Тема: «Ой яка чудова українська мова!»
Мета: розширити і поглибити знання дітей про красу і силу української мови. Продовжувати формувати поняття про те, що кожна дитина має право розмовляти своєю рідною мовою, мовою свого народу і має право вибору вивчати другу мову. Розширювати знання дітей про художнє слово класиків української літератури - Л. Українки та Т.Г.Шевченка. Виховувати почуття гордості за свою співучу, чудову українську мову, багату на прислів'я, приказки, казки, скоромовки, загадки, любов до художнього слова, до рідної мови.
Матеріал: портрети письменників Т.Шевченко ,Л.Українки аудіо запис української народної колискової пісні, аудіо запис співу солов’я; народні прислів’я, загадки про мову; роздатковий матеріал з грамоти.
1. Організаційний момент
Вітаються так в Україні …(діти всі разом) здоровенькі були!
Батьківщина в нас єдина – Її назва – Україна
Колись дуже давно Бог створив народи і кожному дав землю. А нашим предкам землі не дісталося. Тоді, вони прийшли до бога, а він у цей час молився. Люди не насмілилися відвертати його уваги. Почали чекати. Через деякий час Бог обернувся і сказав, що ці люди дуже хороші та чемні. Дізнавшись, чому вони прийшли, запропонував їм землю, що залишив для раю: «Там є степи, ліси, гори, ріки та озера. Але пам’ятайте, якщо будете цю землю берегти, то вона буде вашою, а ні – то дістанеться ворогам». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україна. І ми діти, живемо на цій чудовій землі, отже, ми – українці.
Чий спів ви щойно прослухали? Чи подобається вам, як щебече соловейко? У народі кажуть, що наша мова солов’їна. Є такий віршик:
Любо в гаю соловейко виспівує.
?
Наша мова співуча, мелодійна, як гарна пісня солов’я.
- А ви хотіли б потрапити до країни мови?
2. Зупинка «Колискова»
Діти, що ми чуємо? Цією мовою мама співала колискові, коли ви були ще зовсім маленькі. Пригадайте, діти, мамину колискову пісню.
Спів колискової дітьми.
3. Зупинка «Казкова»
4. Гра «З якої казки уривок?»
Мій котику, мій братику, Несе мене Лиска за крутії гори, За бистрії води… («Котик і Півник»)
Ходи, Мишко, не сиди, Нам Ріпку витягти допоможи. («Ріпка»)
Тупу-тупу ногами, Сколю рогами, Ніжками затопчу, Хвостиком замету… («Коза-Дереза»)
Гуси-гуси-гусенята, візьміть мене на крилята… («Івасик Телесик»)
Виростеш, дитинко, вивчиш рідну мову,
Не забудь ніколи пісню колискову.
- Як ви думаєте, хто їх написав? (Леся Українка).
- А хто написав ці рядки, відгадайте?
Тече вода з-під явора Яром на долину. Пишається над водою Червона калина.
(Т.Г.Шевченко).
5. Зупинка «Чистомовки»
Ша-ша-ша – осінь вже прийшла.
Са-са-са – яка кругом краса.
Ить-ить-ить – листя шурхотить.
Жля-жля-жля – листя кружля.
Ом-ом-ом – ходить дощик за вікном.
Ши-ши-ши – мокрі чоботи суши.
Ень-ень-ень – став короткий день.
Діти водять хоровод, а один, що стоїть у колі, робить рухи, що відповідають змісту пісні:
Десь там, десь там подолянка була,
Десь там молоденька була,
Отут вона впала,
До землі припала.
Устань, устань, подоляночко,
Промий очки, як скляночки,
Та візьмися в бочки,
Та поскачи скочки.
Скачи, скачи понад бродом,
Як рибонька попід льодом.
Візьми собі панну, которую крайню,
Візьми собі паничка, которого крайничка.
Той, що посередині, вибирає когось з кола замість себе, і гра продовжується.
Можна продовжувати перелік джерел української мови: це пісні, легенди, загадки, приказки, вірші, поеми. Наша мета вчити, берегти її, плекати всюди й повсякчас «бо ж єдина – так, як мати, мова в кожного із нас!»
6. Гра «Заспівай так, як уміє голосний».
Мета: Закріпити знання про звукові фішки, якими позначаються звуки мови ( голосні й приголосні), розвивати фонематичний слух, увагу, мислення.
Матеріал: малюнки із зображення фішок: Голосного й Приголосного.
Правила гри: «Співає лише той, кому передали фішку голосного». Вихователь: Чи заважали Вам органи мовлення. Діти: Ні. Голосні звуки вимовляються легко, голосно.
7. Дидактична гра «Приголосний – голосний»
Мета: учити розпізнавати голосні та приголосні звуки Вихователь називає голосні та приголосні (тверді) звуки, а діти піднімають відповідну картку.
8. Підсумок заняття
Я думаю, що ви всі зрозуміли, що найбільше багатство народу – це його мова. Наша мова гнучка, мелодійна, розкішна і дуже потрібна нам. Без мови нема народу, а тому, щоб нашому роду не було переводу, ми повинні шанувати, берегти нашу мову, розвивати і передавати її наступним поколінням.