МАТЕРІАЛ НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ
ДО «КАЗКИ ПРО ЯЯН « ЕММИ АНДІЄВСЬКОЇ (6 КЛАС)
1 . МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВСТУПНОЇ БЕСІДИ
Вступна бесіда
-
Яких людей називають егоїстами? (Егоїст – це той, хто себе любить більше, ніж інших).
-
Який займенник найчастіше використовують у своїй мові егоїсти?
-
Давайте уявимо, як егоїсти говорять про себе. Я почну, а ви продовжіть: «Я найкращий!», «Я хочу це!», «Все мені!»…. (Орієнтовні відповіді: «Я не дам іграшки!», «Я краще знаю!», «Дай мені!», «Віддай, це моє!» «Я не буду це робити! Роби сам!»)
-
Як егоїсти ставляться до інших людей? (Нікого, крім себе, по-спражньому не люблять; байдужі до чужих проблем, бід, станів тощо).
2. Вправа «Коментатор»
Учитель. Я опишу вам декілька вчинків дітей. А вам потрібно визначити та прокоментувати, чи егоїстичні ці вчинки.
-
Наталка прийшла зі школи. Вона побачила, що мама відпочиває після нічної зміни. Та Наталці дуже хотілося розповісти мамі про свою гарну оцінку. Вона підбігла до матусі, почала її штовхати і голосно кричати: «Мамо! Я отримала 10 балів з читання!»
-
Вранці мама поклала Сергійкові у портфель велику цукерку. Хлопчик з нетерпінням чекав перерви, щоб з’їсти її. Ледь пролунав дзвоник з уроку, він узяв цукерку і вийшов на шкільне подвір’я. Тільки-но він розгорнув обгортку, як почув плач. То плакала однокласниця, бо її штовхнув хлопчик із іншого класу. Сергійко підійшов до дівчинки, допоміг підвестися і протягнув їй свою цукерку. Дівчинка посміхнулася крізь сльози, розділила цукерку навпіл і повернула Сергійкові половину.
-
Бабуся попрохала онука сходити в аптеку. Той відповів, що не піде; нехай бабуся сама сходить, бо він грає в комп’ютерну гру і не може відволіктися.
-
Шестикласники вийшли навесні садити дерева. Всі стараються: хто ямки копає, хто воду носить, хто деревця закопує, і лише Оля стоїть і спостерігає. Вона нічого не робить. «Це ж не для мене! Чому я повинна даремно працювати, садити в школі дерева, хай це працівники школи роблять, їм за це гроші платять!» – пояснює дівчина.
Учитель. Егоїзм – це самозакоханість, себелюбство. Така людина бачить лише себе. Вона не вміє і не хоче розуміти інших, не прислухається до чужої думки, бо впевнена, що її думка найкраща, вона ніколи не поспівчуває і не допоможе, не поділиться, не захистить, а тому виростає жорстокою, недоброю, злою, часто жадібною і нещирою.
3. Складання «схеми-павутинки» (розвиток умінь аналізувати та порівнювати певні явища та організовувати інформацію, аби краще її запам’ятати)
-
ГРА «Відкритий мікрофон»
-
Пофантазуйте, а якби ви потрапили в місто яянів, чи шукали б ви з нього вихід? Чому?
-
Чи дбаєте ви про когось? Чи доглядаєте за рослинами, тваринами? Чи допомагаєте рідним і друзям?
-
Якби у вас була можливість звернутися до яянів – жителів казкового міста, що б ви їм порадили?
-
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ЗАКЛЮЧНОГО СЛОВА ВЧИТЕЛЯ
Учитель. Залишивши місто яянів, пастушок знайшов за своїми плечима мішок із самоцвітами. Напевне, це винагорода за небайдужість, щирість, любов до людей. Так зазвичай закінчуються казки: перемагає добро, добро винагороджується.
Мені дуже хочеться, щоб у нашому реальному житті завжди перемагало добро. І так буде, якщо ми не будемо егоїстами, збережемо в своїх серцях любов до інших людей, будемо спільно намагатися зробити цей світ добрішим.
Ти на білому світі – людина!
Тож повинна тепло нести.
Поміж інших усіх – єдина,
Будь найкращою в світі ти!
І тому пам’ятай, дитино,
Егоїзм – не для тебе, ні.
Світло ти пронести повинна,
Щоб зробились серця ясні.