Міні-заняття: Осінь золотава.
Мета: закріпити уявлення дітей про овочі та фрукти, вчити їх групувати овочі з фруктами за спільними ознаками, розширити знання дітей про цибулю та часник, дати поняття про характерні особливості та користь цих культур. Продовжувати навчати дітей відгадувати загадки, уважно слухати віршовані твори, відповідати на запитання за їх змістом; розвивати спостережливість, мислення. Виховувати дбайливе ставлення до рослин, пошану до людської праці.
Матеріал: картини із зображенням овочів та фруктів, кошик із свіжими овочами та фруктами.
Хід заняття:
До групи з кошиками в руках заходить Незнайко, але він дуже засмучений, стомлений, невеселий.
На запитання вихователя: Що сталося? Незнайко відповів, що почувається погано, їсти йому нічого не хочеться, крім цукерок, але немає.
Він пішов до лікаря Айболита, який його вислухав та порадив їсти більше вітамінів і вручив ось цей кошик, а сам поспішив до Африки де на нього вже чекали хворі.
Незнайко: Навіщо мені цей кошик? Вітамінів я тут не бачу. Щось лікар переплутав. І взагалі, я солодощі люблю.
Вихователь: А мені здається що лікар все правильно зробив. Дітки ,давайте заглянемо в кошик і допоможемо Незнайкові розібратися, чи правильно вчинив лікар Айболита. І докажемо чи є в кошику вітаміни.
Дидактична вправа «Я овоч ,фрукт, ягода».
Вихователь пропонує брати овоч, фрукт чи ягоду ф розповідати про користь від неї. Розповідь ведеться від імені овоча, фрукта чи ягоди. Наприклад. Морква. Я – морквина. Я дуже корисна. Вітаміни що містяться в мені поліпшують зір, роблять ваші щічки рум’янішими, а вас – здоровими. Я смачна, солодка. З мене роблять сік, салати, варять дуже багато смачних страв, запасаються на зиму, щоб їсти свіжі вітаміни взимку.
І так про кожний овоч або фрукт.
Кетяг калини: Я дуже корисна, смачна ягідка. В давнину з моїх ягід пекли пиріжки, робили смачні варення. А ще мої ягоди мають цілющі властивості. Їх вживають при простудних захворюваннях, а підвищеному тиску. Кущі калини ростуть по всій Україна, тому вона все є символом України.
Дидактична гра «Назви овочі, фрукти, ягоди».
Вихователь пропонує дітям назвати овочі, фрукти за певною спільною ознакою.
Наприклад. Овочі ,їстівна частина яких знаходиться під землею (морква, буряк, цибуля, часник, картопля…
Овочі, насіння яких знаходиться в стручках (біб, квасоля ,горох)
Фрукти, які ростуть на деревах (яблука, груші, сливи, черешні, вишні, персики, абрикоси…).
Овочі ,листя яких можна їсти (капуста, петрушка, кріп, цибуля).
Ягоди, які ростуть на кущах (смородина, порічки, аґрус, ожина, калина, виноград…).
Овочі Червоного кольору (морква, буряк, помідор…).
Овочі ,фрукти з яких отримують смачний вітамінний сік. (морква, помідори, яблука…).
Овочі, листя яких розстеляється на землі (огірки, дині, кавуни, гарбузи).
Овочі, солодкі насмак (кавун, диня, морква).
Вихователь: овощі в ріднім краї вирощували й шанували здавна. Тому про них багато народних прислів’їв та приказок: Кожному овочу свій час.
Маленький овоч велику користь несе.
Не будеш овочі вживати – не будеш і здоров’я мати.
Овочі – слава лікарів та гордість кухарів.
Теплий квітень, мокрий гай – буде овочів врожай.
«Город - хоровод». Діти одягають шапочки овочів, стають в коло.
Діти ,в нашому городі все на славу родить (ходять по колу).
Бурячок: Я – червоний бурячок, солоденький на смачок. Я на грядці уродився, з вами дітки подружився.
Часик: А я – братик часничок, припікаю язичок. Я вбиваю всі мікроби, бережу вас від хвороби.
Цибуля: Я – цибуля до салатів, вітамінами багата. Небіда, що ніс щіпаю всіх від грипу захищаю.
Діти: В нашому городі все на славу родить.
Вітаміни в нас смачненькі, солоденькі і кисленькі.
Їжте діти нас охоче, їжте, хто коли захоче.
Щоб були всі здоровенькі, і красиві, й рум’яненькі: Щоб росли міцними й дружніми
До хвороб були байдужими. Ось які ми всі хороші.
Всіх мерщій кладіть у кошик.
Виховатль: Ну що ,Незнайку, зрозумів, чому лікар дав тобі цей кошик?
Незнайко: Так, зрозумів буду тепер їсти овочі і фрукти постійно ,а про цукерки забуду, адже в овочах та фруктах багато вітамінів, тому я стану сильним і не буду хворіти.
Незнайко: Діти ,я ще хочу зрозуміти якими бувають овочі та фрукти, поясніть мені будь ласка.
Дидактична гра «Якими бувають овочі».
Вихователь спонукає дібрати необхідний прикметник, давши відповідь на запитання:
Якщо овочі та фрукти достигають рано, то які вони? (ранні).
А якщо пізно, то…(пізні).
Якщо їх тільки зірвали з грядки, або з дерева (свіжі).
Якщо їх зварити (варені).
Якщо їх зберігають в Морозильнику (заморожені).
Якщо вони містять багато соку? (соковиті).
Якщо вони нам дуже смакують? (смачні).
Овочі і фрукти містять багато вітамінів? (корисні).
Незнайко: Молодці діти ,все ви знаєте, а скажіть мені ось що.
Дидактична гра «Виправ Нехзнайкові небелиці».
Фрукти – це всі люди знають – на городі виростають(фрукти ростуть в саду, а не на городі).
У садочку вмене миле, синє яблучко вродило (яблуко не буває синім, воно може бути жовтим, зеленуватим, а синьою може бути тільки слива).
Щойно з’їв лимон чудовий – він солодкий, він медовий. (Лимон не має бути солодкий, він кислий на смак).
Біля стежки – кущики, а на них ростуть грушки (груші ростуть на деревах ,а не на кущах).
Під Києвом непоганий зібраний урожай бананів (банани тропічні фрукти, вони ростуть в теплих країнах).
Я збираю полуниці у вовняних рукавицях, дуже колються вони! (рослини полуниць не колючі, колючий аґрус).
Вихователь: Молодці, малята! А зараз давайте допоможемо Незнайкові зібрати яблука.
Дидактична гра «Гра з яблуками».
На підлозі лежать цифри від 1 до 6.
На столі в таці лежать яблука двох кольорів.
У яблуках є зернятка. Діти повинні нарахувати скільки намальовано зерняток і стати біля відповідної цифри. За сигналом малята відкушують цифри.
Діти повинні перевірити один одного чи правильно вони виконали завдання. Потім вихователь запитує біля якої вони цифри стоять і чому.
Вихователь: Діти ,хто дарує нам щедрий урожай соковитих фруктів, смачних ягід та овочів? (наша земля). Яка наша рідна земля? (багата, щедра, родюча, прекрасна). Давайте ж радіти сонечку, ясному небу, щедрій нашій природі. Ростіть діти дбайливими та добрими, дружними та веселими.
Незнайко прощається і виходить.