Конспект заняття "Особистість, її складники. Становлення особистості, значення української мови" (Українознавство, 6 кл.)

Про матеріал
В основі даної розробки заняття з курсу за вибором "Українознавство" (6 кл.) лежить тренінгове заняття Бевзенко В.В. "Унікальність і відмінності" (https://vseosvita.ua/library/treningove-zanatta-unikalnist-i-vidminnosti-26119.html). Використання тренінгу та інших, підібраних мною матеріалів, дозволило цікаво та змістовно провести заняття. Вважаю, що використання аудіо- та відео-матеріалів, наочності,схем, літературних джерел, активних методів сприяє реалізації компетентнісного підходу у вивченні українознавства.
Перегляд файлу

​В основі даної розробки заняття з курсу за вибором "Українознавство" (6 кл.) лежить тренінгове заняття Бевзенко В.В. "Унікальність і відмінності" (https://naurok.com.ua/library/treningove-zanatta-unikalnist-i-vidminnosti-26119.html). Використання тренінгу та інших, підібраних мною матеріалів, дозволило цікаво та змістовно провести заняття. Вважаю, що використання аудіо- та відео-матеріалів, наочності,схем, літературних джерел, активних методів сприяє реалізації компетентнісного підходу у вивченні українознавства.  

 

Особистість, її складники. Становлення особистості, її розвиток. Українська  мова –  головний  чинник існування  української  національної особистості

Програмові вимоги до змісту:

Здоров'я - ознака ладу між людиною і природою. Діяльність - дія згідно з нормами, вимогами, обов'язками. Творчість - творення, за якого вико­ристовуються норми, вимоги, обов'яз­ки, але вони можуть змінюватися. Почування, мислення, воля, воління, любов як творчі та діяльнісні прояви людини. Мова як виразник мого «Я». 

Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Повторення

Співвіднесіть свято і пору року

Весняні

Зелені свята, Купайла, Русальні дні

Літні

Свят-вечір, Колядування

Осінні

Обжинки

Зимові

Стрітення, веснянки

 

Як українці співвідносили пори року із періодами життя людини?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перегляд м/ф «Мальчики и девочки» (уривок м/ф «Чудеса в решете»)

Чим відрізняються діти у пісеньці? Чому автори пісеньки вказують саме на такі відмінності між дітьми?

 

АБО зачитати вірш С..Маршака

 

О мальчиках и девочках

Из чего только сделаны мальчики?

                     Из чего только сделаны мальчики?

                          Из улиток, ракушек

                          И зеленых лягушек.

                     Вот из этого сделаны мальчики!

 

                     Из чего только сделаны девочки?

                     Из чего только сделаны девочки?

                          Из конфет и пирожных

                          И сластей всевозможных.

                     Вот из этого сделаны девочки!

Про хлопчиків та дівчаток

 

З чого тільки зроблені хлопчики?

З чого тільки зроблені хлопчики?

З равликів, мушель та зелених жаб.

Ось із чого  зроблені хлопчики?

 

З чого тільки зроблені дівчатка?

З чого тільки зроблені дівчатка?

З цукерок та тістечок та солодощів різних.

Ось із чого  зроблені дівчатка?

 

 

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Унікальний ?

Кожен учень класу придумує те, що відрізняє його від інших в групі.

Наприклад, учень говорить: «У мене є ...». Якщо ніхто в групі не може сказати «У мене теж», всі аплодують цьому учаснику.

Якщо хтось говорить «У мене теж», то ці учасники виходять в коло і тиснуть один одному руки.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Світ існує не для того,
щоб ми його пізнавали,
а для того, щоб ми пізнавали
та виховували себе в ньому. Г. Ліхтенберг

 

Обговорення

  •         Що таке унікальність?
  •         Чи добре бути унікальним?
  •         Які почуття ви відчували, коли дізнавалися, що інші теж мають ті ж особливості, що і ви?
  •         Що заважає нам залишатися унікальними?

 

Вправа «Доміно»

Один з учасників називає дві свої характеристики. Наприклад: «З одного боку я ношу окуляри, з іншого - люблю собак».  Учасник, який теж носить окуляри або любить собак, підходить до першого учаснику, бере його за руку і каже: «З одного боку я теж люблю собак, з іншого - добре вчуся».

Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники не стануть єдиним ланцюжком «доміно».

 

Обговорення.

  •         Що ви відчували, поки чекали, що хтось приєднається до вас?
  •         Чи намагалися ви назвати найпоширеніші характеристики або хотіли чимось виділитися?
  •         Що нового дізналися про інших?
  •         Що відчували, коли дізнавалися, що ніхто не схожий на вас?
  •         Добре це чи погано, що в класі стільки різних людей?

 

Вправа «Чим схожий - чим відрізняюся?»   Індивідуальне заповнення таблиці.

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

Осередки таблиці потрібно зафарбувати різними кольорами в залежності від ступеня подібності:

велику схожість - зелений колір;    невелику - жовтий;    зовсім немає - червоний.

Пов’язане зображення

Метод «мікрофон»

Як ви думаєте, що робить вас унікальними?

 

Розв’язок ситуації

Уявіть, що ви потрапили на міжнародний зліт і ви також почали обговорювати власну унікальність. Як ви думаєте, що визначає унікальність кожного члену зліту?

 

Учитель (+ демонстрація діаграми)

Усе те, що кожен може зафарбувати зеленим кольором (вмію ходити на 2 ногах, стрибати на 2 ногах, розмовляти) – це риси, притаманні кожній людській істоті, і саме вони визначають нас як людей. Проте кожен має фізичні особливості – руде волосся, невеликий зріст чи музикальний слух – це є особливості кожної людини як індивіда.

 

Робота з ілюстрацією «Мауглі»  (+ перегляд відео «Діти-Мауглі»)

https://www.youtube.com/watch?v=i5DSN69ktQo

Результат пошуку зображень за запитом "маугли"Що ви знаєте про Мауглі?

Чи чули ви колись про дітей «Мауглі»?

Чому такі діти не схожі на нас з вами?

 

 

 

 

 

 

Висновок: діти-Мауглі виховувались тваринами, а не людьми ,тому вони не набули тих рис, що притаманні людям – не навчились розмовляти, не навчились спілкуватись з людьми.

 До можливостей особистості відносяться емоції, почуття, воля, здібності, пам'ять, прагнення, мотиви діяльності та переконання.

 

Бесіда + Створення малюнку-схеми

Як ви думаєте, під впливом чого людина може набути риси особистості?

Головну роль у процесах формування та розвитку особистості відіграють виховання, навчання та освіта, мова і спілкування з іншими людьми.

 

Учитель

Не лише учені, але й народ здавна помітив важливу роль мови у становленні людини і набуттю нею певних рис.

 

Вправа «Опиши людиною за її мовою»  (робота в групах за карткою)

 

Гей ,малий, а ну топай сюди! Чого вирячився? Що я тобі кажу! Як не підійдеш, то начувайся – відлупцюю як собаку. Чого трусишся, як лист, я ще тебе не бив..

 

Я відчуваю,  що степуха мені не світить, бо маю повно хвостів з предметів. На останніх іспитах була просто бомба, а не запитання, і я засипався..

Доброго дня! Чи не допоможете ви мені знайти шлях до центральної вулиці? Так, я шукаю театральні каси,  щоб купити квиток.

 

Синку мій любий, синку мій милий! Голубе мій сизий, очі твої ясні, поверни до мамці, приголуб її.

Чи добре ви поїли? Нехай на вашому столі завжди парує тареля з рисом! Прошу до нашої господи!

 

Обіцявся чорнобривий,

Коли не загине,

Обіцявся вернутися.

"Дура, отвяжися! Возьмите прочь безумную!"…  Пізнав батько свого сина, Та не хоче взяти.

(Т.Г.Шевченко. «Катерина»)

 

VІ. Підсумки

Учитель

Всі ми розуміємо: яка мова – таке й мислення, такі почуття і дії.

Уся художня література і фольклор існує в нашій уяві лише завдяки мові. Кожна мова відображає ту картину світу, яку створює певний етнос. Тому в уявленні українця, ліс населений мавками, лісовиками, а іноді – вовкулаками. А індуси знають, що там живуть літаючі мавпи та злобні демони ракшаси.  Коли ми користуємося мовою, то створюємо неповторний світ, і у кожного народу він свій.


Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

 

 

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

 

 

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

 

 

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

 

 

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

 

 

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

 

 

Хто чим схожий

Хтось із рідних (мама, тато, брат, інший родич)

Мій найкращий друг (подруга)

Мої однокласники (більшість)

Зовнішній вигляд

 

 

 

Характер

 

 

 

Інтереси

 

 

 

Моя унікальність - _________________________

Використані матеріали:

  1. Бевзенко В.В. Тренінгове заняття «Унікальність і відмінності»  https://naurok.com.ua/library/treningove-zanatta-unikalnist-i-vidminnosti-26119.html
  2.  http://spadok.org.ua/tradytsionalizm/kult-zdorov-ya-v-ukrayinskiy-tradytsiyi
    © СПАДЩИНА ПРЕДКІВ
  3. Божко Н. М. Рідна мова як засіб самоідентифікації українців та етнозберігаюча складова етнічної свідомості.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошина Лариса Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
13 травня 2019
Переглядів
3693
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку