Тема. Зимові явища в природі. Допомагаю птахам узимку

Про матеріал
Учні на уроці ознайомилися із зимовими явищами у природі та отримали багаж знань про життя птахів взимку. Дізналися про природні особливості "диких" та "свійських", "зимуючих" та "перелітних" птахів. Головне завдання уроку - колективне вивішування годівничка на околиці шкільного подвір’я.
Перегляд файлу

Тема. Зимові явища в природі. Допомагаю птахам узимку

 

Мета:

- розповісти учням про зимові явища у природі та про життя птахів взимку;

-формувати поняття «зимуючі» птахи, дати знання про те, що необхідно їм для виживання зимою;

-розвивати спостережливість, пам'ять, мислення, допитливість, вміння вести пошукову роботу;

-корегувати звуковимову;

-виховувати турботливе ставлення до пташок, бажання брати активну участь  у їх охороні.

Обладнання: ілюстрації із зображенням птахів,  ялинки, паперові сніжинки, малюнки із зимовими явищами у природі.

 

                                                   Хід уроку

І.  Організація класу до уроку.

 - Привітання.

-Черговий звук (Додаток).

ІІ. Фенологічних спостережень.

- Який зараз місяць?

- Який сьогодні день тижня?

- Надворі світить сонце чи хмарно?

- Сьогодні тепло чи холодно?

(Учні заповнюють календар фенологічних спостережень.)

  ІІІ. Фронтальне опитування.

- Діти, послухайте уривок з твору і скажіть, будь ласка, яка пора року тут змальована?

   Густо літає в повітрі сніжок

   Білий, лапастий, легенький,

   Тихо несміло вкриває садок,

   Липне до вікон стареньких.

                                             К. Перелісна

- Як ви визначили, що це……. зима?

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

На сьогоднішньому уроці ми з вами поговоримо про зимові явища в природі та як потрібно допомагати птахам узимку.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Так, діти земля вкривається білосніжним сніговим килимом. Тихо перешіптуються дерева, огорнувшись сріблястим інеєм, немов пухом. Тільки кремезні дуби стоять, запорошені снігом, неначе вдягли теплі кожухи, порипуючи на морозі величезними вітами. Усе живе принишкло, зачаїлося, чекають хуртовини. Природа готується до зимового сну.

 

Робота з підручником

*Розгляньте малюнок. Що на цьому малюнку зображено?

      Завдання. Добери пестливі «зимові» слова. Сніг-, сніжинка-, мороз-, хуртовина-.

*Завдання. Поміркуйте, до якої природи належить сніг, іній, мороз, хуртовина.

*Розгляньте малюнок. Яке явища природи можна побачити на цьому малюнку. І це явище природи є тільки зимою.

Мандрівка до лісу.

   - Діти, ми з вами визначили, які є зимові явища в природі. Це….. А ще є такі зміни в природі зимою: дні короткі, а ночі довгі; небо вкрите сірими хмарами; не чути співу пташок, а зараз помандруємо туди, де є ялини і дуби,

                                            де під кущиком – зайчик у білій шубці заховався.

                                           Де сніг накрив поляни лисі

                                           Здогадались, діти, де ми?

                                           ( В лісі)

- Заплющіть оченятка, милі дівчатка і хлоп’ятка, бо ми вирушаємо в дорогу.

 

- Навколо біло –біло, під ногами рипить сніг. Земля, дерева і кущі вкрилися пухнастим снігом. А на галявині красується ялинка. Розплющіть оченята. Ось наша красуня! ( На дошці плакат із зображенням ялинки). Тільки мерзне вона, бо немає  в неї шубки.

   Завірюха схопила сніжинок, які летіли до ялинки, кружляє їх і не відпускає. Вона із сніжинками змішала птахів і тепер не знає, яких залишити в лісі, а яких відпустити додому.  Допоможемо, дітки?  (Так!)

   То ж часу не гаймо, до завдання приступаймо!

(Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання)

- Розгляньте сніжинки із зображенням птахів, розділіть їх на свійських і диких. Доведіть свій вибір.

Завдання.

Курка, лелека, дятел, чечітка, ворона.   

Зозуля, ластівка, індик, сорока, снігур.

Синиця, гуска, горобчик, іволга, соловей.

Діти пояснюють свій вибір.

(Курка, індик, гуска – свійські птахи, бо про них турбується людина: годує, дає водичку, будує житло.

   А лелека, дятел, чечітка, ворона, зозуля, ластівка, сорока снігур, синиця, горобчик, іволга, соловей – дикі птахи, бо вони самостійно добувають їжу і будують гнізда.)

 - Які ви молодці! Погодилась завірюха випустити сніжинок. Відправимо домашніх птахів на пташиний двір, а зимових із сніжинками на ялинку.

   ( Діти розділюють птахів)

- Дітки, подивіться, будь ласка, уважно на пташок і скажіть, чи всіх їх ми бачимо зимою.

 

- От ви - молодці, допомогли птахам відлетіти в теплі краї. А  то  завірюха  розлютилася і мало не загубила перелітних пташок.

-  Але, як бачимо, є серед птахів і такі, що не полишають своєї Батьківщини навіть у суворі зимові часи. Це  -  зимуючі птахи.  Сьогодні ми дізнаємося, як зимують такі пташки і як їм треба допомагати.

 1.  Завдання. «Впізнай пташку»+ малюнки пташок (Додаток).

Я буду читати, а ви здогадайтесь – про кого моя розповідь. Якщо відгадаєте, то з’явиться ця пташка.

*** Це – маленька пташечка, яка живе в садках  та лісах. Вона має темну голівку, білі щічки, темну спинку, хвостик і крильця.  Черевце у пташки жовте, із чорною смужечкою посередині. Пташина ця жвава, рухлива. Влітку вона живиться комахами. Узимку ми її підгодовуємо несолоним салом. Голос у пташечки тоненький, дзвінкий. Вона пищить: «Тень- тень-тень!»      (Це – синичка)

 

***Це – лісовий птах середнього розміру. Птах строкатий, барвистий: у нього червона шапочка на голові, червоний хвіст, темні крильця і рябий животик.  У нього дуже міцний дзьоб та хвіст, яким він упирається в дерево, коли сидить на стовбурі. Живиться цей птах жучками та комахами, яких дістає з-під кори дерев. Щоб це зробити,  він голосно стукає дзьобом  об дерево: «Тук- тук-тук!»

  (Це – дятел)

***Ця пташка велика, із міцним великим дзьобом. Вона живе в лісі, але взимку перебирається ближче до людей. Пташка чорно-сіра: у неї чорні крила і голова, а спинка та черевце  - сірі. Живиться вона зерном злаків, може їсти і кукурудзу, і хліб. Пташка голосно каркає: «Кар- кар-кар!»   (Це – ворона)

     2. Фізкультхвилинка.

  - Хто там? Хто там вже стомився?

    І направо похилився?

    Треба дружно всім нам встати,

Фізкультхвилинку розпочати.

(Звучить пісня «Сніжинки-пушинки».)

Робота з підручником.

- А зараз, дітки, вас чекає цікава зустріч із зимуючими птахами на сторінках нашого підручника.  Відкрийте його на с.81. Назвіть, яких ви знаєте птахів із цього малюнка

Як зимують птахи (Додаток)

Бесіда про охорону птахів  взимку.

  - Молодці! Ви не тільки дізналися про життя птахів взимку, а ще й про те, що серед зимуючих пташок є ще й осілі птахи.

  Зима страшна для птахів не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметіль та в сильні морози. Тому й перебираються вони ближче до житла людей: тут сипне хтось жменю насіння чи зерна. А то ще й хтось годівничку повісить зі смачною їжею. Поки хати засвітять свої жовті вікна, пернате товариства і поснідає, і пообідає, і повечеряє разом. Десь під стріхою, чи на теплому горищі й  обночується.

 

  - Про охорону птахів піклується і наша держав. В Основному Законі нашої держави – Конституції йдеться про охорону тварин, зокрема, і птахів. 

VI. Закріплення та усвідомлення знань. 

  1. Магічні сніжинки.

(Клас ділиться на команди. Кожна команда отримує малюнок із зображенням птахів. Діти малюють сніжинки біля зимуючих пташок. Хто перший впорається із завданням, той і переміг)

2. Повернення завірюхи.

- Завірюха до нас прилетіла. Вона хоче подарувати вам сніжинки. (Роздаю сніжинки)

 - Розгляньте їх уважно

(Діти розглядають і знаходять питання, на які дають відповіді.)

 Питання.

- Чи змінюється життя пташок з приходом зими?

 - Чому зима – найтяжчий  час для птахів?

 - Які пташки залишаються зимувати?

 -  Які пташки прилітають до нас зимувати?

  -  Що їдять птахи зимою?

 - Як  треба допомагати птахам взимку?

 - Яку користь приносять птахи людям?

VII. Підсумок уроку.

- Яку тему вивчили на уроці?

- Що нового дізналися?

- Які знання, одержані на уроці, ви можете використати у своєму житті?

 

 

 

Мені наша завірюха теж подарувала сніжинку, а на ній написано:

«Ваші діти молодці!», діти, а пташки нам скажуть велике спасибі за  годівничку в яку ми з вами поставило їжу для них і надалі будемо їх підгодовувати.

 

Колективне вивішування годівничка на околиці шкільного подвір’я.

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
9 січня 2023
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку