Тема. Птахи навесні. Повернення перелітних птахів.
Мета: створити позитивний емоційний настрій; ознайомити з життям птахів ; розширити та поглибити знання учнів про птахів, викликати бажання, дізнаватися нову інформацію про птахів; допомогти усвідомити, яку користь приносять птахи, повторити правила поведінки в природі; сприяти розвитку спостережливості; виховувати любов до природи, бажання оберігати птахів, інтерес до усної народної творчості; розвивати товариськість, почуття.Формувати уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок. Екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки перелітних птахів, слова до «гронування», малюнки до вправи «крок допомоги».
Хід виховного заняття:
І. Організаційний момент.
1.Вітання.
- Дітки! Я пропоную стати всім в коло. Привітаємося.
Добрий день всім!
Давайте усмішки усім дарувати:
І друзям, й однокласникам,і вчителям
Та нашим сьогоднішнім гостям.
Хай радість злітає у небо, як птах,
І добрі слова у нас на вустах.
2.Психологічний настрій. Гра « Створюємо настрій» .
Я прийшов до гімназії для чого? …(Учитися).
Треба бути яким? …(Спокійним).
Зі мною хто? …(Мої друзі).
Вони мене що? …(Поважають).
Мені це як? …(Приємно).
Я готовий до чого? …(До успішної роботи).
3.Гра „Маска”
-Дорогі діти, перед тим, як розпочати нашу виховну годину візьміть уявне люстерка, і, дивлячись на своє обличчя, відтворіть свій настрій.
-Я бачу ваш настрій. У когось радість на обличчі, хтось чимось здивований, бачу також спокій та смуток. Для того щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним..
4. Вправа «Комплімент»
Усміхніться всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День веселим буде.
А зараз скажемо один одному комплімент:
(Учні говорять компліменти одне одному.)
5. Щоденні новини « Вправа мікрофон»
- Яка зараз пора року?
- Які весняні місяці ви знаєте?
- Який зараз місяць?
- Що цікавого ви знаєте про квітень?
Квітень – другий місяць весни. Якщо місяць березень відомий як «весна світла», то квітень – це «весна води», в простолюдді – «місяць-водолій».
Давня його назва красива і звучна – цвітень; адже в цьому місяці з’являється перша зелень і зацвітають деякі рослини.
- День тижня?
- Який сьогодні за рахунком день?
- Як називається?
- Які «сусіди» у четверга?
- Який день буде через два дні? І т.д.
ІІ. Повідомлення теми заняття.
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати. (Птахи)
1. Вправа „Гронування”.
- Що спадає вам на думку, коли ви поглянете на пташку або чуєте слово птахи.
2.Бесіда з елементами розповіді про перелітні птахи.
Кажуть, що весну приносять на крилах наші пернаті друзі – птахи. Але ж птахи бувають різними. Деякі з них нікуди не відлітають і зимують на Батьківщині. Як ми називаємо таких пташок? (Зимуючі птахи). А от інші пташки не проводять зиму там, де з'явилися на світ, а навпаки, щороку здійснюють далеку та досить небезпечну мандрівку. Ви знаєте, що це за подорож? (Восени птахи відлітають у теплі краї, а навесні вони повертаються додому). І як ми називаємо таких пташок? (Перелітні птахи). Птахи – невід’ємна частина нашого життя. І ми вирушаємо у чудовий світ птахів – провісників весни. Віддавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи. Вони замикають небо на зиму, беруть із собою ключі до вирію і, повернувшись, одмикають його. Отож і годилося зустріти їх з усіма почестями. Вони найкраща прикраса парків, садів, лісів своїм яскравим забарвленням, дзвінкою піснею роблять природу радісною й приємною. Але птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони перші помічники людини в боротьбі за високий урожай полів, садів.
3. Вправа «Мозковий штурм»
- Чим птахи відрізняються від інших тварин?
(Тіло птахів вкрите пір'ям, мають крила, дзьоб)
- Які бувають птахи? (Осілі, кочові, перелітні)
- А яких птахів називають перелітними?
- Перелітні птахи – це птахи, які на зиму відлітають у теплі краї.
- Назвіть їх.
4. Провісники весни.
У горі тремтить сіренька цятка
І пісні співає голосні,
Та жаль, що тільки навесні.
Скажи скоріше без відмовок:
Що за пташина?(Жайворонок)
На початок квітня прилітають жайворонки. Прилітають не самі а разом зі своїми піснями.
- Що можна сказати про спів жайворонка? (Вони одні з небагатьох пташок які співають в польоті).
Є така легенда. На п’ятий день, як створив Господь пташок і риб, увечері зібрались вони довкола нього. І сказав Господь : «Пташки мої! Зібрав Я вас і хочу кожній дати подарунок. Вибирайте: хто силу, хто гарне пір’я, а хто співучий голос».
Соколи, яструби, круки попросили сили. Підходили дрозди, солов’ї, чижі, голуби, горлиці і попросили голосу. І дав їм Господь кожній гарний голос.
А далі прийшли щиглі, качки, пави, індики, півники і попросили гарне пір’я. Але тут зчинилася бійка між совою і зозулею. Одна хотіла бути кращою від другої. І покарав їх Бог: «Ти, зозуле, не будеш мати нічого свого, а ти, сово, будеш ховатися, щоб ніхто тебе не бачив…». Після того, як усі розлетілися, прийшла до Господа ще одна маленька пташка, «І мені дай голосу Господу?»
- А ти чому раніше не прийшла? – запитав Господь.
- Тут така суперечка зчинилася, що я вирішила зачекати.
Господь поглянув на неї, усміхнувся: «За те, що ти така скромна, матимеш не тільки голос, зроблю тебе наймилішою пташкою для людей. Будеш кликати весну, кожний тебе благословлятиме».
І став жайворонок наймилішою пташкою. Як тільки над ріллею заспіває, то селянин всміхається тай гляне в гору: «Співай, співай, пташко Божа». І жайворонок співає, звеселяє людей.
Першим я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
А зовуть мене…(Шпак)
Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важко ходить,
Черв’ячків, жучків знаходить-
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів…(Грак)
Першими з вирію прилітають шпаки . Птах цей приносить дуже багато користі людині. На весні разом з граками ходить полями, збирає комахи та їхніх личинок, що зимували в землі, влітку без утоми розшукує та поїдає різних жуків – листоїдів. Шпаки мають веселу вдачу. Ці птахи не мають своїх пісень, але вони прекрасні пересмішники. Часто співають пісні зябликів, дроздів, малинівок. Інколи приносять на Батьківщину «африканські мелодії» - пісні, що їх перейняли у вирії. А іноді шпаки можуть заквакати, як жабки, чи загавкати, як собака.
Шпаки гніздяться в дуплах дерев. Але дупел та інших місць для гніздування не так багато. І тому люди будують шпаківні і розвішують їх на деревах. Але шпаківні треба міцно прикріплювати, щоб не зірвав вітер та не наробив шкоди.
5. Відгадування загадок.
Дивись ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем у весняній млі
Прилітають …(Журавлі)
Звичайно люди радіють коли з вирію повертаються журавлі. Прилітають ці птахи в кінці квітня.
- Як іще ми називаємо журавлів? (веселики).
Журавлів є кілька видів: сірий, чорний, красавка, японський.
Журавлі дуже гарні батьки, висиджують пташенят по черзі. Появу потомства зустрічають голосними радісними криками. По черзі зігрівають пташенят своїм тілом і невтомно носять їм їжу. В разі необхідності журавлі сміливо захищають своє потомство. Всі види журавлів знаходяться на грані зникнення і потребують людської допомоги.
Швидко скрізь цей птах літає,
Всіх комашок поїдає,
За вікно гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.(Ластівка)
Ластівки прилітають з теплих країв відносно пізно. Це пов’язано з появою комах. Цих пташок називають дітьми повітря. Літають вони дуже вправно. Пролітаючи над водою можуть напитися води і навіть скупатися в польоті. Є різні ластівки: сільські, міські, берегові.
Є прикмета: Ластівки літають низько - на дощ, а якщо літають високо буде гарна погода. Прикмета правильна, хоч справа тут не в ластівках. У гарну погоду повітря сухе, його потоки піднімають комах високо, і ластівки літають (полюють) на комах високо. Перед дощем повітря стає вологим. Людина не може того відчути, а тонкі крила комах від цієї навіть незначної вологості намокають і комахи опускаються. За ними опускаються й ластівки.
6. Гра «Філворд»
7. Гра «Загубилися малюнки»
7. Хвилинка – цікавинка.
8. Фізкультхвилинка «Гуси лебеді летіли»
9.Пам’ятники птахам.
Мало хто знає, але деяким птахам люди збудовували пам’ятники.
Гусям у Римі – вони врятували місто від ворога, зчинивши галас і попередивши мешканців.
Голубу в Парижі – він приніс звістку про аварію англійського підводного човна під час другої світової війни.
Пам’ятник ластівкам у місті Грингсвил(США)– встановлений на знак вдячності за знищення комарів (одна ластівка з’їдає в день понад 1000 комарів.) пам’ятник – 20-метрова башта, увішана домівками для птахів.
Журавлів стає все менше. Тому у Баварії(Німеччина), де вони стали рідкісними, вирішили встановити пам’ятник: на високому постаменті прикріплені великі бронзові журавлі, що летять вгору.
ЛЕБЕДЯМ. Ці птахи здавна служили взірцем краси, благородства, вірності. Вони птахи перелітні. Та буває таке, що знесилені з різних причин не можуть повернутися назад. У Японії є незамерзаючі озера, куди прилітають лебеді. Одного разу лебідь не міг відлетіти і учні взяли його на виховання. 3 роки прожив цей птах у школі. Навесні 1964 року він помер і учні та батьки вирішили встановити йому пам’ятник: на високому постаменті величезний білий лебідь – символ дружби між народами.
10.Пригадай приcлів’я.
Погана та пташка, якій гніздо не миле.
Журавлі прилетіли-весну принесли.
Ластівки вилітають гарну годину-обіцяють.
Не вчи орла літати, а солов’я співати.
11.Пташина вікторина.
- Діти, подивіться хто до нас завітав. Птах приніс нам пташину вікторину.
- Я читаю опис птаха, а ви намагаєтесь впізнати, що це за птах.
1) Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)
2)Символ суму і вдівства. (Зозуля)
3) Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)
4) Птах, який першим прилітає з вирію. (Шпак)
ІІІ. Підсумок заняття.
1 . Інтерактивна вправа «Уява»
Уявіть, що Ваш товариш захворів, зателефонуйте йому і розкажіть, що нового ви дізналися на занятті?
- Що вам сьогодні сподобалося найбільше?
2. Вправа «Крок допомоги» (Охорона птахів)
За вікном панує красуня весна. Повертаються перелітні птахи. Їх треба охороняти. А пригадати правила поведінки в природі нам допоможе незвичайний кошик. У ньому мудрі поради. Прошу озвучити їх.
(Діти витягують з кошика малюнки і озвучують поради)
3. Вправа «Очікування»
- Діти, чи справдилися ваші очікування? Якщо так – то піднімаємо зелену цеглинку, якщо ні-червону, якщо не дуже-жовту.
4. Заключне віршоване слово
Наш дивний світ такий, як казка:
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум'ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарівна пташечка співає,
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
5.Вправа „Електричний струм”.
Всі стаємо в коло, беремося за руки і починаючи з мене, передаємо один одному потиск руки. Коли цей сигнал надійде до мене з іншого боку, піднімаємо руки вгору і промовляємо „Ми молодці! ”