Тема: Мистецтво інків
Мета: ознайомитися з особливістю культури американського регіону доколумбового періоду, характерними особливостями розвитку мистецтва; уміння оперувати знаннями про культуру ацтеків, майя, інків, стисло характеризувати й порівнювати їх мистецтво; розвивати вміння аналізувати добуток стародавніх цивілізацій різних регіонів світу в світову скарбницю мистецтва; уміння креативно характеризувати культуру певного (американського) регіону ; розвивати інтерес учнів до культурної спадщини народів доколумбової Америки, формувати в учнів здібності до процесу інтерактивного пізнання, розвивати уміння розрізняти та порівнювати ознаки народу інків та інших культур, характеризувати зразки творів мистецтва; виховувати спостережливість, увагу, любов до всіх прекрасних творінь людства, уміння характеризувати культуру американського регіону.
Обладнання: мультимедійна презентація, інтерактивні завдання; презентації учнів; для творчого завдання: кольоровий папір, клей, ножиці, еластична резинка; фломастери.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки : історія, географія, образотворче мистецтво, музичне мистецтво.
Хід уроку:
I .Організаційний момент. Актуалізація опорних знань. Повторення вивченого матеріалу
Доброго дня, всім! Як ваш настрій? Усі зібралися?
Нагадую, діти. У випадку повітряної тривоги ми виходимо з онлайн заняття і йдемо в укриття, або в безпечне місце, дотримуючись правил двох стін.
Заняття опрацьовуємо вже після сигналу Відбій. Домовились?
Ну що ж, розпочнімо.
На попередньому занятті ми з вами ознайомилися з мистецтвом доколумбової Америки ацтеками. На жаль, більшість його зразків було знищено, предмети з дорогоцінних металів - переплавлено, і до наших часів дійшли тільки невеликі фрагменти цих унікальних пам'яток та описи очевидців, які свідчать, що храмова скульптура ацтеків вирізнялася величчю і пишністю.
Пригадаймо!
Бліц-опитування.
1.Яка автентична назва ацтеків?— мешіка
2. Як зародилося місто Теночтітлан?
Жерці помітили орла, що сидів на кактусі і мучив змію, і витлумачили це як небесний знак.Там, на острові посеред озера вони побудували кілька хатин.
3. Яким чином ацтеки збагачувалися?
збираючи данину з підкорених племен.
4. Які є джерела знань про культуру та історію ацтеків?
-археологічні знахідки в розкопках,
-ацтекські кодекси, записані на папері а також із описів 16 та 17 століть, написаних іспанськими священиками й самими ацтеками іспанською мовою . м, як наприклад, флорентійський кодекс францисканського ченця Бернардіно де Саагуна.
5. Назвіть величезне доколумбове місто в долині Мехіко. Теотіуакан —
6. Назвіть одну з найвищих пірамід в Америці у Теотіуакані?
піраміда Сонця заввишки 64 метри.
На закріплення перейдемо до виконання інтерактивного завдання .
Завдання. Скануйте Qr код . Заповніть пропуски в тексті. На виконання завдання у вас 1 хвилина.0,,,,
Перевіряємо.
1. Звідки індіанці прийшли на цей материк? ( З Азії)
2. На скільки періодів поділявся розвиток американського регіону? (на 3)
3. Перший осередок, де виникли цивілізації майя, ацтеків? ( Центральна Америка)
4. Другий осередок, де виникли цивілізації сучасного Перу ( Південна Америка)
5. Які релігії мали значний вплив на мистецтво? ( тотемізм, шаманізм)
6. Найвідоміші піраміди майя? ( Чичен-Іца, Паленке)
-------------------------------------------------------------------------------------
Молодці! Ви чудово впоралися із завданням. Продовжуємо віртуальну подорож в часі.
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми
Як вам відомо, культура кожного народу самобутня й неповторна.
Діти, скажіть, будь-ласка, які фактори впливають на формування культури кожного народу?
природні умови, рівень розвитку господарства, звичаї та традиції, сусідство інших народів.
Є ще одна держава доколумбової Америки, закони якої дійшли до наших днів в уривках, але хроністи відзначали, що правління у цій державі було одним з кращих в світі. І сьогодні ми продовжуємо нашу подорож доколумбовою Америкою, відправимося цивілізацією інків.З’ясуємо, які досягнення стародавніх цивілізацій дали йому розвиток, хто такі інки, ким вони були і який мистецький слід залишили на землі.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Вивчення нового матеріалу
У Південній Америці найбільшою доколумбовою державою була Імперія інків зі столицею Куско( на території сучасного Перу).
Завдяки своїм талантам вони побудували таку багату й досконалу столицю, що навіть іспанські завойовники були здивовані.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Для архітектури інків характерна не лише монументальність а й точність.
Масивні кам’яні брили неправильної форми майстерно підігнані одна до одної ,між ними не можливо встромити навіть голку.
Така майстерність вражає навіть досвідчених майстрів. Тому що й сьогодні повторити це диво складно чи й неможливо.
------------------------------------------------------------------------------------------
Нині на місці, де красувалося Куско, залишилися уламки голих стін, іноді з рельєфними зображеннями змій.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Колись тут височіли Храм Сонця, оздоблений всередині золотом, і Храм Місяця, обкладений листами срібла.
Як свідчать історичні джерела того часу, в одному із храмів можна було побачити золотий диск розміром з колесо ,що символізував Бога Сонця, золоті статуї людей на повний зріст.
Стіни храму були покриті листами з чистого золота
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Безцінні витвори «золотого міста» були розграбовані і більшість із них - знищені. Проте здобич іспанців виявилася лише часткою справжнього багатства Куско, усе інше зникло у схованках і до сьогодні не знайдене.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Звертаю вашу увагу на доколумбове місто інків, Ма́чу-Пі́кчу — розташоване в Андах на висоті 2400 метрів на вершині гірського хребта в Перу
Мачу Пікчу також називають «місто в небесах», «місто серед хмар», , є символом Імперії інків.
Нині це «втрачене місто інків» популярне серед туристів. Також удостоєна звання Нового чуда світу, що свідчить про її важливість для культури людства
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Вони не мали писемності у звичному для нас розумінні цього слова, а для запам’ятовування і передачі інформації на мотузках різної довжини та кольору зав’язували вузлики. Таке «вузликове письмо» називалось «кіпу». Ним володіли тільки особливі люди , яких називали « в язателі вузлів.Для передачі повідомлення використовували вузлики певного кольору. Зверніть увагу.
Білий колір – свідчив про період миру, жодних епідемій
Жовтий – був період посухи.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Цивілізація проіснувала лише два століття, але залишила багатий спадок у різних сферах культури та мистецтва. Закони цієї держави дійшли до наших днів в уривках, але достовірно відомо, що серед численних чиновників було абсолютно відсутнє поняття корупції, а завдяки високій строгості їх законів в імперії практично повністю були відсутні злочини, пов’язані з вбивством і крадіжкою.
Мистецька спадщина інків
Особливе здивування іспанських завойовників викликали ювелірні вироби:
Здавна в гірських народах Анд добували й виплавляли метали.
Коштовні метали мали для інків духовне значення: атрибут Сонця, срібло- Місяця. Зображували богів, тварин, просто красиві орнаменти.
Індіанці застосували техніку «карбування, інкрустації виробів коштовним камінням.
---------------------------------------------------------------------------------------
• Карбування — спосіб художньої обробки металу, коли на поверхні виробу вибивають, видавлюють, надрізають або вирубують рельєфне зображення.
• Інкрустація — техніка виконання творів декоративно-прикладного мистецтва, оздоблення поверхні виробів, будівель вставками з інших матеріалів.
• -------------------------------------------------------------------------------------
Інки мали значні досягнення в живописі , декоративному мистецтві та музичному мистецтві.
На минулому уроці я просила Альону дослідити це питання. Будь-ласка, Альона.
Особливості ювелірного мистецтва. Повідомлення Олексишин А.
Особливе здивування іспанських завойовників викликали ювелірні вироби: рухомі птахи, танцюючі мавпи , риби, які виблискували то золотом то сріблом.
Інки створювали сплави з різною часткою золота в них.
Домішки надавали сплавам різних відтінків ,кожен з яких призначався конкретному божеству.
В одному з храмів можна було побачити золотий диск розміром з колесо, що символізував бога Сонця
Зображували богів, тварин, просто красиві орнаменти.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Золотий сад інків - справжнє диво На площі приблизно двісті на сто метрів із золота і срібла, у натуральну величину росло, квітло все, що його «заселяло»: люди, звірі,різноманітні рослини, квіти.
Золото стало однією з причин загибелі давньої цивілізації Південої Америки.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Інки мали значні досягнення в живописі та декоративному мистецтві.
На минулому уроці я просила Яшу ( Настю)дослідити це питання. Будь-ласка, тобі слово
Особливості живопису та декоративного мистецтва. Повідомлення Яши
Талановиті майстри створювали вироби з каменю, кістки, металу, шкіри, дерева, навіть пір’я.
Мозаїка з пір’я тропічних птахів- поширене ремесло майя, ацтеків,інків .Такі художні вироби виготовляли насамперед для вождів, жерців, воїнів.
Посуд прикрашали орнаментами зі стилізованими природними мотивами.
Їх розташовували горизонтальними смугами і поєднували з геометричними візерунками.
Живопис представлений у вигляді зображення богів, тварин, плазунів…
Також існував інський портрет, де головними героями були імператори та боги.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
У корінних народів Америки була багата музична культура. Це питання мала розглянути Віка. Будь-ласка.
Особливості музичного мистецтва. Повідомлення Віки.
У корінних народів Америки була багата музична культура, про що свідчать різновиди духових і ударних інструментів : різні за розміром і строєм флейти, великі й малі барабани, бубни, ідіофони.
Музика індіанців мала багато жанрів, більшість із яких була пов’язана із духовними практиками і ритуалами
------------------------------------------------------------------------------------------
Відео. Музика інків
Як ми можемо помітити танець інків живий. Кожен танцюрист може його танцювати по своєму.
---------------------------------------------------------------------------------------
До речі, діти, якщо порівняти перуанський танець ножиць з нашим
традиційним танцем під назвою Гопак
-------------------------------------------------------------------------------------------
На закріплення знань нашої подорожі мистецтвом доколумбової Америки пропоную виконати наступне завдання. Встановіть відповідність між назвою і зображенням
Інтерактивне завдання за покликанням.
https://learningapps.org/watch?v=p7x2w5uaa23
Перевіряємо
Отже, між культурами індіанських племен Старого Світу ми простежуємо схожість.
У чому саме схожість?
Очевидна схожість виявляється у регулярному плануванні міст майя, ацтеків та інків.
Парадний центр із грандіозними храмами на вершинах пірамід, внутрішні й зовнішні стіни яких густо (часом суцільно) покривали рельєфами або золотими листами, розписували яскравими фарбами.
У скульптурах зображували міфологічних персонажів, людей, тварин, птахів, історичні події.
Спільність індіанських культур простежується також у своєрідній орнаментиці: ламані й хвилясті лінії, стилізовані фігури людей, птахів, тварин.
Домашнє завдання
Творче завдання. Створювати головний убір для індіанського костюму за поданим алгоритмом.
Інтерактивне завдання за покликанням: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5243450
Рефлексія
І на завершення прошу вас поділитися своїми враженнями від засвоєння та розуміння нашого заняття .
Переходимо до творчої діяльності. На уроці ми разом розпочнемо створювати головний убір для індіанського костюму, а дома ви доопрацюєте і на початку наступного уроку презентуєте свій проєкт.
Творча діяльність
1.Повторення правил безпечної поведінки на уроці образотворчого мистецтва.
Нагадую, що ми використовуємо інструмент (ножиці) тільки за призначенням.
2.Поетапність виконання композиції
Виготовлення головного убору або прикраси з розфарбованого пір'я для індіанського костюму:
Наступні етапи нашого завдання прошу вас доопрацювати самостійно Домашнє завдання
Доопрацювати творче завдання. Створювати головний убір для індіанського костюму
7. Тепер потрібно сховати місця кріплення пір'я. Для цього виріжте кольорову паперову смужку, приклейте знизу пір'я. Прикрасьте різнокольоровими кружечками
8. Закріпити еластичну резинку для зав’язки.
Виставка творчих робіт здобувачів освіти.