Заняття-розвага до Міжнародного дня рідної мови

Про матеріал
Заняття-розвага для дітей старшої групи до МІжнародного дня рідної мови. на тему: "Мова - найцінніший скарб народу". Мета: поглибити і закріпити знання дітей про свою рідну країну Україну, її символи, формувати відчуття краси рідної мови, викликати бажання її вивчати, закріпити знання про казки, про фразеологізми, прислів’я та приказки, продовжувати вчити дітей розгадувати загадки, римувати слова, розвивати пізнавальні інтереси, творчі здібності, вміння узгоджувати свої дії з іншими дітьми, розвивати мислення, увагу, пам’ять, мовлення, моторику рук, виховувати любов до рідного краю, свого народу, рідної мови, бажання розмовляти рідною мовою.
Перегляд файлу

Тема: Мова – найцінніший скарб народу  (заняття-розвага)

Мета: поглибити і закріпити знання дітей про свою рідну країну Україну, її символи, формувати відчуття краси рідної мови, викликати бажання її вивчати, закріпити знання про казки, про фразеологізми, прислів’я та приказки, продовжувати вчити дітей розгадувати загадки, римувати слова, розвивати пізнавальні інтереси, творчі здібності, вміння узгоджувати свої дії з іншими дітьми, розвивати мислення, увагу, пам’ять, мовлення, моторику рук, виховувати любов до рідного краю, свого народу, рідної мови, бажання розмовляти рідною мовою.

 

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація до заняття, запис вірша Оксани Забужко «Рідна мова», ілюстрації до казок, прислів’я, загадки, фонограма пісні «Перлина -Україна» Олега Вінника, матеріали для гри «Сплети вінок», грамоти, медалі.

 

Хід розваги

І. Організаційна частина

1. Привітання

Сядьте, діти, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько,

Голівки вище підніміть,

Свої плечі розведіть.

Мені, діти, усміхніться,

Уважніше подивіться.

 

2. Слухання вірша про мову. Бесіда про мову.

 - Діти, я хочу, щоб ви зараз уважно переглянули відео та прослухали вірш. Почувши його, ви здогадаєтесь, про що ми говоритимемо сьогодні на занятті.

(вмикається відеозапис вірша сучасної української поетеси Оксани Забужко «Рідна мова»)

 - Як ви вже, напевно, здогадалися, сьогодні ми говоритимемо про нашу рідну, співучу українську мову, адже саме сьогодні, 21 лютого,  в усьому світі люди відзначають міжнародний день рідної мови.

- Всі живі створіння на Землі спілкуються між собою. Одні мовою жестів, інші – мовою звуків. Лише нам, людям, подарований Богом дорогоцінний скарб – мова. Дякуючи цьому дару, ми можемо порозумітися, розказати про свої почуття і переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо з покоління в покоління набуті знання і досвід.

- Чи замислювалися ви коли-небудь, скільки мов живе на Землі?

- Нині їх близько 5000, точної ж кількості не встановлено. Досконало вивчено біля 500 мов, 1400 на межі вимирання. Серед живих мов світу бринить срібним дзвіночком і наша рідна мова.

-Діти, а  яка ж наша рідна мова?  (Українська)

 

3. Гра «Слово про мову»

- Доберіть слова, якими можна змалювати нашу мову.

 

(Рідна, милозвучна, солов’їна, барвінкова, чудова, дорога, велична, чарівна, дивна , сонячна, мудра, чиста, співуча, казкова, світанкова, кольорова, вічна, чиста … .)

 

 - Сьогодні ми з вами пограємось, і відправимось в цікаву подорож  Країною рідної мови, будемо намагатися показувати свої уміння та навички.

- Сподіваюсь, що ви будете кмітливими, розумними, дотепними, дружними! Нас чекатиме багато цікавого і таємничого.

  • За кожну правильну відповідь ви будете отримувати ось таку зірочку, і в кінці заняття ми з вами визначимось – в кого буде найбільше зірочок, той і буде найкращим знавцем рідної мови! Отже, приступаємо до роботи!

 

ІІ. Основна частина.

  1. Конкурс «Вікторина»
  • Пропоную нам трохи розім’ятись, перевіримо швидкість вашого мислення.  Почнемо нашу подорож з ось такої вікторини. Я задаю вам запитання, а ви швиденько відповідаєте. Хто відповів правильно – отримує зірочку!
  1. Як називають маму вашої мами? (Бабуся)
  2. Рослина-лікар, рослина-символ, рослина-легенда, одвічний символ України. (Калина)
  3. Як називають пісенні твори, які мама виконує над колискою дитини? (Колискові)
  4. Квіти, листя,гілки, сплетені в коло, якими зазвичай прикрашають голову дівчата (Вінок)
  5. Умовні знаки, якими передано на письмі звуки мовлення. (Букви)
  6. Хто такий Тарас Шевченко? (Поет, письменник, художник )
  7. Хто може назвати всі голосні звуки нашої мови? (А, О, У, И, І, Е)
  8. Пісня, якою зустрічають весну (Веснянка)
  9. Урочистий музичний твір, символ держави. (Гімн)
  10. Назвіть столицю України. (Київ)
  11. Хто може пояснити, що означають кольори на прапорі України? (Блакитний колір – небо, жовтий – лани пшениці)

 

  1. Конкурс «Закінчи прислів’я та приказки»
  •                   А тепер перевіримо, як добре ви знаєте усну народну творчість, пригадаємо з вами прислів’я та приказки українського народу. Я починатиму, а вам потрібно закінчити речення.

 

Книга вчить, як на світі…. (жить)

Слово – не горобець, вилетить – не …(спіймаєш)

Більше діла – менше… (слів)

Хліб усьому …(голова)

Гарна дівчина, як у лузі … (калина)

Від теплого слова і лід…. (розтане)

Не кидай слова на … (вітер)

 

  1. Конкурс «Допиши віршика»
  • Діти, ви молодці! Про фольклор ми з вами пригадали.
  • А тепер пропоную вам уявити себе в ролі поетів, трішки пофантазувати, і допомогти мені закінчити вірші. Будьте уважними, намагайтесь, щоб останні слова римувались. Я починаю рядки вірша, а ви закінчуєте. Хто працюватиме найшвидше, той отримає зірочку.

 

Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (колючок)                                                                           

 

Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (лисиця)

 

У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (курчаток)

 

Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (сова)

 

Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (карасів)

 

Має Галя добру звичку
Класти книги на... (поличку)

 

По дорозі жук повзе,
На спині листок... (везе)

 

Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (клички)

 

Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (Колобок)

 

(Найактивніші діти отримують зірочки)

 

  1. Конкурс «Казковий»
  • А зараз я хочу перевірити, як ви знаєте українські народні казки, адже саме український народ вмів підібрати вдале слівце, щоб так цікаво описати всі події, які відбуваються казці. Відгадувати будемо, дивлячись на ілюстрації з казок (логопед показує ілюстрації з казок, діти по черзі відгадують, отримують зірочки за правильні відповіді).

                                                              

  1. Конкурс «Криниця мудрості»
  •                   Діти, українці – веселий, жартівливий народ. Вони завжди славились «красним» слівцем  і вміли в цікавій формі висловити те, про можна було сказати й просто. Такі вирази називаються фразеологізмами. Зараз ми з вами візьмемо участь в наступному конкурсі –  знавців фразеологізмів. Я буду вам зачитувати фразеологізм, а вам потрібно його пояснити. За кожну правильну відповідь отримаєте  1 зірочку.

 

Викинути з голови (забути).

Душа в п’яти сховалася (злякатися).

Аж ребра світяться (худий).

Хоч в око стрельни (темно).

Як сніг на голову (несподівано).

Бути на сьомому небі (бути щасливим).

Зуб на зуб не попадає (холодно).

Ніде яблуку впасти (тісно).

 

 

  1. Конкурс-фізкультхвилинка  «Танцювальний»
  •                   Діти, ми вже стільки завдань з вами виконали, скільки всього пригадали, що аж стомились. Давайте ж відпочинемо і затанцюємо запальний український танок!

(Діти виконують таночок-флешмоб «Перлина-Україна»)

 

  1. Конкурс «Загадковий»
  •                   Які в нас в старшій групі вправні діти! Скільки всього знають!
  •                   А ще я хочу перевірити, чи вмієте ви відгадувати загадки? Не забувайте, що найактивніші отримають зірочки. Загадки будуть про все, що стосується України.

 

Знак держави головний –

всяк його повинен знати.

Воля, слава, сила в нім. –

Тож спробуй відгадати. (Герб)

 

Коли звучить він – всі встають,

до серця руку прикладають,

і вголос, й подумки співають,

і Україну прославляють. (Гімн)

 

Синє небо, жовте жито –

цю святиню знають діти. (Прапор)

 

У віночку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

 

У ній сережки там і тут,

А гілки до свята несуть. (Верба)

 

На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна?  (Наша славна Україна)

 

Ой цвіте на Україні красне літо,

Ой збирають чорноброві в гаю квіти,

В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,

Щоб до танцю вбратись в оберіг – … (Вінок)

 

  1. Бесіда про вінок – символ України. Гра «Сплети вінок».
  •                   Український вінок – це не просто окраса – це символ добра і чудовий оберіг нашої української культури. Історія вінка починається у глибокій давнині. За стародавніми віруваннями предків через вінок приходили у наш світ безсмертні душі з потойбіччя. В українському вінку прихована чарівна сила рідної землі. Він оспіваний у піснях, оповитий легендами, переказами, зображений художниками на відомих полотнах, він був і є одвічним символом добра і надії.
  •                   Здавна так повелося, що український вінок плели з 12 квітів, і прикрашали стрічками. Кожна квітка мала своє значення, так само, як і колір кожної стрічки мав символічне значення.
  •                   Зараз я вам розповім, які квіти і стрічки що означали, і ми з вами створимо власний український віночок (вихователь показує квіти та різнокольорові стрічки, розповідає про їхнє значення, а діти прикрашають основу вінка квітами та стрічками) . Плести віночок — то ціла наука і дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести вінок і коли, як зберігати квіти у вінках.
  • Деревій — перша квітка українського віночка. Славен він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореності українського духу.
  • Барвінок — дуже шанована в українців квітка. Вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі.
  • А от безсмертник у віночку — символ здоров'я.
  • Ромашку вплітають у вінок як символ доброти і ніжності.
  •  Вишневий цвіт — то невмируща материнська любов.
  • А от без калинового цвіту чи грон ягід також не може бути українського віночка, бо калина — то пісенний образ самої України.
  • Ружа, мальва та півонія символізують в оздобі українських дівчат віру, надію та любов.
  • Про красиву дівчину в Україні завжди казали: «Вона така гарна, наче в любистку купана». Любисток — символ дівочої відданості.
  • Синій колір волошки символізує чисту радість та сподівання, що живуть у кожній людській душі.
  • Останньою квіткою українського вінка є мак. Ця квітка уособлює собою вічну боротьбу між добром і злом. Чорна серцевина — то ненависть, а червоні пелюстки — палка любов.

 

  •                   Та окрім квітів неодмінною прикрасою віночка є кольорові стрічки, кожна з яких також має в ньому певне місце та значення, але про це ми поговоримо трохи пізніше.
  •                   А зараз ви спробуєте створити віночок самостійно. У кожного з вас є заготовки вінка, а також в кошиках є квіти, які ми і прикріпимо до наших заготовок.

(Самостійна праця дітей)

 

ІІІ. Заключна частина.

  1. Підведення підсумків. Нагородження переможців.
  •                   Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови, щоб кожне заняття було для вас святом і відкриттям.

Ми ж бо -  українці, мова в нас співуча,

 Як роса на сонці, мов сльоза пекуча.

Ми ж бо свого роду сьогодення світле.

Збережімо мову, чисту і привітну!

Мову треба вчити, мову треба знати,

Бо вона священна, як мир,хліб і мати!

 

  •                   Думаю, що ваші серця запам’ятали слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Мову, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування.
  •                   Дякую вам за роботу, діти! Давайте ж перевіримо, хто назбирав найбільше зірочок, і хто став найкращим знавцем рідної мови.

(Визначають  та нагороджують переможців)

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бегішева Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
4879
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку