Конспект відкритого уроку в 1 класі . Тема ?"Тварини. Різноманітність тварин "

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства у 1 класі . Тема " Тварини. Різноманітність тварин " .
Перегляд файлу

                                           1 клас

Тема :   Тварини . Різноманітність  тварин .

Мета :  дати поняття про тварин , як частину живої природи . Розширити й  уточнити   

              уявлення дітей про різноманітність тваринного світу , середовище їхнього 

              існування . Формувати  поняття  «звірі»,  «птахи», «комахи», «риби». Знайомити 

              учнів із назвами тварин .

              Розвивати спостережливість , уміння порівнювати зовнішній вигляд тварин та

              групувати їх за способом пересування , середовищем існування .

              Виховувати турботливе ставлення до тварин , бажання брати участь у їх охороні .

Тип уроку :   комбінований .

Обладнання : слайд-презентація , календар природи , «мудра» сова , показовий матеріал  

                          ( павук,  мурашка ) , малюнки-відгадки , кросворд , презентація  « тварини 

                          Червоної книги України » .

 

                                              Хід  уроку

І .  Організація  класу .

( На екрані  слайд 1  – усміхнене сонечко )     

 

                                           

  Встали , діти , всі рівненько,

  Посміхнулися гарненько ,

  Настрій на урок взяли ,

  Працювати почали .

 

ІІ . Фенологічні спостереження .  слайд 2

 

                                         

 

( Робота з календарем природи )

 Діти виходять по одному на клас і стрілочками позначають на календарі пору року ,  місяць , стан неба , опади ) .

  • Яка зараз пора року ? ( зима )
  • Який місяць ? ( січень )
  • Тепло чи холодно надворі ?( Учитель сам каже , яка на даний час t повітря , чи це мороз , чи тепло , чи 0 .)
  • Який стан неба ? ( Похмуро чи сонячно , чи перемінна хмарність )
  • Чи є сьогодні опади ? ( Сніг чи дощ , крупа ) .

 

 ІІІ . Повторення вивченого матеріалу .

  1. Ігровий   момент.
  • Сьогодні до нас на урок завітала моя колега – вчителька з лісової школи – Мудра Сова . Вона дуже хоче перевірити , чи багато вже знають мої учні . Мудра Сова приготувала для вас багато різних завдань . Чи готові ви до їх виконання ? Тоді – вперед ! Мудра Сова передала нам конверт із завданнями .  слайд 3
  •  

                                     

 

  1. Повторення  про  рослини . Гра  « Доповни  речення » .

( Діти по одному виходять на клас , витягають із конверта завдання і дають на ного відповіді ).

  1. У саду ростуть … ( плодові дерева : яблуні, груші, сливи, персики, абрикоси …)
  2. У лісі ростуть …  ( лісові дерева : дуб, ялина, сосна, клен , шипшина, ожина …)
  3. У парку ростуть … ( декоративні дерева : клен, липа, каштан, ялинки(декор.), 

                                       декоративні кущі, тронди, квіти.

  1. Рослини потрібні , щоб … ( поповнювати повітря киснем, давати продукти

                                                              харчування, ліки, прикрашати наше життя .)

  1. Рослини – це жива, чи нежива природа ? Чому ? ( Це - жива природа, бо рослини ростуть, живляться, розмножуються, дихають і відмирають . Це – тіла живої природи .)
  2. Які ви знаєте тіла живої природи ? ( Рослини, тварини, люди.)
  • Дуже добре, молодці ! Ви успішно справилися з першим завданням . Мудра Сова пишається вами .

 

  1. Гра  « Що зайве ? »      слайд  4 , 5

 

                    

( На слайдах зайві : груша , баклажан .)

  • Молодці !

 

ІV . Повідомлення  теми  і  мети  уроку .

  1. Бесіда   слайди  6 , 7
  • Мудра Сова приготувала наступне завдання . Якщо з поданих складів ви складете слово, тоді ми дізнаємось, про що йтиме мова на уроці .

                                             

 

  • Отже, тема нашого уроку « Тварини . Різноманітність тварин » у природі . Дізнаємось, які є тварини, на які групи їх можна розділити за певними ознаками, чим вкрите їхнє тіло, як вони пересуваються, де живуть, що їдять . А також, яку користь приносять людині та як їх слід охороняти, турбуватися про них .

 

  1. Розповідь  учителя  із  супроводжуючою  демонстрацією  слайдів .
  • Який чудовий світ оточує нас ! Скільки у ньому цікавих тварин ! Ці тварини наповнюють наш світ і наше життя .

Тварини , як і рослини , народжуються, дихають, живляться, ростуть, старіють і помирають. Це означає, що тварини належать до живої природи .

Тварини – це живі організми , що населяють нашу планету.

 Вони живуть скрізь, де є їжа для них, схованки від ворогів і місце для влаштування житла . На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини .

 

  1. Підведення  учнів  до  висновку .
  1. Тварини – це які організми ? ( Живі організми )
  2. До якої природи вони належать ? (До живої природи )
  3. Чи є місця , де не живуть тварини ? (Немає таких місць )

Виновок :     Отже , тварини – це живі організми. Вони нас оточують , живуть 

                                                   скрізь і всі вони різні.

 

  1. Групування  тварин  за  зовнішнім  виглядом

( У кожного на парті лежить малюнок із зображенням тварин одного з видів )

І група .   – Я запрошую до дошки учнів, у яких на картках тварини , що мають 6

                    ніжок .   Назвіть своїх тварин, що ви про них знаєте ? ( Ця тваринка 

                       бігає  ( літає ) .  Таких тварин називають одним словом :  КОМАХИ .

           слайд  8

 

       Доповнення .   Більшість тварин на нашій планеті – комахи. Всі

                                                                        вони дуже різні : від ледь помітних мошок до жуків,  

                                                                         що завбільшки з кулак.

  • То як називається І група тварин ?  ( Комахи ).

ІІ  група .  – Я запрошую до дошки учнів , у яких на картках тварини , що мають 4

                     ніжки .  Назвіть своїх тварин. Що ви про них знаєте ? (Тваринка має 4 

                         ноги, тіло вкрите шерстю, бігає ( стрибає ), живе в лісі, їсть … ).       

                         Таких тварин називають одним словом :  ЗВІРІ .       слайд  9

 

  Доповнення .    Тіло звірів вкрите густою шерстю , тому   

                                                                        взимку вони не мерзнуть , як ми . Звірі мають

                                                                        чотири ноги . Вони швидко бігають , бо

                                                                        потрібно або рятуватись, або полювати .

  • То як називається ІІ група тварин ?  ( Звірі ).

 

ІІІ  група .  – Я запрошую до дошки учнів , у яких на картках зображені тварини , 

                      що мають 2 ноги .   Назвіть своїх тварин . Що ви про них знаєте ?  Що    

                          вони вміють робити ? ( Мають 2 ноги , тіло вкрите пір’ям , літають у

                          повітрі , мають крила , дзьоб ). 

                          Таких тварин називають одним словом :  ПТАХИ .     слайд  10

 

   Доповнення.   Тіло птахів вкрите пір’ям . Це ознака, яка 

                                                                     відрізняє птахів від інших тварин . Вони мають

                                                                     крила, дзьоб. Люди шанують пташок, взимку їх

                                                                     підгодовують . Недарма в народі говорять :     

                                                                      « Де багато пташок , там нема комашок ».

  • То  як називається ІІІ  група тварин ?  ( Птахи ) .

 

ІV  група .  – Запрошую до дошки учнів , у яких на картках тварини , що зовсім не

                      мають ніг .  Назвіть своїх тварин  .

                          Як їх можна назвати одним словом ?  РИБИ .      слайд  11

 

          Доповнення.  Тіло риби здебільшого вкрите лускою ,

                                                                         слизом .  Риби ніг не мають . Живуть у воді , 

                                                                         за допомогою плавників вони рухаються у

                                                                         воді , тобто плавають .

  • То як називається ІVгрупа  тварин ? ( Риби ).        

 

Висновок :  Отже, тварин можна поділити на чотири групи :  комахи , звірі ,

                      птахи , риби .    слайд  12

 

                                      

 

Фізкультхвилинка .        слайд  13

 

V. Закріплення  набутих  знань .

 

  1.  Групування тварин за :

а) зовнішнім виглядом ;

б) способом пересування ;

в) середовищем існування ;

 

( На дошці – таблиця , прикріплені картки )

 Комахи                Звірі               Птахи            Риби

 мурашка                      білка                     снігур                  щука

( На столі учителя – малюнки-відгадки .  Діти відгадують загадку , знаходять малюнок і прикріплюють на дошці до відповідної групи тварин . Аналізують кожну тварину  ).

                                                         Загадки .

  1.  Хоч тваринка ця мала ,

Хвіст у неї , як мітла ,

Вуха гострі , наче стрілки.

Це руда , пухнаста ….( Білка )

Білка  - тварина , має 4 ноги – звір, тіло вкрите шерстю, стрибає по деревах ,

              живе в лісі , їсть горіхи , гриби .

 

  1.   Що воно за ліхтарі

  На гілках в моїм дворі ?

  Зовсім це не ліхтарі ,

  А червоногруді ….  ( Снігурі )

 Снігур – тварина , має  2  ноги – птах , тіло  вкрите  пір’ям , літає  в  повітрі,

                   їсть зерно .

 

  1.   Смугаста , зубаста ,

  У  воді  шаста ,

  Справжня  злюка ,

  Називається …  ( Щука )

  Щука – тварина , не має ніг – риба , тіло вкрите лускою , живе  і  плаває у 

                 воді , поїдає інших риб .

  1. Бадилинку силачі

Тягнуть , наче силачі .

Працювати важко

У траві  ….  ( Мурашкам )

Мурашка – це тварина , має 6 ніг – комаха , бігає по землі , поїдає рештки

                      тварин , дуже працьовита.

  1. Він пряде тонку тканину –

У куточку павутину .

Вісім ніг , як вісім рук ,

Називається …  ( Павук )

  • До якої групи віднесемо павучка ?  слайд  14
  • Скільки в нього ніжок ? ( 8 )
  • Але нам треба скільки ? ( 6 )

Отже , павук – це комаха , він відноситься до окремого класу Павукоподібних. У нього вісім ніг , а не шість , як у комах .

                                        

  1. Хвилинка  для допитливих .
  • Багато цікавого можна дізнатися про тварин з книг , фільмів , розповідей  дослідників і вчених . Я хочу запропонувати вам книги , в яких  розповідається  про середовище  їхнього існування , як вони живуть , де живуть , що поїдають , яку користь приносять людям , як люди оберігають тварин . Адже про тварин ще кажуть , що вони наші менші брати .  Їх слід оберігати , турбуватися про них .

( Демонстрація книг про тварин ) .

  1.  Робота  з  підручником .  ( с. 22 – 23 )  слайд 15

Читання тексту в підручнику вчителем  ( с. 22 )

  • Які тварини зображено на першому малюнку ? ( Щука , сом , окунь .)
  • До якої групи вони належать ? ( Риби )
  • Чому ?

- Які  тварини зображені на другому малюнку ? ( Метелик, жук, сонечко.)

 - Як їх назвемо одним словом ? ( Комахи )

- Чому ? ( Бо мають 6 ніг )

  • Які тварини зображені на третьому малюнку ?
  • Як їх назвемо одним словом ? ( Звірі )
  • Чому ? ( Бо мають 4 ноги, вкриті шерстю )
  •    Які тварини на четвертому малюнку ?
  •    Як скажемо про них одним словом ? ( Птахи )
  •    Чому ? ( Бо мають 2 ноги, тіло вкрите пір’ям, літають )

 

  1.  Гра  « Порівняння  » ( Продовж речення )  слайд  16
  •    Дітки , Мудра тітонька Сова пропонує нам погратися в гру «Порівняння ». Я буду читати речення , а ви його маєте продовжити .

Кінь бігає, а орел …. ( літає ).

Мурашка бігає, а сом … ( плаває ).

Сова літає, а камбала … ( плаває ).

 

Вовк – звір , а джміль  ( комаха ).

Кит – риба, а синичка  ( птах ).

Бджола – комаха, а їжак  ( звір ).

Голуб – птах, а короп  ( риба ).

 

Тіло зозулі вкрите пір’ям, а щуки ( лускою ).

Тіло оленя вкрите шерстю, а їжака ( колючками ).

Тіло ластівки вкрите пір’ям, а лисиці ( шерстю ).

 

У жука  6 ніг, а в солов’я  ( 2 ноги ).

У лелеки  2 ноги, а в білки  ( 4 ноги ).

У зайця  4 ноги, а в карася  ( немає ніг ).

 

VІ.  Підсумок  уроку .

  1. Гра  « Пригостимо  білочку  » .   слайд  17 , 18

      

  • Дуже  важко  живеться тваринам взимку . Їм холодно і голодно . Багато тварин замерзає і гине від холоду , через нестачу їжі .
  • Чи можуть люди допомогти звірам і птахам ? Як саме ? ( Лісники в лісах розкладають для звірів спеціальні годівничці із сіном для лосів, косуль ;

Моркву, капусту, буряки – для зайців , годівниці із зерном – для птахів ).

  • Ви теж можете підгодовувати птахів насінням , крихтами хліба , синичок – несолоним салом . Для цього слід повісити  біля свого будинку годівничку і покласти туди їжу для птахів .
  • У кого з вас є годівничка для птахів ?
  • А зараз пограємо у гру на прохання нашої Тітоньки Сови і пригостимо білочку грибочками , розгадавши  кросворд .

( за кожну правильну відповідь, учень несе білочці грибочок ) . слайд  19

 

                     

  1. Влітку медом ласував ,

Досхочу малини мав ,

А як впав глибокий сніг , -

У барлозі спати ліг .      ( Ведмідь )

  1. Ходить він поміж дубами ,

Хижо клацає зубами ,

Має злющі очі ,

Виє серед ночі .  ( Вовк )

 

  1. Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником .

Схопила, півня на обід ,

І замела хвостом свій слід . ( Лисиця )

 

  1.  Хто вірний друг людини ?  ( Собака )

 

  1. Збираю медок із квіточок  ,

Кого не люблю – жалом  колю . ( Бджола )

 

  1. Влітку – сірий ,

Взимку – білий . ( Заєць )

 

  1. Пухнастий клубочок ,

Лежить і муркоче . ( Кіт )

  • Яке ключове  слово в нас вийшло ? (  МОЛОДЦІ )
  • Таку оцінку дає вашій роботі Мудра  Тітонька Сова   слайд  20

 

                 

  1. Перегляд  презентації  « Тварини Червоної Книги ».
  • Як називається книга , куди занесені назви тварин , яких  слід охороняти ?  ( Червона Книга ) .
  • До вашої уваги відеоролик про них .
  • Я надіюсь , і навіть впевнена в тому , що цей відеоролик зробить вас добрішими до інших  істот .

 

 

docx
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
1480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку