Тема. Чарівне слово поезії. Тарас Шевченко — народний поет.
« І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим, тихим словом.»
Мета: Познайомити з життям і творчістю великого сина українського народу — Т.Г. Шевченка. Виробити вміння осмислити і зрозуміти тяжку долю поета, прищепити повагу і любов до нього, до України, до її чудової природи, до співучої солов'їної мови. Ознайомити з життєописом великого сина українського народу. Розвивати мовлення, мислення, увагу. Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу, любов до книги, бажання читати твори Т.Г.Шевченка; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет; учити дітей наслідувати Т. Шевченка та виконувати його заповіти.
Обладнання: аудіозаписи; святково прибраний клас (портрет Тараса Шевченка, рушники, фотовиставка про життя і творчість Кобзаря, виставка його творів, ілюстрації малюнків); біля портрета розміщені слова, що є епіграфом усного журналу:
►► І сторінка журналу «Дитячі роки Тараса Шевченка»
Інсценізація ( Я та Сашко У)
Заходить дівчинка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т. Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається? .
Мати. Так, мій синочку, правда.
Жінка сідає на лаву, хлопчик — біля неї, кладе голову на коліна матері. Звучить «Колискова».
А-а, а-а, а-а, а!
Рости, сину, не гни спину
Пішла мати жито жати,
Та на чужій ниві,
Та не собі — пану,
А-а, а-а, а-а, а!
А-а, а-а, а-а, а!
Добудь життя, моє дитя,
Мале дитя без сповиття
То будеш щасливий,
Не має талану,
А-а, а-а, а-а, а!
А-а, а-а, а-а, а!
Хлопчик.А чому так багато зірок на небі?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся, мій хлопчику! (Гладить його по голові.)
Учитель. 9 березня 1814 р. в с. Моринцях на Київщині в сім'ї селянина-кріпака народився Т. Шевченко. Хлопчик ріс мовчазний, завжди чомусь за-мислений. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бур'янах, за що його прозвали в сім'ї «малим приблудою».
1-й учень Гура А
Ти взяла мене маленького за руку
І хлопця в школу одвела
До п'яного дяка в науку. —
Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, — ти казала.
Учитель. Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею померла мати.
2-й учень Шипуля Кирило
Там матір добрую мою
Ще молодую — у могилу
Нужда та праця положила.
Учитель. Невдовзі після смерті матері в 1825 р. помер і батько.
3-й учень Рубанова Мілана
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були та голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!...
А ми розлізлись між людьми,
МОВ МИШЕНЯТА
Учитель. Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші « Мені тринадцятий минало ».
4-й учень Сашко У
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога….
Уже покликали до паю,
А я собі у буряні
Молюся Богу…і не знаю,
Чого маленькому мені
Тойді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо ,і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло,не пекло!
►► II сторінка журналу «Т. Г. Шевченко — художник»
Учитель. Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Маляр погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.
5 -й учень Щегіль
Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
6-й учень
Нишком він малює
Статуї в саду.
Вночі пише вірші
Про людську біду...
Учитель. Так, замріявшись, зайнятий улюбленими справами, Тарасик не чує інколи свого пана Енгельгарда. Розгніваний пан суворо карав хлопчика. Забирав у нього і папір, і олівець. Проте, коли гнів минав, все повертав, і навіть хвалив... І коли прийшли викупати Тараса, пан довго вагався, не хотів віддавати «козачка»...
Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком круто змінила долю Тараса Григоровича. Він познайомився також з байкарем Гребінкою, художниками Брюловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі.
Тарас Григорович виправдав їх сподівання. 1845 року він закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малює портрети, картини, зарисовує пам'ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте, які чудові картини залишив нам у спадок Т. Шевченко.
►► III сторінка «Т. Г. Шевченко — борець за волю народу»
7-й учень Арсеній
Та малює й пише
Він таємно там.
Гнівні його вірші
Страх несли панам.
І тужить він за рідним краєм…
8-й учень
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає.
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина
Віти розпустила...
А над самою водою
Верба похилилась;
Учитель. Незважаючи на сувору заборону, Тарас Григорович писав вірші і ховав їх за халявою чобота. Тепер таку книжку називають захалявною. Писав на будь-яких шматочках паперу вуглинкою... Тому ви бачили багато ілюстрацій чорно-білого кольору. Поет писав:
0, думи мої! О, славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся,... але не каюсь!..
Учитель.Коли Т. Г. Шевченко був на засланні у далеких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно і звучать його пісні.
«Зацвіла калина»
Учитель. Туга за рідною природою, рідним краєм звучить і в його віршах. Він закликає український народ до боротьби за волю, за кращу долю. Учитель. Доля України завжди хвилювала великого Кобзаря. Т. Шевченко вірить у краще майбутнє свого краю.
9-й учень
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі.
« Не однаково мені»
►► IV сторінка журналу «Ми тебе не забудем, Тарасе!»
Учитель. 9 березня 1861 р. Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Т. Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
Минуло майже два століття з дня народження славного сина України, але зайдіть у будь-який клас — і ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Майже в кожній родині є збірник його творів. Він — як член сім'ї, як найдорожча людина.
10-й та 11-й учень
У нашій хаті на стіні Я добре знаю — це Тарас,
Висить портрет у рамі. Що мучився в неволі.
Він дуже рідний і мені, Такий ріднесенький, дивись,
І татові, і мамі. Він мов говорить з нами,
Він стереже і хату, й нас, Він на портреті, мов живий,
Він знає наші болі. Ось-ось — і вийде з рами.
12-та учениця
Я, маленька українка,
Вісім років маю,
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю
Він дитя з-під стріхи,
Він в подертій свиті.
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре не загине
Наш Тарас Шевченко –
Сонце України.
Пам’ять про поета вічна. Минає вже 200 років з дня народження славетного сина України Т.Г.Шевченка. Народ пам’ятає про свого Кобзаря, вшановує його пам’ять: його ім’ям названо парки, театри, вулиці. У 1939 році його ім’я присвоєно Київському державному університету. На майданах міст і сіл споруджено пам’ятники поету. Не лише в Україні вшановують його пам’ять. В багатьох країнах світу: Канаді, Угорщині, США, Парагваї, Франції, Аргентині стоять пам’ятники Шевченку.
Пісня- караоке « На Тарасовій горі.»
Пам'ятайте його слова:
Учітеся, брати мої,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.