Конспект інтегрованого заняття з ознайомлення з природнім довкіллям та розвитку зв’язного мовлення
старша група
Тема: Грибна абетка
Мета: розширити та узагальнити знання дітей про особливості осінньої пори року; уточнити знання дітей про гриби; вчити розрізняти їстівні та неїстівні гриби; знати зовнішні ознаки; вчити складати речення за малюнками; узгоджувати числівники з іменниками; закріпити словник по темі. Повторити кольори; вправлятися у співвідношенні цифри з кількістю предметів. Розвивати мислення, пам'ять, слухову і зорову увагу. Виховувати бережливе ставлення до природи і до власного життя.
Хід заняття:
1. Вступна частина
Сонечко нам світить гарно, працювати потрібно старанно,
Щоб почути у кінці, що всі діти – МОЛОДЦІ!
Діти, послухайте уважно вірш:
Дні коротшають потроху,
Розцвіта міжхмарна просинь.
В край наш з дальньої дороги
Завітала щедра осінь.
Йшла по лісу - не забула:
Під пеньки грибів сипнула.
- Діти, про яку пору року цей вірш?
2. Основна частина
- Всі ви добре знаєте, що зараз у нас наступила прохолодна пора року - …. (осінь).
І сьогодні запрошуємо осінь погостювати у нас. А я хочу розповісти дуже цікаву легенду про осінь.
Вихователь розповідає легенду.
За легендою Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою. Віддавай своє багатство людям і вони полюблять тебе. Осінь, як ви
- бачите, виконала наказ Сонця і щороку дарує нам щедрі подарунки з полів, садів, лісів, городів. Чарує нас своїм осіннім золотом.
Дидактична гра «Яка осінь?» (складання речень про осінь за схемою)
Вихователь. Бачите, які чудові слова характеризують пору року осінь.
Третя частина осені — пізня. Дерева й кущі скидають листя, багато трав’янистих рослин засихають. Щодня рослини отримують все менше і менше тепла та світла, припиняють рости.
Сьогодні Осінь нас запрошує у подорож до лісу.
Дидактична гра «Про що говорять знаки?». Їжачок показує екологічні знаки:
• не можна кричати в лісі та включати голосно музику
• діставати з гнізд яєчка, брати пташенят до рук
• топтати гриби, хоча вони й отруйні
• розпалювати вогнища
• рвати квіти, ламати і вирубувати дерева.
Вихователь: Пам’ятаєте, якими зеленими були ліси влітку? А що ж осінь зробила нині з листочками дерев та кущів? (Вихователь показує дітям зображення осінніх листочків.) (Пофарбувала їх.) У які кольори пофарбувала осінь листя? (У жовтий, червоний, зелений.)
Дидактична гра «Який листочок»
Осінь-художниця зробила листочки барвистими, гарними. Але пустотливий вітерець — відомий бешкетник. Ось він і позривав листочки з дерев і повідносив далеко від них. І тепер вам, діти, слід до кожного кольорового дерева віднести листочок такого ж кольору.
Дидактична гра «Так чи ні»
Зіграти хочеться мені
Із вами друзі в «Так чи ні?»
Якщо твердження правильне і таке явище може відбуватись восени - то ви плескаєте в долоньки, а якщо такого не може бути восени – то ви тупаєте ніжками.
Восени надворі стає прохолодніше.
Часто ідуть дощі.
У саду дозрівають черешні.
На галявині з’явились підсніжники.
Листя на деревах змінюють колір.
Люди збирають у садах рум’яні яблука.
Діти купаються в морі.
Деякі птахи відлітають в теплі краї.
Білка готує запаси на зиму.
Хлопчики зліпили снігову бабу.
Люди одягають тепліший одяг.
Осінь – чудова пора року.
Коли восени йдуть дощі, то в лісі виростає багато грибів. Які гриби ви знаєте?
Розгляд зображень грибів, розповідь про гриби.
БІЛИЙ ГРИБ - капелюшок коричневий , круглий, ніжка товста.
ПІДБЕРЕЗНИК - зростає в основному під березою, капелюшок круглий темно-коричневого кольору, ніжка тонка, висока.
ЛИСИЧКА - жовтого кольору, з невисокою ніжкою, капелюшок увігнутий.
ОПЕНЬКИ - гриби світло-коричневого кольору на тонких ніжках з «комірцем», ростуть «сім'ями».
СИРОЇЖКИ - капелюшки можуть бути червоного, жовтого, зеленого та інших кольорів, ніжки білі, гриби тендітні.
Це їстівні гриби.
Є ще отруйні.
МУХОМОР - найпоширеніший отруйний гриб. Ніжка довга, є білий комірець. Капелюшок червоний, круглий, в білу цятку.
БЛІДА ПОГАНКА - смертельно отруйний гриб. Ніжка довга, біля кореня знаходиться мішечок, з якого гриб росте. Є комірець, капелюшок круглий, нерівний, за кольором блідий.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Зранку гноми в ліс пішли… (ходьба на місці)
По дорозі гриб знайшли… (Наклоняємося допереду, потім піднімаємося,при цьому руки тримаємо на талії)
А за ним то раз-два-три… (Наклоняємося вправо, вліво…)
Показалися ще три!… (Руки вперед і розводимо в сторони)
І поки гриби збирали… (Наклоняємося, і руками намагаємося достати до пальців ніг)
Гноми в садік не попали…(Руками беремося за щоки і качаємо головою вправо, вліво…)
Побігли, поспішили… (Біг на місці, або по кругу)
І гриби всі погубили…(Присідаємо).
Гра «Їстівний чи отруйний?»
Я читатиму вірші, загадки, а ви знаходитимете картинку із зображенням цього гриба і відповідатиме – їстівний чи отруйний гриб і складатимете у відповідну корзину.
Важлива в лісі в мене роль:
Я – БІЛИЙ ГРИБ, грибний король.
В бору зростати здавна звик,
Тому ще звуся – БОРОВИК.
Ми лисички,
Жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі:
Не червиві, дуже чисті,
Не ховаємось у листі.
Опеньки букетом
Стоять на пеньку.
Знайдеться їм місце
У твоєму кузовку.
Підберезник хороший.
На опалий лист схожий.
У капелюшках модних, симпатичних,
Яскравий святковий наряд ...
Сироїжками нас кличуть,
Але сирими не їдять.
Серед лісу, на полянці,
Виріс гриб в червоній шапці,
Білі плямочки він мав,
Хто ішов, його минав.
Нумо діти скажем хором,
Його звали … МУХОМОРОМ!
А це – ПОГАНКА блідолиця
Ще й препогана, як годиться.
Вона вам, дітки, не подружка,
Бо препогана з неї юшка.
Вихователь. Діти, а хто знає поради, як треба поводитися з грибами, щоб не сталося біди? (Відповіді дітей)
• Ніколи не збирайте для вживання в їжу незнайомі гриби
• Ніколи не беріть до рота сирих грибів
• Знайомі гриби уважно роздивиться з дорослими
• Вживати в їжу їстівні гриби можна тільки після обробки (зварити або посолити)
• Неїстівні гриби залиште для мешканців лісу, вони ними лікуються.
Розповідь вихователя Люди не можуть відшукати і зібрати всі гриби, які ростуть в лісі. Їх збирають лісові мешканці і заготовляють собі запас на зиму.
Читання вірша «Готувались до зими».
В осіннім лісі рудохвоста білка
Собі запас на зиму готувала.
Нанизувала на гілки гриби,
Донизу бігла і нові зривала.
Їжак, їжиха і їжаченята
Собі на зиму теж гриби збирали,
І, навіть, миші - бачила сама –
Біля пенька грибами смакували.
Гра «Запаси для білочки»
Робота в парах: співвідношення кількості грибів до відповідної цифри.
3. Заключна частина
На занятті дітки всі,
Працювали. Молодці!
А тепер, скажіть мені,
Що сподобалось, що ні?