Конспект заняття
підгрупової роботи
художньо – естетичної спрямованості
для дітей старшої групи
«Хустинка для ляльки»
Програмовий зміст: Закріпити знання дітей про походження тканин, показати залежність видів тканин і видів одягу (що шиють з драпу, ситцю, болоньї, льону, шовку); показати властивості тканин (здатність пропускати повітря (можливість прати, прасувати, м'яти). Учити становити декоративну аплікацію на основі народного мистецтва. Закріплювати знання дітей про елементи й правила розташування візерунка на хустках. Вправляти дітей в аплікації із тканини на тканину. Учити виконувати роботу колективно. Виховувати чуйне, добре відношення, бажання допомогти, зробити приємне.
Матеріал: зразки тканин для кожної дитини: ситець, лляна і капронова тканини, драп, болонья, шовк, паперова лялька, одяг для ляльки з паперу. Ілюстрації (льон, поле бавовнику, гілочки бавовнику з розкритими коробочками), клаптики тканини, клей, ножиці, клейонки, зразки хустинки.
Попередня робота: читання казки «Голочка», читання казки. А. Коновалова «Чарівна коробочка», розглядання зразків тканин.
Хід:
Вихователь: Діти,сьогодні вранці листоноша приніс нам лист від дітей з дитячого садка №69. Вони надіслали нам в подарунок свою улюблену ляльку Катрусю і гарний одяг для неї. Лялька Катруся - модниця. У неї багато нарядів: сукні, блузи, спідниці, брюки, пальто, шубка. Як ви думаєте, навіщо Тані так багато одягу?
Передбачувані відповіді:
Нарядні сукні потрібні для того, щоб ходити в гості, в театр, на концерт, на свято. Теплі речі потрібні для того. Щоб гуляти на вулиці - взимку в шубі. А восени в пальто.
Вихователь: Як ви думаєте, добре мати багато одягу? Чому?
Передбачувані відповіді:
Можна завжди бути модним, привабливим, в різну погоду одягатися по - різному. Якщо мати багато не будеш носити одну і ту ж річ, і вона довго зберегтися.
Вихователь: А я вважаю, що мати занадто багато одягу теж погано, тому що багато витрачається грошей на зайвий одяг, її ніде зберігати, вона займає багато місця, з неї діти швидко виростають.
А навіщо люди носять одяг?
Передбачувані відповіді:
Щоб захистити своє тіло від холоду, спеки, дощу, бути красивим, ошатним.
Вихователь: Я пропоную поговорити про те, з чого шиють одяг! Запрошую вас у лабораторію, де ми будемо розмовляти про тканинах, розглядати їх, проводити з ними досліди.
Діти проходять за столи.
Вихователь: Перед вами зразки тканин, знайдіть серед них лляну тканину. Згадайте, з чого роблять цю тканину?
Коли цвіте льон - все поле в блакитних квіточках. Відцвіте льон - тут же його і зрізають, розкладають на землі і чекають. Поки мікроби, які знаходяться на землі, з'їдять клей, яким волокна льону щільно склеєні. Потім льон розчісують на окремі волокна, а з цих волокон прядуть лляні нитки, з ниток тчуть тканину.
А яка ще особливість є у лляних тканин?
У лляних тканин є ще одна особливість. Полотно з товстих лляних ниток називають полотном. На ньому художники пишуть свої картини олійними фарбами, а масло, на якому замішані фарби, вичавлюють з насіння льону.
Що шиють із лляних тканин?
Передбачувані відповіді:
Скатертини, рушники, постільна білизна, літній одяг.
Вихователь: Молодці, правильно. Тепер розглянемо бавовняну тканину-ситець і порівняємо її з лляною тканиною. Чим вони відрізняються?
Передбачувані відповіді:
Ситець легше, тонше, ніж лляна тканина.
Згадайте, що ви знаєте про вирощуванні бавовнику.
Бавовник любить тепло і росте на півдні. Як дозріє бавовник, лопаються коробочки, а в кожній з них - ніби шматочок вати. Пускають на полі бавовняно - збиральний комбайн. Збирають бавовну і розкладають на сонці сушити. Потім в'яжуть у тюки і везуть на прядильну фабрику. Там його розпушують, очищають від насіння, розчісують і прядуть в бавовняні нитки.
А що роблять з насіння бавовнику?
Насіння теж йдуть у справу. З них вичавлюють бавовняне масло, та й сам бавовна ми маємо завдяки насінню, тому що волоконця бавовни це волоски на насінні бавовнику.
Що ж шиють з бавовняної тканини?
Передбачувані відповіді:
Постільна білизна, нижня білизна, сорочки, сукні, халати.
Вихователь: Правильно. Ще в одязі з бавовняної тканини тіло дихає. Подивіться на цей килимок (показую 2 паперових килимка). Уявіть, що це тканина. Смужки - це нитки. Між ними залишаються дірочки, а так як нитки нещільно прилягають один до одного, нашому тілу комфортно, воно не потіє, а дихає.
Тепер трохи відпочинемо і зробимо гімнастику для очей.
Гімнастика для очей
Сонечко з хмаринками в хованки відігравало
Сонечко хмаринки - летючки вважало
Легких 2 штучки, важких 2 штучки
Сірих 2 штучки, темних 2 штучки
Сонечко сховалося - хмаринки не стало
Сонечко знову для нас запалало.
Тепер розглянемо зразок драпу. Який він на дотик? Товстий, м'який. Що можна зшити з драпу? Теплу спідницю, пальто, куртку. Послухайте вірш і згадайте, з чого роблять теплі тканини:
Нам мішок кучериків
Подарував баранець
Вийшла братові шубка,
Вийшла мамі спідниця
А шкарпетки мені.
Теплі тканини роблять з вовни овець. Овець на пасовище стрижуть, як і нас в перукарні - електричною машинкою. Постриглися овечки і знову пасуться на лузі, нову шерсть відрощують, а люди відправляють шерсть на прядильну фабрику.
Експеримент з тканиною
Діти, покладіть перед собою ситець, драп і льон. Намочіть ці тканини. Що сталося з тканинами? Ці тканини промокли. Якщо ці тканини посушити, що з ними станеться? Вони не зміняться, не розповзуться як папір, їх можна прати, прасувати і вони залишаться такими ж, якими були.
Тепер розглянемо зразок шовку. Який він? Блискучий, гладкий. Хто ж дає нам шовкові нитки? Виявляється, шовкову нитку прясти не треба, її пряде гусениця - метелик, яку звуть тутовим шовкопрядом. Її так називають тому, що вона їсть листя шовковичного дерева та іншої їжі не визнає. Перед тим як перетворитися в лялечку. Гусениця випускає з рота 2 павутинки, вони склеюються між собою в нитку, якою гусеница опутує себе з голови до ніг. Виходить шовковий кокон, а в ньому шовкові нитки. Їх намотують на котушку і везуть на ткацьку фабрику.
Зараз трішки відпочинемо і знову досвід проведемо.
Фізхвилинка.
Починається розминка.
Встали, вирівняли спинки,
Вправо - вліво нахилилися
І ще раз повторили
А тепер ривки руками
Виконуємо разом з вами
Руки вгору, руки вниз
Ти давай не лінуйся.
На одній нозі стою
А іншу підігну
А тепер поперемінно
Буду піднімать коліна.
А тепер намочіть зразки з шовку і капрону. Що з ними сталося? Шовк намокає. А з капронової стрічки крапельки скочуються, вона погано вбирає вологу.
Тепер розглянемо тканина болонью. Нитки цієї тканини не зустрічаються в природі. Їх придумав чоловік. Зверніть увагу, як вони щільно прилягають один до одного. Який одяг можна зшити з болоньї? Куртки, штани, сумки, парасолі. Як ви думаєте, чи добре тіло дихає в такому одязі? Погано. Чому? Вона не намокає і її не продуває вітер. Правильно, зараз ми з вами в цьому переконаємося. Підійдіть до мого столу.
Дослід з парасолькою.
Полийте воду з лійки на парасольку і подивіться, що станеться. Вода скочується, парасолька не промокає, він зроблений з болоньї.
Тепер давайте порівняємо папір і тканину. Зімніть їх, а тепер розгладьте. Що ви можете сказати? Папір сильно мнеться, погано розправляється, а тканина, якщо пропрасувати праскою, вона стане такою ж як і була. Тепер спробуйте порвати папір і тканину. Тканина міцна, а папір ні. Намочіть папір і тканину, вичавте і розправте. Що ви бачите? Папір розмокає і рветься, а мокру тканину можна висушити.
А тепер зверніть увагу на вбрання у ляльки Катрусі, воно паперове, чи можна носити такий одяг?
Такий одяг носити не можна, вона не міцна, потрібно шити одяг з тканини. Що треба спочатку зробити з тканиною, перш ніж пошити одяг? Розкроїти, вирізати деталі одягу, потім їх зшити.
Молодці, правильно! Сьогодні я пропоную зробити новий одяг для ляльці Тані і це буде нова хустинка. Як ви гадаєте з якого матеріалу краще зробити хустинку?
Розглядання зразку
Я вам пропоную зробити свою хустинку за своїм вибором. А перед початком роботи підготуємо свої пальчики.
Пальчикова гімнастика «Давай подружим пальчики»
- Дружать у нашій групі дівчатка й хлопчики –
(пальці рук з'єднуються в замок).
- Ми з тобою подружим маленькі пальчики –
(ритмічне торкання пальців обох рук).
- Раз, два, три, чотири, п'ять-
(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців)
- Раз, два, три, чотири, п'ять-
(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з більших пальців)
Отже, за роботу. Лялька Катруся буде дуже задоволена таким обновам.
Самостійна робота.
Аналіз роботи дітей.
Підсумок
Ви сьогодні багато дізнались і гарно попрацювали.