Мета. Формувати знання про пам*ять та її види, механізми запа*ятовування; про важливість врахування індивідуальних особливостей пам*яті в навчанні.
Розвивати уміння досліджувати біологічні процеси та впливати на їх тренування, розвиток, зміцнення.
Виховувати вміння дотримуватися основних правил розвитку пам*яті.
Обладнання та матеріали. Підручник, схема “процеси пам*яті”, таблиця “Види научіння людини”, картка з переліком рухів, картка з 10 малюнками, картка з 10 парами слів, що не мають логічного зв*язку, картка з 10 парами логічно зв*язаних слів.
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Основні поняття й ключові терміни: научіння, свідомість, увага, пам*ять
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
1. Що таке сигнальні системи?
2. У чому полягає відмінність між першою та другою сигнальними системами?
3. Які фізіологічні основи мислення?
4.Що таке свідомість?
5.Що є основними критеріями свідомості?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення учнів.
“Цікаві факти про пам*ять”
Німецький комерсант й аргеолог Генріх Шліман міг вивчити нову мову усього за 6 – 8 тижнів.
Моцарт міг записати нотами та зіграти будь-яку пісню, яку він почув лише один раз.
Вінстон Черчилль знав напам*ять майже всього Шекспіра.
Одним з вражаючих прикладів є і пам*ять на телефонні номери. Операторка довідкової телефонної служби міста Хобарт на острові Тасманія Паула Прентис пам*ятає не тільки 128 603 номери телефонів своїх абонентів, але і їх імена, адреси, а також назви компаній та установ.
Запитання вчителя.
Чи можемо ми вдосконалювати свою пам*ять?
IV. Засвоєння нового матеріалу.
1. Навчання. Види навчання.
Розповідь вчителя.
Завдяки навчанню формується набута поведінка. Стійкість набутих форм поведінки залежить від пам*яті, що зберігає отриману інформацію.
Робота учнів з таблицею “Види научіння людини”.
2. Пам*ять. Основні правила розвитку пам*яті.
Розповідь вчителя
Пам*ять є універсальним продуктом завдяки якому ми зберігаємо і в потрібний момент можемо відтворити те, що набуто в нашому досвіді.
У пам*яті зберігається будь-яка інформація одержана людиною, але термін зберігання може бути різним, від частки секунди до десятиріч.
Людина отримує інформацію про навколишній світ у різні способи: завдяки рухам, пізнавальним процесам, емоціям.
Виділяють образну, рухову (моторну), емоційну і словесно-логічну (змістову) пам'ять
Лабораторне дослідження. Дослідження різних видів пам*яті.
Завдання1.
Дослідження рухової пам*яті.
Запам*ятайте та відтворіть 10 рухів учителя, який показує їх у певній послідовності. Підрахуйте кількість правильно й послідовно відтворених рухів.
Завдання 2.
Дослідження образної зорової пам*яті.
Упродовж 10 с запам*ятайте 10 малюнків, що запропонував учитель. Запишіть їх. Підрахуйте кількість правильно відтворених малюнків.
Завдання 3.
Дослідження образної слухової пам’яті.
Запам*ятайте 10 слів, що зачитував учитель з інтервалом між ними у 2 с. Запишіть слова, які запам*ятали. Підрахуйте кількість правильно й послідовно відтворених слів.
Завдання 4.
Дослідження словесно-логічної пам*яті.
Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв*язок. Запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів
Підсумок дослідження.
1. Який вид пам*яті, на вашу думку, у вас розвинений найкраще? Обгрунтуйте відповідь.
2. Що важливо у виборі майбутньої професії?
Бесіда. «Роль психофізіологічних можливостей в професійній діяльності».
VI. Підсумок уроку
Враховуючи особливості пам*яті, слід особливу увагу звертати на роль сприйняття, як початковий етап всіх психічних процесів, на увагу та її роль у сприйнятті інформації.
Пам*ять допомагає людині оволодіти досвідом минулих поколінь, зберігає індивідуальний досвід та передає його наступному поколінню, а також забезпечує використання досвіду для формування поведінки.
Щоб запам*ятовування було успішним, слід дотримуватися певних правил.
Робота учнів з підручником. Правила розвитку пам*яті.
Висновки учнів.
Пам*ять є психофізіологічним процесом, який можна розвивати.тренувати, зміцнювати.
Домашнє завдання.
Опрацювати текст п.51, 53, вивчити терміни.відпвісти на запитання 1 – 10 с.234, усно (підручник Біологія, В.І. Соболь).
Підготуватися до обговорення питання. «Як свідомі зусилля людини над собою сприяють розвитку пам*яті ?»