Конспект з української мови у 2 класі "Апостроф. Правила вживання апострофа"

Про матеріал
Клас: 2 Тема: Апостроф. Правила вживання апострофа. Мета: поглибити знання учнів про апостроф; вчити правильно вимовляти, читати і писати слова з апострофом; розвивати мовлення і мислення; виховувати сумлінне ставлення до навчання. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку: I. Організація класу. Сядьте, діти, посміхніться, Схаменіться, не крутіться! Любі, я вас всіх вітаю, Творчості від вас чекаю. II. Перевірка домашнього завдання. 1. Коментована вправа 173 (с.64) - Які слова з подовженими мякими приголосними ви підкреслили? - Яке слово ви поділили для переносу по-різному? - Чому не підкресленим залишилося слово неодмінно? III. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Гра «У два стовпчики». - Розділіть слова у два стовчики так, щоб у першому були ті, у яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки, а у другому – ті слова, у яких вони пом’якшують попередній приголосний Два звуки Пом’якшують Ясен Лялька Юшка Поїзд Стоїть Тюльпан Ллє Єнот. - Які звуки можуть позначати букви я, ю, є, ї? - Скільки звуків позначають ці букви у словах кожного стовпчика? IV. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, визначення завдань уроку. 1. Розгадування ребусу. - Діти, подивіться на дошку! Ви бачите ребус. Яке ж слово в ньому зашифроване? (сім'я ) (Вчитель записує слово на дошці) - А що ж це за знак, який розділяє наше слово? (Апостроф) 2. Робота з підручником. а) Вправа 174. - Давайте прочитаємо загадку, та спробуємо її відгадати. (Учні читають загадку і відгадують її) - Отже, сьогодні ми будемо вивчати тему: «Апостроф». - Що ви пам’ятаєте з початкових класів про апостроф? V. Сприйняття і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу. 1. Правило вживання апостофа. а)Бесіда з учнями - З казки ми дізналися, що апостроф вживається після букв б, п, м, в. ф, р. А для того щоб запам’ятати ці букви, скажу Вам один секрет. Увага на дошку! (На дошці напис) Мавпа Буф + Р - Прочитали? Які букви виділенні? (б, п, м, в, ф, р) - А чому саме ці букви, хто здогадався? (Тому що після цих букв ставиться апостроф) - Отож, достатньо запам’ятати вислів «Мавпа Буф+Р» і ви вже знаєте правило вживання апострофа. б) опрацювання правила в підручнику (Впр 175, с. 65) (учні читають правило) - Давайте зробимо висновок, після яких і перед якими буквами ставиться апостроф. (Після букв б, п, м, ф, в, р; перед я, ю, є, ї, які позначають два звука) 2. Проблемне питання - У мене є два слова «Св ято» і «черв як» - Чи повинна я поставити апостроф у цих двох словах? Чому? 3. Опрацювання вірша - Так, не всі правильно відповіли на питання. Ми ставимо апостроф перед буквами я, ю, є, ї і після букв б, п, м, в, ф, р. Але як же повинні вимовлятися слова з апострофом Знак апострофа у слові лиш тоді поставиться, якщо голос через [й] раптом спотикається. Вимовляємо плавно й ніжно: свято, мавпячий, зоря. Але рвучко й неспокійно: б'ю, п'ю, в'янути, бур'ян. - Отож, як ми вимовляємо слова з апострофом? - Слово «свято» як вимовляється? (плавно) Тому апостроф не ставиться. - А як вимовляємо слово «черв'як»? Апостроф ставиться. VI. Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності 1. Виконання вправи 176. - Прочитаємо словосполучення і пояснимо, чому в деякиї словах вживається апостроф. (Учні читають, пояснюють та списують вправу) - А хто складе речення з поданими словосполученнями? (Відповіді учнів) - Зверніть увагу! Букви перед апострофом позначають тверді приголосні. 2. Робота над віршем. - Прочитайте вірш усі разом. В своїм с.лі, в своїм краю Люблю я співи солов...їні, В...сняний гомін ручаю І руту-м...яту при долині. - У яких словах пропущені букви, а в яких – апостроф? - Що потрібно знати для того, яку букву писати в словах с.лі, в..сняний? (Треба змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним) - У якому слові вірша буква ю позначає один звук, а в яких словах – два? 3. Фізкультхвилинка - Я буду називати слова, якщо у слові є апостроф – ви присідаєте, якщо не має – стоїте. Зрозуміло? Отож, почали гру. б'ють, м'яч, пір'я, буряк, м'ята, свято, в’юн, пір'їна, соловей, солов’їний, підйомний, м’ята, дев'ять, рясно. 2. Диктант із таємницею - Випишіть слова у дві колонки 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає. І після цього ми зможемо прочитати певний секрет! В яжу, узгір я, дит ясла, мор як, скам янів, здоров я, св. ято, полум я, чебер яти, скип ятити, вип. є, п єса, од яг, ув язнений, вечер я, матір ю, ад ютант. (учні виконують вправу в зошиті на і дошці) З апострофом В’яжу Узгір’я Дит’ясла Скаменів Здоров'я Полум’я Скип’ятити Вип'є П’єса Ув’язнений Матір'ю Ад’ютант Без апострофа Моряк Свято Чеберяти Одяг Вечеря - Вправа виконана, настав час дізнатися, яку ж таємницю вона приховувала. Діти, зараз ви підкреслите другу букву у кожному слові, а потім з цих букв ми прочитаємо речення. (Язик до Києва доведе). 3. Вправа «Конструктор» Від поданих слів утворіть: а) прикметники; б) дієслова з префіксом роз- а) морква, олово, риба, дерево, мавпа, камінь, тьма; б) їхати, єднати, їсти, ятрити. 4. Виконання вправи 177 - Прочитайте і спишіть слова, вставляючи де потрібно, апостроф. (Виконання вправи учнями)
Перегляд файлу

Клас: 2

Тема: Апостроф. Правила вживання апострофа.

Мета: поглибити знання учнів про апостроф; вчити правильно вимовляти, читати і писати слова з апострофом; розвивати мовлення і мислення; виховувати сумлінне ставлення до навчання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку:

  1. Організація класу.

Сядьте, діти, посміхніться,

Схаменіться, не крутіться!

Любі, я вас всіх вітаю,

Творчості від вас чекаю.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  1. Коментована вправа 173 (с.64)
  • Які слова з подовженими мякими приголосними ви підкреслили?
  • Яке слово ви поділили для переносу по-різному?
  • Чому не підкресленим залишилося слово неодмінно?
  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Гра «У два стовпчики».
  • Розділіть слова у два стовчики так, щоб у першому були ті, у яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки, а у другому – ті слова, у яких вони пом’якшують попередній приголосний

Два звуки                                                                      Пом’якшують

Ясен

Лялька

Юшка

Поїзд

Стоїть

Тюльпан

Ллє

Єнот.

  • Які звуки можуть позначати букви я, ю, є, ї?
  • Скільки звуків позначають ці букви у словах кожного стовпчика?
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, визначення завдань уроку.
  1. Розгадування ребусу.
  • Діти, подивіться на дошку! Ви бачите ребус. Яке ж слово в ньому зашифроване? (сім'я )

 

 

 

 

 

 

 

(Вчитель записує слово на дошці)

- А що ж це за знак, який розділяє наше слово? (Апостроф)

2. Робота з підручником.

а) Вправа 174.

- Давайте прочитаємо загадку, та спробуємо її відгадати. (Учні читають загадку і відгадують її)

  • Отже, сьогодні ми будемо вивчати тему: «Апостроф».
  • Що ви пам’ятаєте з початкових класів про апостроф?
  1. Сприйняття і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

1. Правило вживання апостофа.

а)Бесіда з учнями

- З казки ми дізналися, що апостроф вживається після букв б, п, м, в. ф, р. А для того щоб запам’ятати ці букви, скажу Вам один секрет.

Увага на дошку! (На дошці напис)

Мавпа Буф + Р

- Прочитали? Які букви виділенні? (б, п, м, в, ф, р)

- А чому саме ці букви, хто здогадався? (Тому що після цих букв ставиться апостроф)

- Отож, достатньо запам’ятати вислів «Мавпа Буф+Р» і ви вже знаєте правило вживання апострофа.

б) опрацювання правила в підручнику (Впр 175, с. 65)

(учні читають правило)

  • Давайте зробимо висновок, після яких і перед якими буквами ставиться апостроф. (Після букв б, п, м, ф, в, р; перед я, ю, є, ї, які позначають два звука)
  1. Проблемне питання
  • У мене є два слова

«Св  ято»  і  «черв  як»

  • Чи повинна я поставити апостроф у цих двох словах? Чому?
  1. Опрацювання вірша
  • Так, не всі правильно відповіли на питання. Ми ставимо апостроф перед буквами я, ю, є, ї  і після букв б, п, м, в, ф, р. Але як же повинні вимовлятися слова з апострофом

 

Знак апострофа у слові

лиш тоді поставиться,

якщо голос через [й]

раптом спотикається.

Вимовляємо плавно й ніжно:

свято, мавпячий, зоря.

Але рвучко й неспокійно:

б'ю, п'ю, в'янути, бур'ян.

  • Отож, як ми вимовляємо слова з апострофом?
  • Слово «свято» як вимовляється? (плавно) Тому апостроф не ставиться.
  • А як вимовляємо слово «черв'як»? Апостроф ставиться.
  1. Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності
  1. Виконання вправи 176.

- Прочитаємо словосполучення і пояснимо, чому в деякиї словах вживається апостроф. (Учні читають, пояснюють та списують вправу)

- А хто складе речення з поданими словосполученнями? (Відповіді учнів)

- Зверніть увагу! Букви перед апострофом позначають тверді приголосні.

  1. Робота над віршем.
  • Прочитайте вірш усі разом.

В своїм с.лі, в своїм краю

Люблю я співи солов...їні,

В...сняний гомін ручаю

І руту-м...яту при долині.

  • У яких словах пропущені букви, а в яких – апостроф?
  • Що потрібно знати для того, яку букву писати в словах с.лі, в..сняний? (Треба змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним)
  • У якому слові вірша буква ю позначає один звук, а в яких словах – два?
  1. Фізкультхвилинка

- Я буду називати слова, якщо у слові є апостроф – ви присідаєте, якщо не має – стоїте. Зрозуміло? Отож, почали гру.

б'ють, м'яч, пір'я, буряк, м'ята, свято, в’юн, пір'їна, соловей, солов’їний, підйомний, м’ята, дев'ять, рясно.

  1. Диктант із таємницею

- Випишіть слова у дві колонки 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає.

І після цього ми зможемо прочитати певний секрет!

В яжу, узгір я, дит ясла, мор як, скам янів, здоров я, св. ято, полум я, чебер яти, скип ятити, вип. є, п єса, од яг, ув язнений, вечер я, матір ю, ад ютант.

(учні виконують вправу в зошиті на і дошці)


З апострофом

В’яжу

Узгір’я

Дит’ясла

Скаменів

Здоров'я

Полум’я

Скип’ятити

Вип'є

П’єса

Ув’язнений

Матір'ю

Ад’ютант

Без апострофа

Моряк

Свято

Чеберяти

Одяг

Вечеря

 

 

 


- Вправа виконана, настав час дізнатися, яку ж таємницю вона приховувала. Діти, зараз ви підкреслите другу букву у кожному слові, а потім з цих букв ми прочитаємо речення. (Язик до Києва доведе).

3. Вправа «Конструктор»

Від поданих слів утворіть: а) прикметники; б) дієслова з префіксом роз-

а) морква, олово, риба, дерево, мавпа, камінь, тьма;

б) їхати, єднати, їсти, ятрити.

4. Виконання вправи  177

- Прочитайте і спишіть слова, вставляючи де потрібно, апостроф.

(Виконання вправи учнями)

- Назвіть однакові букви в словах пір’я і моря.

- А чи однакові звуки позначають букви р, я?

- Давайте зробимо звукові моделі цих слів.

  1. Підсумки уроку.
  1. Гра «На картинці бачу…»

Учитель показує картки, якщо в назві вживається апостроф – учні плескають в долоні.

  1. Опитування.
  • Що ми вивчали сьогодні на уроці?
  • Перед якими і після яких букв вживається апостроф? Наведіть приклади
  • Як вимовляються приголосні перед апострофом? Наведіть приклади.
  1. Домашнє завдання.

Впр. 178, с. 65.





docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
3299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку