Відділ освіти Татарбунарської райдержадміністрації
КЗ «Татарбунарський районний будинок дитячої та юнацької творчості
Татарбунарської районної ради Одеської області»
Місце проведення: каб. № 14 Підготувала та провела
керівник гуртка образотворчого мистецтва
Приходько Т. А.
Навчальна програма «Студія образотворчого мистецтва»: Програми з позашкільної освіти Художньо-естетичний напрям Випуск 2. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист від 08.04.2016 р. № 1/11-4658). Київ - 2016.
м. Татарбунари, 2018
Авторська парадигма організації та здійснення керівництвом освітнього вектору навчально-пізнавальної та художньо-творчої діяльності особистості в гуртку «Студія образотворчого мистецтва» КЗ «Татарбунарський районний будинок дитячої та юнацької творчості» Татарбунарської районної ради Одеської області».
Концептуальні положення педагогічної технології в гуртковій роботі з вихованцями – принципи особистісної орієнтації, принципи культурологічної орієнтації, принципи діяльнісної орієнтації.
Принципи особистісної (індивідуальної) орієнтації: адекватності соціокультурного змінення середовища; цілісного розвитку дитини і готовність її до подальшого розвитку в діяльності; психологічної комфортності в діяльності гуртка.
Принципи культурологічної орієнтації: формування картини світу; цілісність змісту навчання в досягненні розуміння дитиною наукової картини світу; системності і послідовності в особистій траєкторії навчання вихованця на заняття в гуртку; смислового відношення до надбань культури і наповнення знання досвідом митців мистецтва графіки, як складової засад усвідомленого накопичення світогляду.
Принципи діяльнісної орієнтації: навчання, пізнання, учіння, творчість в художній діяльності; усвідомлений перехід від спільної навчально-пізнавальної діяльності до особистої самостійної вихованця; креативності, як потреба в творчості і уміння приймати незалежне рішення в творчості.
Теоретичний та методичний виміри художньо-творчого розвитку особистості на заняттях гуртка «Студія образотворчого мистецтва».
Філософська основа – гуманістична, духовна, природовідповідна.
Методологічний підхід – системний, гносеологічний, комплексний. культурологічний, народознавчий.
Провідні складові освітнього вектору – навчання, пізнання, учіння, творчість.
Характер змісту освітнього процесу – навчаючий, розвиваючий, виховальний, мистецький, художньо-творчий в системі взаємодії «людина – мистецтво», «людина – культура», «людина – природа».
Компоненти педагогічної технології з методичними настановами – гносеологічний, праксеологічний, оцінно-регулятивний.
Методи – інтерактивні, наочно-пояснювальні, педагогічні настанови, майстер-класи.
Організаційна форма – гурткова, пізнавальна, розумова, практична.
В педагогічній діяльності використовується педагогічна технологія із такими складовими співробітництва, що передбачає:
1. Гуманно-особистісний підхід до дитини в системі навчання та виховання і розвитку особистості в її індивідуальній траєкторії діяльності за дидактичним принципом «від можливостей дитини до предмету її художньої діяльності», котрі необхідно розвивати, удосконалювати, збагачувати.
2. Методичний комплекс взаємовпливу, спрямованого на активну художньо-пізнавальну діяльність, естетичний розвиток, творчість, як цілісної сукупності якостей особистості дитини.
3. Дидактично доцільне забезпечення кожного етапу навчання на шляху вдосконалення особистості дитини, її розвитку за допомогою широкого застосування ігрових, групових, активних форм і методів роботи.
Цільові орієнтири:
- естетичне просвітительство і розвиток художнього смаку дітей засобами мистецтва графіки;
- виховання художньої культури мистецтвом графіки як складової духовної культури особистості;
- формування зацікавленості до мистецтва графіки, художнього досвіду та збагачення духовного світу дитини;
- формування системи умінь виявляти зв’язки між мистецтвом графіки і життям;
- розвивати образне мислення через графічні образи предметного світу за принципом краси в природі у взаємозв’язку з іншими видами мистецтв – літературою, живописом, скульптурою, декоративно-прикладним мистецтвом, театром, кіно, народним ужитковим мистецтвом, допомогти дитині стати такою, до чого вона здібна;
- накопичення практичного досвіду й потреби вихованців до продуктивної художньо-графічної, творчої діяльності.
Тема: «У художника-графіка».
Мета: провести бесіду про мистецтво графіки, довести її зміст до усвідомленого розуміння вихованцями про особливості графіки як виду образотворчого мистецтва та художньо-творчої діяльності художника-графіка.
Завдання: розумово-практична діяльність вихованців у процесі сприймання художніх творів майстрів графіки, ознайомлення з особливостями мистецтва графіки, споглядання, художньо-естетичне сприйняття, обговорення й порівняльний аналіз творів мистецтва графіки (станкова графіка, ілюстрація, плакат тощо); навчальні технічні вправи з використанням різних графічних матеріалів та інструментів; індивідуальна навчально-пізнавальна практична робота різними графічними матеріалами та інструментами.
Задачі:
- сформувати систему знань про мистецтво графіки її види та художні техніки;
- ознайомити із графічними матеріалами й інструментами, які використовує у своїй діяльності художник-графік;
- сформувати первинні вміння роботи графічними матеріалами та інструментами;
- розвивати вміння спостерігати й виявляти особливості будови дерев різних порід; формувати художньо-творчу ініціативу вихованців;
- розширити художні здібності в процесі естетичного сприймання та оцінювання гармонії краси в природі й творах майстрів мистецтва графіки;
- формування предметної, інтегративної компетентності в сфері образотворчої діяльності.
Обладнання та матеріали: візуальний ряд із репродукціями творів художників та робіт вихованців, матеріалами за темою заняття, графічні матеріали (туш, чорнило, пастель, вугілля, соус, сангіна, крейда, фломастери, папір, кольоровий картон) та інструменти (ручка зі стальним пером, паличка, пензлик, розтушка), дидактичні таблиці за темою (слайди), ємкість для води, ганчірка, поролонова губка.
Тип заняття: комбінований.
Методи й прийоми: розповідь, коментар, бесіда, актуалізація знань вихованців, демонстрування наочності, наочний показ у формі педагогічного малюнка, організація сприймання, інтерактивні методи, стимулювання творчої діяльності, педагогічний супровід навчально-творчої діяльності кожної дитини, педагогічне спостереження, порівняльний аналіз.
Інтерактивні методи:
Види й форми діяльності вихованців гуртка: ознайомлення, сприймання та розгляд складових художнього твору майстрів графіки, що утворюють образ; участь у бесіді, пізнання художньої вітчизняної та світової культури; виконання навчальних тренувальних вправ, оволодіння навичками роботи графічними матеріалами; створення творчої композиції засобами графічної палітри; аналіз та оцінювання графічних композицій, виконаних на заняттях гуртка, виставка творчих робіт.
Вік вихованців: 6-10 років.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організація робочого місця, налаштування дітей на продуктивну діяльність.
ІІ. Оголошення теми та завдання заняття.
ІІІ. Актуалізація уваги вихованців, актуалізація опорних знань.
Послухайте уважно питання і дайте відповідь. Твір, виконаний художником засобами кольору називається графічним. Так чи ні?
(Відповіді дітей). Звичайно, ні, це живописний твір.
Перший етап – пропедевтичний.
На попередніх заняттях ви зображали фарбами, застосовували, як і художники-живописці, палітру кольорів. Скажіть, будь ласка, які фарби ви спостерігали в природі, і які ви знаєте кольори, що використовували у своїй творчості? (Фарби природи – зелена, жовта, синя, червона та їхні відтінки в різні пори року. Кольори – хроматичні [білі, чорні, сірі та їхні відтінки], ахроматичні [основні, похідні], теплі – холодні, різнокольорові).
Будь ласка, назвіть основні й похідні кольори. (Червоний, синій, жовтий — основні кольори; зелений, оранжевий, фіолетовий - похідні).
А які із семи кольорів вважаються теплими, а які - холодними? (Теплі - червоний, жовтий, оранжевий; холодні - синій, блакитний, фіолетовий).
У природі ми спостерігаємо та милуємося пейзажами. Що таке пейзаж в образотворчому мистецтві? (Жанр образотворчого мистецтва, що відтворює картини природи).
Назвіть, будь ласка, які бувають пейзажі? (Міські, сільські, гірські, морські [марини], архітектурні, індустріальні та ін. У картинах художників налічується 25 видів пейзажних мотивів навколишнього середовища, відтворених у художніх образах).
Отже, подивившись на картину, ми можемо визначити, якого кольору об’єкти природи, який стан у природі, чи йде дощ, чи дме сильний вітер, яка пора року, який час доби та їхній колір зранку, опівдні, увечері. Фарби природи та її кольори є джерелом творчого натхнення художників, письменників, поетів, композиторів та народних митців образотворчого й декоративно-ужиткового мистецтва.
Подивіться на картини, визначте вид та жанр твору образотворчого мистецтва? (Демонстрація творів художників живопису та графіки - репродукції творів) (Слайди 2-13).
М. Компанець. Ритм Карпат В. Касіян. Село Спаське
Леонардо да Вінчі. Пейзаж. 1473 р. Р. Бригарь. Песик
В. Афанасєв. Із серії «Бессарабські мотиви» І. Шишман. Кн. Ольга
О. Дейнека. Сонячний день З. Шишман. Напередодні Великодня
Т. Яблонська. Безіменні висоти Ван Гог. Яхти
М. Стратілат. Надбрамна церква О. Кара. Хліб наш насушний
Києво-Печерської лаври
У чому полягає відмінність цих творів? Будь ласка, визначте їхні відмінності, їхні особливості? (Твори художників-живописців виконані на полотні фарбами в кольорі, оформлені в рами. Твори, виконані лінією, плямою, штрихами на аркуші паперу такими художніми матеріалами, як-от: туш, олівець, фломастер, пензлик й оформлені в рамі під склом називаються графікою. Їх створюють художники-графіки).
Другий етап – розумово-пізнавальний.
Бесіда керівника "У художника-графіка" (із залученням дітей у подорож з «Графікою»).
- Діти, а зараз ми вирушимо в уявну подорож до майстерні художника-графіка. Така красива «ГРАФІКА» дуже хоче бути гідом у нашій подорожі по майстерні художника. (Вивішується малюнок із зображенням «ГРАФІКА»).
Ви не заперечуєте? Тоді рушаймо! (На дошці заздалегідь прикріплені картини художників).
Ми потрапили до майстерні художника. Чого тут тільки немає! Ось перед вами плакати, гравюри, ілюстрації до книг, етикетки, наклейки, поштові марки, графічні рисунки, виконані різними матеріалами, а також інструменти та приладдя – пензлі, різці, збільшувальне скло (лупа для художника), коробочки з графічними матеріалами, баночки з гуашшю і тушшю, різні книги і підручники. (Слайд 23).
Давайте уважно розглянемо, якими графічними матеріалами художник створює свої твори. Гід «ГРАФІКА» пропонує звернути увагу на такі графічні матеріали. (Демонстрація графічних матеріалів – слайди та показ їх дітям). (Слайди 24-30).
Олівці Вугілля Соус Крейда
Пастель Туш, чорнило Інструменти для графіки
Хоча, порівняно з живописом, у графічних творах обмежена кількість фарб, але вони мають перевагу у виразності, чіткості зображень.
А тепер пропоную вам об’єднатись у групи по троє. Я вам роздаю картки. Виберіть у кожній групі читця, який прочитає вголос те, що там написано. (Метод «Ажурна пилка». Діти зачитують інформацію на картках. Потім читці переміщуються в інші групи і передають їм прочитану інформацію. І так, поки читці не повернуться до своєї групи).
Активізація мисленево-пізнавальної діяльності вихованців (метод «Незакінчені речення»).
Які види графіки ми зараз розглянули? Назвіть їх. (Відповіді вихованців: станкова графіка, книжкова графіка, плакатна графіка, привітальні та поштові листівки, етикетки, поштові марки, емблеми, товарні знаки, обгортки, наклейки, гравюри, ілюстрації до книг).
Жанрами мистецтва графіки є … (продовження незакінченого речення, відповідь вихованців – натюрморт, пейзаж, портрет, історичний жанр, побутовий, батальний).
Графічними матеріалами для художника-графіка є… (продовження незакінченого речення, відповідь вихованців – олівці, вугілля, соус, крейда, пастель, туш, чорнило тощо).
А зараз наш гід «ГРАФІКА» (показ зображення) запрошує до бесіди про її мистецтво. Продовження бесіди.
Найпоширенішим, масовим видом образотворчого мистецтва є графіка.
Графіка – похідне від давньогрецького «графо» - «креслю», «пишу», «малюю». Це вид образотворчого мистецтва, для якого характерна перевага ліній і штрихів, використання контрастів білого і чорного та менше, ніж у живописі, використання кольору.
Історія виникнення графічного мистецтва розпочинається з давніх часів розвитку людства. Графіка є одним із найстаріших видів образотворчого мистецтва – пригадайте наскальні малюнки первісної людини. (Показ графічних малюнків первісної людини). (Слайди 31, 32, 33).
Рис.1 |
Рис.2 |
Рис.3 |
Одного разу китайський художник Люсі Ван побачив бамбукове дерево, взяв пензлик, намалював його гілку чорною тушшю. Вийшла чудова графічна картина.
Сучасна художня графіка розвивається на досягненнях митців минулого. Вона поділяється у свою чергу на види за своїм призначенням. За призначенням розрізняють станкову, прикладну, книжкову, плакатну графіку та гравюру – естамп (відбиток на папері з награвійованого на металі, лінолеумі, дереві зображення у формі кліше [основи] для друку ручним способом на друкарському станку). (Візуальний ряд видів графіки: станковий рисунок, офорт, ліногравюра, ксилографія, плакат, ілюстрація, екслібрис, твори художньо промислової графіки). (Слайди 34-43).
Станкова або ще, як її називають «оригінальна графіка», створюється в єдиному екземплярі. Книжкова графіка призначена для художнього оформлення книг у вигляді ілюстрацій та декоративних елементів, плакат – графічне зображення рекламного та агітаційного характеру, художньо-прикладна графіка – це етикетки, поштові марки, фірмові знаки, грамоти, екслібрис (книжковий знак) тощо.
Друкована графіка – різновиди тиражної гравюри (естамп), що виконані в техніці ксилографії, офорту, ліногравюри, літографії, монотипії та надруковані ручним способом на друкарських механічних станках.
Ксилографія – гравюра на дереві, офорт та його різновиди – на металі, органічному склі, ліногравюра – на лінолеумі, літографія – на камінні для літографії, монотипія – на плоскій металевій, пластиковій відшліфованій основі. Ксилографія, ліногравюра виконується способом високого друку. Офорт – глибокого друку, можливо й високого друку. Літографія й монотипія виконується способом плоского друку.
Наш гід «ГРАФІКА» підказує, що від матеріалів походить назва графічних технік, що в залежності від творчого задуму, художник застосовує відповідні матеріали та їхні зображальні можливості.
Отже, за допомогою художніх матеріалів, тобто графічних технік, майстер використовує різні прийоми й способи виразного відтворення форми, простору в композиції свого твору. У графічному рисунку він відтворює образ лінією чи тоновою плямою, штрихами, або силуетом, створює ілюзію об'єму, чи площинне декоративне зображення.
Наша красуня «ГРАФІКА» запрошує до практичної роботи. А тепер виконаємо графічними матеріалами вправи й познайомимося з їхніми зображальними можливостями.
Третій етап. Практична діяльність.
А перед тим, як виконувати вправи, декілька слів про дерева. Які ви знаєте породи дерев? Дерева бувають різні за розміром та формою. Давайте познайомимось з деякими породами та видами дерев. (Показ презентації «Які бувают дерева» на фоні музичного супроводу Ф. Ліста «Гомін лісу»).
Зараз виконаємо прості технічні вправи на картоні і папері вугіллям, соусом, сангіною, кольоровою крейдою (за вибором). Наша красуня «ГРАФІКА» просить звернути увагу на різні можливості зображення цими графічними матеріалами. (Демонструються гілки дерев, різні за характером і формою). (Слайди 44-49).
Вправа 1: Створити образ дерева, використовуючи графічний прийом у техніці «кляксографія». Ваша креативність допоможе утворити виразне графічне зображення. Цей технічний прийом ви можете застосувати при виконанні творчої роботи (Рис. 9, наочний показ виконання зображення керівником).
Рис. 9
Перегляд і демонстрація дитячих робіт. Оформлення експрес-виставки робіт вихованців.
Вправа 2. Нарисувати ялинку в різних варіативних графічних зображеннях її форми. Для цього використайте фломастер, кулькову ручку (Рис.7). (Слайди 49, 50).
Рис.7
Вправа 3. Графічними засобами виразності створіть образ дерева (Рис. 8 а, б, в. Навчально-творча вправа).
а)б)в)
Рис. 8 (а, б, в)
А для зображення характерної ознаки дерев прослухайте загадки й відгадайте їх.
ЗАГАДКИ
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Стиха падають сніжинки.
Під віконечком у Олі
Цвітом вкрилися ... (Тополі)
Пахне медом на весь світ? (Липа)
Крім олівців, у малюнках тушшю (перо, пензлик), застосовується техніка «туш-перо», «туш-паличка», «туш –пензлик». При розбавленні водою туш утворює світліші відтінки. Малювати можна пензлем, пером або паличкою (її можна виготовити з палички для морозива, зрізавши з одного боку на конус).
Графічне зображення тушшю вимагає точності та впевненості, бо рисунок важко виправити (туш не можна стерти або змити).
Графічні зображення паличкою вирізняються особливою оригінальністю, лінії можуть бути живописно-виразними.
Після виконання вправ здійснюється експрес-виставка робіт із коротким аналізом навчальних досягнень.
Наша красуня «ГРАФІКА» задоволена вашою працею, вона прощається до зустрічі під час наступного заняття. Подякуємо їй за цікаву подорож.
ВИСНОВКИ
За результатами педагогічної діяльності на заняттях гуртка була досягнута мета та задачі. На заняттях застосовано основні види художньої діяльності вихованців: естетичне сприйняття дійсності та мистецтва графіки й розумово-практична художньо-графічна діяльність за допомогою навчальних вправ та завдань для креативного вирішення композиції засобами графіки.
Вихованці познайомилися із середовищем творчої майстерні художника-графіка, матеріалами та інструментами, приладдям.
У практичній роботі у формі навчально-пізнавальних, технічних вправ застосували основні графічні матеріали, які використовують майстри у своїй творчості (сепія, вугіль рисувальний, соус, пастель, туш-перо, туш-паличка, пензлик). Сформовано систему початкових знань, умінь та навичок, котрі в наступних заняттях будуть розвиватися безпосередньо в навчально-творчій діяльності вихованців.
ЛІТЕРАТУРА