Конспекти залікових занять з «Мовленнєвого спілкування» (комплексне та тематичне заняття), «Художньої літератури», «Навчання елементів грамоти» для дітей старшого дошкільного віку
Тема: «Підводне королівство»
Мета: Збагачувати уявлення дітей про умови життя риб у різних водоймах, визначити особливості будови тіла різних риб, показати взаємозалежність будови, способу пересування та харчування від умов життя у різних водоймах. Вправляти в умінні складати описову розповідь про рибку за зразком вихователя та з власного досвіду. Виховувати турботливе ставлення до мешканців водойм,та бережне позитивне ставлення до природи. Розширити знання дітей про рух рибок в водоймі в процесі пошуково - дослідницькій діяльності та закріпити властивості льоду. Вправляти у прояві творчого ставлення до виконання практичних та розумових завдань.
Матеріал: фланелеграф, дидактична гра «Що необхідно рибці для життя», дидактична гра «Риби», картина «Скарги природи», акваріум, пісочниці, іграшки, ракушка.
Хід заняття:
Мета: створити умови для збагачення, розширення та систематизації знань дітей про життя риб в різних водоймах
– Малята, давайте підійдемо до нашого куточка природи. А як ще можна назвати цей куточок? (живий куточок природи). А чому його так називають? (тому що в ньому живуть не тільки рослини, а й тварини, риби).
– Хто живе у нашому куточку?
– Малята, а це що? (акваріум).
– Які мешканці живуть у ньому? (риби).
– Як називаються ці риби? (гупії).
Дидактична гра «Що потрібно рибкам для життя»
Мета: закріпити знання дітей про риб, їх спосіб життя, характерні ознаки.
Зразок розповіді вихователя.
Розповідь вихователя про рибку за схемою:
«Моя улюблена рибка – барбус. Вона жовто-червоного кольору з чотирма чорними смужками. Тіло рибки округлої форми. А хвостик і плавники червоного кольору схожі на трикутник. Ця рибка дуже приваблива, легко уживається з іншими рибками».
Описові розповіді дітей про риб за схемами. (Діти складають описові розповіді про риб за схемами)
Розгляд картини «Скарги природи»
Мета: сприяти оцінному судженню дітей, що до охорони природи, підвести до свідомого розуміння взаємозалежності між природою і людиною, формувати дбайливе ставлення до природи навички доцільної екологічної поведінки.
Дослід (з рибками льодяними різного кольору).
Мета: розвивати пізнавальні здібності дітей, здатність аналізувати робити умовиводи, висувати припущення.
– Малята, у мене для вас є сюрприз.
– Ось в мене є ще рибки, але вони незвичайні. А як ви гадаєте з чого вони зроблені? (з льоду).
- Пригадайте ще вчора це була водичка. А чому сьогодні наші рибки стали зовсім іншими? Що з ними сталось? Хто допоміг замерзнути?
- Де живе морозець? Доторкніться до рибок. Які ці рибки? Де можуть жити рибки?
- Давайте випустимо рибок у воду в акваріум. Ось одна рибка попливла, ось друга…
- Всі рибки красиві, різнокольорові. Давайте помилуємось, як гарно рибки попливли в акваріумі. А зараз залишимо наших рибок нехай трішки освояться.
Фізхвилинка «Веселі рибки» (діти виконують рухи відповідно до тексту).
Є різні рибки у воді
Товсті, тоненькі, і худі
Дрібненькі рибки – малюки
А є великі – ось такі!
Є войовничі із мечами
Є з довжелезними хвостами
Є рибки срібні й золоті
Є дуже мудрі, є й пусті
Живуть вони в річках і в морі.
Перегляд фільму «Життя риб»
– Діти, а зараз запрошуємо вас до нашого кінотеатру. Тож сідайте всі зручно та подивимось фільм про рибок.
Текст розповіді.
Особливою красою та багатством вирізняються морське підводне життя.
Прозора вода, безліч рибок перетинають морський простір. Ми маємо можливість зустрітись в морському просторі з рибкою – клоуном. Як швидко, вправно вона плаває у воді. Вона зустрічає нас яскравим забарвленням. Рибка оранжевого кольору з білими довгими смугами. Має гарні плавнички, що роблять її подібною до пташки.
Продовження досліду.
- Де поділись рибки?
- Що з ними сталося?
- Чому вони зникли? (діти висловлюють свої думки, що лід від тепла розтанув)
Дидактична гра «Назви правило»
Мета: вправляти в умінні розсудливого поводження з піском та застосовуванні набутих знань в практичних діях з ним під час ігор з однолітками.
Гра з піском «Підводне королівство»
Ритуал входу.
«Покладемо свої долоньки на пісок… Заплющимо очі… І відчуємо, як сила поступає в наші ручки… Ви стали сильними, мужніми, впевненими у собі.»
– Малята, а давайте спробуємо відтворити підводне королівство.
Пригадайте, які мешканці жили в цьому королівстві? (рибки, змії, акули, зіркі морські…)
Вихователь підходить до дітей і запитує:
«Яку ж гарну підводну країну ви побудували.
Ритуал виходу.
- Вже час повертатися до дому. Але спочатку, давайте гарненько заховаємо своє королівство (діти розгладжують пісок, кладуть долоньки на поверхню).
«На долоньки наші подивіться
Мудрішими стали вони!
Спасибі, вам любі діти,
Що мешканцям морським допомогли».