Тема : «Дітям про Тараса Шевченка »
Мета заняття. Сформувати у дітей початкові знання про Т. Г. Шевченка-українського поета та художника; навчити дошкільнят упізнавати його на портретах; показати багатогранність таланту Шевченка; сприяти розвитку уваги та мислення; показати, що твори поета актуальні і сьогодні; виховувати шанобливе й зацікавлене ставлення до Шевченка та його віршів.
Матеріали та обладнання;
Демонстраційні – портрет Т. Г. Шевченка; копії картин та малюнків Шевченка-художника, різні видання «Кобзаря», фотографії пам’ятників Тарасу Шевченку, ілюстрації до віршів Шевченка;
Інші матеріали – аудіозаписи та обладнання для їх відтворення; паперова модель української хати, подвір’я, садочка.
Ключові слова: Тарас Шевченко, поет, художник, український, вірші, жив, писав, малював, пам’ятники, читати, пам’ятати, шанувати.
Хід заняття
Вихователь показує великий портрет Т, Шевченка і звертається до дітей.
Вихователь: Діти, а давайте пригадаємо як називається країна , у якій ми з вами живемо? (Україна)
Так, це Україна. А яка ж вона, наша Україна?
(Діти говорять, яка для них Україна) Так .Україна це –наш з вами спільний дім , це -мальовнича природа, великі міста і затишні села. Це наш синьо-жовтий прапор. А насамперед Україна- це її сильні, відважні, вольові, та дуже талановиті люди. Серед нас, українців, є дуже багато людей, які відомі усьому світі. Одного з таких видатних українців, ви, дітки, бачите на цьому портреті.
Це Тарас Григорович Шевченко.
ІІ .Виклад повного матеріалу.
Розповідь про Тараса Шевченка.
Сьогодні, любі діти, я розкажу вам хто такий Тарас Шевченко. Яке було його життя, чим він займався, чим прославився , та чому саме у ці березневі дні ми вшановуємо його пам’ять.
Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року мальовничому селі Моринці що на Черкащині. Народився Тарас у сім'ї кріпака. Батько Григорій Іванович Шевченко , мати - Катерина Якимівна Бойко . Мали Шевченки шестеро дітей: Катерину, Михайлика, Тараса, Ярину, Марусю і Йосипа. Найближчою Тарасові була Катерина ,Яка замінила йому матір. Тарас виріст розумним хлопчиком, він був допитливим, мрійливим, мав феноменальну пам'ять, любив природу, пісні, розповіді про минуле.
Усе велике починається з малого. І як і ви зараз Тарас Шевченко колись теж був дитиною, от тільки його дитинство докорінно відрізнялося від вашого. Бо ми з вами вільні люди і не належимо нікому, а тарас був кріпаком і мусив служити панові та виконувати усі його накази. Ще дитиною почав Тарас працювати і писати вірші. Дуже рано у Тараса з’явився хист до малювання, змалку крейда чи вуглик були для нього неабиякою радістю. Усе ними обмальовував, залюбки зображував птахів, звірів людей. Коли служив у пана потай змальовував картини.
Тарас Шевченко був не лише поетом, а ще й талановитим художником. Багато своїх живописних творів залишив нам у спадок. Він написав понад тисячу картин. за свої малюнки Шевченко був нагороджений трьома срібними медалями. Малював портрети, автопортрети, пейзажі, картини про життя народу.
А зараз діти, погляньте на дошку, тут є копії картин, які свого часу намалював Тарас Шевченко. Демонстрація картин Тараса Шевченка
Усміхнулася доля Шевченкові тоді, коли йому було 24 роки. Художники
побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі., допомагали з навчальним академії мистецтв. Тарас сам грав на копці та бандурі, навчився самотужки гри на фортепіано, виконував нескладні твори Моцарта і Бетховена.
В своїх та поемах Шевченко описував тяжке життя народу, яке не обійшло і його самого. Вірші Шевченко почав писати ще кріпаком.
Погляньте діти , що у мене в руках. Ця крига називається «Кобзар». (Вихователь показує дітям різні видання «Кобзаря»)
18 квітня 1840 року вийшла перша збірка Шевченка Кобзар.
Діти , а давайте ми з вами прочитаємо та продикламуємо деякі з віршів Тараса Шевченка.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дaє.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.
Уривок із поеми «Княжна»
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина
Віти розпустила...
А над самою водою
Верба похилилась;
Уривок з баллади «Тополя»
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марне зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє.
«Село! І серце одпочине.»
Село! І серце одпочине:
Село на нашій Україні —
Неначе писанка, село.
Зеленим гаєм поросло.
Цвітуть сади, біліють хати,
А на горі стоять палати,
Неначе диво. А кругом
Широколистії тополі,
А там і ліс, і ліс, і поле,
І сині гори за Дніпром.
Сам Бог витає над селом.
«Зацвіла в долині червона калина»
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Почула дівчина,
І в білій свитині
З біленької хати
Вийшла погуляти
«Тече вода з-під явора»
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Вихователь показує дітям різні ілюстрації до віршів Шевченкка, а діти мають знайти , яка саме ілюстрація пасує до поезії, яку вони прочитали.
Запитання до дітей
4.Музична фізкультхвилинка.
Багато віршів написані Шевченком покладені на музику. Це пісні «Заповіт», «Зацвіла в долині червона калина», «Реве та стогне Дніпр Широкий», «Стоїть гра високая», «Думи мої думи», «Садок вишневий коло хати» А давайте ми з вами зараз зробимо невеличку фізкультхвилинку під пісню на слова Тараса Шевченка. Вона називається «Садок вишневий коло хати» https://www.youtube.com/watch?v=F0R_4JY6Q_o
Діти виконують фізкультхвилинку під пісню на слова Т. Шевченка.
Тарас Шевченко дуже любив свою Україну і присвячував їй найкращі вірші , отож давайте послухаємо одну з таких пісень.
Діти слухають пісню на слова Т. Г. Шевченка
«Не журися Україно панно синьоока»
https://www.youtube.com/watch?v=qbzNvS89urg
Українцям дуже полюбилися вірші Шевченка вони переписували, переказували , вчили їх на пам’ять. Але така любов до України та її оспівування у віршах та висміювання москалів не сподобалося московському цареві, тому 23 квітня 1850 року Тараса Шевченка заарештували за порушення царської заборони писати і малювати. Довгих 7 років відбував покарання поет в орській фортеці. Заслання підірвало здоров'я Шевченка, він тяжко захворів і 10 березня
1861 року помер. Поховали його друзів в Петербурзі. А через два місяці перевезли прах до України за заповітом поета.
Діти, давайте ми з вами послухаємо заповіт Великого кобзаря.
(Вихователь включає аудіо чи відеозапис декламації Заповіту Тараса Шевченка)
https://www.youtube.com/watch?v=LXOgSJ2J2rg
6.Практична вправа «Шана Шевченку»
Ім'я Тараса Григоровича Шевченка стало відоме в усьому світі. Тому у багатьох містах України та за її межами йому встановлено пам'ятники. (демонстрування фото)
До пам’ятників Шевченку приходять люди та приносять квіти, біля них проводять концерти та виступи, на яких розказують вірші та співають пісні на слова поета. Це дає можливість усім віддати належну шану та повагу до великого сина України – Тараса Шевченка.
ІІІ. Підсумки заняття
Діти відповідають на питання вихователя.
-Про кого ми з вами сьогодні говорили?(Тараса Шевченка)
- Чим відомий Тарас Шевченко ( своїми віршами та картинами)
- Який з віршиків вам сподобався найбільше?(вихователь коротко нагадує назви віршів )
- Чи оспівував Шевченко у своїх віршах природу рідного краю?(так)
- Чи співають зараз пісні на слова Тараса Шевченка (так)
- Чи відомий Тарас Шевченко у всьому світі (так)
- Чи встановлюють українці за кордоном пам’ятники поету? (так)