Конспект заняття екологічного гуртка на тему: НАЙПОШИРЕНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ ЛІСОВОЇ ФАУНИ

Про матеріал
В даній розробці висвітлено поняття про різноманітність тварин лісу, ознайомлення з найпоширенішими представниками лісової фауни Вільховатського лісництва; звертається увага на встановлення взаємозв'язків між тваринами і рослинами; дана розробка має на меті виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

ГАЙВОРОНСЬКИЙ ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ

ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ

 

 

 

 

 

 

 

НАЙПОШИРЕНІШІ ПРЕДСТАВНИКИ  ЛІСОВОЇ ФАУНИ

 

 

Підготувала: керівник гуртка Юні лісівники

Паламарчук О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 р.

 

Тема заняття: Найпоширеніші представники лісової фауни

Мета: Дати поняття про різноманітність тварин лісу, познайомити з найпоширенішими представниками лісової фауни Вільховатського  лісництва; розвивати спостережливість, уяву, кмітливість, логічне мислення через встановлення взаємозв'язків між тваринами і рослинами; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: малюнки із зображенням тварин лісу, маски тварин лісу, кросворд, зошити, ручки, олівці.

 

Хід заняття

Вступне слово керівника гуртка

Усі живі організми на Землі можна поділити на види. Вид — це група організмів,що мають подібні зовнішній вигляд, спосіб життя та поведінку; дають плодюче потомство.

Наприкінці ХХ століття фахівці дослідили та описали лише невелику частину живої природи — близько 1,5 млн видів. За оцінками деяких учених існує від 4 млн до 5 млн видів, які досі не класифіковані, тобто, не виявлені та не описані. Інші дослідники вважають, що на нашій планеті живе 30-40 млн видів.

Усі ми знаємо, що люди живуть на Землі поряд з декількома мільйонами видів рослин, тварин та інших організмів, сукупність яких позначають терміном «біологічне різноманіття» або «біорізноманіття».

Різноманітні форми життя адаптувалися до специфічних умов середовища; за мільярди років сформувалися нові види, а ті, які не змогли пристосуватися до умов, що змінюються, вимерли. З часів протерозойської ери життя на Землі розвивалося у напрямку збільшення різноманіття, відтак ми живемо в епоху максимального біорізноманіття. Кожний вид рослин і тварин має власне довкілля, з якого він отримує все необхідне для існування: повітря, воду, їжу, життєвий простір і притулок. Коли це довкілля змінюється, відповідний вид пристосовується до змін, мігрує або вимирає.

Захист біорізноманіття є не тільки необхідною, а також і надзвичайно важливою умовою стабільності природних систем, оскільки лише за дотримання цієї умови екосистеми будуть здатні відновлюватися й розвиватися.

Збереження біорізноманіття важливе для:

Природних систем, що здатні підтримувати та захищати себе, а також еволюціонувати. Живі організми забезпечують обіг органічних речовин. Вони беруть участь в атмосферних процесах і кругообігу води; вони також впливають на характер змін природних складових. Водні організми очищують воду, хижаки забезпечують природний контроль за шкідниками, комахи є головними запилювачами рослин.

• Людей, які використовують природні запаси(продукти харчування, деревину, тканини), сировину, хімічні речовини та медичні препарати, підтримують своє здоров’я та забезпечують потреби зростаючого населення Землі.

Зникнення видів є природним процесом. Дослідження викопних решток показує, що впродовж мільйонів років види могли зникати зі швидкістю від одного до трьох видів на рік. Сучасні оцінки свідчать, що нині щорічно зникає декілька тисяч видів тварині рослин. Це викликає серйозне занепокоєння. Сьогодні під загрозою зникнення знаходиться три чверті усіх відомих видів птахів і одна чверть усіх відомих видів ссавців.

Головні причини багаторазового збільшення швидкості зникнення видів— це забруднення, пов’язане з економічним розвитком; надмірна експлуатація родючих ґрунтів; різке зростання обсягів сільськогосподарського виробництва; розвиток транспорту та розростання міст. Інакше кажучи, інтенсивна та незбалансована господарська діяльність людини може впливати на біорізноманіття безпосередньо, знищуючи самі види рослин і тварин, або опосередковано, руйнуючи їхні середовища існування.

Повідомлення теми і мети заняття

  •      Сьогодні на занятті ми познайомимося з найпоширенішими представниками лісової фауни та тваринами Вільховатського  лісництва.

Ознайомлення з новим матеріалом

Керівник гуртка.

  • Були у Матері-Природи

Дві донечки такої вроди:

Хто їх побачив хоч на мить, –

Не міг забуть і розлюбить.

Голубооку звали Флора,

У неї очі, наче зорі.

Завжди замріяна, тендітна,

Ласкава, ніжна та привітна.

А Фауна -- швидка, як вітер,

Могла за птахами летіти

І за оленями стрибати

Та з білочками пустувати.

Обидві світ живий любили,

Відтак його боготворили.

То ж вирішила мудра мати

На посаг їм дарунки дати:

Мрійливій Флорі -- світ рослинний,

А жвавій Фауні -- тваринний,

Щоб берегли і доглядали,

Від всього злого захищали.

Живуть в легендах і понині

Живого світу дві богині.

  •      Про що йдеться в цьому вірші? Хто така Флора? А хто ж тоді Фауна?

У переносному розумінні це — тваринний і рослинний світ нашої планети. Флора — це рослинний покрив Землі. Під флорою розуміють видовий склад рослинності. Визначення видового складу флори дає уявлення про загальну кількість видів, які живуть на певній території. Кількість видів, що становлять флору, і визначає багатство рослинного покриву Землі.

Рослинний світ України багатий і різноманітний. Природна рослинність, якою зайнято 32 % території, налічує близько 30 тис. видів вищих і нижчих рослин. Флора — найбеззахисніша перед діяльністю людини, вона дуже чутливо реагує на зміни екологічних чинників і є показником їх впливу на природу.

Розмаїття природних умов та біотопів (місцепроживань) зумовлює багатство тваринного світу України. На її території водиться 100 видів ссавців, 360 видів птахів, 200 видів риб, 20 видів плазунів, 17 видів земноводних.  

На території України видовий склад тварин змінюється залежно від характеру біотипів, що різняться умовами життя. Зона мішаних лісів, лісостепова і степова зони характеризуються властивими їм фауністичними комплексами. Своєрідністю тваринного світу відрізняються також Українські Карпати і Кримські гори.

У фауні лісостепової зони поєднуються лісові та степові види. В лісі Вцільховатського лісництва водяться білка, борсук, козуля, кабан. Для відкритих просторів найбільш характерними є ховрахи, сліпаки, кутора, хом`яки, сіра полівка, трапляється тушканчик великий та інш. З птахів водяться куріпка сіра, перепілка, сипуха, ракша, іволга, сорокопуд, горлиця, строкатий дятел, чайка, лелека білий. З комах характерні озима совка, буряковий довгоносик, клопи-черепашки та ін.

З’являються гуртківці у масках тварин.

1-й гуртківець.

Не ходжу я, а стрибаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь. (Заєць)

За́єць (Lepus) — рід ссавців родини зайцевих (або зайців, Leporidae). Рід містить близько 30 видів, поширених у всьому світі, окрім Австралії. Відрізняються довгими вухами, коротким піднятим хвостом, недорозвиненими ключицями, довгими задніми ногами, завдяки чому рухаються стрибками. Зайці дуже швидко бігають: заєць-русак може досягати швидкості 70 км/год.

Зайці живуть поодинці або парами. На відміну від кроликів, зайці не риють нір, а споруджують гнізда в невеликих ямках. Зайченята народжуються розвиненими, з хутром і розплющеними очима, і мати залишається з ними всього 5-6 днів, а потім лише іноді відвідує їх, через що багато зайченят гине від ворогів. Зір зайців слабкий, нюх добрий, слух чудовий; беззахисність стосовно численних ворогів (людина, хижі ссавці і птахи) робить їх украй боязливими; проте, переконавшись у своїй безпеці, зайці стають іноді украй зухвалими.

Навесні самці запекло змагаються за самок: встають на задні лапи і б'ють один одного передніми. При цьому вони сміливішають, і тоді їх часто можна побачити.

2-й гуртківець.

Ходжу я в пухнастій шубці,

Живу у густому лісі,

У дуплі на старім дубі

Гризу я горіхи. (Білка)

Білка звичайна – найбільш розповсюджений гризун нашої місцевості. Вона населяє широколистяні ліси, місцями зустрічається у лісостепу. Дивовижно, що при своєму невеликому розмірі вона стрибає у довжину на 3-4 м, а у разі необхідності і на 10-15 м, при цьому хвіст слугує їй своєрідним рулем і парашутом.

Білка – тварина денна, вдень вона веде активний спосіб життя, а вночі відсипається у гнізді. Основу їх харчування складають жолуді і горіхи, а також насіння хвойних дерев: ялини, кедра, піхти. Влітку і восени важливим додатковим харчем є ягоди та гриби.

«УГАДАЙ, ХТО Я» (Інсценівка)

Ведучий. Кіт ловить мишей, чайка їсть рибу, мухоловка — мух.
Загадковий звір. Угадай, хто я? Я їм жуків і мурашок.
Гуртківець. Ти — дятел.
Загадковий звір. А от і не вгадав! Ще я їм ос і джмелів.
Гуртківець. Ага! Ти птах осоїд.
Загадковий звір. Не осоїд! Ще я їм гусениць і личинок.
Гуртківець Гусениць і личинок люблять дрозди.
Загадковий звір. А я не дрізд! Ще я гризу скинуті лосями роги.
Гуртківець. Тоді ти, певно,» лісова миша.
Загадковий звір. І зовсім не миша. Трапляється, я й сама навіть їм мишей.
Гуртківець Мишей? Тоді ти, звичайно, кіт.
Загадковий звір. То мишка, то кіт! І зовсім ти не вгадав. Здаєшся?
Гуртківець Рано.
Загадковий звір. Іноді я їм ящірок. І зрідка їм рибу.
Гуртківець Може, ти чапля?
Загадковий звір. Не чапля, їм я ще бруньки, насіння ялин і сосен, ягоди й гриби.
Гуртківець Ти — дикий кабан.

Загадковий звір. Знову не вгадав! Допоможу тобі: я — білка.

(За М. Сладковим)

3-й гуртківець.

В мене є великий хист,

Я співаю, як артист.

Спів мій радісний усюди

Дуже люблять слухать люди.(Соловей)

Соловей – це невеличкий оливково-бурий птах, розміром з горобця. Стрункий, граціозний птах, в нього високі лапки, великі чорні очі і тонкий дзьоб, хвіст довгий, рудий. пересувається по землі стрибками. Гніздо мостить в ямці на землі з сухого листя, моху, корінців, тоненьких голочок. Будує гніздо соловей 2 тижні. насиджують яйця самки, а самець підмінює її вночі на час годівлі. Вигодовують пташенят гусінню, личинками, а самі поїдають ще й комах, черв’яків, восени ласують й ягодами. Солов'ї, як і люди, — довго вчаться співати. Лише на третій рік життя вони стають співаками.

4-й гуртківець.

Є у лісі хата, в ній кімнат багато,

Тут живе отара добрих санітарів.

Ти цю хату не чіпай –

Санітарам спокій дай. (Мурахи)

Зараз відомо близько 15 тисяч різних видів мурашок, причому більшість із них мешкає в тропічних і субтропічних районах, на території України мешкає біля 70 видів, більшість яких живе у лісах. Найбільш корисні для лісу мурашки, що відносяться до роду Formica і відомі під загальною назвою "руді лісові мурашки". Це звичайна руда лісова мурашка, мала лісова мурашка, лугова мурашка та ін.

При високій густоті розміщення гнізд у лісонасадженнях (5-6 шт. на 1 га) мурашки стримують наростання чисельності шкідливих комах і запобігають виникненню масових спалахів небезпечних шкідників лісу. Крім цього мурашки розпушують і збагачують ґрунт органічними речовинами, поліпшують його водний і повітряний режими. У результаті створюються сприятливі умови для відтворення багатьох деревних і чагарникових порід, розташованих біля мурашника.

Хижі мурашки збирають корм з ранньої весни до пізньої осені. В цей період вони знешкоджують комах не тільки на поверхні ґрунту, а й на стовбурах і гілках дерев.

Говорячи про тривалість життя мурашок, важливо розрізняти два поняття: існування особини і сім'ї. Робітники здебільшого живуть один-два роки, зрідка - до трьох-чотирьох, якщо на своєму повному небезпек життєвому шляху не зустрінуть ворога, дужчого за себе. Самки в гніздах живуть набагато довше - до 15-17 років. В той же час самці гинуть через кілька днів після шлюбного льоту.

Сім'ї мурашок, якщо не руйнувати їхню домівку, можуть жити десятки років. Може дещо змінитись місцезнаходження мурашника, багато разів буде повністю оновлене все населення гнізда, значно збільшаться розміри сім'ї, але гніздо буде жити, ніби стверджуючи могутність життєвих сил природи.

Отже, в природі мурашки відіграють величезну роль і посідають чільне місце серед представників тваринного світу.

Хоч маленькі ми комашки,

Та наша місія велика,

Якби не ми, ліси би стільки

Від шкідників зазнали лиха!

То ж бережіть мурашники,

У вас ми просим, люди!

Тоді малим комашкам

Хоч трошки легше буде.


Керівник гуртка:  Я буду показувати вам малюнок тварини, а ви дасте їй назву.

Керівник гуртка:  давайте разом з вами складемо пам'ятку  «Перепустка в природу».

- Ідучи в парк, ліс чи поле, на екскурсію, в туристичний похід, на прогулянку чи на відпочинок, згадайте: все, що вас оточує милує зір і слух, дає насолоду – це наше багатство і його треба залишити чистим і неушкодженим. Тому пам’ятай:
1. Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчіть, не зривайте рослини!
2. Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губіть її.
3. Гриби, отруйні для людини, для лісових мешканців – ліки і їжа. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, у ньому краще і швидше ростуть дерева. Не знищуйте неїстівні гриби.
4. Не галасуйте у лісі, не включайте надто голосно музику. Ви злякаєте пташку, вона злетить з гнізда. Яєчка, які вона насиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Краще послухайте голоси лісу!
5. Якщо ви знайшли гніздечко – не зачіпайте, бо пташка може покинути його, навіть якщо там відкладено кілька яєць. Поспостерігайте за гніздом потайки, і ви помітите багато цікавого.
6. Не ловіть барвистих метеликів, що літають над квітами. Вони схожі на казкові «Летючі квіти» і нікому не завдають шкоди.
7. Найсмачніша і найкорисніша вода – джерельна. Трави і квіти оберігають джерельце від посухи. Не скаламутьте ж і ви джерело. Охороняйте його чистоту! Чиста вода – велике багатство.
8. Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а щоб виростити – роки. Не ламайте черемхи, не каліч інших квітучих дерев і кущів!
9. Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі, - злочин і перед природою, і перед людьми.
10. Природа щедра до нас. Що ми маємо – усе від неї. Ви відплатіть їй своєю добротою, увагою, чемною поведінкою і вона стане більш щедрою.
- Я хочу вам подарувати цю перепустку, щоб ви завжди пам’ятали про поведінку в природі.

Підсумок заняття:
Керівник гуртка: 
- Ось і добігла кінця наша подорож. Ми з вами багато чого дізналися цікавого і корисного про ліс. Ці знання знадобляться нам протягом всього життя.
А закінчити заняття я хочу такими словами:
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить.
- Будьте і ви, діти, як маленькі сонечка, творіть добро, садіть ліси, очищайте джерела і річки, любіть свою Землю-матінку і вона відповість вам любов’ю і щедрістю, то й будуть на нашій Землі мир і злагода.

1 гуртківець: Ліс – це великий дім. Хто ж в ньому мешкає? Найбільше в лісі комах, особливо рудих мурашок, що будують собі гнізда – мурашині купини, висота яких іноді перевищує 1 метр. Руді мурашки – друзі лісу: ділянка навколо їхнього гнізда (не менше 0,5 га) залишається майже неушкодженою шкідниками, оскільки за сезон (з квітня по жовтень) мешканці лише одного мурашника знищують їх близько 5 млн.

2 гуртківець : Ми всі любимо ходити до лісу… А чи замислювалися ви, яку користь приносить ліс? Гектар лісу протягом року очищує 18 млн. кубічних метрів повітря. До того ж, він, ніби велетенський пилосос збирає з повітря 36 тон пилу. Тільки одне листяне дерево – бук – «виробляє» за годину 1 кг 700 г кисню. Денна продукція цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловік.

3 гуртківець : Гектар лісу дає врожай їстівних грибів – у середньому до 80 кг, близько тонни малини і чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарських рослин, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі майже 300 кг меду

4 гуртківець :Липа – найсолодше дерево для бджіл. Це чудовий матеріал в руках майстрів – не тріскається і не коробиться. ЇЇ деревиною народні майстри оздоблювали царські палати, з неї виготовляли іграшки (ведмедиків, ковалів, матрьошок). Найпоширенішим взуттям раніше були личаки, які вироблені з липового лика. Носили їх у будь-яку пору року. Личаки швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12-15 пар, а на пару личаків витрачали лико з 2-3 молодих липок. Ось і стояли у лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси, мабуть, і приказка: «Обдерти, як липку».

5 гуртківець: Пташеня зозулі за день з’їдає 36 комах, 22 цвіркуни, 9 павуків, 13 ящірок, 13 мурашиних лялечок, 55 борошняних черв’яків. Доросла зозуля за годину з’їдає до 100 гусениць, за день – до 1500 гусениць. Зозулі корисні тим, що вони поїдають волохату гусінь.

6 гуртківець: Три дятли за день з’їдають до 1000 короїдів, шкідників лісу. Синиця за добу з’їдає стільки комах, скільки важить сама. Одна родина синиць знищує за день 360 голих слизняків, які пошкоджують коріння, листя, стебла рослин.

7 гуртківець: Такі птахи, як ворони та шпаки, поїдають сарану. Вночі сарану поїдають сови. Птахи ще корисні тим, що поїдають насіння реп’яха, чортополоху, лободи; снігурі – насіння кропиви, щавлю лісового.

Сова за літо з’їдає до 1000 полівок і мишей, зберігаючи 1 т хліба.

Багато птахів є мисливськими і промисловими. Наприклад: рябчики, тетерева, куріпки, глухарі.

 

Керівник гуртка. Я хочу подякувати лісовим друзям, які допомогли нам погортати цікаві сторінки Книги Природи. А ще сказати слова вдячності людям, які зростили ліс.

Спасибі людям, що зростили ліс:

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

В яких стоять гнучкі берізки білі.

Коли б не ліс, не знали б ми про те,

Що є фіалка й пролісок на світі,

Як у маю конвалія цвіте —

Найкраща, найніжніша поміж квітів.

Від суховіїв сохнула б земля,

Була б вона подібна до пустелі.

А ліс накличе хмари на поля —

Дощі проллються весняні, веселі...

Спасибі людям, що зростили ліс.

(М. Познанська)

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
21 червня 2019
Переглядів
1222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку