Підготувала . Вихователь ЗДО №101 «Софія» м. Запоріжжя Клипка Вікторія Юріївна.
Міні – музей. «Сила від хлібу, хліб від Землі »
Найменування міні-музею: «Сила від хлібу, хліб від Землі ;
Вік дітей: 5-6 р.ж.
Профіль музею: пізнавальний;
Мета створення музею: пізнавальна;
А) реалізація вимог базового компоненту дошкільної освіти;
Б) впровадження лінії розвитку;
- «Дитина в світі культури»
- «Дитина в сенсорно –пізнавальному розвитку;
Фото- характеристики міні – музею: додаток.
Перспективи розвитку міні – музею:
- «Дитина в соціумі;
- «Особистість дитини»;
-підбір дитячої літератури;
- поповнення наочного матеріалу.
Мета: Познайомити з трудомістким процесом вирощування та виготовлення хліба . Збагатити знання дітей про різноманіття хлібобулочних виробів . Ознайомити з давніми та сучасними традиціями випікання хліба. Збагатити знання дітей про хліб і обряди, пов’язані з ним; Збагатити словник дітей словами про хліб та хліборобську працю. Розвивати мовлення та пам’ять дітей. Виховувати повагу до праці хлібороба, бережне відношення до хліба. Виховувати дбайливе ставлення до хліба . Розвивати інтерес та шанобливе ставлення до праці людей, які вирощують та виготовляють хліб.
Засобами міні - музею здійснити виховання, навчання, розвиток і соціалізацію вихованців ДНЗ.
Матеріал:
Колекція експозицій містить різноманітний наочний і практичний матеріал:
Рушник, колоски, ілюстрації із зображенням хлібного поля в різні періоди хліборобської праці
Крупи, борошно з злакових культур.
Методичні, наочні посібники: «Як раніше наші предки ростили хліб», «Хліб - всьому голова», «Звідки хліб на стіл прийшов».
Прислів'я, приказки вірші про хліб.
Набір картинок «Сільгосптехніка».
Макети хлібобулочних виробів, виконані з солоного тіста.
Слайди, відеоматеріали про хліб
Хід проведення екскурсії:
Доброго дня, діти! Я запросила вас в міні – музей « Сила від хлібу, хліб від Землі ».
Діти, подивіться як гарно в нас прикрашений сьогодні стіл. Що ви бачите на столі? Чи цікаво вам, про що ми сьогодні будемо вести бесіду? Тоді слухайте загадку:
Він і чорний, він і білий, і завжди він загорілий. Як до столу ми йдемо, то без нього не їмо.(Хліб) Так, це пахучий, рум’яний хліб. Ми зустрічаємося з хлібом щодня. Без хліба не обходиться ні буденний, ні святковий стіл. Саме тому наш народ склав багато прислів’їв, приказок про хліб. А чи знаєте ви ці прислів’я?:
«Хліб усьому голова», «Нема хліба – нема обіду», «Радій хлібу не в полі, а в стодолі», «Землі кланяйся низько – до хліба будеш близько».
З давніх часів батьки навчали своїх дітей традицій – берегти хліб. Хліб був не лише їжею, а й окрасою свят і обрядів. Хто знає звичаї, які пов’язані з хлібом? (Відповіді дітей). Хлібом зустрічають гостей, на Великдень випікають круглі калачі -паски, з хлібом на вишитім рушникові йшли навесні оглядати поле, сіяти, жати. Випікали й балабушки, що їх годилося давати худобі та класти у засіки із зерном, щоб накликати кращий урожай, у день повернення птахів із теплих країв, випікали «жайворонків» давали їх дітям, що виходили на околицю села закликати весну, вітати їх прихід. Обрядовим є хліб в новорічні свята та на Різдво. Обов’язково печуть пироги, їх подають колядникам, щедрівникам, засівальникам.
До хліба треба ставитися з великою пошаною, берегти кожну крихту, бо для того, щоб мати хліб на столі, треба вкласти багато праці.
- Діти, а чи знаєте ви, який складний і довгий шлях пройшов хліб, поки потрапив до нашого столу? (Відповіді дітей).
Давайте пройдемо весь шлях від зернинки до хліба. (демонстрація картинок). Вірш «Зернятко»
В землю я посіяв зернятко ласкаве,
і нагріло землю сонечко яскраве.
Звідусіль постукали рясні дощі:
«Як живеш там зернятко? Гей виходи!»
Вийшов замість зернятка колос молодий,
під дощем умився він і напивсь води..
Дивиться – дивується сонце з висоти:
«Любе, миле зернятко, та хіба ж це ти?»
Як ви гадаєте, де вирощують ось такі хлібні колоски? (На полях). Щоб підготувати поле для посіву зернинок потрібно виорати землю, потім заборонувати – зробити пухнастою. Тоді агроном виходить в поле бере грудочку землі і прикладає до щічки, якщо земля не холодна значіть готова до сівби. Коли колоски достигли виходить в поле комбайн та молотить зерно. Великі вантажівки везуть зерно на елеватор, там його віють (очищають) та сушать. Далі зерно везуть до млина і мелють на борошно. Після цього борошно потрапляє до пекарень де пекарі печуть хлібні вироби.
- А зараз ми пограємо в гру «Від зернини до хлібини» (складання ілюстрацій в певному порядку).
- А ось як гарно сказано про хліб в оповіданні Т. Коломієць «Хліб»
Вихователь читає дітям оповідання з використанням відеоматеріалів.
«Принесли хліб. На столі поклали. Пахучий, теплий ще. Із шкоринкою золотавою. Це від вогню позолота в нього. Та не тільки від вогню. Золоте зерно на борошно мололи. А зерно в золотому колоску на стеблині золотій гойдалося, срібною росою вмивалося. Золоте проміння сонячне в себе ввібрало. Від сонця позолота в хлібі. Та чи тільки від нього. Золоті роботящі руки зерно у ріллю посіяли. Урожай доглянули й зібрали. Роботящі руки зерно мололи, хліб спекли. Роботящі руки в дім його принесли, на вишивану скатертину поклали. І лежить на столі хліб теплий, пахучий, руками роботящими подарований. Лежить ясний, як сонечко і ніби промовляє: «Любіть мене, шануйте, їжте та здоровими будьте».
З чим порівнюють хліб? (Із золотом, сонечком). Як сказано в оповіданні, якими руками вироблений хліб? (Роботящими, золотими). Як треба ставитися до хліба? (Бережно, з повагою).
Хліб завжди в пошані. Хліб – усьому голова. Це святиня людська. І скільки б не минало років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди.