуть у чарівній скринці.Тож працюватимемо сьогодні за таким планом:

План сьогоднішнього уроку (Слайд 7)

1.Особливості зовнішньої будови повязаної з способом життя.

2.Внутрішня будова земноводних.

3.Розмноження та розвиток перших наземних тварин.

4.Екологія і роль земноводних.

Оцінки вам поставить ваш керівник групи,як заробітну плату і відомість, а я потім нарахую їх у журнал.

Середовище існування, походження, спосіб життя.

(Розповідь головного-1 з І групи).

 Мені, як учаснику однієї дослідницької групи, було завдання дослідити систематичне положення піддослідних, у світі тварин. І ось що я виявчила

Систематичне положення тварин класу Земноводні (слайд 8)(записати у зошит)

Царство – Тварини

Підцарство – Багатоклітинні

Тип – Хордові

Підтип – Хребетні

Клас – Земноводні

Ряди – Безхвості, Хвостаті, Безногі

(Розповідь учасника-2 даної  І групи).

 Мені  у групі дісталось завдання - дізнатись про походження і загальні ознаки наших незнайомців, ось мої висновки…

(слайд 9 )Земноводні - це перші хребетні тварини, які пристосувалися до життя на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Предками амфібій були давні кистепері риби, які залишили водне середовище існування. Саме вони дали початок сучасному різноманіттю видів наземних хребетних тварин. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує понад  4 тис. сучасних видів (в Україні- 17). Сюди належать жаби, ропухи, квакші, тритони, саламандри тощо.

Походження амфібій пов’язане з низкою таких ароморфозів: (слайд10) (записать у зошит)

  • Поява п’ятипалих кінцівок;
  • Розвиток легень;
  • Поява трикамерного серця;
  • Поява двох кіл кровообігу;
  • Прогресивний розвиток центральної нервової системи й органів чуття.

(Розповідь наступного учасника-3 даної І групи)

 А я вам розповім, що я спостерігав у природі за своїми  досліджуваними(слайд 11)

Жаба озерна – типовий представник класу Амфібії. Вона живе в річках, озерах і великих ставках, уникаючи місць, порослих густою водяною рослинністю. Значну частину доби вона перебуває у воді, на берег виходить лише полювати і погрітися на сонечку.

Жаба озерна – ненажерлива тварина. Протягом літа вона поїдає тисячі комах. Полює жаба із засідки, висовуючи з води лише голову, або причаївшись на суходолі. Вона нападає на здобич, яка рухається. Ставкова жаба живиться переважно личинками бабок, жуків-плавунців тощо і цим зменшує кількість шкідників риби.

(Доповідь наступного-4 з даної І групи)

Коли я взяв до рук наших піддослідних і відчув, що вони чомусь слизькі і холодні, то вирішив дізнатись, а чому це так…

Будова та покриви тіла. (слайд 12)

Тіло земноводних, як і риб, складається з: голови, тулуба й хвоста. Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків. (слайд 13)

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), під нижньою повікою є мигальна перетинка, яка закриває око. За очима розташовані барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).

Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні).

Які запитання будуть до наших дослідників?(учитель)

Запитання1. Говорять що комахи (комарі, москіти…) ніколи не кусають земноводних, хоча шкіра в них гола.Чому?

  • Бо їх шкіра утворює отруйний секрет, який виробляють залози, які розташовані з боків голови(жаби, саламандри) або розкидані по спині у вигляді горбків (тритони деякі жаби)

Запитання2.Чи може жаба скидати із себе шкіру? Чому?

  • Шкіра згодом старіє та зношується і линька у звичайних жаб відбувається до 4 разів на рік. А ось стару шкіру жаби зїдають і тому ми не бачили їх ніколи як у змій.

Запитання3.Що ви можете сказати у відповідь на такі слова із вірша

Жаба не умент драться

Убегать, пугать, кусаться

Как же к хищникам она

Приспособиться должна?

  • Є захисне застережливе забарвлення, а також отруйні залози.

Послухаємо іншу групу дослідників.

(Виступ одного-1 із даної ІІ групи)

Мені було доручено учасниками моєї групи дослідити зміни, які відбулися у земноводних із виходом їх на суходіл, і ось що цікаве я дізнався

(слайд 14)  Скелет земноводних складніший, ніж у риб. Хребет поділений  на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець), хвостовий  відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Череп переважно хрящовий і складається з меншої кількості кісток ніх у кісткових риб.

Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті, яка має 4 пальці бо 5 недорозвинений.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина.

Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Задні кінцівки складаються з трьох відділів: стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою(для плавання).

Мускулатура (слайд 15)

У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).

Порівняємо скелет із рибами (слайд 16) (Записать у зошит)

 Які відмінності у будові скелета земноводних та риб?

- Хрящовий череп, що складається з меншої кількості кісток;

- Скелет міцніший як   у риб, оскільки підтримується тіло на суходолі;

- Є шийний хребець і голова рухомо з’ єднується з хребтом;

- З являються п ятипалі кінцівки наземної будови;

- Розвиваються пояси, які дають опору кінцівкам.

(Проведе один-2 із учасників даної ІІ групи)

Мені дісталось завдання від моїх колег не дуже легке, але і цікаве і ви мені допоможете його вирішить бо…у нашу лабораторію надійшов телефонний дзвінок, який повідомив нам, що жаба задихається, бо ветлікар забула,  які органи приймають участь у процесі дихання земноводних:

 

Дихальна система  

Вправа «Тривожний дзвінок»  (слайд 17)

 Я хочу познайомити вас зі своєрідним кодом: букви позначені цифрами.

      Л - 1

    К - 2

    Е - 3

   Г - 4

   Ш  - 5

Я -10

      І - 6

    Н - 7

    Р - 8

   З - 9

   А - 0

Б - 11

 

Нам надійшов телефонний дзвінок, з трьох номерів ось вони перед вами

1 - 3- 4- 3- 7- 6;    5 - 2 - 6 - 8 - 0 ; 9 - 10 - 11 - 8 -  0

Розшифруйте їх й дайте відповідь на запитання: Як називаються органи дихання земноводних ?

 Легені , шкіра, зябра (слайд 18)(Пояснення даного учасника-2 ІІ групи)

 Органами дихання більшості дорослих земноводних є легені та шкіра. Легені — парний орган мішкоподібної форми з тонкими, ніздрюватими стінками. На личинковій стадії дихання здійснюється з допомогою зовнішніх зябер. У деяких видів зовнішні зябра зберігаються й у дорослому стані (при цьому легені не розвиваються). У зв’язку з відсутністю грудної клітки легеневе дихання здійснюється з допомогою ротоглоткової порожнини. Коли ніздрі відкриті, дно порожнини опускається, при цьому повітря засмоктується всередину. Потім ніздрі закриваються, дно порожнини піднімається, і повітря проштовхується в легені.У наших знайомих шкірне дихання займає більше половини газообміну.

(Виступ наступного-3 учасника даної  ІІ групи)

Коли мої коллеги досліджували поведінку жаб, то вони мені сказали, що наші піддослідні нічого не їдять і часто їм підморгують, то я поцікавилась, а чому вони нічого не їдять і ось…

                                          Травна система слайд 19

 Травний тракт земноводних включає ротоглоткову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку, як у хрящових риб.  На дні ротової порожнини розташований липкий язик. Зуби дрібні, конусоподібні. Деякі види не мають зубів на кістках щелеп. Під час ковтання проштовхуванню харчової грудки в стравохід допомагають очні яблука, які відокремлені від ротоглоткової порожнини лише тонкою слизовою оболонкою й можуть трохи втягуватися всередину. Шлунок слабко виражений. У кишечнику виділяють тонку, товсту і пряму кишки.

 До травних залоз амфібій належать слинні залози (їхні секрети лише змочують їжу, але не впливають на неї хімічно), печінка (має жовчни міхур) і підшлункова залоза.

 Видільна система слайд 20

 Такі ж нирки, як і в риб. Є сечовий міхур, що не сполучений із сечоводами. Сечова система теж відкривається у клоаку.

(Наступний учасник -4групи)

Якщо з виходом на суходіл відбулися зміни у дихальній системі, то чи  залишилась кровоносна такою ж , чи теж зазнала змін? Це і довірили вивчати саме мені…

Кровоносна система слайд 21

 Серце всіх амфібій трикамерне, складається з двох передсердь і одного шлуночка. Є два кола кровообігу — мале (поставляє кров у легені для газообміну) і велике. Від легеневих артерій відходять шкірні артерії, що несуть венозну кров до шкіри для окиснення. У всіх личинок амфібій і дорослих особин, що зберігають зябра, будова кровоносної системи аналогічна будові кровоносної системи риб.

(Наступний 5 учасник ІІ групи)

Що спричинює таку складну поведінку наших піддослідних і чим вони сприймають досить великі зміни умов про це розповім вам я…

Нервова система слайд 22

 Центральна нервова система складається з тих же частин, що й нервова система риб ( головний мозок складається з 5 відділів: довгастого, заднього ( мозочок), середнього, проміжного та переднього),  але передній мозок більш розвинений, а мозочок розвинений менше. У передньому мозку з’являються великі півкулі.

Органи чуттів слайд 23

 Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають дві повіки й мигальна перетинка.Властивий колірий зір і лише рухомі предмети.

 Орган слуху влаштований складніше, ніж у риб. Є середнє і внутрішнє вуха, у середньому вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротоглотковою порожниною зв’язана євстахієвою трубою.Є орган рівноваги. У безногих і хвостатих земноводних барабанна перетинка й барабанна порожнина відсутні, але слухова кісточка добре розвинена. Є органи дотику й нюху. У личинок зберігається бічна лінія.

А чи є запитання у вас до даної групи дослідників?

Запитання1.Чи можна зробити жабі ренген грудної клітки? Чому?

- Не можна, бо відсутня грудна клітка і відсутні мязи, які піднімають і опускають ребра при дихальних рухах.

Запитання2.Чомуговорять що жаби язик навпаки?

- Ми уже говорили що язиик прикріплений до дна рота переднім кінцем, а задній – вільний , роздвоєний, липкий, звернений усередину, і прилипші комахи швидко потрапляють майже у саме горло жаби, швидкість такого пострілу 1/15секунди(Ось чому було непомітно, що вони їдять). Жаби полюють лише на рухомі здобич.

Запитання3. Про що говорить німецьке прислів'я: «Посади жабу хоч на золотий стілець, однаково вона знову в калюжу стрибне».

- Гола шкіра яка має розвинену мережу кровоносних судин, має бути постійно вологою, щоб забезпечити шкірне дихання, це забезпечує тривале перебування земноводних під водою, а також розмноження її теж пов'язавне з водою.

Пслухаємо тепер третю группу

(Виступ учасника-1 групи ІІІ)

Я вам розповім звідкиля виникла назва даного класу – земноводні…

Розмноження та розвиток земноводних слайд 24

Як і в риб,у жаб розмноження відбувається у воді. Земноводні - роздільностатеві тварини, яким здебільшого притаманне зовнішнє запліднення. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку.

З настанням весни земноводні прокидаються від зимового заціпеніння та починають шукати водойми, які швидко прогріваються сонячним промінням. Навесні ви часто чули гучний «жаб'ячий спів». Річ у тім, що в самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються особливі парні мішки – резонатори.

Самки жаб відкладають у воду дозрілі ікринки, а самець випускає на них рідину, що містить сперматозоїди. Через деякий час зовнішня оболонка ікринок набрякає і збільшується за об'ємом. Верхня частина яйця всередині прозорої оболонки містить темний пігмент, а нижня - світла. Завдяки пігменту сонячне проміння уловлюється краще і яйце отримує більше тепла, необхідного для розвитку зародка. Крім того, темний пігмент захищає зародок від шкідливого ультрафіолетового випромінювання Сонця.

Земноводним притаманний непрямий розвиток. слайд 25

(пояснення учасника-2 групи ІІІ)

 Що ж відбувається далі із маленьким створінням, які ж перетворення про це розповім вам я…

    Личинка жаб має назву пуголовок. Спочатку вона схожа на личинку кісткової риби. Пуголовок має одне коло кровообігу і двокамерне серце. На його шкірі помітна бічна лінія. Отже, у личинок земноводних є багато спільного з кістковими рибами.
     Перші дні пуголовки існують за рахунок жовтка ікринки. Згодом у них прорізується рот і вони починають живитися самостійно. Згодом вони починають полювати на дрібних безхребетних.

 Пуголовок швидко росте, зовнішні зябра замінюються на внутрішні, через деякий час починають розвиватися кінцівки.. Через деякий час з'являються легені, серце стає трикамерним. Хвіст поступово коротшає, та стають помітними передні кінцівки. Пуголовок перетворюється на жабеня. Статевозрілими жаби стають на третьому році життя. Таким чином, земноводним притаманний непрямий розвиток.

 Усім земноводним властивий процесс який ми вже не один раз згадували і це… Регенерація – процес відновлення втрачених або пошкоджених органів.

Регенерація добре виражена у хвостатих земноводних (особливо в личинок), у яких можуть відновлюватись хвіст, кінцівки, кишечник, легені, око тощо. А в дорослих жаб, ропух й інших безхвостих земноводних здатність до регенерації виражена слабше.

(Пояснення учасника-3 групиІІІ)

Які умови притаманні різним видам земноводних, що живуть не лише у нас дізнавалась я…

Екологія земноводних слайд 26

 Амфібії живуть у різних екологічних умовах. Є серед них водні форми, які ніколи не виходять на сушу. Це переважно хвостаті земноводні. Водні форми мають видовжене тіло, довгий хвіст з добре розвиненим плавцем. Кінцівки ж навпаки, розвинені слабо. Більшість амфібій ведуть напівводяний спосіб життя.

Серед земноводних є види, які більшу частину свого життя проводять на деревах. Це переважно жителі вологих тропічних лісів, які і розмножуються на деревах, відкладаючи яйця у дупла та на великі листки, де збирається вода. Наші квакші ведуть деревний спосіб життя, але розмножуються у воді.. Гостроморді жаби і квакші здебільшого зимують на суші, але частина особин може зимувати у водоймах. У суворі зими, коли земля глибоко промерзає, велика їх кількість гине. У напівпустинях і пустинях земноводні впадають у літню сплячку.

Заціпеніння – стан різко зниженої життєдіяльності, що настає в холоднокровних. Під час оціпеніння  всі життєві процеси дуже сповільнюються

У неволі при хорошому утриманні зафіксовано таку тривалість життя земноводних: жаби трав’яної – 18, жерлянки – 29, ропухи – 36 років. У природних умовах тривалість життя земноводних коротша і становить 3-6 років.

(пояснення учасника-4 групи ІІІ)

Чому земноводні займають не аби яке місце на нашій планеті…

 Батрахологія – наука, що вивчає особливості будови і життєдіяльності земноводних По-перше вони живляться комахами, слимаками, а в тропіках дуже великі ропухи можуть зїдати мишей, ящірок, жаб, а ними харчуються птахи, вужі, їжаки та інші хижі звірі. Цим самим вони знищують шкідників садів, полів у вечірній і нчний час коли птахи сплять.Також жаб деяких видів вживає людина в їжу. От ви чули про французький делікатес – жаб’ячі лапки. Отруту яку виділяє шкіра деяких видів жаб ще в давнину індіанці використовували для отруєння стріл для полювання.Так як і ми жаби є піддослідні у лабораторіях. Як і раніше і до нині  дуже популярні змагання по стрибкам жаб і є рекордсменка жаба-бик на імя Розі стрибнула на 6 м 55см.

Зараз дуже модно тримати вдома екзотичних тварин і серед таких є земноводні які утримують у тераріумах. Є така жаба-бик що, може поїдати молодих каченят, накидається на курчат, що підійшли до водойми. Ось такі вони є… слайд27

Значення земноводних (записать у зошит)

-ланка у харчовому ланцюзі;

-знищують шкідників;

- їх м'ясо вживають у їжу;

-отрута для полювання індіанців;

-обєкти лабораторних досліджень учених, студентів- біологів і медиків;

- жаб'ячі перегони у США;

-мешканці тераріумів;

     -шкідники

(Пояснення учасника 5 групи ІІІ)

 Пам’ятники жабам слайд 28

Жаби-постійні помічники вчених, які збагатили своїми дослідженнями науку й практику. Велику кількість дослідів на жабах проводив і наш фізіолог І.М.Сеченов.Досліди з жабами проводили й багато інших вітчизняних і закордонних учених, у тому числі француз Клод Бернар, якому й належить ідея про відкриття пам'ятника жабам. Пам'ятник відкрили в 19 ст. у Сорбоні – Паризькому університетіЩе один пам'ятник жабам було спорудженов Токіо. Коли число жаб, які послужили на благо науки, досягло 100тис., студенти-медики спорудили їм пам'ятник.

Земноводні нашої місцевості слайд 29

Щоб ви хотіли запитати у даних дослідників?

Запитання1. Чи ростуть жаби взимку?

  • Узимку жаби перебувають у стані заціпеніння і у них різко знижується обмін речовин. Клітини тіла не діляться і тому жаби не ростуть.

Запитання2.Чому органи, які не потрібні дорослій амфібії, під час перетворень розсмоктуються, а не відпадають?

  • Речовини які входять до їхнього складу, можуть використовуватись для забезпечення процесів життєдіяльності й росту організму.

Запитання3.Я чула що коли на пуголовка тритона напала щука  і пошкодила його задню частину то на його місці замість хвоста виросла лапка, а замість лапи виріс хвіст. Чи можливо це?

  • Так, у тритона добре розвинена регенерація, але замість одного органа може вирости інший.

Дякуємо за цікаві запитання і змістовні відповіді

 Учитель.

             Екологам останнім часом подобається говорити про одну особливість жаби: якщо її посадити в таз із гарячою водою, вона миттю вистрибне відтіля. Але якщо посадити її в холодну воду й повільно нагрівати, то жаба звариться, навіть не усвідомивши цього. У зв’язку із чим саме екологи згадують цю особливість? (Учені попереджають людину про небезпеку поступового вмирання в отруєному навколишньому середовищі. Адже якщо нас помістити відразу в отруйну атмосферу, ми почнемо рватися й обурюватися, але якщо все буде повільно погіршуватися, то людина може загинути,навіть не усвідомивши цього.)

 Так і з оточуючим людину живим світом. Але гинуть амфібії не тільки від наслідків господарської діяльності людини: їх переслідують і безжалісно винищують діти й дорослі. Можна припустити, що відбудеться на Землі, якщо кількість амфібій зменшиться. Для цього згадаємо, яку роль вони відіграють у природних співтовариствах, яке значення мають у природі й житті людини. Ініколи про це не забувати.

V. Узагальнення ти систематизація знань

1. Біологічний диктант ( вставити пропущені слова) слайд 30

1. Земноводні – це жителі…(сухололу )

2. Розвиток їх пов язаний із …( водою )

3. Личинки земноводних живуть у … (воді)

4. Личинки дихають …(зябрами) , а дорослі тварини ….(легенями і шкірою)

5. Земноводні мають …(не сталу) температуру тіла

6.  Зустрічаються тільки у … (прісних) водоймах.

Відповідь: 1 - суші, 2 - з водою, 3 - у воді, 4 -  зябрами, легенями,  5 - не сталу, 6 -  прісних водоймах.

  1. Вправа « Третій зайвий» слайд 33
  • Стравохід, клоака- травна система; серце. – кровоносна система
  • Регенерація - процес відновлення втрачених або пошкоджених органів, голова, тулуб- тіло амфібій
  • Плече, передпліччя - кістки передньої кінцівки, стопа- задня кінцівка
  • Лопатки, ключиці – пояс передніх кінцівок, сідничні кістки – пояс задніх кінцівок
  1. Вибірковий диктант, ознаки які характерні для земноводних

Вірю , не вірю

1.Амфібія інша назва класу Земноводні?

2.Серце у земноводних двокамерне?

3.Резонатори- парні мішки у самок жаб?

4.Стегно- одна із відділів задньої кінцівки жаби?

5.Пуголовок – представник хвостатих земноводних?

6.Земноводні мають складні очі, як у ракоподібних?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

-

-

+

-

-

 

 

 

 

 

6. Вправа «Плутанина» слайд 35

 Знайти в тексті помилки і підкреслити їх

 Земноводні – це тварини, які живуть у прісних та солоних водоймах. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок. Жаби мають 4 однакові ноги, з допомогою яких  легко ходять. Шкіра у жаби гладенька, без залоз. Ковтають їжу з допомогою очей. Органами дихання жаби є зябра. Серце – двохкамерне, два кола кровообігу. Температура тіла стала. До органів чуття належить і бічна лінія, яка як і в риб, тягнеться вздовж усього тіла. Нервова система земноводних простіша  за нервову систему риб. Але краще розвинений задній мозок. Органи смаку розміщуються на верхній щелепі.

Відповідь: солоних, шиї, однакові ноги, ходять, без залоз, зябра, двохкамерне, стала, бічна лінія, простіша, задній мозок, верхній щелепі.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Виступ – звернення до людей від імені земноводних

Живу я на суші і у воді.

Найкраще — це мухи смакують мені.

Для когось я гарна, для когось негодна,

Але я амфібія, я — земноводна.

Я гарна жабка, у мене є ніжки,

Якими стрибаю по вашій доріжці.

Та лиш як захочу я стать на дорогу,

То можу потрапити під вашу ногу.

А в мене ще дітки маленькії є.

Як що їх лелека «жорстокий» зжує!

Через ваші брудні хімікати

Я не можу потрапить до власної хати.

А ще й на додачу французи-поганці,

Що так полюбляють мої гарні стегенця —

Для них вони, бачите, делікатеси.

А взагалі-то жаба — принцеса.

Ви, люди, повинні мене поважати,

Бо жаби допомогли вам науку вивчати.

Оскільки ми жертви науки,

Візьміть нас, люди, на поруки.

Тож, як кіт Леопольд колись говорив:

«Живімо ми дружно — і буде в нас мир!»

VІІІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа  «Мікрофон» слайд 39

Пропоную вам поділитися враженнями, закінчивши речення:

  • Для мене сьогодні новим було…
  • Я хотів би дізнатися про…
  • Мені не сподобалося….
  • Найбільше мене вразило…
  • Мені сподобалось….
  • Я вмію….
  • Я знаю…
  • Сьогодні ми вивчили…

VІІ. Домашнє завдання слайд 38

  • Оправцювати конспект Підготувати легенди, міфи, народні прикмети про земноводних,
  •  Один день із життя жаби…
  • Переказати основний зміст теми в жанрі науково-популярної теле- або радіопередачі.
  • Скласти вірші, оповідання.
  • Написати статтю про жабу до дитячого журналу «Веселі картинки».
  • Переказати матеріал уроку так, щоби він став зрозумілий вихованцям дитячого садку.

 Вправа « Подаруй усмішку» слайд 44

Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Як завоювати друзів і вплинути на людей» так описує цю емоцію: Вона збагатчує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в памяті іноді залишається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!» Ви здогадалися про що йдеться? Так, це усмішка. Тож даруйте її одне одному.

Дякую за творчу співпрацю!!!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kobzista Marina Volodymyrivna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 жовтня 2020
Переглядів
9837
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку