Підготувала
вчитель початкових класів
Гаронщинської початкової школи
Горлінська Ірина Сергіївна
Навколишній світ
Тема. Вода та її властивості. Вода в природі та в житті людини. Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?
Мета. Формувати в учнів уявлення про воду, про зміни станів води, кругообіг води в природі. Розвивати дослідницький підхід до пізнання властивостей води, спостережливість, уміння робити висновки. Виховувати повагу до традицій українського народу щодо шанування води, бережливе ставлення до неї.
Обладнання. Склянки з водою, цукор, сіль, пісок, камінці, йод, ложка.
Хід уроку
І. Самовизначення по діяльності
Вправа «Дружні долоньки»
Гру проводять у парах, сидячи за столом обличчям одне до одного.
ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
Відгадування загадки
Відома здавна рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда,
Звичайна, підкажіть, … (Вода)
(с. 14, завдання 1,2)
ІІІ. Постановка навчального завдання
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення
Учитель:
Вода потрібна всьому живому на землі. Вода потрібна людям не лише для того, щоб пити. Водою людина миється, пере одяг, готує на ній їжу. Водою поливають рослини, які вирощують люди для своїх потреб. На заводах і фабриках воду використовують для виготовлення різних виробів. Вода приводить у рух турбіни електростанцій, і в наші будинки приходить світло. (с. 20, завдання 16; с. 21, завдання 17, 18).
Без води не можуть жити люди, тварини, рослини. Якщо не було б води, не було б нічого живого. Але всьому живому потрібна чиста вода. А вона в багатьох місцях забруднюється від того, що в неї потрапляють шкідливі відходи з заводів та фабрик. Щоб цього не було, на підприємствах необхідно будувати очисні споруди.
Охорона чистоти води така ж важлива справа, як і охорона чистоти повітря. Крім того, воду треба бережно використовувати, не витрачати її дарма, не забувати закривати крани.
Значення води для рослин і тварин
Обговорення уявної ситуації: «Що було б, якби на Землі не стало води?» (Перегляд мультфільму «Склянка води»)
(с.16, завдання 6)
Багато тварин мешкають у воді. Бобер споруджує собі будинок посеред водойми з підводним входом – це захист від хижаків.
Кит на повітрі був би роздавлений власною масою. Тільки у воді може він знайти потрібну кількість їжі.
Жаби народжуються у воді та мешкають біля неї та в ній.
Отже, вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин (наприклад, риб), вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини (с.16, завдання7).
Фізкультхвилинка
Демонстрація досліду, як відбувається колообіг води в природі
Вода має властивість випаровуватись, переходити у невидиму газоподібну пару і змішуватися з повітрям. Що ж далі відбувається з водою?
Технологія «Мікрофон». Слухання казки.
Маленька Краплинка летить на землю
Маленька Крапелька Води жила зі своїми сестричками-крапельками у великій пухнастій хмарі. – Підростайте швидше, дітки, - говорила хмара крапелькам. – Усім жителям Землі потрібна вода. Найважливіша справа для кожної крапельки – напоїти когось. Усі крапельки мовчки росли, тільки одна Маленька Крапелька Води літала по хмарі й питала про все:
Одразу ж пішов дощик, і Маленька Крапелька полетіла разом із усіма вниз, на землю. Вона впала на асфальт посеред двору, прямо в калюжу.
Потім вона опустилася на дно калюжі й задрімала.
Робота з динамічним посібником
Сонце нагріває землю. З поверхні водойм і з грунту вода випаровується і у вигляді пари піднімається високо над землею. Повітря над землею завжди холодніше. Там пара охолоджується, і утворюється велика кількість водяних крапельок або крихітних крижинок. Із крапельок і крижинок утворюються хмари. Хмари легкі, і вітер переносить їх на великі відстані. Із хмари вода повертається на землю у вигляді дощу або снігу. (с.15, завдання 5)
Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?
Але з’явиться сонце – і усе висихає. Куди зникає вода? (Вона випаровується, перетворюється на невидиму пару, що розчиняється в повітрі).
теж випаровується).
Випарується вода? (З тарілки вода швидше випаровується, ніж зі склянки. Чим більше поверхня води, тим швидше відбувається випаровування).
Випаровується, але не так швидко, як у теплу).
Відбувається з білизною? (Вона через деякий час стає сухою).
випарувалася).
Формування емоційно-оцінного ставлення до води.
Чому потрібно економно використовувати воду? Поміркуйте, що ви можете зробити для збереження та економії води.
Води ми витрачаємо багато. Тому люди намагаються придумати, як заощадити воду.
Вода тече з крану швидше, ніж ви встигаєте її використовувати повністю. За хвилину з відкритого крану витікає 12-20 л безцінної прісної води! Адже економія води – це всього лише справа звички: закривайте кран, поки ви чистите зуби або користуйтеся склянкою для полоскання рота. Мийте посуд не під поточним струменем води, а в раковині, закривши отвір пробкою. А головне – не забувайте закривати воду!
Три простих правила – і за рік ви можете заощадити ціле озеро діаметром 200 м і завглибшки 2 м. окрім цього, ви також економите хімікати, що використовують для ощичення води, та енергію, що використовують для її нагрівання і перекачування.
V. Включення в систему знань і повторення
(с.14, завдання 3)
Перегляд мультфільмів «Капіштока», «Капітошка повертається»
VІ. Рефлексія