Виховувати працьовитість і дбайливе ставлення дітей до природи - одна з важливих завдань загальної роботи з охорони навколишнього середовища.Вплив рідної природи кожен з нас в більшій чи меншій мірі відчував на собі і знає, що вона є джерелом перших конкретних знань і тих радісних переживань, які часто запам'ятовуються на все життя.Діти завжди і скрізь в тій або іншій формі стикаються з природою. Зелені ліси і луки, яскраві квіти, метелики, жуки, птахи, звірі, рухомі хмари, що падають пластівці снігу, струмочки, навіть калюжі після літнього дощу - все це привертає увагу дітей, радує їх, дає багату поживу для їх розвитку.Ознайомлення дошкільнят з природою - це засіб утворення в їхній свідомості реалістичних знань про навколишню природу, заснованих на чуттєвому досвіді та вихованні правильного ставлення до неї.
Природа є одним з основних засобів естетичного виховання дітей.
Праця як метод виховно-освітньої роботи в дитячому садку має важливе значення. Безпосередньо стикаючись з предметами і явищами природи, діти набувають конкретні знання про неї, встановлюють деякі зв'язки між розвитком рослині та доглядом за ними людини. Все це позитивно впливає на розвиток мислення, створює основу для матеріалістичного світорозуміння.
Систематична праця на городі, в саду, квітнику і куточку природи підвищує інтерес до рослин і тварин, допомагає виховувати у дітей любов і дбайливе ставлення до об'єктів природи, сприяє формуванню працьовитості та інших моральних якостей.
Посильний фізична праця робить корисний вплив на загальний розвиток дітей, сприяє розвитку функцій аналізаторів, і в першу чергу рухового.
Трудове виховання є необхідним, найважливішою умовою успішної підготовки дітей до навчання в школі. Діти, виховані з ранніх років у праці, відрізняються в школі самостійністю, організованістю, активністю, охайністю, вмінням себе обслужити.
Для успішного вирішення завдань, передбачених програмою з трудового виховання дошкільників, першорядне значення має створення необхідних умов. А. С. Макаренка говорив, що тільки при гарній організації дитина відчуває радість від праці.
Обладнання для господарсько-побутової праці дітей. Для того щоб діти могли брати посильну участь у догляді за приміщенням і речами, які є в групі і на ділянці, а також чергувати по їдальні, готувати матеріали та посібники для занять, необхідний різноманітний інвентар.
Для праці дітей з догляду за приміщенням у розпорядженні вихователя повинно бути наступне.
Фартухи - білі і кольорові бавовняні, клейончасті; білі - для накриття столів до сніданку, обіду, полуденка, вечері і подальшої прибирання; кольорові - для догляду за приміщенням і речами; клейончасті - для миття іграшок та прання білизни лялькового, для роботи в куточку природи .
Щітка-кмітливість, совок - для змітання крихт зі столу, зі скатертини чи індивідуальних серветок. Розміри: щітка-кмітливість-діаметр ручки-2, 3 см; совок-12X12 см, довжина ручки-8-10 см.
Щітка для підлоги, совок для сміття. Розміри: щітка - довжина 20 см, довжина ручки - 100-110 см, діаметр - 2-2,3 см, совок - 12X12 см, довжина ручки
- 12-14 см. Тази, відра, підноси.
Для зберігання обладнання виділяють певне місце, і все, чим діти користуються самостійно, розташовують так, щоб вони самі могли діставати і прибирати все необхідне для роботи. У старшій і підготовчій групах це може бути комбінована шафа будь-якої конструкції з закритими і відкритими полицями. У закритій його частини на гачках підвішуються щітки і совки для сміття; в іншому відділенні на спеціальних поличках зберігаються тази для прибирання, для прання лялькового білизни, затиски, відерця; у відкритій частині шафи повинно бути відділення для зберігання білих фартухів, а в закритій-для зберігання клейончасті фартухи.
Предмети для догляду за одягом і взуттям. Щітка для чищення одягу (14-15 см). Віники для змітання снігу (біля входу в приміщення). Щітки для чищення взуття (14-15 см). Коробка з голками, різнокольоровими нитками, тасьмою (для вішалок) і набором гудзиків. За допомогою цих приладдя діти стежать за своїм одягом і взуттям і в міру необхідності усувають непорядок у них.
Обладнання для праці дітей на ділянці необхідно для того, щоб правильно організувати діяльність дітей у всі сезони. Предмети для праці повинні бути зручні для дітей, мати привабливий вигляд, виготовлятися з легкого, але досить міцного матеріалу (наприклад, лопати та совки - залізні або сталеві; відра і лійки - з тонкого оцинкованого заліза або жерсті, пофарбовані масляною фарбою, або поліетиленові; тачки, носилки, етикетки і т.д. - з дерева).
Праця в природі його роль у формуванні екологічної вихованості дошкільнят
Виховувати працьовитість і дбайливе ставлення дітей до природи - одна з важливих завдань загальної роботи з охорони навколишнього середовища.
Вплив рідної природи кожен з нас в більшій чи меншій мірі відчував на собі і знає, що вона є джерелом перших конкретних знань і тих радісних переживань, які часто запам'ятовуються на все життя.
Діти завжди і скрізь в тій або іншій формі стикаються з природою. Зелені ліси і луки, яскраві квіти, метелики, жуки, птахи, звірі, рухомі хмари, що падають пластівці снігу, струмочки, навіть калюжі після літнього дощу - все це привертає увагу дітей, радує їх, дає багату поживу для їх розвитку.
Ознайомлення дошкільнят з природою - це засіб утворення в їхній свідомості реалістичних знань про навколишню природу, заснованих на чуттєвому досвіді та вихованні правильного ставлення до неї.
Природа є одним з основних засобів естетичного виховання дітей.
Праця як метод виховно-освітньої роботи в дитячому садку має важливе значення. Безпосередньо стикаючись з предметами і явищами природи, діти набувають конкретні знання про неї, встановлюють деякі зв'язки між розвитком рослині та доглядом за ними людини. Все це позитивно впливає на розвиток мислення, створює основу для матеріалістичного світорозуміння.
Систематична праця на городі, в саду, квітнику і куточку природи підвищує інтерес до рослин і тварин, допомагає виховувати у дітей любов і дбайливе ставлення до об'єктів природи, сприяє формуванню працьовитості та інших моральних якостей.
Посильний фізична праця робить корисний вплив на загальний розвиток дітей, сприяє розвитку функцій аналізаторів, і в першу чергу рухового.
Трудове виховання є необхідним, найважливішою умовою успішної підготовки дітей до навчання в школі. Діти, виховані з ранніх років у праці, відрізняються в школі самостійністю, організованістю, активністю, охайністю, вмінням себе обслужити.
Створення умов для трудової діяльності в д / с
Для успішного вирішення завдань, передбачених програмою з трудового виховання дошкільників, першорядне значення має створення необхідних умов. А. С. Макаренка говорив, що тільки при гарній організації дитина відчуває радість від праці.
Обладнання для господарсько-побутової праці дітей. Для того щоб діти могли брати посильну участь у догляді за приміщенням і речами, які є в групі і на ділянці, а також чергувати по їдальні, готувати матеріали та посібники для занять, необхідний різноманітний інвентар.
Для праці дітей з догляду за приміщенням у розпорядженні вихователя повинно бути наступне.
Фартухи - білі і кольорові бавовняні, клейончасті; білі - для накриття столів до сніданку, обіду, полуденка, вечері і подальшої прибирання; кольорові - для догляду за приміщенням і речами; клейончасті - для миття іграшок та прання білизни лялькового, для роботи в куточку природи .
Щітка-кмітливість, совок - для змітання крихт зі столу, зі скатертини чи індивідуальних серветок. Розміри: щітка-кмітливість-діаметр ручки-2, 3 см; совок-12X12 см, довжина ручки-8-10 см.
Щітка для підлоги, совок для сміття. Розміри: щітка - довжина 20 см, довжина ручки - 100-110 см, діаметр - 2-2,3 см, совок - 12X12 см, довжина ручки
- 12-14 см. Тази, відра, підноси.
Для зберігання обладнання виділяють певне місце, і все, чим діти користуються самостійно, розташовують так, щоб вони самі могли діставати і прибирати все необхідне для роботи. У старшій і підготовчій групах це може бути комбінована шафа будь-якої конструкції з закритими і відкритими полицями. У закритій його частини на гачках підвішуються щітки і совки для сміття; в іншому відділенні на спеціальних поличках зберігаються тази для прибирання, для прання лялькового білизни, затиски, відерця; у відкритій частині шафи повинно бути відділення для зберігання білих фартухів, а в закритій-для зберігання клейончасті фартухи.
Предмети для догляду за одягом і взуттям. Щітка для чищення одягу (14-15 см). Віники для змітання снігу (біля входу в приміщення). Щітки для чищення взуття (14-15 см). Коробка з голками, різнокольоровими нитками, тасьмою (для вішалок) і набором гудзиків. За допомогою цих приладдя діти стежать за своїм одягом і взуттям і в міру необхідності усувають непорядок у них.
Обладнання для праці дітей на ділянці необхідно для того, щоб правильно організувати діяльність дітей у всі сезони. Предмети для праці повинні бути зручні для дітей, мати привабливий вигляд, виготовлятися з легкого, але досить міцного матеріалу (наприклад, лопати та совки - залізні або сталеві; відра і лійки - з тонкого оцинкованого заліза або жерсті, пофарбовані масляною фарбою, або поліетиленові; тачки, носилки, етикетки і т.д. - з дерева).
Для прибирання ділянки, роботи на городі і в квітнику використовується наступний інвентар. Лопати для перекопування землі, скопати дорослими; лоток лопати 15-13 см, довжина ручки - 75-30 см. Дерев'яна лопата для розчищення ділянки від снігу: довжина її з лотком від 80 см до 1 м, лоток-12-14 см, діаметр ручки - 2 см. Граблі дерев'яні (для згрібання листя) і залізні (для розпушування, очищення поверхні грунту від каменів, вирівнювання поверхні гряд): приблизну кількість зубів - 7, відстань між ними - 2,3-2,5 см, висота зубів - 5 см, довжина гребінки -20-22 см, довжина граблів-100-110 см, перетин ручки - 2-3 см. Мітелка для очищення ділянки від сухого листя та іншого сміття: довжина палиці-1 м, діаметр від 2 до 2 , 3 см. Носилки з бортиками для перенесення землі, піску, опалого листя: довжина - 20-25 см, ширина - 20 см, висота борту - 3-4 см, довжина з ручками -100-110 см. Тачка для перевезення землі, піску, опалого листя, камінців: висота бортів - 20 см, довжина разом з ручками-100 см, довжина бортів -30-40 см, діаметр колеса - 12 см.
Трамбування для снігу. Движок для згрібання щойно випав снігу. Шкребки металеві. Санки, кошики або ящики для перевезення снігу на санках. Відра місткістю 1,5-2 л. Лійки місткістю до 2 л.
Совки для викопування і посадки рослин, для підгортання і розпушування грунту; довжина лотка - 10 см, ширина - 7-8см, довжина совка-16-20 см. Ручні цапки-«кішки» для розпушування землі.
Інвентар, використовуваний дітьми в процесі трудової діяльності в природі, зберігається на ділянці дитячого саду, в шафах, де зроблені полиці, зручні для дітей.
Предмети для ручної праці дітей. Вихователі повинні заохочувати прагнення дітей самостійно застосовувати трудові навички та вміння в процесі виконання різних завдань, а також виготовлення іграшок-саморобок для ігор, подарунків малюкам, дорослим. З цією метою в розпорядження дітей дається певне обладнання і матеріал.
Папір щільна, тонка, цигарковий. Цупкий папір (альбомна, обкладинкових, настільна) використовується для складання та склеювання об'ємних форм. Вона може бути білою, кольоровий, мармурової, глянсовою. Тонкий папір використовується для зовнішньої обклеювання готових форм. Цигарковий папір (різнобарвна і біла) рекомендується для прикраси готових виробів.
Картон. Звичайно для роботи дають невеликі смуги або аркуші картону такої щільності, щоб дитина могла вільно його різати. З більш щільного картону вихователь готує шаблони деталей, по яких діти самостійно вирізають потрібну форму, попередньо окреслюючи контур.
Побутовий матеріал: різноманітні коробки (сірникові, картонні, з-під цукру, косметичних кремів, зубних паст, вітамінів і т. д), котушки, пробки. З цього матеріалу діти роблять іграшки, сувеніри.
Виробничі відходи: поролон, пінопласт, обрізки мідного дроту, шпагат. Поролон м'який, еластичний, податливий ножиць, добре вбирає вологу, легко фарбується. Поролон використовують для вирізування овочів, фруктів, ягід різноманітної форми. Для фарбування отримане виріб спочатку змочують чистою водою, потім шляхом стискання і розтискання насичують його фарбою. Для оформлення виробів з поролону потрібні шматочки дроту (в кольоровій оболонці і без неї), шматочки хутра, тканини.
Природний матеріал: шишки ялинові, соснові; лісові горіхи, жолуді, каштани; соснова кора, пташине пір'я, трава, солома, мох, береста, макові головки, половинки шкаралупи волоських горіхів, черепашки і т. д. Збирають звичайно сухі гілки та опале листя , привчаючи дітей до того, що потрібно берегти і охороняти природу. Все це зберігають у закритих коробках з просвердленими в кришках отворами. Там, де є темне сухе приміщення, можна сушити їх на розстелених старих газетах - така сушка дає можливість зберегти природний колір природного матеріалу і його міцність. Якщо природний матеріал (шишки, жолуді, каштани) лежить довго, то він робиться жорстким, тому заготівлі для майбутніх виробів кожної осені оновлюють.
Всі перераховані матеріали повинні бути в достатній кількості, щоб їх вистачило як для проведення занять з усіма дітьми, так і для індивідуального користування.
Всі матеріали повинні мати своє місце в приміщенні групи, щоб дітям було зручно ними користуватися у вільний від занять час. Поруч з ними повинні бути і інструменти, які необхідні в роботі. Казеїновий клей використовується для виробів з картону і щільного паперу. Перед заняттям порошок казеїнового клею заливають теплою водою, ретельно розмішують до густоти сметани і тут же розкладають в розетки.
Предмети й устаткування для роботи з тканиною. Клаптик різний: ситець, кольоровий сатин, біла бавовняна тканина, шовк, шерсть, байка (діти шиють з них одяг для ляльок, м'які іграшки та ін.)
Викрійки для розкрою суконь, фартушки, кофтинок, трусиків для ляльок; викрійки іграшок. Швейні машинки. На швейних машинках діти шиють простирадла, наволочки, косинки, рушники, хусточки для ляльок.
Голки, подушечки для голок, нитки різних кольорів, а також гудзики різних кольорів і розмірів, ножиці зберігаються у спеціальних коробках.
Матеріали, інструменти, обладнання з ручної праці розміщуються на полицях або в шафі. Поруч з папером різного розміру, форми, видів, забарвлення лежать інструменти для роботи з нею: ножиці, пензлі з жорстким ворсом, прості олівці, маленький піднос з обрізками кольорового паперу, шматки пластику для роботи з клеєм, а також казеїновий клей в бульбашці з закручується кришкою, підставки для пензликів, серветки.
На іншій полиці - сірникові коробки, а також нитки, дріт, корки, шматочки тканини. Ніж, грановане шило, ручна дриль - зберігаються окремо.
Виділяється місце в шафі і для обладнання, потрібного для роботи з тканиною: дитячі швейні машинки, викрійки, нитки, гудзики, вата, поролон. (Голки, шило зберігаються у вихователя.)
Обладнання для роботи по дереву. Стіл для роботи з деревом, висотою трохи нижче пояса дитини, розташовують так, щоб працюючі за ним діти не заважали граючим і щоб світло на нього падало з лівого боку.
Підкладна дошка, оббита повстю, необхідна для роботи з молотком. На її шорсткої поверхні деталі не ковзають, а повсть поглинає шум, що виникає при роботі. Довжина дошки дорівнює довжині столу, ширина - 25-30 см, висота-3-4 см.
Ящик для інструментів з двома відділеннями: вузьке - для зберігання пилки-ножівки, широке - для молотка, коробки з цвяхами, кліщів, лінійки і розмічального олівця. Ящик з інструментами стоїть біля правого боку робочого столу.
Інструменти: молоток металевий вагою 180-200 г з дерев'яною ручкою (поперечний переріз ручки овальне); цвяхи довжиною 2-3 см з широким капелюшком, круглі; ножівка з висотою зуба 4-5 мм, довжина полотна ножівки - 350 мм, ширина полотна в початку -40-50 мм, в кінці - 25-30 мм, товщина-0,8 мм;, ручка пили дерев'яна.
Заготівлі дерев'яні: бруски, рейки, прямокутники з м'яких порід дерева (липи, ялини, сосни). Заготовки повинні бути сухі, добре оброблені, без шорсткостей. Зберігаються вони в ящику з відділеннями близько робочого столу.
Для визначення змісту праці дітей в природі я використовувала діючу Програму виховання і навчання дітей у дитячому садку під редакцією М. А. Васильєвої, В. В. Гербовий, Т. С. Комарової.
Трудове виховання в програмі є обов'язковим компонентом розвитку базових і творчих здібностей дитини, найважливішим засобом формування культури міжособистісних відносин. Ставиться завдання поступового розвитку у дітей (з урахуванням вікових можливостей) інтересу до праці дорослих, бажання трудитися, виховання навичок елементарної трудової діяльності, працьовитості.
Ці завдання вирішуються через ознайомлення дітей з працею дорослих і через безпосередню участь дітей у посильній трудовій діяльності в дитячому садку і вдома. При цьому особливо підкреслюється роль ознайомлення з суспільною спрямованістю праці, його соціальною значимістю, формується шанобливе ставлення до людей праці.
У кожній віковій групі визначено види і зміст трудової діяльності дітей, завдання, які вирішуються в процесі дитячої праці.
Організовуючи трудову діяльність, вихователь забезпечує всебічний розвиток дітей, допомагає їм знайти упевненість в своїх силах, сформувати життєво необхідні вміння та навички, виховує відповідальність і самостійність. Необхідно так організувати працю дітей, щоб він активізував фізичні сили і розумову діяльність дітей, доставляючи їм радість, дозволяв відчувати себе значущим і компетентним.
Форми організації праці дітей в природі застосовуються у всіх вікових групах дитячого саду. Вони дають можливість вихователю більш ретельно керувати діями дітей-надати пряму допомогу тим, хто потребує її, дати додаткові роз'яснення, поради, проконтролювати виконання трудових операцій. Все це допомагає міцному формуванню навичок і вмінь, а також вихованню відповідальності за доручену справу, звички до трудового зусилля.
За куточку природи діти починають чергувати в старшій групі. Ця форма організації праці дозволяє удосконалювати трудові навички, формувати громадські мотиви праці.
дає можливість формувати трудові навички та вміння одночасно у всіх дітей групи. Ці форми праці необхідні для встановлення відносин у колективі. Тут формуються уміння приймати загальну мету праці, домовитися, узгоджувати свої дії, спільно планувати роботу, допомогти товаришеві, оцінити його працю; виховується колективна відповідальність за виконання завдання.
При фронтальній організації колективної праці, коли у праці беруть участь усі діти вікової групи, вони спільно можуть виконувати одне яке-небудь завдання, наприклад прополку городу. При збиранні куточка природи одні миють рослини, інші чистять клітки для тварин, треті миють піддони і протирають підвіконня. У цьому випадку дітей ділять на підгрупи. Колективна праця може бути організований для однієї невеликої підгрупи (Нп, 5-6 дітей поливають квітник або збирають плоди).
Керівництво вихователя працею дітей.
Молодші групи. Діти допомагають вихователю в догляді за тваринами і рослинами в куточку природи і на ділянці. Вони отримують індивідуальні доручення, що складаються з 1-2 трудових операцій (взяти готовий корм для птахів і покласти в годівницю, полити рослину заздалегідь приготованою водою та ін) Праця цей короткочасний, але вихователь по черзі привертає до нього всіх дітей.
У другій молодшій групі можливо організація праці всього колективу дітей. Роботу організовують як «працю поруч» - діти не відчувають ніякої залежності один від одного. Це дає можливість кожній дитині діяти в індивідуальному темпі, що дуже важливо коли він тільки опановує навичками. І в той же час у колективній праці виховується інтерес до спільної праці.
У другій молодшій групі можливо організація праці невеликими підгрупами. Кожна підгрупа виконує одну трудову операцію: обтирає рослини, або садить горох на грядці, або поливає клумбу.
При навчанні навичкам роботи у природі дітям молодшої групи показують кожен етап трудової операції, одночасно організовуючи виконання її всіма дітьми. Вихователь поєднує показ з поясненням, і діти поетапно виконують трудові операції.
Праця дітей молодшого віку проходить за участю вихователя або під його наглядом. Вихователь допомагає малюкам, якщо вони в чомусь або вагаються, показує прийоми виконання завдання, заохочує тих, хто добре впорався з дорученою роботою.
Середня група. Форми організації дітей цього віку в процесі праці ті ж, що і в молодшій групі. Велике місце займають індивідуальні доручення, але вони носять тепер більш тривалий характер. Діти виконують одне і те ж доручення протягом 2-3 днів. Праця підгрупами має свої особливості: одночасно можуть працювати 2 підгрупи і виконувати різні трудові операції (але не більше двох). Навички дітей середньої групи ще недосконалі, тому необхідно постійну увагу вихователя до способів їх роботи, щоб не завдати шкоди рослинам і тваринам.
Колективні форми праці вихователь використовує тоді, коли необхідно познайомити дітей з новими трудовими операціями.
Діти середньої групи у праці більш самостійні. Навчаючи їх нової трудової операції, вихователь показує і пояснює всі завдання, а потім ділить його на послідовні етапи (провести борозенку, покласти насіння, засипати землею, полити). Стежачи за виконанням кожного етапу, нагадує про послідовність дій, способи використання обладнання, використовуючи показ , пояснення.
Характер оцінки змінюється: вихователь дає оцінку по ходу праці дітей і тут же при потребі пропонує виправити помилку. Він вчити дітей розуміти необхідність праці, показує, чому треба виконати ту чи іншу трудову операцію. Оглядає разом з дітьми рослини, проводить рукою по великих листю, виявляє, що вони припадають пилом, потрібно вимити; вказує рослина, яке необхідно помити.
Т.ч., в середній групі ускладнюються форми організації дітей в процесі праці та методика керівництва праці в природі.
Старші групи. У дітей старшого дошкільного віку необхідно формувати вміння не тільки ухвалити, але і поставити трудову завдання, представити результат її виконання, визначити послідовність операцій, відібрати необхідні інструменти, самостійно вести трудовий процес (при невеликій допомоги вихователя). Індивідуальні доручення з догляду за рослинами і тваринами стають тривалими. Дитині доручають виростити рослину в подарунок малюкам, мамі. 2-3 дітям дають тривалі доручення - доглядати за грядкою на городі, за клумбою і т.д.
У старшій групі вводяться чергування дітей у куточку природи. Організовуючи чергування, вихователь проводить заняття на якому знайомить дітей з обов'язками чергових, нагадує способи догляду за мешканцями куточка природи, знайомить з новими. Одночасно чергують 2-3 дітей. Чергових підбирають таким чином, щоб разом з дітьми які вміють добре працювати, чергували діти з недостатньо сформованими навичками. Тривалість чергувань повинна бути не більше 3 днів. Чергування виховують у дітях почуття відповідальності, діловитість.
Керівництво вихователя роботою чергових направлено на формування необхідних навичок і вмінь догляду за тваринами і рослинами, а також на розвиток колективних взаємин дітей і правильного ставлення до праці. При передачі чергувань діти розповідають всій групі, як вони доглядали за тваринами і рослинами, що нового і цікавого помітили у розвитку рослин, в поведінці тварин. Хлопці оцінюють роботу, виконану черговими, висловлюють судження про її якість.
За рівнянню з попереднім віком значно ускладнюється організація колективної праці старших дошкільників. Для загального праці діти поділяються на підгрупи. Кожна підгрупа виконує те чи інше доручення, а результат виходить загальний, наприклад колективна робота в куточку природи і т.д.
Має місце найбільш складний вид колективної праці - праця спільний. З цього типу може бути організований працю на городі і квітнику. Одна підгрупа скопують грядки, інша рихлить землю, третя робить на них борозенки і сіє насіння. При організації колективної праці вихователь допомагає дітям розбитися на ланки, розподілити обов'язки між ланками і всередині них. Спостерігаючи працю дітей, вихователь надає допомогу, дає поради, вказівки.
Ведучий прийом навчання старших дошкільників нового виду праці - пояснення. Показ способів застосовується в основному при ознайомленні з новою Рудова операцією.
Особливість керівництва працею старших дошкільнят полягає в тому, що вихователь обговорює з дітьми, що потрібно зробити і як виконати роботу. Дітей привчають не тільки бачити, але і планувати послідовність виконання окремих трудових операцій, заздалегідь розподіляти обов'язки, самостійно готувати весь необхідний інвентар.
Куточок живої природи в дитячому садку повинен відповідати наступним вимогам:
– “краще менше, та краще”, тобто використовувати невелику кількість об’єктів, але здорових, доглянутих і таких, що красиво вписуються в інтер’єр приміщення, краще, ніж велика кількість безладно розташованих, недоглянутих природних об’єктів;
– відповідність програмовим вимогам живих об’єктів природи (рослин, тварин, акваріумних риб);
– безпечність та раціональність розміщення, доцільність, сучасність та естетичність оформлення;
– наявність матеріалів для організації пошуково-дослідницької діяльності та праці в природі з дошкільниками;
– наявність та результативність роботи з календарем погоди;
– можливість планування та проведення різних форм роботи з дітьми в куточку природи;
– варіативність об’єктів живої природи відповідно сезонних змін;
– мешканці куточка повинні бути гарні, типові, з яскраво вираженими ознаками;
– наявність засобів фіксації за довготривалими спостереженнями (щоденники, малюнки тощо);
– під час облаштування куточка природи необхідно обов’язково з’ясувати питання про схильність дітей до алергії на ті чи інші рослини і тварини. Якщо така проблема існує, то слід утримувати тварин в окремому приміщенні, або виключити з групового куточка алергенні об’єкти;
– забороняється утримувати отруйні рослини, рослини з колючками і хворих тварин, або тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб, агресивними тощо;
– мешканці куточка повинні бути невибагливі і доступні в догляді;
– підбір рослин і тварин здійснюється з урахуванням вікових особливостей дітей.
Постійними і обов’язковими для куточка природи усіх груп є кімнатні рослини. З них треба вибирати ті, що швидко ростуть, з красивим, різної форми листям, квітучі або пахучі рослини, такі, що легко живцюються і не дуже вибагливі щодо догляду. Крім рослин, за якими доглядають діти, у кімнаті рекомендується тримати декоративні рослини, за якими доглядають дорослі. Рослини для куточка природи краще придбати молоді, весною або на початку літа. Рослини, вирощені з живців у кімнаті, приживаються і ростуть краще, ніж узяті з теплиць.
Рослини: Колеус, Амариліс, Аспарагус, Калла, Фуксія, Цінерус, Аспідістра, Хлорофітум, Герань запашна.
Зимово-весняні насіння та садіння цибулин в куточку природи.
Висівання насіння: насіння вівса
Садіння цибулі (зима): цибуля ріпчаста
Створення города на вікні(лютий): коренеплоди цибулини, насіння салату, гороху.
Посів квіткового насіння для вирощування розсади: чорнобривці, цинія, космея, айстри, петунія, тютюн запашний.
Посів овочевого насіння для вирощування розсади (квітень): помідори, огірки.
Краще брати для куточка тварин, які живуть у даній місцевості, з тим, щоб діти могли спостерігати їх і в природних умовах. На таких тваринах легше показати зв’язок їх зовнішнього вигляду і звичок з необхідними для них умовами життя. Утримувати в куточку одночасно велику кількість тварин не слід, а деяких тварин у нього приносять тільки для того, щоб роздивитися. Потрібно зберігати в куточку живої природи постійних мешканців, щоб діти могли спостерігати, як вони переміщуються і виявляти турботу про них.
Риби: різновиди золотої рибки, телескоп, монетка та інші.
Птахи: канарейка, хвилясті попу гаї
Ссавці: кролик, хом’як, морська свинка.
Поповнювати куточок природи треба поступово, щоб діти могли роздивитися об’єкти і простежити за деякими з них. При поповненні куточка природи треба привернути увагу усіх дітей до нових рослин і тварин, назвати їх, роздивитися разом дітьми, розповісти дітям, як треба за ними доглядати. Якщо це тварина, то разом з дітьми слід придумати їй кличку. Треба, щоб у кожній групі був акваріум з рибками і кімнатні рослини. У куточках природи середньої і старших груп можна утримувати зерноїдних птахів та інших дрібних тварин, яких діти знаходять на ділянці, у лісі, в лузі, у водоймах і яких вони можуть доглядати. Можливо також утримувати дрібних звірят – їжачка, морську свинку, білочку, кролика.
Розміщення об’єктів у куточку природи. У дошкільних закладах природознавчі осередки влаштовують для кожної групи окремо. Його розміщують у світлій частині кімнати (на низьких столиках і підвіконні) так, щоб вони були добре освітлені і не перешкоджали проходженню світла з вікна в кімнату. Розміщувати об’єкти треба так, щоб до кожного з них був вільний доступ для проведення спостереження та догляду. Рослини не рекомендується ставити близько до кватирок і опалювальних пристроїв, бо різкі коливання температури шкідливі для них. Акваріуми розташовують перед вікнами, проте, уникаючи, того, щоб вони були яскраво освітлені влітку. Терарії ставлять у світлому і теплому місці. Птахів тримають подалі від кватирок, бо вони не переносять протягів.
Зміст природознавчих осередків у різних вікових групах
Група дітей старшого дошкільного віку.
У старшій групі діти повинні навчитися порівнювати, класифікувати і узагальнювати. Основним завданням служить формування уявлень про зростання і розвитку тварин і рослин, зміні їх по сезонах, про умови, необхідні для нормального росту і розвитку. При роботі з рослинами використовуються екземпляри з різноманітними типами будови стебел (в’юнкими, прямостоячими і т.д.), видозміненими пагонами (цибулинами, кореневищами, бульбами). Діти знайомляться із зовнішнім виглядом, різноманітністю стебел, листя, квіток, вегетативним розмноженням (стебловими живцями і вусами), визначають способи догляду залежно від характеру будови стебел і листя.
При роботі з тваринами діти з’ясовують пристосованість їх до умов середовища існування, тобто взаємозв’язок “будова – спосіб життя”, а також знайомляться з деталями в зовнішньому вигляді (у звірів шерсть на мордочці коротше, на спині і животі довші; пір’я у птахів довші на крилах і животі). В якості об’єктів використовуються різні тварини:
Риби: вуалехвост, телескоп, монетка та ін.
Земноводні: жаби, тритони.
Плазуни: черепахи.
Птахи: канарки, хвилясті папужки (розмноження у неволі).
Ссавці: морські свинки, хом’ячки, білі щури, кролик і ін.
Крім того, у куточку доцільно представити: вироби дітей з природного матеріалу, гербарії; розмістити альбоми з ілюстраціями об’єктів та явищ природи; карти зоряного неба, макети планет, глобус тощо; розміщувати інформацію краєзнавчої тематики, фотографії різних природних ландшафтів. У цьому осередку влаштовують і тематичні виставки, наприклад: «Природа рідного краю», «Як я провів літо», «Діти нашої групи на екскурсії в осінньому парку» тощо. Для дитячого експериментування доцільно передбачити дослідне обладнання (різні ємності, колби, пробірки, дитячий мікроскоп, фільтри, ваги, а також допоміжні матеріали), за допомогою якого діти, шляхом ігрових маніпуляцій, дізнаються про властивості води, повітря, ґрунту, про особливості їх впливу на рослини, тварин, людей; міні-музеї, з колекціями кристалів, листя, насіння, камінців тощо. У групах для дітей старшого дошкільного віку в осередках дитячого експериментування можна розмістити окремі міні-центри екологічних досліджень.
Методика організації роботи в куточку природи різних вікових груп
Група дітей старшого дошкільного віку.
У старшій групі збагачуються уявлення дітей про природу, розвивається спостережливість. Діти вчаться визначати характерні ознаки предметів і явищ природи, порівнювати їх за цими ознаками, об’єднувати предмети за групою ознак, встановлювати прості причинно-наслідкові зв’язки між явищами. Озброюючи дітей новими знаннями про природу, слід одночасно формувати розумне, дбайливе ставлення до рослин, тварин, розвивати естетичне сприймання природи. Основні методи ознайомлення дітей цієї групи з природою забезпечують безпосередній контакт дитини з природою.
Крім того, значно частіше, ніж у попередніх групах, проводяться нескладні досліди, використовуються методи, які дають змогу розширити коло знань дітей про природу, вивести їх за межі того, що вони можуть безпосередньо побачити (розглядання картин, перегляд відеофільмів, слайдів, читання художньої літератури, розповіді вихователя, бесіди).
У старшій групі куточок природи повинен відрізнятися від куточка середньої групи як за кількістю, так і за різноманітністю мешканців. У куточку природи середньої та старшої груп можна мати однакових тварин, але знання 5-6 річних дітей, уміння, навички, пов’язані з доглядом за мешканцями куточка, повинні ускладнюватися. У старшій групі бажано тримати в акваріумі таких рибок як гуппій, мечоносців, макропода, скалярій тощо. Це надасть можливість вихователеві не тільки розширити уявлення дітей про життя риб, підвищити цікавість до них, але й підвести малят до узагальнення накопичених уявлень. Для підігрівання води використовується спеціальний підігрівник, що відповідає вимогам техніки безпеки. Тепловодні риби цікаві тим, що вони розмножуються в акваріумі. Коли з’являються мальки, дорослих риб необхідно відділити, інакше вони можуть з’їсти своє потомство. Годують малят циклопами та інфузоріями. Для того, щоб створити нормальні умови для життя тварин у куточку природи й організувати правильний догляд та спостереження за ними, вихователям необхідно познайомитися з біологічними особливостями тварин, з їхнім життям у природних умовах, із правильним утримуванням.
Чергування у куточку природи
Чергування у старшій групі вводяться на початку навчального року. Робота чергових у куточку природи, де діти мають справу з живими організмами, є більш складною, ніж інші види чергувань.
У куточку природи немає буквального повторення одних і тих же дій, тому діти повинні постійно виявляти ініціативу, кмітливість. Риби вимагають одного догляду, для птахів треба створити зовсім інші умови, ніж для риб, і т.д. Та й кімнатні рослини, як вже було сказано, потребують різному догляді: одні люблять сонце, інших, навпаки, потрібно прибрати у тінь, одні потребують рясного поливу, інші бояться зайвої вологи. Все це зобов’язує вихователя старанно планувати роботу дітей з догляду за мешканцями куточка.
Перед призначенням перших чергових проводиться бесіда: вихователь показує і розповідає, в чому полягають обов’язки кожного чергового, знайомить із змістом шафки, в якій зберігаються предмети, потрібні для чергування, показує, де висять фартухи, де стоять щітки тощо. Пояснює, в якому порядку їх потрібно залишати після чергування.
У куточку природи щодня чергують декілька дітей: один чи двоє доглядають за рослинами (в залежності від кількості рослин і навичок дітей), один годує рибок, двоє опікуються пташкою: один готує корм і воду, інший в цей час стежить, щоб пташка не вилетіла з клітки, потім він виймає з клітки дно, висипає брудний і насипає чистий пісок. Після закінчення чергування вихователь перевіряє, чи все зроблено правильно, дає оцінку роботи і вказує, як треба виправити помилки, якщо такі були допущені. Чергових до кінця року краще призначати, на два-три дні.
Періодично проводиться прибирання куточка природи за участю всієї групи. При правильній організації прибирання проходить спокійно і весело. Всі предмети, якими діти користувалися під час прибирання, повинні бути залишені чистими і складені у визначені місця. Після закінчення роботи вихователь проводить бесіду з дітьми про те, як проявив себе кожен учасник прибирання, яке значення має загальне прибирання і як чергові повинні підтримувати чистоту і порядок в куточку.
Для успішної організації чергування в куточку природи важливо приділити увагу ознайомленню дітей з предметами догляду за рослинами і тваринами, показати і розповісти, де що лежить, висить, що для чого потрібно, домовитися про порядок користування інвентарем. Діти повинні правильно називати ті предмети, якими вони користуються. Щоб полегшити дітям знаходження місця зберігання кожного предмету, на шафки можна наклеїти відповідні картинки.