Клас: 2
Тема: Апостроф. Правила вживання апострофа.
Мета: поглибити знання учнів про апостроф; вчити правильно вимовляти, читати і писати слова з апострофом; розвивати мовлення і мислення; виховувати сумлінне ставлення до навчання.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
Сядьте, діти, посміхніться,
Схаменіться, не крутіться!
Любі, я вас всіх вітаю,
Творчості від вас чекаю.
Два звуки Пом’якшують
Ясен
Лялька
Юшка
Поїзд
Стоїть
Тюльпан
Ллє
Єнот.
(Вчитель записує слово на дошці)
- А що ж це за знак, який розділяє наше слово? (Апостроф)
2. Робота з підручником.
а) Вправа 174.
- Давайте прочитаємо загадку, та спробуємо її відгадати. (Учні читають загадку і відгадують її)
1. Правило вживання апостофа.
а)Бесіда з учнями
- З казки ми дізналися, що апостроф вживається після букв б, п, м, в. ф, р. А для того щоб запам’ятати ці букви, скажу Вам один секрет.
Увага на дошку! (На дошці напис)
Мавпа Буф + Р
- Прочитали? Які букви виділенні? (б, п, м, в, ф, р)
- А чому саме ці букви, хто здогадався? (Тому що після цих букв ставиться апостроф)
- Отож, достатньо запам’ятати вислів «Мавпа Буф+Р» і ви вже знаєте правило вживання апострофа.
б) опрацювання правила в підручнику (Впр 175, с. 65)
(учні читають правило)
«Св ято» і «черв як»
Знак апострофа у слові
лиш тоді поставиться,
якщо голос через [й]
раптом спотикається.
Вимовляємо плавно й ніжно:
свято, мавпячий, зоря.
Але рвучко й неспокійно:
б'ю, п'ю, в'янути, бур'ян.
- Прочитаємо словосполучення і пояснимо, чому в деякиї словах вживається апостроф. (Учні читають, пояснюють та списують вправу)
- А хто складе речення з поданими словосполученнями? (Відповіді учнів)
- Зверніть увагу! Букви перед апострофом позначають тверді приголосні.
В своїм с.лі, в своїм краю
Люблю я співи солов...їні,
В...сняний гомін ручаю
І руту-м...яту при долині.
- Я буду називати слова, якщо у слові є апостроф – ви присідаєте, якщо не має – стоїте. Зрозуміло? Отож, почали гру.
б'ють, м'яч, пір'я, буряк, м'ята, свято, в’юн, пір'їна, соловей, солов’їний, підйомний, м’ята, дев'ять, рясно.
- Випишіть слова у дві колонки 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає.
І після цього ми зможемо прочитати певний секрет!
В яжу, узгір я, дит ясла, мор як, скам янів, здоров я, св. ято, полум я, чебер яти, скип ятити, вип. є, п єса, од яг, ув язнений, вечер я, матір ю, ад ютант.
(учні виконують вправу в зошиті на і дошці)
З апострофом
В’яжу
Узгір’я
Дит’ясла
Скаменів
Здоров'я
Полум’я
Скип’ятити
Вип'є
П’єса
Ув’язнений
Матір'ю
Ад’ютант
Без апострофа
Моряк
Свято
Чеберяти
Одяг
Вечеря
- Вправа виконана, настав час дізнатися, яку ж таємницю вона приховувала. Діти, зараз ви підкреслите другу букву у кожному слові, а потім з цих букв ми прочитаємо речення. (Язик до Києва доведе).
3. Вправа «Конструктор»
Від поданих слів утворіть: а) прикметники; б) дієслова з префіксом роз-
а) морква, олово, риба, дерево, мавпа, камінь, тьма;
б) їхати, єднати, їсти, ятрити.
4. Виконання вправи 177
- Прочитайте і спишіть слова, вставляючи де потрібно, апостроф.
(Виконання вправи учнями)
- Назвіть однакові букви в словах пір’я і моря.
- А чи однакові звуки позначають букви р, я?
- Давайте зробимо звукові моделі цих слів.
Учитель показує картки, якщо в назві вживається апостроф – учні плескають в долоні.
Впр. 178, с. 65.