«Наш чудовий транспорт»
Заняття з навчання грамоти
Вихователь ДНЗ №8 «Казка» Примачук Леся Анатоліївна
Мета: поглиблювати та розширювати знання про транспорт, види транспорту; продовжувати формувати уявлення про слова-назви предметів, слова-ознаки та слова-дії; продовжувати вчити виконувати звуковий аналіз слів, розрізняти голосні, тверді та м’які приголосні звуки та визначати місце заданого звука в слові; закріплювати вміння складати речення за сюжетними малюнками та складати схеми речень; закріплювати знання про склад, як частину слова, про роль головного звуку в утворенні складу, вчити поділяти слова на склади, визначати їх кількість; удосконалювати знання про наголос, визначати його місце в слові; розвивати мовлення,мислення, фонематичний слух, інтерес до занять з навчання грамоти; виховувати самостійність.
Демонстраційний матеріал: мультимедійна презентація;
Роздатковий матеріал: фішки на звуковий аналіз слів, фішки на визначення кількості складів і наголосу, фішки на викладання схеми речення.
Хід заняття:
-Діти, вам добре відоме слово «транспорт» Слайд№1
-Що воно означає? Що це? (Усі засоби,на яких можна подорожувати, їхати, пересуватися).
-Погляньте, ось тут ми бачимо різноманітний транспорт, який можна розділити на чотири види: наземний, підземний, повітряний, водний транспорт. Слайд№2
-До якого виду транспорту належить метро, ракета, гелікоптер, човен, вантажівка і т.д. (діти називають вид транспорту, вказують на який звук починається та закінчується це слово).
-Сьогодні ми з вами будемо мандрувати різними видами транспорту. На такому, на якому ви вже подорожували і на якому ще ні, можливо, хтось із вас це буде робити вперше.
-Перед тим як відправитись у подорож, нам потрібно пригадати правила поведінки у громадському транспорті:
1.Чекати транспорт у спеціально відведених місцях-зупинках.
2.Заходити тоді, коли транспорт зупинився і вийшли люди.
3.У транспорті поводитись тихо, не шуміти, голосно не розмовляти.
4.Поступатися місцем старшим людям.
5.При виході подякувати і побажати : «Щасливої дороги!».
-Погляньте, на якому транспорті розпочнеться наша подорож. Слайд№3
-До якого виду транспорту належить автобус? (наземний)
-На автобусі ми відправимось у село. Але для того щоб наш автобус почав рухатись, нам потрібно виконати завдання. Слайд№4
-Погляньте, ось тут є два гаражі. Нам потрібно розмістити різний транспорт у певний гараж, визначивши перший звук у кожному слові. У перший гараж ми відправимо транспорт, назва яких починається на голосний звук, а в другий – назва яких починається на твердий приголосний звук. (екскаватор,мотоцикл і т.д.)
-Молодці, отже наш автобус може рушати. (імітують звук руху автобуса)
-От ми і в селі, тут дуже цікаво. Слайд№5
-Складіть речення про те, що ви бачите довкола.(діти складають речення та викладають його схему)
-Ви чудово справились із завданням. Зверніть увагу, на чому ми будемо подорожувати далі? Слайд№6
-До якого виду транспорту належить потяг?(наземний, залізничний).
-Потягом ми відправимось на відпочинок у гори, але після того, як виконаємо слідуюче завдання. Слайд№7
-Потрібно розмістити предмети у вагончики, відповідно до кількості складів у їх назвах. У перший вагончик розмістимо предмети, назви яких мають один склад, у другий - ті, які мають два склади, в третій – три склади.
-Дуже добре, наш потяг може відправлятися. (імітують звук руху потяга) Слайд№8
-Погляньте, як гарно зараз у горах. На чому ми сюди з вами дісталися?
-Назвіть слова-дії, що може робити потяг? (їхати,рухатися,виїзджати,прибувати,відправлятися,зупинятися,заїжджа-ти,запізнюватися).
-Далі наша мандрівка буде до моря. Погляньте, на чому ми зможемо туди дістатися? Слайд№9
-До якого виду транспорту належить літак? (повітряний).
-Перед тим, як піднятись у небо, нас чекає ось таке завдання. Потрібно розмістити картинки транспорту за місцем знаходження певного звуку у слові. Слайд№10
-У першій колонці розмістіть слова – назви транспорту, в яких певний звук стоїть на початку слова, у другій колонці – якщо певний звук стоїть у середині слова, у третій колонці – якщо певний звук стоїть у кінці слова. Будьте уважні, тому, що в кожному слові ми будемо визначати розміщення різних звуків.
-З цим завданням ви теж чудово справились. Можемо починати наш політ. (імітують звук польоту літака) Слайд№11
-Хто з вас відпочивав на морі? Придумайте слова-ознаки до слова «море».
(солоне, бурхливе, спокійне, гарне, велике, лагідне, глибоке і т.д.)
-У морі, діти, знаходиться чудовий острів, а дістатися туди ми зможемо на кораблі. Слайд№12
-До якого виду транспорту відноситься корабель? (водний)
-Щоб розпочати наше плавання потрібно справитись ось із таким завданням.
Слайд№13(діти виконують звуковий аналіз слів, предметів ,зображених на екрані).
-Ось ми і дістались острова, а на цьому острові вас чекають предмети, звуковий аналіз слів ,яких ви зробите за столами.
-А тепер, діти, поставте наголос кожен у своєму слові та визначте наголошений склад.(робота з фішками для виконання звукового аналізу слів,визначення кількості складів, наголосу).
-Ось і закінчились наші подорожі. Куди і яким транспортом ми з вами подорожували? Яка подорож вам найбільше сподобалась і яке завдання виконували під час цієї подорожі? Слайд№14
Підсумок заняття.