У конспекті викладені завдання різного рівня складності на розвиток фонематичного слуху, а також завдання на автоматизацію звука[ш]. На занятті малята стають учнями лісової школи та зустрічаються з героєм відомого мультфільму.
Лісова школа. Звук [ш]
Заняття для дітей з ФФНМ старшої дошкільної групи
Мета:
розвивати фонематичні процеси, слуховий контроль,пізнавальний інтерес,мовленнєве, логічне мислення,слухову і зорову увагу, творчу уяву, пам'ять, дрібну моторику рук, мовленнєве дихання, орієнтацію у просторі, удосконалювати артикуляцію, інтонаційну виразність мовлення;
формувати уявлення про навчання в школі; ознайомлення зі звуком [ш], акустичною характеристикою; визначати звук, що найчастіше звучить у вірші, пригадувати слова зі звуком [ш]; узгоджувати числівники з іменниками в орудному відмінку;
удосконалювати емоційну чутливість дітей, учити адекватно реагувати на події та ситуації; викликати радість і задоволення від спілкування з однолітками та казковими персонажами;
формувати навички уяви та фантазії;
виховувати естетичні почуття, цікавість до художнього слова, бажання та потребу навчатися у школі, бити сумлінними, старанними добре вчитися;
активізувати словник дітей словами: школа, урок, перерва, школярі, звук, голосний, приголосний , м'який, твердий, глухий звуки.
Обладнання:
картинки ; іграшка Маша; бейджики; кошик з горішками; мобільний телефон; цифри від 1 до 5; дзвіночок.
Хід заняття
Організаційна частина
Лісова школа
Звучить «шкільний» дзвінок.
Л о г о п е д. Діти, уявімо себе школярами. Згодні? Але школа в нас буду незвичайна , а казкова лісова. Ви ким будете у лісовій школі?(Учнями-звірятами, а я – вчителем-совою.) Ви яким звірятком хочете бути?(Кріпить бейджики із зображеннями лісових звірят.) Я пропоную кожному з вас обрати, з ким дружитимете в лісовій школі та привітатися нашою віталочкою.
Добрий день, звірятка-
Хлопчики й дівчатка!
Раді бачити усіх
І дорослих, і малих.
-Молодці, сідайте, починаємо урок!
Діти сідають на подушки.
Л о г о п е д. Послухайте вірш і визначте звук, що звучить найчастіше.
Шепоче вітер: «Ша-ша-ша!
Шубку білочка знайшла!»
Шелестить трава похила:
«Шубку білочка купила!»
Шепчеш ти і вірю я :
«Шубка в білочки своя».
Л о г о п е д. Так, звук [ш].
-Про кого йдеться у вірші?
-Що білочка знайшла?
-Яка шубка у білочки взимку?
Основна частина.
1.Повідомлення теми та мети завдань заняття. Мотивація.
-Звірята, щоб навчитися читати, потрібно правильно вимовляти всі звуки української мови. Тому сьогодні в нашій лісовій школі ми ознайомимось зі звуком [ш], навчимося впізнавати його у словах,закріпимо чітку вимову і наприкінці уроку знатимемо багато слів з цим звуком.
-Як працює наш ротик при вимові звука [ш] ?(Губи витягнуті трубочкою; зуби зближені; кінчик язика піднімається вверх за верхні зуби до горбочків, але не притискається, а залишає щілину; крізь щілину проходить тепле повітря, що ми видихаємо; язик набуває форми чашечки; голосові зв'язки не працюють)
- Вимовимо цей звук чітко й протяжно.
Діти вимовляють звук [ш] спочатку протяжно , потім-коротко.
2. Акустична характеристика звука [ш].
- Звук [ш] – це голосний чи приголосний звук? Чому?
- Твердий чи м'який?
-А ще який це звук?Чому?(Глухий)
- Отже , звук [ш]- твердий, глухий приголосний звук.
3. Гра «Упіймай звук [ш] в іменах дітей!»
- Учні-звірята лісової школи , якщо почуєте в іменах хлопчиків та дівчаток звук [ш],- плесніть один раз у долоні: Микола, Сашко, Маринка, Даша, Сергій, Наташа, Данило, Денис, Мишко.
Діти виконують завдання
4.Фоногімнастика
-Дерева шумлять-ш-ш-ш!
-Накачуємо колесо-ш-ш-ш!
-Потяг їде і зупиняється-ш-ш-ш!
5.Промовляння чистомовок.
- З усіма завданнями ви впорались, а тепер спробуємо повторити чистомовки:
Ша-ша-ша-шапка.
Шо-шо-шо-шорти.
Шу-шу-шу-шуба.
Ше-ше-ше-шепіт.
Ши-ши-ши-шина.
Діти виконують завдання.
6.Дзвінок на мобільний телефон.
- Діти, а вгадайте хто до мене телефонував?
Балакуча скрекотуха
Все почує, все підслуха.
Ліс швиденько облетить
І про все розкаже вмить.
- Так, це сорока! Які слова вам допомогли відгадати загадку?
- Сорока повідомила, що в лісі заблукала Маша. А знаєте таку героїню мультфільму?
7. Гра «Підстав звук [ш]» Маша прийшла до нашої школи, адже загубила звук [ш] і не знає, як правильно вимовити слова. Допоможемо їй?(Так!)
…апка, …ахи, …околад, …турвал, …офер, …алик, …ухляда, …уруп, …карпетки, …уліка, …кола, …колярі.
8. Шкільна лісова перерва
Діти імітують рухи лісових звірів, стрибають, пролазять в обручі.
9.Гра «четвертий-зайвий».
-Діти, наступне наше завдання – почути із переліку чотирьох слів- зайве, тобто слово у якому відсутній звук [ш].
Спідниця, шапка, шарф, капелюшок.
Мишка, лоша, шимпанзе, слон.
Кішка, м'яч, машинка, шуруповерт.
10. Тренувальна вправа «Визначення місця звука [ш] у слові»
- Машо, наші школярі вміють знаходити , де живе звук [ш] у слові(початок, середина, кінець).
- Кожному з вас я роздам картинки. Розгляньте, їх уважно .
- У кого назва зображеного починається звуком [ш]? Підніміть ці картинки.
- У кого назва зображеного закінчується на звук [ш]? Підніміть ці картинки.
- На чиїх картинках звук [ш] знаходить в середині слова?
Чітко вимовляли молодці.
М а ш а. Дякую вам за допомогу, я у вас дуже багато чого навчилася!
Л о г о п е д. Діти пригостимо Машу!(Так)
-Чим ти, ведмедику Ростиславе, пригостиш Машу?(Можливі відповіді дітей: «Я пригощу Машу одним яблуком»; «А я пригощу сімома горішками, п'ятьма яблуками, вісьмома грушами і т.д»)
Д і т и. До побачення Машо!
Підсумок заняття, аналіз заняття.
Л о г о п е д. Діти , з яким звуком ви ознайомилися?
-Пригадайте слова зі звуком [ш].
-Хто знає скоромовку, вірші зі звуком [ш]?
(Діти розповідають скоромовки та вірші.)
Звучить «шкільний» дзвінок.
-Малята, ви добре працювали на уроці, упоралися з усіма завданнями. Я хочу пригостити вас лісовими ласощами-горішками, щоб ви росли здоровими, розумними та щасливими.
-Які завдання сподобалися найбільше?
-Які труднощі виникли під час виконання завдань?
-У які ігри хотіли б ще пограти?