Урок 2 за темою "ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ". Мета: формування предметних компетентностей: дати стислу характеристику літератури античності; називати видатних представників античної культури; знати основні відомості про Гомера; розуміти вплив творчості на українську літературу й світовий літературний процес; давати загальну характеристику змісту творів; називати імена відомих українських перекладачів творів античності; аналізувати ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції, проблематику поеми «Одіссея»; формування ключових компетентностей: тлумачити поняття «трагедія», «міф», «епічна поема», «вічний образ»; використовувати різні види читання (виразне, коментоване, вибіркове); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію, визначати у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; висловлювати думку щодо порушених у прочитаних творах соціальних проблем; сприймати прочитані твори в контексті відповідної доби й сучасної культурної ситуації; аналізувати та інтерпретувати твори в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей
Клас: 10
Предмет: Зарубіжна література
Розділ: ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ
Тема: Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності. Гомер – легендарний засновник європейської літератури, автор епічних поем «Іліада» та «Одіссея»
Мета: формування предметних компетентностей: дати стислу характеристику літератури античності; називати видатних представників античної культури; знати основні відомості про Гомера; розуміти вплив творчості на українську літературу й світовий літературний процес; давати загальну характеристику змісту творів; називати імена відомих українських перекладачів творів античності; аналізувати ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції, проблематику поеми «Одіссея»; формування ключових компетентностей: тлумачити поняття «трагедія», «міф», «епічна поема», «вічний образ»; використовувати різні види читання (виразне, коментоване, вибіркове); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію, визначати у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; висловлювати думку щодо порушених у прочитаних творах соціальних проблем; сприймати прочитані твори в контексті відповідної доби й сучасної культурної ситуації; аналізувати та інтерпретувати твори в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.
Форма уроку: пошуковий марафон.
Обладнання: портрет Гомера, мультимедійна презентація, хмаринка слів, цитати, епіграфи уроку, картки, картки-відповіді, таблиця, ілюстрації твору «Одіссея».
Методи і прийоми критичного мислення: прийоми критичного мислення «Мозковий штурм», «Інформаційне гроно», «Завантажте інформацію», «Лист із зупинками», «Ланцюжок подій», літературна гра «Так -Ні», розповідь за хмаринкою слів, робота з таблицею та цитатами, музикотерапія,
Епіграф уроку: Античність — життєдайне джерело мистецтва світу.
І. Франко
Гомер виховав Грецію, а відлуння його поем чує весь світ.
Платон
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності до уроку
Психологічна налаштування. Музикотерапія (звучить музика з Стародавньої Греції»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом критичного мислення «Мозковий штурм»
Розповідь за хмаринками слів «Антична література». Прокоментуйте хмаринку слів.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Сьогодні ми поринемо в епоху античності і продовжимо давати стислу характеристику літератури; називатимемо видатних представників; пригадаємо основні відомості про Гомера та імена відомих українських перекладачів творів античності; аналізуватимемо ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції, проблематику поеми «Одіссея»; визначатимемо у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; висловлюватимемо думку щодо порушених у прочитаних творах соціальних проблем.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Інформативна сторінка. Слово вчителя. Античність (від лат. antiquus – давній) – це світ давніх греків і римлян, їхня історія та культура. З огляду на нерозривну культурну спадкоємність цих двох народів їхню культурну спадщину розглядають як єдину культурну традицію – одну з найважливіших для наступної європейської культури. Однак використовуючи термін «античність», не варто забувати, що йдеться про два різних народи з власною історією. Давньогрецька культура набагато старша за римську. Хронологічні межі античності охоплюють період приблизно з VIII ст. до н. е. до V ст. н. е. Давньогрецька й давньоримська культури (а частиною їх є література) належать до античності. Давньогрецька література давніша за давньоримську, її створювали давньогрецькою мовою, а появі передував тривалий період розвитку фольклору й міфології. Давньоримська література виникла на п’ять століть пізніше, її створювали латиною. І давньогрецька, і давньоримська літератури ґрунтуються на міфології, що стала невичерпним джерелом для художніх творів від давнини до сучасності.
Що ж приваблює людство в античності? У чому полягає своєрідність цієї доби? Які скарби античності не втратили своєї привабливості й нині? Про це потрібно знати людям третього тисячоліття!
Очевидно, що антична література – це своєрідний скарб, який ніколи не втратить своєї привабливості й нині, життєдайне джерело мистецтва світу.
Робота з епіграфом
Поясніть епіграф уроку. Чи вдало він підібраний?
Прийом критичного мислення «Інформаційне гроно»
Античність – золота доба
колиска європейської культури
з грецьк. давня, стародавня
культура Стародавньої Греції
культура Стародавнього Риму
життєдайне джерело
Експрес-опитування учнів
Прийом критичного мислення «Завантажте інформацію»
Аеди - героїчні пісні (оповіді про подвиг одного героя).
Рапсоди - епічні поеми (масштабні оповіді про визначні події в історії племені, народу).
Сцилла - чудовисько з шістьма головами та дванадцятьма лапами.
Харибда - вир, який поглинав усіх, хто опинявся біля нього.
Країна лотофагів - єдиною небезпекою була чарівна рослина лотос. Скуштувавши її плоди людина забувала про все і хотіла лише нових плодів.
Країни кіклопів (циклопів) – однооких велетнів-людожерів сиренами – напівжінками-напівптахами, що заманювали мореплавців чарівним співом до свого острова, де кораблі розбивалися, а люди гинули.
Гекзаметр (грец. – шестимірник) – шестистопний дактиль із цезурою (паузою) в середині віршового рядка.
V. Застосування знань, умінь і навичок
Прийом критичного мислення «Лист із зупинками» (картка)
Міфологія існувала в кожного народу на початку його історії. Але грецька мова дійшла до нас найповніше. За уявленням греків, на вершині гори жили безсмертні боги: громовержець , його дружина – охоронниця шлюбу богиня , богиня родючості й землеробства - , бог мистецтв - , богиня краси й кохання - , богиня мудрості – , бог війни - , бог ремесл – . У лісах ховалися німфи, у струмках жили наяди, на галявинах тішилися смішні сатири – чоловіки з довгими кінськими хвостами і цапиними ногами, а в лісовій печері дрімав сам бог природи - .
Гора Парнас – легендарне місце перебування Аполлона та девятьох муз (дочок Зевса і богині пам’яті Мнемосіни). Білля підніжжя Парнасу було розташоване місто Дельфи, де у храмі Аполлона пророкував знаменитий оракул. Музи – богині мистецтва й науки. – покровителька історії, – муза комедії, – трагедії, – ліричної поезії, - любовної лірики, – танцю,
– красномовства, – епічної поезії й науки, – астрономії.
Прийом критичного мислення «Лист із зупинками» (картка-відповідь)
Міфологія існувала в кожного народу на початку його історії. Але грецька мова дійшла до нас найповніше. За уявленням греків, на вершині гори (Олімп) жили безсмертні боги: громовержець
(Зевс), його дружина – охоронниця шлюбу богиня (Гера), богиня родючості й землеробства - (Деметра), бог мистецтв -
(Аполлон), богиня краси й кохання - (Афродіта), богиня мудрості – (Афіна Паллада), бог війни - (Арес), бог ремесл – (Гефест). У лісах ховалися німфи, у струмках жили наяди, на галявинах тішилися смішні сатири – чоловіки з довгими кінськими хвостами і цапиними ногами, а в лісовій печері дрімав сам бог природи -
(Пан).
Гора Парнас – легендарне місце перебування Аполлона та девятьох муз (дочок Зевса і богині пам’яті Мнемосіни). Білля підніжжя Парнасу було розташоване місто Дельфи, де у храмі Аполлона пророкував знаменитий оракул. Музи – богині мистецтва й науки. (Кліо) – покровителька історії, (Талія) – муза комедії, (Мельпомена) – трагедії, (Єврепта) – ліричної поезії, (Ерато) - любовної лірики, (Терпсихора) – танцю, (Полігімнія) – красномовства, (Калліоппа) – епічної поезії й науки,
(Уранія) – астрономії.
Слово вчителя. Легендарним засновником європейської літератури, автором епічних поем «Іліада» та «Одіссея» є Гомер. Ім’я якого увіковічнене. А що ви про нього пам’ятаєте, давайте пригадаємо.
Прийом критичного мислення. Літературна гра «Так -Ні». Знайдіть правильне і помилкове твердження про Гомера.
Прийом критичного мислення за таблицею «Структура епічних поем». Розповідь-висновок за таблицею
«Іліада» |
«Одіссея» |
героїчна поема |
сімейно-побутова і пригодницька поема |
джерелом є міфи і героїчні пісні |
джерелом є міфи і героїчні пісні
|
написано на 30-40 років раніше за «Одіссею» |
написано на 30-40 років пізніше за «Іліаду» |
поема охоплює 53 дні |
поема охоплює 40 днів
|
докладно описано 9 днів |
докладно описано 9 днів
|
місце подій – під мурами Трої |
місце подій – Середземне море, його узбережжя і острови |
складається з 15693 рядків |
складається з 12 110 рядків
|
вчені поділили її на 24 пісні відповідно до кількості літер у давньогрецькому алфавіті |
вчені поділили її на 24 пісні відповідно до кількості літер у давньогрецькому алфавіті |
Прийом критичного мислення «Ланцюжок подій». Розгляньте ілюстрації та розставте їх у послідовності того, як відбувалися події в поемі Гомера «Одіссея». Розподіліть події за частинами твору. Пригадайте один із епізодів.
Слово вчителя. Античність справила великий вплив на подальший розвиток світової культури. Над перекладами «Одіссеї» працювали Пантелеймон Куліш, Олександр Потебня, Іван Котляревський, Леся Українка переклала третю і початок четвертої пісні, Іван Франко переклав і опублікував уривок, Микола Вороний, Райнер Марія Рільке та Микола Зеров, Олександр Пушкін та Осип Мандельштам — це неповний перелік митців, які черпали натхнення з античності.
VІ. Підсумок уроку. Само- та взаємооцінювання роботи на уроці
VІІ. Домашнє завдання (на вибір).