Тема. Добридень тобі, Україно моя! Анатолій Костецький «Батьківщина».
М. Чернявський «Рідний край».
Мета: удосконалювати вміння дітей працювати з поетичними творами, вчити бачити в рядках віршів красу і велич Батьківщини; розширити знання дітей про цінності українців; збагачувати словниковий запас;
розвивати зв'язне мовлення, мислення, пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати групами, колективно, самостійно;
виховувати почуття національної свідомості, гідності, прищеплювати глибокі почуття любові до рідного краю, до Батьківщини.
Обладнання: картина-аплікація рухомого пейзажу, державні символи України, таблиці для розчитування, картки зі словами, карта України, відеоролик про Батьківщину, вишивки, виставка книг про Україну, мультимедійний проектор.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок
Хід уроку
І. Організаційний момент. Слайд 1
Стали діти, повернулись,
З гостями привітались і щиро усміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти.
Сіли всі рівненько, починаєм працювати.
. Слайд 2
- Зараз у нас урок літературного читання. Перевіримо, чи все необхідне у нас є на партах. У всіх хороший настрій, збережемо його до кінця уроку. Починаємо працювати під девізом: (слайд 3)
Хто багато читає, той багато знає.
Хто швидко читає, той багато зробити встигає.
Слайд 4
- А я вітаю вас усіх на телеканалі «3-Б» у студії «Моя Україна». В ефірі дитяча телепередача «Стежками рідного краю».
- Наша передача монтуватиметься у різних телестудіях. І так, сьогодні у передачі:
Отже, якщо ви бажаєте бути справжніми телеведучими, акторами, працюватимемо за всіма правилами телебачення.
Телеведучі, актори повинні: багато читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова. Бо по телебаченню нас не тільки бачать, а й чують. Зйомки почались!
З – загадковим
П – повчальним
К – корисним, казковим
Ц – цікавим
Тому на уроці ми маємо бути: активними, уважними, креативними, слухняними, творчими…
II. Актуалізація опорних знань учнів
У нас розпочався читання урок
Ми зробимо ще один сміливий крок
В країну чудову, в країну казкову,
Адже читання чарує й збагачує мову.
Ми продовжуємо роботу над розділом «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини», поповнимо свої знання про Україну, її велич, красу та багатство. Я очікую від вас плідної праці.
На цьому уроці ми спробуємо з’ясувати, що таке для кожного з нас Батьківщина, поповнимо свої знання про Україну, її велич та багатство. Навчимося виразно читати та аналізувати вірші, розвиватимемо своє зв’язне мовлення, збагатимо словниковий запас, будемо вчитися працювати в групах, парах.
Погляньте на дошку, на ній з'явилися хмарки. День став похмурим, сумним. Щоб в класі засяяло сонечко, нам потрібно виконати завдання від хмаринок. Якщо ви будете гарно працювати, наше сонечко обов’язково засяє.
Перша хмаринка хоче послухати, як ми розчитуємось.
- А для чого ми працюємо із розчитками?
Репортаж ми ведемо зі студії «Комп’ютерної».
1.Мовленнєва розминка.
-Урок почнемо з розчитування, щоб язичок був слухняним.
а) Читання складів (індивідуальні картки)
бра квi бджо пле ща
жин вкра вбра дру свя
а) Нормальний темп.
б) Швидкий темп.
в) Читання слів у питальній формі і наказовій формі
б) Читання за таблицею, розширення кута зору.
дру . зі
лу . зі
мо . ва
сло . во
бджо . ла
в) Робота над скоромовкою
Ніс сміхунчик сміху міх,
Міх розсипався на сміх.
г) Робота над чистомовкою
на-на-на – рідна сторона.
ай-ай-ай – це наш рідний край.
жу-жу-жу – природу бережу.
лю-лю-лю – Батьківщину я люблю.
Працюємо у студії «Юні диктори»: прочитайте титри з монітору по групах:
Дівчатка : Наша Батьківщина – Україна,
Наш рідний край, наша Вітчизна.
Хлопчики: Символи України – червона калина, висока тополя, зелена верба, золота пшениця.
Разом:Україна – це край, де найкращі пісні і цвітом чарує калина,
де побачив я світ і пісню почув солов’їну.
- На землі живе багато народів, і у кожного своя Батьківщина. Вимовляючи це слово, пригадуємо щось своє. Для африканців – це пустелі, зелені оазиси, слони і леви; для мешканців далекої півночі – це вічні сніги, північне сяйво, білі ведмеді, сани, запряжені оленями; для австралійців – зелені рівнини, отари овець, кенгуру, панди. Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо і живуть довго. Інші з часом стираються і щезають з пам'яті людської. Але є слова, які можуть зникнути лише тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належить прекрасне і просте слово — Батьківщина.
-А що для вас Батьківщина? (слайд : пейзаж України
Уважно погляньте на екран, це відео допоможе вам відповісти на дане запитання. ВІДЕО
2.»Асоціативний кущ»
- Що ви пригадуєте чи уявляєте, коли чуєте слово «Батькiвщина»?
А ми з вами попрацюємо у студії «Говорить Україна» і спробуємо з’ясувати значення слова Батьківщина.
Давайте спробуємо чітко вимовити це слово. Від якого слова утворилося слово Батьківщина?
Батьківщина – спадок від батьків.
-Батьківщина – це земля, на якій народилися ми, наші батьки; це найдорожче, найсвітліше, найкраще місце на землі, все те, що ми найбільше любимо і шануємо своїм серцем. Все це: високі Карпати і мальовничий Крим, могутній Дніпро і безкрає Чорне море, величний Київ і чудові українські мвста, поля золотої пшениці і голубизна рік і озер, багата земля і красиві ліси, — наша Україна, рідна земля, Батьківщина. Багато письменників в своїх творах оспівували нашу країну. А ми на уроках познайомимось з деякими із таких віршів та оповідань.
-Молодці, діти! Завдання першої хмаринки ви виконали.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
Друга хмаринка просить, згадати, яку назву мав попередній розділ?
- Діти, ми багато говорили вже з вами про Україну і на першому уроці, вивчали віршики на уроках читання. Може, хтось з вас пам’ятає віршик про Україну?
–А чи хочете дізнатися, як буде називатися наступна тема цього розділу?
ІV.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
- Отже, «Добридень тобі, Україно моя!» - тема сьогоднішнього уроку. А у П.Тичини є вірш, який так і називається «Добридень тобі, Україно моя!»
Струмок серед гаю, як стрічечка,
На квітці метелик, як свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля –
Добридень тобі, Україно моя!
-Яке слово-вітання вжите у темі? А які ввічливі слова-вітання ви ще знаєте? (Доброго ранку, здрастуй, привіт, доброго здоров'я)
-Ввічливі слова, вимовлені людиною, ніби огортають її теплом і добротою, захищають від злих сил, надають бадьорості і радості, впевненості і сили. Сказані погані слова скупчуються над людиною, наче чорна хмара, і несуть з собою зло. Саме тому і важливо говорити добрі слова і думати лише про хороше, зичити всім людям здоров'я, щастя, удачi.
-Чудово, і з завданням другої хмаринки ви справилися.
1.Опрацювання вірша А. Костецького «Батьківщина».
-Завдання третьої хмаринки – опрацювання вірша «Батьківщина».
Багато поетів описували Батьківщину у своїх віршах. Одним із них був Анатолій Костецький. (слайд : портрет Костецького 1948 – 2005)
Що ви знаєте про нього? Оскільки ми працюємо у студії, то серед нас є присутні журналісти, які досліджували його життя і творчість.
Випереджаюче завдання: ( підготувати розповідь пропоную учневі заздалегідь).
2.Розповідь учня про А.Костецького
Народився Анатолій Георгійович Костецький 6 грудня 1948 року у місті Києві в учительській сім'ї. У чотири роки він навчився читати, а в п'ять засвоїв грамоту, вже писав і починав римувати. У перший клас пішов, маючи у зошиті декілька своїх віршів. Анатолій Георгійович улюблений поет для дітей, який написав багато поезiй. Вони перекладені білоруською, російською, молдовською мовами. Жив і працював поет у Києві. 10 березня 2005р. поет помер.
З творів А.Костецького можна скласти бібліотеку. Він видав понад 50 книжок, віршів і казкових повістей для дітей. Останньою підсумковою його книжкою була «Мої та твої таємниці»
Серед багатьох віршів, написаних Анатолiєм Георгiйовичем, справжню славу здобули його неповторнi рядки про Батькiвшину.
- З таким віршем ми познайомимося сьогодні. Розгорніть, будь ласка, підручники на с. 66. Уважно послухайте цю поезію.
3. Читання вірша вчителем напам᾿ять.
-Які почуття виникали, коли слухали вірш? (Захоплення, гордість, ніжність, любов до України).
Яка особливість побудови цього вірша? (Перше речення – питання, а решта рядків – відповіді)
4. Словникова робота. (слайд 14)
-Перш, ніж ви прочитаєте вірш «Батькiвщина», давайте навчимося правильно читати слова:
домівка чесне
веснянім бджола
найщиріші дотримане
а)читання слiв «луною» за вчителем;
б)З’ясовування значень слів: домівка, дотримане.
-Доберіть слова, близькі за значенням до слів «домівка» (хата, оселя, житло, помешкання); «дотримане» (чесне, виконане).
- Назвіть двоскладові, трискладові, чотирискладові слова.
5. Відпрацювання питальної інтонації.
6. Читання вірша вголос по строфах. Аналіз мовних засобів.
- Прочитайте 1 строфу мовчки. До кого із запитанням звертається автор? А яку дає відповідь.
- Прочитайте 2 строфу вголос. Доведіть словами вірша, що Батьківщина – це ваша родина, природа.
7. Читання ланцюжком
8.Гра «Розвідники»
- Порахуйте, скільки разів у тексті повторюється слово «Батьківщина»? (5+1 заголовок)
- Поміркуйте, яке речення може бути назвою вірша? (Знаєш ти, що таке Батьківщина?)
-Молодці! Із завданням третьої хмаринки ви впорались.
Робота в групі - завдання четвертої хмаринки
-Заповніть пелюстки «Чарівної квітки» словами з вірша.
В учнів на партах конверти зі словами. Серед них треба вибрати ті, що відповідають змісту вірша, починаючи з червоної пелюстки за годинниковою стрілкою.
-Прочитаємо вірш, використовуючи пелюстки «Чарівної квітки».
V.Фізкультхвилинка. Ми крокуєм, ми крокуєм…
-П'ята хмаринка хоче подивитися, як ви вмієте відпочивати. На екранi ви побачите, як виконують дiти танцювальнi вправи. Тож ваше завдання – повторювати все у дзеркальному вiдображеннi. (ВІДЕО)
(Слайд : пейзаж 15)
Опрацювання вірша М. Чернявського «Рідний край»
-Робота над наступним віршем – завдання шостої хмаринки
«Шифрограми»
Завдання. Розставте букви у порядку зростання чисел і прочитайте назву вірша, над яким будемо працювати.
«Рідний край» - синонім до слова «Батьківщина». Підберіть антонім. (чужина)
Вiд рiдної землі віє теплом, а від чужої – холодом.
Словникова робота. (слайд )
Святиня - найбільша цінність.
Пустиня – великий посушливий простір з бідною рослинністю або позбавлений рослинності.
Чужина – чужа, далека країна.
Красить – личить, пасує.
- Батьківщина – святиня для кожної людини, найрідніше місце на землі.
Читання вірша вчителем. (слайд : пейзаж)
- Чому присвятив вірш М.Чернявський?
Ознайомлення з акровіршем. ( слайд )
- Прочитайте перші букви кожного рядка згори вниз. Яке слово вийшло? Чи у всіх віршах так виходить?
ЩО ТАКЕ АКРОСТИХ?
— Ти, Максимку, Запитав дідусь онука.
Щось притих? — Перші літери рядків
— Я читаю акростих! Зверху вниз я разом звів,
— Щ о ж воно ото Ось і вийшло слово з них,
За штука? — Це, дідусю, — акростих.
- Вірші, у яких з перших букв кожного рядка можна утворити слово, називаються акровіршами (акро – з грецької – крайній). Як правило, це те, чому автор присвячує вірш.
- Діти, ми так багато говоримо про Україну. А хто знає вiдки ж пішла назва нашої країни? Давайте подивимося на екран і послухаємо легенду про Україну. ВІДЕО
«Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталось. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, відтак вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог озирнувся, сказавши що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – то ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися й живуть донині. А країну свою назвали Україною»
- А тепер повернемося до нашого акровірша і спробуємо прочитати його так, щоб передати свою любов до Батьківщини.
Читання мовчки вірша(підготуватися прочитати так вірш, щоб передати любов до Батьківщини)
Виразне читання хором.
Вибіркове читання
- Подумайте, у яких словах вірша висловлено головну думку?
«Нема без кореня рослини, а нас,людей, без Батьківщини».
Лише камінь росте без кореня. А у нас є коріння – рідна земля, наші предки. І не можна забувати поле, з якого хліб їв, криницю, з якої воду пив, матір, від якої мову перейняв.
Робота з прислів’ями
У вас на партах є частинки прислів’їв, ваше завдання прочитати, подумати і скласти частинки так, щоб утворилося прислів’я.
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого(слайд 18)
Сьогодні ми читали вірші про нашу Україну. Давайте і самі спробуємо поримувати. Станемо поетами- початківцями.
Красивий, щедрий , рідний … край.
І мова наша … солов’їна .
Люби, шануй, … оберігай.
Наш край, що зветься… Україна!
Ми добре працювали в студіях. Зараз в ефірі телеканал «Підсумки дня».
Ви дома працювали творчо над проектом «Україна – мій дім».Давайте подивимось, хто і як зобразив свій дім. ( показ проектів)
Яка чарівна наша країна. А чи хочете, щоб вона була ще кращою? Зазвичай Україну зображують у вигляді дівчини-українки. Тож у ролі України буде… ( учитель одягає дівчинці віночок зі стрічками)
А що ж ми зможемо зробити для нашої Батьківщини? ( діти по-черзі беруть стрічку і висловлюють свою думку, щоб вони зробили для того, щоб Україна процвітала і всі були щасливими).
Діти беруть квітку і говорять: «Я посаджу дерево», «я буду добре вчитися», «я буду берегти природу», «я зроблю годівничку», «я буду берегти шкільні речі», «я приберу в класі» і прикріплюють ці квіти по контуру карти України.
Справді, ми повинні пам’ятати , якого ми роду, де наше коріння, знати свою історію, звичаї. Любити і берегти свою Україну, бо вона одна і двох не буває!
VІІ. Підсумок уроку
- Чи сподобалися вам вірші, над якими працювали на уроці?
- Хто є автором вірша «Батьківщина»?
- Про що в них йшла мова?
- Як називається вірш, автором якого є М. Черняхівський?
- Як називається той вірш, коли за початковими літерами згори донизу можна прочитати слово?
Вправа «Незакінчене речення». ( відповідаємо з розумниками)
Чи сподобався вам урок в цілому?
ІX.Домашнє завдання
1.Вивчити вірш А.Костецького «Батьківщина» напам'ять.
2.Читати виразно вірш М.Чернявського «Рідний край».
1