Комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 176 комбінованого типу»Криворізької міської ради
Мандрівка країною Математики
( дидактична технологія Л. Зайцевої)
Вчитель-дефектолог
спеціальної групи для
дітей з затримкою
психологічного розвитку
Гавура Тетяна Анатоліївна
Кривий Ріг
Мета: продовжувати формувати вміння дітей орієнтуватися в основних просторових напрямках: праворуч, ліворуч, угорі, внизу, попереду, позаду; установлювати просторові відношення ( в, на, між, через); вдосконалювати вміння дітей порівнювати групи предметів за кількістю, використовуючи різні аналізатори. Закріпити вміння дітей лічити в межах 5 ( сер. гр..) та в межах 10 (ст. гр.). Закріпити знання назв геометричних фігур. Розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, увагу, пам'ять.Виховувати бажання працювати в колективі.
Словникова робота: праворуч, ліворуч, угору, вниз, попереду, позаду, напрямок, більше на 1, менше на 1, порівну.
Обладнання: картинка « галявина»; круги діаметром 2см (коричневі, червоні); картки: з птахами;з цифрами; з геометричними фігурами; м’ячики су-джок ; прості олівці; музичний супровід
Попередня робота: бесіда про країну Математики, її мешканців; дид.ігри: « Від 1 до 10», « Покажи цифру», « Погодуємо тварин», « Розклади правильно», графічні вправи.
Хід
Вступ.
Дефектолог: «Дінь-ділень!» --- дзвіночок кличе
Всі сюди малята, швидше!
Чи любите ви подорожувати?
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати Країною Математики.
Скажіть хто живе в цій країні?
В цій країні живуть Ромашка- Всезнайка та Бджілка- Розумниця.
Що треба знати для того, щоб дістатися до необхідного місця?
( треба знати, в якому напрямку рухатися)
Давайте тоді ми вирушимо в подорож.
Я буду вказувати напрямок, а ви на моє прохання будете рухатися:
(даю завдання, діти виконують їх поки не дійдуть до дошки)
Зробіть два кроки прямо, тепер поверніть ліворуч та зробіть ще три кроки.
Назвіть предмети, які ви бачите ліворуч від себе?
Назвіть предмети які ви бачите праворуч від себе?
Що ви бачите попереду?
1.Завдання« Визнач, хто де живе»
Подивіться на малюнок та скажіть, до кого ми прийшли в гості?
З якої сторони живе Ромашка - Всезнайка?
З якої сторони живе Бджілка – Розумниця?
Що знаходиться між Ромашкою та Бджілкою?
Назвіть усе, що ви бачите ліворуч від річки.
Кого ви бачите на річці? Чому ви так думаєте?
Хто знаходиться в річці? Як ви про це здогадалися?
Як потрапляють Бджілка і Ромашка одне до одного в гості?
Молодці, діти, ви добре виконали завдання.
2.Завдання«Полічи»
Ромашка – Всезнайка пропонує наступне завдання: станьте в коло, заплющить очі та уявіть себе в осінньому лісі.( звучить музика) Шелестить осіннє листя, вдихніть аромат осіннього лісу.
Ось на дереві сидить Дятел. Він стукає по дереву своїм міцним дзьобом, а з дерева падають шишки.
Полічіть, скільки разів стукнув дятел.
Послухайте удари та відкладіть відповідну кількість шишок.
Приготуйтеся і будьте уважні.
(дефектолог стукає один раз і чекає поки діти відкладуть круг, потім стукає вдруге і т. д.)
Ви поклали шишок стільки, скільки разів стукнув дятел?
А тепер плесніть в долоні стільки разів, скільки шишок у вас на столі.
Побачила шишки Білочка й дуже зраділа.
Скільки разів вона буде стрибати з дерева, якщо братиме лише по –одній шишці? Підстрибніть стільки ж разів.
3.Завдання.«Нагодуй пташок»
Дефектолог: Ромашка та Бджілка просять нашої допомоги. Вони пропонують нам нагодувати пташок.
- Хто прилетів покуштувати спілу калину?
- Давайте визначимо, чи вистачить усім птахам ягід (кругів).
- (дефектолог звертає увагу дітей на круги)
- Як перевірити, чи вистачить усім пташкам ягід?
- Покладіть перед кожною пташкою по одній ягоді ( круг).
- Чи вистачило ягід усім пташкам?
- Чого більше? На скільки?
- Кого менше? На скільки?
- Як зробити порівну?
- Тепер ягід стільки, скільки й пташок?
- Як можна ще зробити порівну, не прибираючи однієї ягоди?
- (покликати ще одну пташку)
Дефектолог: Ромашка – Всезнайка хоче, щоб ви трохи відпочили. Вона приготувала вам кошик з м’ячиками. Давайте пограємо.
- Фізхвилинка«Розумні м’ячики»
- (використання м’ячиків су-джок)
- М’ячики ці непрості:
- В колючках всі – ось які!
- В правій, в лівій потримайте,
- Вгору – вниз ще покатайте.
- Ними ручки розітріть
- І на місце покладіть.
4.Вправа.«Познач кількість цифрою»
Допоможіть Бджілці - Розумниці порахувати предмети на кожному малюнку та позначити їх кількість відповідною цифрою за допомогою ліній.
З’єднайте цифру з відповідною кількістю предметів.
Як правильно визначити кількість предметів? (треба перелічити всі предмети)
Бджілка – Розумниця вдячна вам за допомогу.
5. Вправа.« Добери овочі на салат»
Дефектолог: допоможіть Ромашці та Бджілці скласти овочі на салат в тарілку.
Перчини позначені на малюнку трикутником , капуста – кругом більшого розміру, помідори - кругом меншого розміру. За допомогою ліній складіть овочі в тарілку.
Дефектолог: Ромашка та Бджілка дякують вам за допомогу. Тепер вони приготують смачний салат. А для вас вони приготували сюрприз. Щоб його знайти треба виконати слідуючі дії: зробіть 3 кроки вперед, поверніть на право, 2 кроки вперед, поверніть наліво, 3 кроки прямо. Ось ми і знайшли наш сюрприз. Ми молодці! ( використовується елементбестінга)
Формування математичної компетентності дошкільників
за методикою Л. Зайцевої
За методикою Л.І. Зайцевої організація освітньо-виховної роботи з формування елементарних математичних уявлень потребує нового нетрадиційного підходу.
В цьому році я почала використовувати методику Л. І. Зайцевої.Л.І є доктором педагогічних наук, професор кафедри дошкільної освіти Бердянського педагогічного університету.
Технологія ґрунтується на сучасних наукових підходах:діяльнісному,компетентнісному,індивідуально-диференційованому.
Ефективність технології досягається за рахунок створення:
- Дворівневої (базовий, високий) програми для дітей 4,5,6 року життя, яка забезпечує навчання дітей дошкільного віку на різних видах складності. Завдання різної складності дають можливість побудувати для кожної дитини її особистісну програму математичного розвитку;
- Розвивати мовлення: складання невеликих сюжетних, описових розповідей; створення ситуації діалогу;
Залежно від рівня знань, самостійності дітей педагог обирає форму організації навчально-пізнавальної діяльності ( індивідуальну, групову, колективну).
Підкріпленню технології«Формування математичної компетентності дітей дошкільного віку» сприяє робочий зошит з друкованою основою. Він забезпечує організацію самостійної роботи дітей. Кожне завдання робочого зошита узгоджене з конспектами занять у посібнику, що сприяє зручності використання дидактичних матеріалів. До кожного вікового періоду запропоновано зошит із завданнями різного рівня складності (базового рівня і високого; діти низького рівня виконують завдання попередньої вікової групи).
Запропоновані конспекти занять є орієнтовними. Залежно від умов організації заняття можна варіювати послідовність завдань, збільшувати або зменшувати їх кількість, включати додаткові.
Л.І.Зайцева рекомендує проводити її заняття не відхиляючись від конспекта. Проводячи заняття в повсякденному житті я дещо змінюю складність завдань, враховуючи індивідуальні особливості та рівень психологічного розвитку дітей.
Аналіз заняття
Готуючись до заняття я спочатку вивчила триєдині дидактичні цілі: виховання, розвиток, навчання.
Обумовленість завдань присутністю Ромашки та Бджілки уже мотивують дітей до виконання завдань.
Відповідно до мети заняття підібрані завдання і проводилась словникова робота.
Ви бачили, що діти вміють лічити ( сер.гр. в межах 5, ст..гр. – 10).
Діти знають назви геометричних фігур, орієнтуються в просторі.
На занятті вибачили, що я використовувала завдання різної складності. Намагалася чітко, логічно переходити від одного завдання до іншого.
Є зв'язок з попереднім матеріалом.
В ході заняття використовувала предметно – розвивальне середовище групи.
Діти були організовані, зацікавлені, дисципліновані, самостійні. Структура заняття гнучка, логічна; був використаний наочний матеріал. Має місце диференціація завдань.
Стимулювалася пізнавальна активність.
Мовленнєва активність все ж таки ще не дуже висока, тому що це початок року. Зв’язне мовлення потребує вдосконалення.