Конспект уроку "Золоті сторінки далеких епох. Греція. Етапи й шедеври античності. Гомер – легендарний засновник європейської літератури, автор епічних поем «Іліада» та «Одіссея»

Про матеріал

Урок 2 за темою "ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ". Мета: формування предметних компетентностей: дати стислу характеристику літератури античності; називати видатних представників античної культури; знати основні відомості про Гомера; розуміти вплив творчості на українську літературу й світовий літературний процес; давати загальну характеристику змісту творів; називати імена відомих українських перекладачів творів античності; аналізувати ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції, проблематику поеми «Одіссея»; формування ключових компетентностей: тлумачити поняття «трагедія», «міф», «епічна поема», «вічний образ»; використовувати різні види читання (виразне, коментоване, вибіркове); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію, визначати у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; висловлювати думку щодо порушених у прочитаних творах соціальних проблем; сприймати прочитані твори в контексті відповідної доби й сучасної культурної ситуації; аналізувати та інтерпретувати твори в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей

Перегляд файлу

Клас: 10

Предмет: Зарубіжна література

Розділ:  ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ

Тема: Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності. Гомер – легендарний засновник європейської літератури, автор епічних поем «Іліада» та «Одіссея»

Мета: формування предметних компетентностей: дати стислу характеристику літератури античності; називати  видатних представників античної культури; знати основні відомості про Гомера; розуміти вплив творчості на українську літературу й світовий літературний процес; давати загальну характеристику змісту творів; називати імена відомих українських перекладачів творів античності; аналізувати ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції, проблематику поеми «Одіссея»;  формування ключових компетентностей: тлумачити поняття «трагедія», «міф», «епічна поема», «вічний образ»; використовувати різні види читання (виразне, коментоване, вибіркове); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію, визначати у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; висловлювати думку щодо порушених у прочитаних творах соціальних проблем; сприймати прочитані твори в контексті відповідної доби й  сучасної культурної ситуації; аналізувати та інтерпретувати твори в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Форма уроку: пошуковий марафон.

Обладнання: портрет Гомера, мультимедійна презентація, хмаринка слів, цитати, епіграфи уроку, картки, картки-відповіді, таблиця, ілюстрації твору «Одіссея».

Методи і прийоми критичного мислення: прийоми критичного мислення «Мозковий штурм», «Інформаційне гроно», «Завантажте інформацію», «Лист із зупинками», «Ланцюжок подій», літературна гра  «Так -Ні», розповідь за хмаринкою слів,  робота з таблицею та цитатами, музикотерапія,

Епіграф уроку:     Античність — життєдайне джерело мистецтва світу.

                                                                                                       І. Франко

                         Гомер виховав Грецію, а відлуння його поем чує весь світ.

                                                                                                            Платон

                                             Перебіг уроку

І. Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності до уроку

Психологічна налаштування. Музикотерапія (звучить музика з Стародавньої Греції»

  • Діти, як ви гадаєте, з якої епохи ми почнемо вивчення зарубіжної літератури. Чому?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом критичного мислення «Мозковий штурм»

  • Пригадайте, що ви знаєте про добу Античності з уроків всесвітньої історії, зарубіжної літератури, художньої культури.
  • Чому античну культуру називають колискою європейської культури?
  • Які твори античної літератури ви читали?

Розповідь за хмаринками слів «Антична література». Прокоментуйте хмаринку слів.

C:\Documents and Settings\Елена\Мои документы\Word Art (1).png

C:\Documents and Settings\Елена\Мои документы\Word Art (3).png

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

     - Сьогодні ми поринемо в епоху античності і продовжимо давати стислу характеристику літератури;  називатимемо видатних представників; пригадаємо  основні відомості про Гомера та імена відомих українських перекладачів творів античності; аналізуватимемо ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції, проблематику поеми «Одіссея»; визначатимемо у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; висловлюватимемо думку щодо порушених у прочитаних творах соціальних проблем.           

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

Інформативна сторінка. Слово вчителя. Античність  (від лат. antiquus – давній) – це  світ  давніх греків і римлян, їхня історія та культура. З огляду на нерозривну культурну  спадкоємність  цих  двох  народів  їхню  культурну  спадщину розглядають як єдину культурну традицію – одну з найважливіших для наступної європейської культури. Однак використовуючи термін «античність», не варто забувати, що йдеться про два різних народи з власною історією. Давньогрецька культура набагато старша за римську. Хронологічні  межі  античності  охоплюють  період приблизно  з VIII ст. до н. е. до V ст. н. е. Давньогрецька й давньоримська культури (а частиною їх є література) належать  до  античності.  Давньогрецька  література  давніша  за давньоримську, її створювали давньогрецькою мовою, а появі передував тривалий період розвитку фольклору й міфології. Давньоримська література виникла на п’ять століть пізніше, її створювали латиною. І давньогрецька, і давньоримська літератури  ґрунтуються на міфології, що  стала невичерпним джерелом для художніх творів від давнини до сучасності.

Що ж приваблює людство в античності? У чому полягає своєрідність цієї доби? Які скарби античності не втратили своєї привабливості й нині? Про це потрібно знати людям третього тисячоліття! 

  • Давайте пригадаємо    періодизацію літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Очевидно, що антична література – це своєрідний скарб, який ніколи не втратить своєї привабливості й нині, життєдайне джерело мистецтва світу. 

Робота з епіграфом

Поясніть епіграф уроку. Чи вдало він підібраний?

  • Як ви розумієте слова відомого українського поета І. Франка: «Античність — життєдайне джерело мистецтва світу.»
  •  Чи згодні ви з його думкою Платона: «Гомер виховав Грецію, а відлуння його поем чує весь світ.»                                                                                                            
  • Схарактеризуйте добу античності, познайомившись із матеріалом підручника (діти поділені на заздалегідь на групи) і утворіть інформаційне гроно.

Прийом критичного мислення «Інформаційне гроно»

Античність    золота доба

колиска європейської культури 

    з грецьк. давня, стародавня

    культура Стародавньої Греції

    культура Стародавнього Риму

    життєдайне джерело

Експрес-опитування учнів

  • Назвіть представників літератури Давньої Греції, літератури Давнього Риму. Які жанри були актуальними. Чому?
  • Яка специфіка давньогрецької літератури?
  • У чому полягає специфіка давньоримської літератури? Назвіть видатних представників різних галузей (розповідь за таблицею.
  • А що ви пам’ятаєте про грецьку міфологію. Пропоную у командах позмагатись і на місце пропусків дописати правильну відповідь.    

Прийом критичного мислення «Завантажте інформацію»

Аеди - героїчні пісні (оповіді про подвиг одного героя).

Рапсоди - епічні  поеми  (масштабні  оповіді  про визначні події в історії племені, народу).

Сцилла - чудовисько з шістьма головами та дванадцятьма лапами.

Харибда - вир, який поглинав усіх, хто опинявся біля нього.

Країна  лотофагів -  єдиною небезпекою була чарівна рослина лотос. Скуштувавши  її плоди людина забувала про все і хотіла лише нових плодів.

Країни  кіклопів (циклопів)  однооких  велетнів-людожерів сиренами – напівжінками-напівптахами, що заманювали мореплавців чарівним співом до свого острова, де кораблі розбивалися, а люди  гинули.

Гекзаметр  (грец. – шестимірник) – шестистопний дактиль із цезурою (паузою) в середині віршового рядка.

V. Застосування знань, умінь і навичок

Прийом критичного мислення «Лист із зупинками» (картка)

 Міфологія існувала в кожного народу на початку його історії. Але грецька мова дійшла до нас найповніше. За уявленням греків, на вершині гори                      жили безсмертні боги: громовержець                     , його дружина – охоронниця шлюбу богиня                    , богиня родючості й землеробства -                   , бог мистецтв -                     , богиня краси й кохання  -                        , богиня мудрості –                                          , бог війни -                  , бог ремесл –                   . У лісах ховалися німфи, у струмках жили наяди, на галявинах тішилися смішні сатири – чоловіки з довгими кінськими хвостами і цапиними ногами, а в лісовій печері дрімав сам бог природи -                     .          

                  

 Гора Парнас – легендарне місце перебування Аполлона та девятьох муз (дочок Зевса і богині памяті Мнемосіни). Білля підніжжя Парнасу було розташоване місто Дельфи, де у храмі Аполлона пророкував знаменитий оракул. Музи – богині мистецтва й науки.                     – покровителька історії,                     – муза комедії,                      – трагедії,                    – ліричної поезії,                    - любовної лірики,                     – танцю,                            

                    – красномовства,                     – епічної поезії й науки,                    – астрономії.     

Прийом критичного мислення «Лист із зупинками» (картка-відповідь)

 Міфологія існувала в кожного народу на початку його історії. Але грецька мова дійшла до нас найповніше. За уявленням греків, на вершині гори                      (Олімп) жили безсмертні боги: громовержець                   

(Зевс), його дружина – охоронниця шлюбу богиня                       (Гера), богиня родючості й землеробства -                    (Деметра), бог мистецтв -  

(Аполлон), богиня краси й кохання  -                     (Афродіта), богиня мудрості –                                        (Афіна Паллада), бог війни -                  (Арес), бог ремесл –                   (Гефест). У лісах ховалися німфи, у струмках жили наяди, на галявинах тішилися смішні сатири – чоловіки з довгими кінськими хвостами і цапиними ногами, а в лісовій печері дрімав сам бог природи -          

                    (Пан).

 Гора Парнас – легендарне місце перебування Аполлона та девятьох муз (дочок Зевса і богині памяті Мнемосіни). Білля підніжжя Парнасу було розташоване місто Дельфи, де у храмі Аполлона пророкував знаменитий оракул. Музи – богині мистецтва й науки.                    (Кліо) – покровителька історії,                    (Талія) – муза комедії,                      (Мельпомена) – трагедії,                    (Єврепта) – ліричної поезії,                    (Ерато) -                          любовної лірики,                      (Терпсихора) – танцю,                      (Полігімнія) – красномовства,                      (Калліоппа) – епічної поезії й науки,

(Уранія) – астрономії.     

  • Звіртесь з кількістю правильних відповідей (учні звіряються з правильними відповідями і оцінюють свої знання).

Слово вчителя. Легендарним засновником європейської літератури, автором епічних поем «Іліада» та «Одіссея» є Гомер. Імя якого увіковічнене. А що ви про нього пам’ятаєте, давайте пригадаємо. 

Прийом критичного мислення. Літературна гра  «Так -Ні». Знайдіть правильне і помилкове твердження про Гомера.

  1. Кілька грецьких міст сперечалися за право називатися батьківщиною Гомера. (ТАК)
  2. Смірна претендує називатися батьківщиною «славетного поета». (ТАК)
  3. Про Гомера, поета Стародавньої Греції, відомо більше з легенд ніж надано достеменні факти. (ТАК)
  4. Гомер був уродженцем Іонії, одного з міст Малої Азії. (ТАК)
  5. Поеми «Іліада» та «Одіссея» - це найбільші доробки письменника, які були створені у V ст. до н. е.  (НІ, у VIII ст. до н. е.) 
  6. Спочатку поеми передавали з уст в уста, згодом правитель Афін Пісістрат наказав  їх записати, щоб зафіксувати остаточний текст. Пізніше вчені з м. Александрії поділили кожну поему на 44 пісні. Ці тексти поем дійшли до наших днів і є найдавнішими пам’ятками літератури античності. (НІ, поділили кожну поему на 24 пісні)
  7. Гомера теж можна назвати рапсодом – автором-співцем, бо міг вільно, керуючись власним естетичним смаком,  комбінувати нові пісні з відомих міфів. (ТАК)
  8. Данте Аліґ’єрі - видатний поет грецького Відродження назвав Гомера «царем поетів». (НІ, італійського Відродження)
  9. У поемах «Іліада» та «Одіссея» ідеться про одвічні проблеми, які й нині хвилюють людство — життя  і смерть, війна  і мир, особистість  і колектив, любов  і ненависть, ідея любові до рідного краю та свого роду. Гомерівські герої воюють і мандрують, кохають і страждають, їх випробовують боги й доля на духовну міцність. І тільки той, хто витримує випробування, здатен перемогти й досягти своєї мети. (ТАК)
  10. Міфічними істотами постають: Поліфем,  Каліпсо, Кірка (ТАК, кіклоп Поліфем, німфа Каліпсо, чаклунка Кірка)
  11.  Вислів між Сциллою та Харибдою означає в переносному значенні «бути одночасно під загрозою двох серйозних небезпек». (ТАК)
  12.  Чи всі твердження є правдивими: Одіссей придумав спорудити дерев’яного коня, завдяки якому греки перемогли троянців. Боги випробовують Одіссея також жіночою красою й жіночими чарами. Він потрапляє на острів Схерія, у країну фраків, де їхній правитель Алкіной гостинно прийняв Одіссея, а той розповів йому про свої пригоди. Разом із відданими йому слугами та сином Телемахом Одіссей розправляється зі знахабнілими «женихами» і зустрічається з Пенелопою. (ТАК)
  13.   Слово «гомер» перекладається як «співець», а в Давній Греції «гомерами» називали сліпих співців. Античне погруддя Гомера – це зображення сліпого старого. (ТАК)
  14.  Гомер мандрував, зазвичай, з музичним інструментом - лірою. (ТАК)

Прийом критичного мислення за таблицею «Структура епічних поем». Розповідь-висновок за таблицею

                  «Іліада»

                   «Одіссея»

героїчна поема

сімейно-побутова  і  пригодницька поема

джерелом є міфи і героїчні пісні

джерелом є міфи і героїчні пісні

 

написано на 30-40 років раніше за «Одіссею»

написано на 30-40 років пізніше за «Іліаду»

поема охоплює 53 дні

поема охоплює 40 днів

 

докладно описано 9 днів

докладно описано 9 днів

 

місце подій – під мурами Трої

місце подій – Середземне море, його                    

 узбережжя і острови 

складається з 15693 рядків

складається з 12 110 рядків

 

вчені поділили  її на 24 пісні відповідно до кількості літер у давньогрецькому  алфавіті

вчені поділили  її на 24 пісні відповідно до кількості літер у давньогрецькому  алфавіті

Прийом критичного мислення «Ланцюжок подій». Розгляньте ілюстрації та розставте їх у послідовності того, як відбувалися події в поемі Гомера «Одіссея». Розподіліть події за частинами твору. Пригадайте один із епізодів.

Картинки по запросу картинки до частин одіссеї Картинки по запросу картинки до частин одіссеї

Похожее изображениеКартинки по запросу картини повернення одіссея

C:\Documents and Settings\Елена\Мои документы\1-1.jpg C:\Documents and Settings\Елена\Мои документы\300px-Arnold_Böcklin_008.jpg

 

C:\Documents and Settings\Елена\Мои документы\Odysseus_und_Penelope_-_Johann_Heinrich_Wilhelm_Tischbein.jpg C:\Documents and Settings\Елена\Мои документы\Barb-e-ZHan-ZHak-Odissej-i-Penelopa.jpg

 

Слово вчителя.  Античність справила великий вплив на подальший розвиток світової культури. Над перекладами «Одіссеї» працювали Пантелеймон Куліш, Олександр Потебня, Іван Котляревський, Леся Українка переклала третю і початок четвертої пісні, Іван Франко переклав і опублікував уривок, Микола Вороний, Райнер Марія Рільке та Микола Зеров, Олександр Пушкін та Осип Мандельштам — це неповний перелік митців, які черпали натхнення з античності.

VІ. Підсумок уроку.  Само- та взаємооцінювання роботи на уроці

 

VІІ. Домашнє завдання (на вибір).

  1. Опрацювати підручник.
  2. Творче самовираження «Інфографіка». За допомогою Інтернету знайдіть маршрут подорожей Одіссея та намалюйте, позначивши шлях (Об’єднайтися в пари та підготувати маршрут-повідомлення).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Піріді Наталія
    Дякую за допомогу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Усач Катя
    Прекрасний план для уроку, впевнена, що учням обов'язково буде цікаво та пізнавально.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 вересня 2018
Переглядів
14871
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку