Харчук Н.В.
вихователь
комунальний заклад дошкільної освіти №9
м.Сокаль, Сокальський район, Львівська область. Україна
Інноваційна діяльність у роботі сучасного вихователя ЗДО
Заняття із народознавства старша група
«Подорож Україною»
Мета: збагатити знання дітей про Україну. Використовуючи прийоми мнемотехніки ( мнемокубики ) закріпити знання про державні символи, столицю, ріки, гори, видатні постаті ). Ознайомити дітей із версіями заснування м. Києва. Спонукати до виявлення громадських почуттів. Збагатити словник дітей словами-назвами рік, гір, країн-сусідів, народними приказками та прислів’ями. Розвивати уяву, абстрактне та логічне мислення, увагу та зосередженість. Виховувати доброзичливість, патріотичні почуття і повагу до державних символів, почуття приналежності до свого народу, його духовної культури.
Матеріал: картки-фігурки із зображенням Тарасика й Марійки в сучасних костюмах, карта України, мнемокубики.
Хід
Вихователь ставить перед дітьми картки-фігурки із зображенням героїв казки й починає розповідь.
В одному маленькому українському місті жили собі двоє допитливих дітлахів, Марійка й Тарасик. Вони давно мріяли вирушити у подорож але їхні батьки весь час були зайняті на роботі, а самих дітей далеко від дому не відпускали: ще надто вони малі.
В одному будинку з Марійкою й Тарасиком жив незвичайний старий – Дід Всезнай. Він носив вишиту сорочку, просторі сині шаровари й підперезувався широким червоним поясом. У руках він завжди мав дерев’яний різьблений ціпок.
Малята любили Діда Всезная за те, що він знав багато найрізноманітніших ігор і часто розповідав цікаві казки. Але сьогодні, вийшовши на подвір’я, він не став розповідати дітям казок.
---Я дуже потребую вашої допомоги, -- звернувся Дід Всезнай до Тарасика й Марійки. – 24 серпня наша країна – Україна – відзначитиме велике свято – День незалежності. На свято потрібно запросити всі сусідні держави. Ну що, хочете мені допомогти? Тоді ми просто зараз вирушимо в подорож! Це буде чарівна подорож -- картою України. Ну то як, згодні?
Звичайно ж, Тарасик й Марійка погодились. Дід Всезнай розклав на лавці карту, змахнув своїм чудесним ціпком і чарівний вихор закрутив дітей. Зробивши їх зовсім маленькими. За мить вони опинилися на килимі-самольоті.
Вихователь звертається до дошкільнят:
---А ви хочете вирушити в подорож разом із Марійкою і Тарасиком? Тоді в путь.
Тарасик й Марійка разом із Дідом Всезнаєм підіймалися на килимі-самольоті все вище й вище.
---Марійко, подивись, ми летимо над Україною! Яка вона велика!
---І скільки в ній річок! На карті вони схожі на блакитні стрічечки. Як вони називаються? -- запитала Марійка.
Допоможемо їм малята? Покажемо і назвемо.
( діти з допомогою дорослого знаходять на карті ріку, проводять по ній пальчиком і називають її )
--Ой, скільки води! – здивувався Тарасик.—Та це ж ми летимо над морем! А як воно називається?
Вихователь, перериваючи розповідь, запитує в малят, які моря вони знають, і просить розповісти все, що їм відомо про море.
---Україну омивають два моря, -- пояснив дітям Дід Всезнай, -- Чорне та Азовське.
( Діти знаходять їх.)
---Подивіться , ми пролітаємо над горами, -- говорить Дід Всезнай. – На півдні України – у Криму – розташовані Кримські гори. Правда вони не дуже високі, але все ж таки захищають Крим від холоду та вітрів, тому в Криму завжди тепло. А на заході України розташовані гори Українські Карпати.
Педагог пропонує дітям знайти на карті гори та обвести їх пальчиком, а також розповісти все, що вони знають про гори.
--А що означає оця тоненька червона смужечка на карті?( Вихователь указує малюкам на кордон України.)
---Це кордон, який розділяє країни-сусіди,--пояснив дідусь. –Україну оточують сім країн-сусідів: Росія, Білорусь, Польща, Молдова, Румунія, Угорщина, Словаччина.( Називаючи країни, вихователь їх показує а Тарасик та Марійка віддають запрошення.)
---Український народ дружелюбний, тому всі радо погодились відсвяткувати наше свято. Про гостинність українців складено багато прислів’їв та приказок.
( Вихователь пропонує дітям, з допомогою мнемокубиків, викласти деякі з них, поділившись на групи.)
Виконавши доручення Діда Всезная, Тарасик та Марійка захотіли вирушити на свято в столицю України --- місто Київ.
---А що таке -- столиця?—запитала Марійка діда.
Педагог звертається до дітей:
--А ви ,малята, можете відповісти на запитання Марійки?
Вислухавши відповіді дітей, продовжує розповідь.
--Столиця – це найголовніше місто в державі. У столиці розміщенні головні державні установи, там працюють Президент та уряд. Столиця України -- Київ – є одним із найдавніших та найкрасивіших міст країни. Києву більше ніж 1000 років. За однією із легенд про нашу столицю. Київ засновали троє братів – Кий, Щек, Хорив. Вони збудували місто на високій горі над Дніпром, щоб легше було обороняться від ворогів, і на честь старшого брата місто назвали Києвом.
---Марійко, Тарасе, подивіться під нами головний аеропорт Києва – Бориспіль. Сюди прибувають літаки із гостями України. Головну будівлю аеропорту прикрашає синьо-жовтий прапор. А ви знаєте, чому прапор України синьо-жовтий? ( Відповіді дітей.) Так, це золоте колосся під синім небом. А це значить, що Україна – країна мирна та багата. Крім прапора, кожна держава має свій герб – особливий знак держави, її символ. Герб України має форму тризуба. Коли гості, які прибули на свято, спускалися трапом, гучно заграла врочиста музика – це гімн нашої держави. Він завжди звучить на найважливіших зустрічах. Коли звучить гімн, всі встають та слухають його або навіть підспівують.
--Малята, сподобалась вам розповідь Діда Всезная? Що нового ви дізналися на занятті?
Давайте пограємо гру « Кубик кидай про Україну розповідай».
( Діти стають в коло. Один із гравців тримає у руках мнемокубик із малюнками по темі. Потрібно кинути другові його. Зловивши кубик, дитина розповідає про Україну те, що їй випало. На гранях куба є малюнки: карта України ( потрібно сказати в якій державі живеш), крапка та слово Київ ( столиця України місто Київ),символіка України (назвати символіку), зображення гір (назвати їх),іт д.