Конспект уроку української літератури у 6 класі "Леонід Глібов. «Муха і Бджола». Визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок. Побудова байки".

Про матеріал

Матеріал уроку допоможе вчителеві донести до учнів головну думку байок, їх ідейне спрямування, пояснити значення алегоричних образів, зіставляти описане в байках із сьогоднішнім, реальним життям. Сподіваюся, що подана розробка стане в нагоді колегам.

Перегляд файлу

Тема. Леонід Глібов. «Муха і Бджола». Виз­начний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки.

Мета: донести до учнів головну думку байок, їх ідейне спрямування, пояснити значення алегоричних образів байок. Вчити глибоко розуміти мораль байки, виразно і вдумливо читати твори Л. Глібова, коментувати їхній при­хований зміст; виділяти основну думку бай­ки, пояснити алегоричні образи, зіставляти описане в байках із сьогоднішнім, реальним життям; розвивати усві­домлення важливості самокритичного погляду для успіш­ної життєдіяльності людини; формувати життєствердні, оптимістичні настрої, уміння тактовно реагувати па іронію, гумор.

Теорія літератури: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів різних років, будова байки, малюнок до твору, тести, завдання гри, презентація, костюми для інсценізації, прислівя.

Епіграф уроку:  Здається, байка просто бреше,

                            А насправді ясну правду чеше.

                            Нікого в світі не мине.

                            Читайте, згадуйте мене!

                                                               Л. Глібов

 

ЗМІСТ УРОКУ

Привітання

      Доброго дня тобі Іринко, і тобі Богданку, тобі Вадиме, і всім присутнім в цьому класі доброго дня. А чи є серед Вас Льолик? А кого в дитинстві називали Льоликом? Чому з ним віталися саме так? (Бо любив доглядати квіти) Яку уяву мав хлопчик? (Творчу)

     А можна я його покличу до класу?

(До класу заходить хлопчик зі збіркою байок Леоніда Глібова)

      Погляньте уважно на нього і скажіть, чому саме з книжкою, зверніть увагу якою, він завітав до нас на урок?

І. Перевірка домашнього завдання.

1.Тестування.(додаток 1)

2.Асоціативна вікторина по біографії Л.Глібова.(показ слайдів із зображенням різних предметів.Н-д:квіти –Льолик-квітчастий королик,бо любив у дитинстві квіти і т.п.)

   - Якою мовою писав свої перші твори? (Російською).

   - Назвіть першу збірку поета? («Стихотворения») Де вона була видана? Полтаві)

- Де навчався байкар?

- Яку газету видавав Л.Глібов?

- Скільки років перебував під наглядом поліції?

   - Якій байці судилося стати своєрідним заповітом байкаря?

   3.Робота із портретом.

А зараз зверніть увагу на портрет Л. І. Глібова.

- Що виражає його відкрите чоло? (Мудрість)

- А очі? (Вони добрі, лагідні, але невеселі)

- Отже, чому невеселі? Звернемося ще раз до біографії Л.Глібова.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  ІII. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда

  1.   Коли ви вперше познайомилися із таким твором, як байка? (Байки увійшли в наше життя ще в молодшому віці, в другом класі.)
  2.   Які байки ви можете назвати? («Лебідь, Щука і Рак», «Чиж та Голуб», «Коник-стрибунець», «Химерний маленький», «Що за птиця?»)
  3.   Як ви розумієте рядки однієї з байок Л. Глібова: «У товаристві лад - усяк тому радіє: Дурні безладдя лихо діє...»?
  4.    Коли була написана байка «Лебідь, Щука і Рак»? (У 1853 році)
  5.   Чи співзвучні, наведені слова із цієї-байки нашому часові?
  6.   У чому їх актуальність?
  7.   Чому навчає нас мораль байки «Чиж та голуб»: «Ото на себе не надійся,

Чужому лихові не смійся!»?

8) Що таке байка?

IV. Опрацювання теми уроку.

1. Будова байки

  1.   Хто є персонажами байок? (Звірі, домашні тварини, речі, явища природи, рослини)
  2.   Що означає термін «алегоричний образ»? (В образах тварин, речей, що виступають у байках, відтворюються вчинки, характери людей. Таке відтворення життєвих подій, що несе в собі інший, прихований зміст називається алегорією. А образи - алегоричними образами). Алегоричними образами байок часто є Вовк - злий, жорстокий; Лисиця - лукава, лицемірна; Осел - тупий, обмеже­ний; Ягня - беззахисне, нещасне.
  3.   Що таке байка? (Байка- невеликий алегоричний твір по­вчального характеру. Наприклад, «Щука» Л. Глібова).
  4.   Для байки характерна алегорія, повчання та невеликий обсяг. Ознаки байки: розповідний спосіб викладу, описи, нетривалий час події, дві-три дійові особи. Побудова: розповідна та повчальна. Форма - віршова, рідше прозова.) (Учитель вивішує на дошку особливості байок, щоб матеріал був перед очима учнів на протязі уроку).

 2.Робота з епіграфом.

V. Теорія літератури.

1. Слово  вчителя.

Байка - це невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту.

Однією з основних рис байки як літературного жанру є алегорич­ний  зміст.   Наділення  тварин,   птахів,   рослин  рисами  людського характеру називається алегорією. Також однією з прикмет байки є наявність смішного, комічного, а саме - гумору чи сатири.

Сатира - особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в різкому осміюванні негативного. Отже, твори викри­вального характеру називають сатиричними. А гумор - це відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні. Саме цим гумор відрізняється від сатири. Об'єктом викривання таких негативних людських рис, як лінощі, привласнення плодів чужої праці, є Муха.

Байка належить до ліро-епічного жанру літератури, бо в ній роз­повідається про вчинки персонажів (наявний сюжет) і разом з тим у прямій формі виявляється ставлення автора до цих вчинків, до героїв твору. Отже, в одному творі є й епічні елементи (розповідь про події), і ліричні (емоційність, віршова форма),

Байка складається з двох частин - оповіді (розгортаються події) і моралі (автор робить повчальний висновок).

Кожна байка, що має дві органічно поєднані частини, - опові­дальну і повчальну - в алегоричній формі втілює ідею пізнавального й дидактичного характеру, намагання поліпшити суспільне життя, вияв турботи про трудовий люд. Алегоричність як жанрова особли­вість байок загострює увагу на злободенних проблемах, засуджує і висміює негативні явища і процеси в житті людини.

Байка у Глібова - «мініатюрна повість», у якій буденне життя, колорит українського побуту, деталізація персонажів, їх мови і дій складають враження безпосереднього спілкування з тодішньою дійсністю. У них втілено ряд особливостей: реалізм, народність, образність, емоційність, багатство мови, її виразність.

Слово Глібова - живе і барвисте. Його традиції в українській літературі продовжили П. Глазовий, С. Олійник, П. Сліпчук.

2. Бесіда.

- Чим відрізняється сатира від гумору?

- Що таке алегорія? Чому письменники викривають, висміюють вади людей саме через образи тварин?

- Що таке байка? Яка її будова?

- Поясніть, чому байку вважають ліро-епічним твором.

VІ. Робота над байкою «Муха  і  Бджола».

  1. Читання  твору  вчителем  вголос.
  2. Читання байки  учнями  мовчки.
  3. Робота  в  групах.

Учням пропонується скласти порівняльну характеристику дій Мухи та Бджоли.

Муха-ледащиця

Бджола-трудівниця

«Оддиш»

«Та ніколи мені, час до пасіки летіти: далеко від села»

«Бенкет, обід, весіллячко,  ро­дини»

«Рано встає, пізно лягає»

«Безділля»

«Праця»

«Ганять»

«Шанують»

   4.Інсценізація байки.

   5.Бесіда. Проблемні запитання.

  1. Які два алегоричні образи виступають у байці?
  2. Що у цих двох образах втілює автор? (В образі Бджоли Л. І. Глібов утверджує народне поняття працелюбності, в образі Мухи – неробства)

 Муха користується плодами чужої праці. А жити любить красиво:

                           От примостилась на красолі

                           Та й думає про те,

                           Що як-то гарно жить на волі,

                           Коли усе цвіте.

Вона почуває себе панночкою у чарівному садку:

                      Вітрець тихесенько гойдає

                      Мов панночку яку...

  1. Кого показує Леонід Глібов в алегоричному образі Бджоли-
    трудівниці?(В образі Бджоли втілено людину, яка вбачає своє щастя в праці. Для неї сенс життя - приносити радість)

 На прохання Мухи посидіти, відпочити Бджола відповідає:

                                               Та ніколи мені сидіти...-

                                               Вже час до пасіки летіти.

У цьому образі ми бачимо чесну, щиру, розумну людину. Бджола висловлює зневагу до паразитичного існування Мухи.

...Та тільки он що я чувала:

 Що Муху зневажає всяк,

Що, де ти не поткнешся

Або до страви доторкнешся,

Тебе ганяють скрізь.)

4) Чи лякають Муху приниження?

(Велике діло - проженуть!

Не можна в двері - я в кватирку

Або пролізу в іншу дірку -

І зась усім!)

5) Як ви розумієте повчальну частину байки, її мораль?
(Мораль така: хай людей, подібних до таких мух, не буде на цій землі. А хочеш красиво жити - повинен красиво і робити, щоб про тебе складалася думка, як про людину чесну, справедливу, працьовиту).

6.Складання сенкану «Муха» (хлопчики) і «Бджола»(дівчатка).

7. Визначення художніх засобів твору.

Майстерно користуючись діалогом, Леонід Глібов яскраво розкриває характери персонажів.

Які ж іще художні засоби використовує автор для розкриття образів?

(Епітети: «погана доленька», «чорної години», «праця бідная», порівняння: «мов панночку яку», «не те, що клопоти у полі і праця бідная твоя», метафори «вітрець тихесенько гойдає», «за тиждень би головоньку схилила».)

- Яка пора року описана в байці? (Весна?)

- Чим займається Муха? А Бджола?

- Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки? Чому змінюється настрій?

- Де Муха гуляє? (Бенкет, обід, весілля, родини?)

7. Робота за малюнком

 - Розгляньте ілюстрацію до байки «Муха й Бджола» і скажіть чи така кольорова гама постала у вашій уяві під час читання? Якщо ні, то яка? Як ви вважаєте, що в байці впливає па появу саме таких барв?

- Що зображено на малюнку?

- Віднайдіть і запишіть слова, які відповідають кольору. 

-А що б ви намалювали?

Довідка для вчителя. Характеристика Мухи-ледащиці з байки «Муха і Бджола» розкривається ніби зсередини, у розлогих монологах персонажів. Їй, що веде паразитичне існування, не зрозуміти Бджоли, яка ревно збирає мед упродовж усього дня. Удавано співчуваючи   трудівниці,   Муха   водночас   хвастається   своїм   умінням скрізь устигати: побувати на бенкеті чи обіді, на родинах чи весіллі не  обтяжуючи  себе  працею, поласувати  смачненьким.  Така вона «мудра» і «проворна». «Не те, що клопоти у полі і праця бідная твоя!» - констатує Муха. Ледащиці не зрозуміти слів Бджоли, що її, непрохану, зневажають і всюди проганяють. Позбавлена честі й совісті, розбещена паразитичним існуванням, Муха залишається вірною своїй непривабливій сутності: «Не можна в двері - я в кватирку або пролізу в іншу дірку - і зась усім!»

Змістом байки Глібов доводить, що, керуючись розумом, можна втішатися не тільки результатами своєї праці, а й бути по-справжньому щасливим у ній.

VIІ. Підсумки уроку, оцінювання результатів роботи учнів.

1. Гра  «Відтворіть байку». Учням пропонуємо з памяті відтворити текст байки.

Весною Муха-ледащиця

Майнула (куди?)...  (у садок).

На ряст, на квіти подивиться,

Почуть (чий?) ... (Зозулин) голосок.

От примостилась (де?) ... (на красолі)

 Та й думає про те,

Що як то гарно жить (де?)... (на волі),

Коли усе цвіте.

   - Та ніколи мені (що робити?) ... (сидіти), -.

Одвітує (хто?) ... (Бджола), -

Вже час (куди?) ... (до пасіки) летіти:

Далеко від (чого?) ... (села).

На річ таку Бджола сказала:

    - Нехай воно і так,

Та тільки он що я чувала,

Що (кого?) ... (Муху) зневажає всяк...

   - Стару новинку, - каже (хто?) Муха, -

 Десь довелось тобі почуть!..

Запевне, дурень дурня слуха...

Велике діло - проженуть!

Не можна (куди?) ... (в двері) - я в кватирку

Або пролізу (куди?) ... (в іншу дірку) -

 І зась усім!

VII. Домашнє завдання. Спробувати скласти свою байку. Намалювати ілюстра­цію до байки. Вивчити теорію літератури. Підготуватися до виразного читання байки «Жаба і Віл».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Тематичне тестування.

1. Де народився Л. І. Глібов?

     а)   На Полтавщині;

б) на Чернігівщині;

в) на Київщині.

2. Письменник закінчив:

   а)   Полтавську гімназію;

          б) Ніжинську гімназію;

в) Камянець-Подільську семінарію.

3. Байки Л. Глібова сягають корінням до творів:

а) Гулака-Артемовського;

б) Євгена Гребінки;

    в)   Езопа й Лафонтена.

4. Перші байки Л. Глібова мають назви:

а) «Горлиця і Горобець», «Жаба й Віл»;

          б) «Вовк і кіт», «Лебідь, Щука і Рак»;

в) «Мишача Рада», «Хмара».

5. Викриття кріпосницького суду порушується у байці Л.Глібова:

   а)   «Щука»;

б) «Лисиця-жалібниця»;

в) «Муха і Бджола».

6. З якої байки Л. Глібова ця мораль:

«Хто винен з них, хто ні - судить не нам, та тільки хура й досі там...»? а)   «Зозуля і Півень»;

      б)   «Лебідь, Щука і Рак»;

      в)   «Мірошник».

7. Як починається байка «Жаба і Віл»?

а) «Раз Жаба вилізла на берег річки подивиться...»;

б)«Раз Жаба вилізла на берег подивиться...»;

в) «Раз Жаба вилізла на сонечку погріться...».

8. Скільки байок протягом життя написав Л. Глібов?

  а)   Близько 20;             б)   більше 100;              в)   50.

  1.   Вірш Л. Глібова, що покладений на музику, називається:

  а) «Думка»; 

      б) «Журба»; 

      в) «Веснянка».

  1. Хто писав байки прозою?

   а) Езоп;            б) Крилов;            в) Глібов.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Курбетьева Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Play Hard
    Дуже дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
14906
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку