«Різновид посуду, як предмет національного побуту»
Програмовий зміст: продовжувати знайомити дітей з побутом українського народу. Поглибити знання дітей про українську оселю, ознайомити з народними традиціями з національним посудом. Уточнити знання про матеріали, з яких виготовляється посуд, про його використання в побуті. Залучати дітей до гри з предметами посуду. Розвивати мовлення, збагачувати активний словник дітей на основі знань і уявлень про навколишнє середовище, вчити розуміти зміст слів і правильно їх застосовувати. Розвивати увагу, пам’ять, мислення, спостережливість. Виховувати інтерес і повагу до народних традицій і звичаїв.
Обладнання: горщик, макітра, рогач, коцюба, качалка, мисник.
Хід заняття.
Діти входять до Світлиці, вітаються.
– Добрий день вам, добрі люди!
– Хай завжди вам радість буде,
– Будьте здорові, щасливі, багаті,
– Хай лунає сміх у вашій хаті.
– Нехай у вашій хаті будуть люди багаті!
Вихователь Діти, куди ми з вами прийшли? ( До хати. До світлиці).
Так, до української світлиці. Подивіться, скільки тут різних речей. Що ви бачите? Які речі ви знаєте? (Піч).Так, це піч, вона велика і дає багато тепла.
Як ви гадаєте для чого потрібна піч? (Взимку на ній можна погрітися. А ще у печі варять дуже смачний борщ, і картоплю, і кашу, і печуть хліб). В давні часи піч розмальовували, щоб вона була красива.А що на нашій печі намальовано? (Квіти і півники).
Що ще ви бачите в світлиці? (Посуд). Так, посуд. Подивіться на посуд, в якому варять борщ і кашу.
Хто знає як він називається? (Це горщик).
А це, діти, макітра.(2-3 дит.) Як ви гадаєте з чого вона виготовлена?(З глини).
Так, із глини. Якої форми макітра? (круглої форми).Макітра круглої форми, глибока.
Як ви гадаєте, що тримають у макітрі? (У ній тримають вареники, пиріжки, й вони довго залишаються м’якими і смачними).Також у макітрі можна товкти часник із салом, щоб заправляти борщ.
Подивіться на форму горщика і макітри (пауза).
Які вони? (Знизу вони вузькі, а доверху розширені).Як ви гадаєте навіщо? (Це для того, щоб зручно було брати). Так, для того, щоб брати рогачем і ставити у піч чи виймати з неї.
І ще тут є коцюба (показати). Вона для того, щоб розгортати вугілля, поправляти дрова. Рогач і коцюба завжди стоять у куточку біля печі.
Що стоїть біля печі ? (Рогач (показують). Коцюба (показують).
А який ви ще знаєте посуд? (Глечик, миски, дерев’яні ложки, качалка).
Діти, а що роблять качалкою? (Качають тісто).
Наталка – Полтавко, бери-но качалку,
Вранці покачай, вареників дай.
То чим, діти, тісто для вареників качають? Правильно, качалкою. Ось яка вона.
Дерев’яна. Без неї і зараз не може обійтися жодна господиня.
Діти, а зараз давайте пограємо в гру на уважність.
Я вам буду починати розповідати віршика, потішку. Ви ж, хто знає будете продовжувати, а після розповіді покажете той предмет, про який розповідалося.
– Киця Мура, де ти була?
– У бабусі.
– Що робила. Миски била.
Диби – диби
Ішла баба по гриби,
А дід по опеньки
В неділю раненько…..
Нарвали опеньки,
Зварили опеньки,
Поклали опеньки
В макітру гарненько.
Іди, іди, дощику,
Зварим тобі борщику….
У новому горщику.
А де стоїть весь посуд? (На поличці).
Так. Ця поличка називається мисник. Як називається поличка? (Мисник).
А хто з вас пам’ятає з чого робили посуд? (Посуд робили з глини, або з дерева).
Так. А зараз давайте ще раз подивимося на посуд і пригадаємо як він називається. Роздивитись посуд і ще раз повторити назви.
Молодці, тепер трохи відпочинемо й пограємо в гру “Я маленький хлопчик, я маленька дівонька”
Виходять діти в українському вбранні: хлопчик з дудочкою і дівчинка з сопілкою. По черзі промовляють слова:
Хлопчик: - Я маленький хлопчик,
Виліз на стовпчик.
На дудочці граю,
Пісеньку співаю, ду-ду-ду! (показати)
Дівчинка: – Я маленька дівонька,
Наче в полі квітонька,
На сопільці граю, (показати)
Пісеньку співаю
Всіх вас розважаю, ля-ля-ля! (покружитися)
Решта дітей, пританцьовуючи, виконують відповідні рухи.
А зараз ми з вами пограємо в гру, яка називається «Куди покласти?»
Вихователь викладає одну за одною картинки із зображенням продуктів харчування та страв, а діти, яких він викликає знаходять з-поміж інших картинок зображення посуду, куди це можна покласти.
Молодці!
Отже, діти, де ми сьогодні з вами побували? (у Світлиці)
А про що говорили? ( національний посуд)
Що ми з вами гадали? (згадали пісні, потішки, вірші).
Все це надбання нашого українського народу, яке ми повинні шанувати.
Діти прощаються і виходять із Світлиці.