1
Автор: Ніщета В.А.
Конспект заняття “Калина – символ України”
для дітей старшого дошкільного віку
(6 – й рік життя)
Мета: познайомити дітей з народним символом – калиною, пригадати загадки та легенди про неї. Дати знання про те, що калина – лікарська рослина. Поповнити словник дітей словами – порівняннями з народного фольклору. Розвивати правильне українське мовлення. Виховувати інтерес та повагу до українських національних традицій, почуття любові до рідного народу, почуття патріотизму.
Словник: намисто, пава, врода, кетяги, рясна.
Матеріал: інтер’єр українського подвір’я, хати, фольклорні твори, кетяги калини.
Хід заняття
Діти заходять у кімнату, стилізовану під українське подвір’я. Назустріч їм виходить дівчинка.
Вихователь. Хто ти, дівчинко маленька?
Дівчинка, Українка молоденька.
Усі діти. А як тебе звати?
Дівчинка. Щоб дізнатись, як мене звати, треба загадку вам відгадати.
За хатою у садочку, у зеленому віночку
Та в червоних намистах стала пава молода.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик, та й укине на язик.
(Калина)
Дівчинка. Відгадали. Мене звати Калина. А ви загадки про калину знаєте?
Діти загадують загадки:
У червоному намисті З червоною бородою.
Видивляється у воду Хто не йде – не мине,
На свою хорошу вроду. За борідку ущипне.
3. І не дівчина, а червоні стрічки має.
4. У лісі на горісі червоні хустки висять.
5. Навесні білим цвітом,
а восени – червоним плодом.
Дівчинка. Бачу, багато ви про мене загадок знаєте. Тож запрошую вас у свою світлицю.
Діти заходять до світлиці, розглядають інтер’єр.
Вихователь. Діти, зараз я розповім вам легенду про нашу калину. Легенда – це казка, яка прийшла до нас дуже з давніх часів. Отже, слухайте.
Легенда про калину
То давним-давно було. В одному селі жила привітна й чарівна дівчина. Звали її Калиною. Люди любили її за добре й щире серце. Навесні Калина, як завжди, пішла в ліс. Довгий, курний шлях пролягав до нього. Дай, думає, посаджу вздовж шляху якісь рослини. Викопала в гущавині лісу тонюсіньке стебло. Щоб воно прийнялося, Калина аж від своєї хати носила воду з криниці та поливала. І почав розростатися великий кущ. Іде якось шляхом подорожній. Стомився та й сів під кущем перепочити...Усміхнувся: спасибі тим роботящим рукам, що кущ посадили!
Тут увесь кущ, немов від сну, стрепенувся. Гульк – і враз кущ укрився білим-білим цвітом. Дивиться подорожній: що ж воно далі буде? І дивно – в кожній ягідці заховане зернятко, схоже на маленьке серце.
Прийшла Калина до свого улюбленця і задивувалася зернятками, а кущ нахилився до неї і шепоче: “Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім’я, Калинко...”
(після розповіді вихователь запитує дітей за змістом легенди).
Вихователь бере в руки калинову гілку: “Давайте помилуємося цією гілочкою і позмагаємося, хто краще про калину скаже (діти називають епітети: гарна, корисна, чарівна, замріяна...).
Вихователь. А які порівняння, пов’язані з калиною, ви знаєте?
Калина. Бачу, ви знаєте про мене багато віршів, гарно їх розповідаєте. А тепер ставайте в хоровод та про калину гарно заспіваємо.
(Хоровод “Ой є в лісі калина”)
Вихователь. А тепер, діти, я запрошую вас до столу. Давайте спробуємо на смак, яка ж вона, калина.
(на тарілочках у дітей лежать ягоди калини, у стаканчиках – узвар із калини. Діти куштують.)
Вихователь. Діти, яка калина на смак? (кисла, кисло-гіркувата, смачна, гірка). А який узвар? (солодкий, гіркий, кислий, смачний).
Вихователь. Діти, калина дуже корисна. Це лікарська рослина. Вона лікує багато хвороб: кашель, ангіну, артеріальний тиск. З давніх-давен наші предки використовували її, щоб лікуватися від застуди. А ще, достиглою калиною прикрашали хату, взимку ставили між подвійними вікнами, щоб червоні кетяги нагадували щедре літо. Недаремно в народі кажуть: без калини нема України.
Калина. Дякую вам, діти, за те, що прийшли до мене в гості. Хочу вам побажати, щоб ви завжди любили рідний край, його природу, народні звичаї, українську мову калинову. До побачення.
Діти прощаються та виходять із кімнати.