Конспект заняття для дітей молодшої групи
(природа та розвиток мовлення)
«Квіти рідного краю»
Програмовий зміст:
Матеріал: кошик; метелик-іграшка; картинки із зображенням квітів, розрізані на частини; квіти з паперу; шапочки.
Хід заняття:
— Подивіться, тут якийсь кошик.
Давайте подивимося, що там. Що це? (Метелик.)
— Який він?
— Який у нього настрій? Чому метелик може сумувати?
Мабуть, злий вітрюган налетів на квітник і зламав усі квіти. Давайте допоможемо метеликові та складемо квіти.
Дидактична гра «Склади квітку»
— Розкажіть, що є у квіточки?
(Діти називають будову квітки.)
— Подивіться, який у нас гарний квітник. Які квіти ви тут бачите?
(Діти називають квіти: айстри, жоржини, чорнобривці.)Так ці квіти зростають у нашому рідному краю, а які ще знаєте квіти, що ростуть на Донбасі? Люди навіть склали легенди про них . Ось послухайте:
Одного разу закохалася русалка в молодого красивого парубка Василя. Здалеку під прикриттям очерету невідривно слідкувала вона за красенем-юнаком.
Але одного разу, коли підійшов Василь до річки умитися, вона не витримала і постала перед ним у всій своїй красі. Вони покохали одне одного, і стала русалка кликати юнака у свою водну стихію, а Василь умовляв її залишитися на землі. У всьому в них було розуміння, не могли вони лише домовитись, де їм жити разом. І коли зрозуміла русалка, що не залишить Василь-хлібороб свою рідну землю, у відчаї перетворила його в скромну квітку, що росте на полях, але цвітом нагадує голубу стихію.
Люди ж співчуваючи молодому хлопцю і його матері, в якої він був один, в пам´ять про нього назвали цю квітку іменем юнака – Васильком. Може через те в багатьох районах України волошку називають саме так – "васильок”.
Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилі, щоб піти до святої церкві до шлюбу.
Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилю на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Впала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом...
А назвали його Барвінком. І тягнеться він до хат, до батьківських могил. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.
— А якого кольору квіти у квітнику?
— Можна сказати, що вони різнокольорові.
Метелик хоче дізнатися, чи знаєте ви віршики про ці квіти? (Діти декламують вірші.)
Айстри
Айстри —
Зірочки барвисті.
Наче осені
Намисто.
Чорнобривці
Чорнобривців
Карий цвіт
Зачаровує весь світ.
Жоржини
Всміхаються до сонечка
Яскравії жоржини,
Червоні, жовті, білі
В них квіточки-голівки.
— Метеликові дуже сподобалося. Подивіться, як він крильцями замахав і пропонує пограти у гру.
Дидактична гра «Де заховався метелик?»
(Метелик біля жоржини, за айстрою, під чорнобривцями тощо.)
Гра-хоровод
Пішли діти в квітничок квіточки збирати.
Жовті, сині, білі — на вінок зривати.
Квіточки зривали, віночки звивали
Віночки звивали — на голівку клали.
Як сплели віночки, завели таночки.
— А тепер метелик хоче перетворити вас на квіточки. Він торкнеться до вас крильцями, і ви станете квіточками. І розкажете нам, які ви квітки.
(Діти одягають шапочки (за вибором).)
Запитання для опису
— Як ти називаєшся?
— Що у тебе є? Ти велика чи маленька квітка?
— Які в тебе листочки? Якого ти кольору?
— Що ти любиш?
(Вихователь розкидає змішані паперові квіти жоржин, айстр, чорнобривців тощо.)
— Ой, злий чарівник розкидав усі квіти, а нам потрібно зібрати для метелика три букети із жоржин, айстр і чорнобривців.
(Діти збирають квіти, складають букети.)
— Які квіти в цьому букеті? А в цьому?
— Давайте подаруємо ці квіти метеликові.
— Метелик махає нам крильцями, прощається з нами. Що ми скажемо метеликові? («До побачення!»)
Підсумок
— Чи сподобалося вам у квітнику?