Дата: ___________
Клас: ___________
Тема: «Зміни у суспільному житті під впливом модернізації у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття»
Мета: визначити вплив процесів модернізації на суспільне життя українців, зміни у світовідчутті людини, охарактеризувати церковне життя і роль греко-католицької церкви у національному русі; встановити зв’язок між поняттями «модернізація» та «емансипація»; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; соціальна та громадянська компетентності; математична компетентність; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати толерантність й повагу до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.
Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: знати дату обрання Андрея Шептицького митрополитом Греко-католицької церкви; вміти обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Андрея Шептицького; охарактеризувати вплив модернізації на зміни в світогляді людини і повсякденному житті; розуміти роль церкви в суспільному житті українців; причини і наслідки змін, що відбулися у другій половині ХІХ і на початку ХХ ст.. в повсякденному житті; поняття «емансипація».
Обладнання: підручник: Історія України: підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська. – Тернопіль: Астон, 2022 – 240 с.; атлас: «Історія України. 9 клас» (ДНВП «Картографія»).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вітання і перевірка відсутніх учнів.
Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку та формування позитивного емоційного налаштування на навчання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уважно розгляньте фото (с. 205) і дайте виконайте завдання:
Що зображено на світлині?
Як зображення пов’язане з модернізацією?
Придумайте назву світлині.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План
1. Стратегія «Читання з позначками» (система «Поміч»). Читаючи с. 204-205, поставте на полях позначки чотирьох видів, залежно від вашого власного знання та розуміння («V» – я знав це (відома інформація); «-» – це суперечить тому, що я знаю; «+» – я не знав цього (нова інформація); «?» – у мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації («Я хочу про це запитати»)). При цьому варто позначити на полях «V» , «-», «+», «?» відповідно до базових знань учнів. Нема потреби позначати кожний рядок чи ідею; ця позначка має відображати ставлення до інформації загалом. Учень може обмежитись однією чи двома позначками на абзац, іноді трапляється більше, іноді менше.
Робота з рубрикою «Історія в цифрах» (с. 205). Проаналізуйте дані графіка «Зростання чисельності міст Європи протягом ХІХ – початку ХХ століть» і узагальніть одним словом процеси, відображені на ньому.
Робота над поняттям. Урбанізація – це …
2. Робота в парах. Знайдіть спільні і відмінні риси у розвитку жіночої освіти Наддніпрянщини та західноукраїнських землях в добу модернізації. Заповніть таблицю «Особливості розвитку жіночої освіти у Наддніпрянській Україні та західноукраїнських землях».
Критерії для порівняння |
Початкова освіта |
Початкова освіта |
Вища освіта |
Спільні риси |
|
|
|
Відмінні риси |
|
|
|
Робота з рубрикою «Жінка в історії» (с. 207). Софія Русова висловилася: «Бути гарним педагогом – бути реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди і Науки». З’ясуйте, чи ці слова характеризують її діяльність?
Робота над поняттям. Емансипація – це …
Метод «Мікрофон». Як пов’язані поняття «модернізація» та «емансипація»?
Робота з рубрикою «Відлуння минулого» (с. 208). Яке явище суспільного життя об’єднує уривок з оповідання та зображена поруч світлина?
3. Робота з текстом підручника. Опрацюйте с. 208 і дайте відповіді на питання:
Як ставилися політичні партії до участі церкви в національному житті?
Визначте позицію Андрея Шептицького щодо ролі греко-католицької церкви в українському національному русі?
Знайдіть у тексті підтвердження того, що Андрей Шептицький був меценатом.
Робота в парах. Опрацюйте рубрику «Життєтека» (с. 209) і охарактеризуйте Андрея Шептицького за планом: 1. Зовнішній вигляд і внутрішні якості, риси характеру історичного діяча; 2. Найважливіші напрями його діяльності; 3. Його внесок в історію; 4. Ваше ставлення до цього діяча.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з питаннями і завданнями рубрики «Підсумуйте свої знання» (1-2 на с. 209). Спробуйте свої сили в історичній вікторині «Перший мільйон» за посиланням ліворуч.
VІ. Підсумки уроку.
Метод «Прес». Учні висловлюють свої думки стосовно уроку за алгоритмом. «Ми вивчили… Ми навчилися … Нас зацікавило … Отже, …»
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 38 «Зміни у суспільному житті під впливом модернізації у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття».