Конспект заняття для дітей середнього дошкільного віку
Тема: «Осінь-чарівниця в гості завітала» ( автоматизація звука [с]
у відкритих та закритих складах)
Мета: корекційно-освітня: закріпити артикуляцію – положення губ, язика і зубів для вимови звука [с], вправляти в ізольованій вимові звука [с] протяжно, та у відкритих складах, вчити добирати прикметники та узгоджувати їх з іменниками;
корекційно-розвиваюча: розвивати артикуляційну та дрібну моторику, фонематичне сприймання, звуковимову, мовленнєве дихання, міжпівкульну взаємодію, увагу, мислення, пам’ять;
корекційно-виховна: акуратність, позитивну взаємодію одне з одним.
Обладнання: тренажери для дихання «Осінь», кошик з овочами, фонологічне дерево, листочки різного кольору.
Хід заняття:
І. Організаційний момент (5 хв):
Звучить дзвіночок. Діти збираються у коло.
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календ арик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться день!
Логопединя звертає увагу дітей на віконечко: Дітки, сьогодні сонечко загляда до нас у віконечко і повідомляє, що прийшла в Україну осінь. Сонечко радіє осені, адже ця пора прекрасна. ЇЇ називають чарівницею. Давайте познайомимось з цією чарівною порою і лише тоді зможемо зрозуміти чому її так називають.
ІІ Основна частина (15 хв):
Логопединя: Осінь прийшла і привела з собою пустотливого меншого братика Вітерця. Він полюбляє гратися з осінніми листочками, кружляти їх в таночку.
Вправа з тренажерами для дихання «Вітерець кружляє листочки»
Мета: вчити робити вдих через ніс, а видихати цілеспрямований струмінь повітря через рот; диференціювати носово-ротове дихання.
Логопединя: Осінь пора, коли усі навколо трудяться та збирають врожай. Зараз я вам пропоную також потрудитись і зібрати осінні дари у свої кошики.
(за кожну виконану артикуляційну вправу логопединя дає дітям у кошики овоч)
Артикуляційний комплекс для звука [с]
Логопединя бере кошик з овочами, які назбирали діти, виконуючи артикуляційні вправи: Діти, ви гарно потрудились! Ось, який багатий врожай зібрали! Ці дари нам осінь принесла.
Логопединя: А зараз давайте подивимось на дерева. Чи такі вони як були влітку? Що змінилось? (відповіді дітей. Якщо дітям важко дати відповідь, зверніть увагу на колір листя).
Логопединя: Листочки барвисті обпадають з дерев, таке явище називається листопадом. А братик вітерець грається з ними, кружляє у танку.
Вправа «Осінній вітерець»
Мета: вправляти в протяжній, ізольованій вимові звука [с] з різною гучністю голосу.
Фізкультхвилинка: «Листочки»
Ми листочки осінні,
На гілках ми сидимо, (присісти)
Дмухнув вітер – полетіли, (вдих через ніс, а видих носом)
Ми летіли, ми летіли (легкий біг по колу)
І на землю тихо сіти. (присідають)
(Можна повторити 2 рази)
Логопединя: Діти, подивіться вітерець приніс листочки і до нашої кімнати. Давайте ними прикрасимо наше фонологічне дерево.
Вправа «Осіннє деревце»
Мета: вправляти у вимові звука [с] у відкритих складах.
Опис: діти дають імена осіннім листочкам – СА, СУ, СО, СИ, СІ, СЕ. Коли прикрашають дерево називають листочки ще раз складами.
Логопединя: Осінь і справді чарівна пора. Чи згодні ви зі мною? Давайте опишемо її.
М/гра «Осінь яка?»
Мета: вчити добирати та узгоджувати прикметники з іменником.
Опис: діти добирають прикметники до іменника осінь: осінь – чарівна, осінь – барвиста, осінь – багата, осінь – різнокольорова, осінь – багряна і ін.
ІІІ. Підсумок заняття:
Логопединя: Ви сьогодні гарно попрацювали і осінь дарує вам на згадку про себе ось такі чудові наліпки-листочки (логопединя роздає дітям наліпки).