Матеріал містить інформацію екологічного спрямування, який можна використовувати в позакласній роботі , у проведенні виховних заходів. Ця тематика роботи є досить актуальною в наш час, коли природа потребує захисту.
Конспект виховного заходу
на тему:
«Збережемо красу нашого краю»
Ведуча: Мати – земле моя! У біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовім вбранні із зелених шат, у золотавому багрянці щедрої осені – ти завжди прекрасна.
Любов до природи, бережливе ставлення до неї, тісно пов’язане з поняттям «Батьківщина». Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці міста, лелече гніздо та запах лісової конвалії – усе це картини нашого дитинства, наш духовний світ, з яким ми вирушаємо у життя. Напевно, всі ми любимо природу, милуємось нею, але мабуть, не всі задумуємось над тим, що природа – це наша домівка.
Учень: Хоч іноді, хоч раз в житті
На самоті з природою залишся,
І подивуйся ніжній чистоті
Того зеленого затишшя.
Учень:
Прислухайся як трави шелестять, як розмовляють і дерева й квіти… які предивні літні дні стоять! Спробуй це збагнути й зрозуміти. І ти відчуєш, як очиститься душа, як серце легко стрепенеться та як народяться рядки вірша, спіши… Бо все от- от минеться.
Учень: Нашу планету часто порівнюють з кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж всього корабля.
Красиве, мудре порівняння. Але ми всі повинні знати, що у нашого майбутнього космічного корабля немає аварійного виходу. І лунає сьогодні… Тривога на космічному кораблі Земля! Майбутнє Землі в небезпеці!
Переорано землю, переорано небо,
Наче нам на цім світі більш нічого не треба –
Ні трави, ні повітря. Ні річок, ані квітів.
Наче прагнемо разом на край світу злетіти.
Загубили ми душі і розвіяли думи.
Зупинись людино, хоч на мить, і подумай –
Роки мчать, скаженіють, ми спішим за прогресом.
Тільки ставлять навіщо нам під ліжко АЕСи.
трощим ліс і дерева, що в гаях причаїлись.
Та невже ми нічому за життя не навчились?!
Усіх. Хто в природі існує,
Ми будем щиро поважать.
Нехай то будуть квіти. Звірі,
Без них ми не зможем існувать.
Учень: Це крик! За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект і зменшення озонового шару в стратосфері; проблема чистої води і кислотні дощі є причиною 70% ракових захворювань; у людей і тварин є порушення взаємодії організму і навколишнього середовища; щорічно планета втрачає десятки видів тварин, які занесені до Червоної книги, важко поранена, плаче хвора земля, і чорнобиль – тривожний сполох – закликає до розуму.
І на пам’ять впливає пророцтво великого Кобзаря: «Схаменіться, добрі люди, бо лихо вам буде!»
Учень:
Земле рідна – природи ім’я.
Як могла в цім світі жити ?
Як могла благоденствувати? Як?
В ніжності прокидатись рано,
Коли ти помираєш в ранах?
Як могла ти плекати квіти,
Коли так благаєш жити?
Як не чула моя душа,
Що здригається від ножа?
Я дивлюся, вам, природа у вічі
Перед вами я винна тричі.
Ведуча:
І справді, в цьому винна людина – у нерозумній змові з технікою.
Коли б можна було на машині часу перенестися в минуле, то чимало б розповіли про згубний вплив людини на природу: тоді не чекали милості від природи, а намагалися лише якнайбільше взяти. І народжувались лозунги.
Підкоримо природу!
Сказано – зроблено: слово людини.
Бути в усьому неситним повинно.
Будували, трощили, ламали, бульдозером, ескаватором місце розчищали.
Учень:
Я останній кущ ожини, всі пішли під сокири й машини
Того дня наче смерч пронісся: трощив коріння і листя.
Потоптали, переорали. Як просилися ми , як кричали.
Ми за планом під рубку попали, і глушив наші крики трактор
Документ нам якийсь показали –
Боротьба за високу культуру.
Ой, не вимірять в серці зажуру.
Де он клумба – там ожина родила.
Скільки ягід – дивитись мило.
Хтось отримав за клумбу вимпел.
А ожина, було, всім насипле
Дивних ягід пригорщі повні. Ти чуєш Земле,
Як ожина стогне.
Пісня: «Подивіться навкруг, що з природою стало.»
Подивіться навкруг, що з природою стало:
Дихать зовсім нічим, люди всі у печалі.
Може, десь у лісах ще щебече пташина,
Але вже у містах сум мелодії лине.
Приспів
Чистеньку воду
Не шукай у джерелах,
Бо Чорнобильський дим
Вже і тут повір,
А колишня врода
Зелененьких листочків
Відійшла в давнину
Ти повір
Так що треба. Повір,
об’єднатись нам дружньо,
щоб собі повернуть
і діброви й стежини.
І ми будем нести
Людям квітку надії,
Бо давно уже це
Увійшло в наші мрії.
Приспів
Чистеньку воду
Не шукай у джерелах,
Бо чорнобильський дим
Вже і тут, повір
А колишня врода
Зелененьких листочків
Відійшла в давнину,
Ти повір.
Учень:
Щогодини тисяча чоловік помирають від отруєння водою; п’ять-шість видів рослин чи тварин щезають з обличчя Землі.
Щорічно знищуються 50 тон родючого грунту. Якщо сьогоднішні підходи до експлуатації природнього середовища збережуться протягом наступних 40 років, настане остаточна деградація природи й життя на Землі стане неможливим.!!!
Екологічна ситуація в Україні є кризовою! Уся країна – зона екологічного лиха. Ця криза не отруєні води, озонові дірки, мертві ліси… Це насамперед – отруєні душі.
Погіршилось фізичне і моральне здоров’я населення планети. 80% сучасних хвороб людини спричинені екологічними негараздами.
Учень:
Щось не те на Україні
Щось не все в порядку:
Сади вишневі похилились,
Хрущі вже давно не гудуть,
Лише дощі кислотні йдуть,
І хімікати розчиняють
Ту рідну землю.
Дивлюсь я на небо і думку гадаю,
Що ми після себе на світі лишаєм.
Ліси наші в’януть, нема більше рік,
Пташки покидають край рідний навік.
Не чисте повітря, у грунті нітрати.
І слово «Чорнобиль» нам страшно згадати.
І щоби на світі не сталось біди,
Шануймо природу усюди й завжди.
Людино, схаменися! Може, досить?
Чи до душі нам річки каламуть?
Адже отруту править хімія завзято.
Чи, може смак у картоплі додасть?
Світе, схаменись! І петлю грізну
Не затягуй, досить.
Відкрито в очі правді подивись!
Останній шанс1 Живе пощади просить!
Учень:
Сьогодні ми з вами зібрались, щоб сказати ні таким вчинкам! Щоб зрозуміти, до чого може призвести безгосподарське, жорстоке ставлення до природи.
У процесі виробництва щороку в ріки, озера, моря в середньому викидається близько 6,5 кмᶾ забрудненої води. А це десятки мільйонів тон шкідливих речовин. Викиди в атмосферу становлять на рік понад 200 млн тон оксидів Карбону. Близько 46 млн тон двооксиду сульфуру. Це дуже небезпечні речовини.
На сьогодні у світі втрачено 1200 видів тварин, щороку зникає по одному виду тварин.
Протягом останніх столітьв Україні повністю зникли: тарпан (дикий кінь) та тур український.
На межі зникнення норка.
Учень:
Моя земля!
Ти – очі, повні сліз.
Ти трав гірких повільне проростання,
Хто ж знав, що ми поїдемо у ліс
Гриби збирати. Але вже в останнє.
Двадцятий вік створив свою чуму,
біда полів. Озер, і плеса.
Хто скаже нам – куди?
Хто скаже нам – чому?
І скрізь які терни лягли шляхи прогресу.
Ліси мої, хто вас убереже?
Чи є ж тепер у вас хоч синій клапоть
Що людству залишилися?
Невже – обнятися з лелеками і плакать.
Учень: Чуєте, хтось плаче? 9на сцені стоїть рибка)
Учень: хто ти ?
Рибка6 я – рибка.
Учень: а чого ти плачеш, рибко?
Рибка:
Ой, біда! Люди, що це за вода?
Може, вам і добре пити хімікати і ній усі,
А вода ж була колись!
А мені в ній важко жити
І на дні і у воді.
Люди, звідки, звідки ви взялись?
Люди, трохи совість майте,
Бідну річечку спасайте.
Учень:
Є давня приказка мого народу,
Що має мораль, нашій темі близьку:
Той, хто може понівечити природу,
Той здатний понівечити душу людську.
Учень:
Кожна річка, велика чи найменша, має своє значення. У кожної є свої права, своє серце, своя неповторна краса. А зараз чому ці річки так обміліли? Чому не приваблюють своєю чарівністю, а викликають лише співчуття?
Раніше річка дарувала радощі відпочинку і тишу, прохолодну воду та чисте повітря. А зараз результати невтішні – перевищена доза допустимих бактерій кишкової палички. Наша річка забруднена різними відходами. А люди повирізували верби біля річки. Нехай вибачає риба, вибачають живі істоти за каналізаційні стоки, промислові відходи, за сміття, що викидають господарі в річку. Так, на жаль. Ми не завжди шануємо чарівну вроду природи. Ця історія сталась насправді.
У березовий день її зрубали,
Вона немов лебідонька стала,
Стан обвили шовкові коси,
Була нам мила в спеку і морози.
У березневий день її зрубали,
Від болю застогнала, затремтіла.
Мов скошена, упала при дорозі,
Весняним соком проронила сльози.
Той сік цілющий, а вона вже мертва,
Рука не заніміла, не затерпла.
Яке жорстоке серце треба мати,
Щоб ту красу навіки зруйнувати.
Стікали долу ще живі сльозинки,
А небо чисте – жодної хмаринки.
Весна зійшла – життя всім дарувала,
А на землі берізка помирала.
Лист до людини від рослинного і тваринного світу:
Людино! Розумна істото!
До тебе звертаємось ми,
Бо гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас захисти!
Хай будуть в нас цілі дерева, рослини, тварини, пташки!
Будь ласка ти нас захисти!
Ведуча:
Любі друзі! Спробуємо разом врятувати землю від екологічної катастрофи. Ми ж молоді, сильні і мудрі, було б тільки бажання.
Давайте усвідомимо. Що ми – частина планети, що її доля в наших руках! Врятуймо землю. Якщо кожен з нас врятує свою маленьку Батьківщину – свій край, то через десятки, сотні років він озветься в серцях вдячним, малиновим дзвоном.
Земля – не рабиня наша . а мати!