розробка заняття використовується для проведення гурткової роботи у початковій та середній школі. матеріали що використані у занятті розвивають вміння дбати про природи, виховують бережливе ставлення до навколишнього середовища. виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих птахів, доброзичливість, взаємоповагу та вміння спілкуватися під час змагань у грі. Форма проведення: вікторина.
Вид діяльності: навчальна.
Обладнання: малюнки, ілюстрації, два столи для команд, дидактичний роздавальний матеріал.
Місце проведення: класна кімната.
Тривалість заходу: 1 година.
Конспект заняття
НА ТЕМУ:
«ДЕНЬ ЗИМУЮЧИХ ПТАХІВ»
Розроблено та проведено
керівник гуртка
Фесенко Я.В.
гурток «Юні друзі природи»
2017
«День зимуючих птахів»
Мета:
Навчальна: поглибити уявлення про тісні взаємозв’язки людини і птахів;
Розвивальна: розвивати пізнавальні та творчі інтереси; вплинути на емоційне сприйняття проблеми захисту зимуючих птахів;
Виховна: виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих птахів, доброзичливість, взаємоповагу та вміння спілкуватися під час змагань у грі.
Форма проведення: вікторина.
Вид діяльності: навчальна.
Обладнання: малюнки, ілюстрації, два столи для команд, дидактичний роздавальний матеріал.
Місце проведення: класна кімната.
Тривалість заходу: 1 година.
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Проведення вікторини
Правила проведення: беруть участь 2 команди. Ведучі зачитують завдання, а обране журі спостерігає за правильністю проведення КВК і за підрахунками визначає переможців.
Увага друзі! Починаємо. Перший конкурс – розминка. Дайте відповіді на питання. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала.
1.У назві якого птаха 40 літер? (СОРОКИ)
2.У яких птахів співають і самці й самки? (СНІГУРІВ)
3.Який птах до зими біліє? (БІЛА КУРІПКА)
4.Які птахи зариваються у сніг? (ГЛУХАР,РЯБЧИК)
5.Якого птаха називають «лікарем лісу» (ДЯТЛА)
6.Який птах за добу з’їдає стільки комах, скільки важить сам?(СИНИЦЯ)
7.Який птах закладає у тріщини кори дерев насіння клену, липи, горішки бука?(ПОВЗИК)
8.Який птах до зими в дуплах дерев запасає дрібних гризунів?(ПУГАЧ)
Журі підбиває підсумки конкурсу.
. Другий конкурс називається «Упізнай цих птахів». Кожна команда отримує по конверту, у кожному з яких знаходяться малюнки птахів. Капітани мають показати малюнки птахів і назвати їх. Хто правильно назве всіх птахів – та команда виграє. Цей конкурс оцінюється в 5 балів.
Конверт 1.: синиця велика, повзик, синиця довгохвоста, дятел, піщуха, омелюх, чиж, сорока.
Конверт 2.: синиця хохлата, щиголь, пугач, корольок, шишкар, ворона, горобець, снігур.
Журі підбиває підсумки конкурсу.
А зараз конкурс «Намалюй зимового птаха». Умови гри : члени команди на папері малюють по черзі птаха. Один учень ставить штрих,другий учень – наступний штрих і т.д. На малюнок відводиться 5 хвилин. Далі відбувається захист малюнка. Конкурс оцінюється в 5 балів.
Наступний конкурс «Давайте поміркуємо». Після того як ведучий оголошує завдання й говорить слово «час» , команди мають 1 хвилину для обговорення відповіді. Команда, яка вирішила, що дійшла правильної відповіді, має підняти руку. За правильну відповідь вона отримує 5 балів. Якщо ж команда дає неправильну відповідь, то її суперники мають 20 секунд на обговорення правильного варіанта. Якщо обидві команди дають неправильні відповіді, то бали не зараховуються жодній з команд.
Завдання 1. Під час сильних морозів птахи настовбурчують пір’я. Чому при цьому вони легшее переносять холод?
Відповідь. Коли птахи настовбурчуються, шар повітря між розчепіреними пір’їнами зростає, а повітря – поганий провідник тепла,тому тіло птаха менше охолоджується.
Завдання 2. Чим можна пояснити ,що деякі птахи,наприклад тетерук, глухар, рябчик, зариваються у снігові замети й там проводять іноді декілька діб?
Відповідь. Сніговий покрив під час великих морозів і заметілі захищає птахів від замерзання.
Завдання 3. Який з горобцеподібних зимуючих птахів звисає на деревах узимку догори ногами та вниз спиною? Чому він так робить?
Відповідь. Синиця. Взимку гілки зверху вкриті снігом, тому птахи добувають комах, їхні яйця та лялечки знизу, з-під гілок.
Завдання 4. Чому качки та інші водо плаваючі птахи можуть тривалий час знаходитися в холодній воді та при цьому не хворіти й не гинути? Як зігрівають себе в зимові морози дикі качки?
Відповідь. Завдяки густому щільному пуховому покриву тіло качки захищене шаром теплого повітря й не торкається безпосередньо холодної води. Збереженню тепла сприяє також накопичений шар жиру.
. У наступному конкурсі командам необхідно відгадати загадки про птахів.
Цвірінька, стрибає, шука черв’ячка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташка – це …
(горобець)
Сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
І ця пташка невеличка називається……
(синичка)
На березі скаче.
(сорока)
Рожевій сорочці.
У нас зимою по саду
Гуляють, як гості.
(снігурі)
Вертиться як біс,
І повертається у ліс.
(сорока)
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
(дятел)
Удень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(сова)
У сірій свитинці
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
(горобець)
Поправляє нам садок.
(дятел)
З річки воду пила, не по-нашому говорила.
(качка)
Журі підбиває підсумки конкурсу.
Поки журі буде підбивати підсумки змагагань, ми пропонуємо командам подумати над таким завданням.
Сидять на гілочках ялиці сорока, сокіл, горобці,
Сорокопуд, фазан, синиці, лелеки, дятел, снігурі.
Вони збиралися у вирій – далекий, теплий, гожий край,
Чи всі вони від нас полинуть? Зостанеться хто відгадай?
Розподіліть пташок на групи.
Хто відлітає, а хто – ні.
Які в нас зимувать лишаться?
Кого зустрінем навесні?
Журі оголошує результати за попередні конкурси.
А зараз останній конкурс – конкурс капітанів. До зали надійшла телеграма зі словами вдячності від птахів дітям нашої школи за небайдужість до природи та допомогу птахам у зимовий період. Капітанам команд необхідно відгадати, хто надіслав привітання та слова вдячності за годівнички.
. Поки журі підбиватиме підсумки гри, пропонуємо поміркувати яку їжу для яких пташок необхідно готувати ще восени, щоби класти взимку в годівнички.
Відповіді.
ІV. Підведення підсумків та нагородження переможців.
V. Заключне слово вчителя.