«Право на ім’я та відпочинок»
Молодша група
Програмовий зміст: Продовжувати розширювати уявлення дітей про права, дати можливість дітям усвідомити, що кожна людина, яка проживає на планеті Земля, має право на ім’я та відпочинок. Дати уявлення про важливість права на ім’я,дозвілля. Вчити дітей називати повне ім’я, прізвище. Розвинути мислення, зв’язне мовлення. Виховувати почуття самоповаги і поваги до інших.
Матеріал: чарівний клубок, фотографії дітей, фотографії вихователя в різні вікові етапи, картинки, що характеризують всі вікові періоди людини, ілюстративний матеріал «Права дитини», лялька Катруся, іграшки.
Словник: право, ім’я, відпочинок, дозвілля.
Хід заняття:
Організаційний момент:
Діти, давайте візьмемося за руки, і подаруємо один одному добру посмішку, адже будь-який день і будь-яка добра справа повинна починатися з гарного настрою…..
Діти, сьогодні до нас у гості прийшла дівчинка Катруся.
А давайте разом з Катрусею зіграємо в гру: «Чарівний клубок»
(Діти передають клубок по колу, при цьому називають один одного ласкавими іменами)
Вихователь: Хлопці, вам було приємно, коли вас називали ласкаво?
І нашу гостю теж звуть лагідно, ми вже з нею познайомилися, і зараз Катруся хоче розповісти про те де вона живе. Послухайте історію Катрусі про її країну. (вихователь одягає на руку ляльку «Бі – ба – бо » ) і починає розповідь:
«Я живу в дивній, чарівній країні. В ній живуть хороші добрі, розумні люди. Ось тільки одні з них дуже великі, високі, а інші маленького зросту, як я. І великі і маленькі люди дружать між собою, люблять один одного. Здавалося б, все у нас в країні добре. Але я бачу , що великі люди завжди дуже серйозні зайняті, вони ніколи не пустують і не грають, як я. І ще дуже часто кажуть: «Я маю право…» ,«Це моє право……», а про права маленьких, таких, як я, ніколи ніхто не говорить. Напевно, дійсно, у мене немає ніяких прав.» (говорить сумно)
Вихователь: Хлопці, а давайте покажемо Катрусі нашу чарівну книгу, в якій намальовані права дітей, і ви їй розкажіть про них
( Робота з ілюстративним матеріалом «Права дитини»)
Вихователь (від імені Катрусі) Ой, як цікаво, як багато я дізналася! Виявляється, ось як багато прав у дітей!
Вихователь: Діти, але сьогодні під час гри «Чарівний клубок» ми вже почали ознайомлюватись з новим правом, про який ви ще не знаєте.
А щоб ви здогадалися, я пропоную вам уважно подивитися один на одного і сказати, чим ми схожі? (відповіді дітей: у нас є руки, ноги, голова, тулуб).
А чим відрізняємося? (відповіді дітей: кольором очей, волосся).
Вихователь: Правильно. Виявляється у нас багато спільного, та все-таки у кожного є щось таке, чого не можна побачити, те, що відрізняє його від інших. Ось як сказано в загадці: «У воді не тоне, і у вогні не горить». Здогадалися? (ім’я).
Вихователь: Немає жодної людини, у якого не було би імені. Що ж таке імена? Імена – це слова, але особливі
По імені можна чимало дізнатися про людину. Наприклад, якщо я скажу нашої гості – Катруся, а нашому помічнику вихователя – Валентина Юрьївна. Що ж ви скажете про «Катрусю» і про «Валентина Юрьївну»? Хто вони?
Діти: «Катруся» – це дівчинка, а «Валентина Юрьївна» – тітка, доросла людина.
Вихователь: А якщо я покличу тебе Давид, тебе, Кіро, що ми можемо сказати про цих дітей?
Діти: Це хлопчик і дівчинка.
Вихователь: Молодці, хлопці. По імені також можна дізнатися, хто ти дівчинка чи хлопчик, чоловік або жінка, молода людина або літня.
Вихователь: Хлопці, а до кого можна звертатися просто по імені?
Діти: До брата, товариша.
Вихователь: А до кого звертаються по імені і по батькові?
Діти: До старших, до вихователя.
Вихователь: Хлопці, як ви думаєте, чому ми розмовляємо про імена?
Адже я хотіла познайомити вас з новим правом всіх дітей. Може бути, ви вже здогадалися, про яке право йде мова?
Діти: «Право на ім’я».
Вихователь: Діти, як ви думаєте, чи може ім’я рости?
Діти: Ні, не може.
Вихователь: Діти, зараз я вам розповім, як моє ім’я зростало разом зі мною.
Це було давно… Народилася маленька дівчинка, і звали цю дівчину лагідно: Людочка, Людмилка. Я виросла, стала дорослою. Моя мама кличе мене також, як і раніше лагідно. Друзі звуть мене Люда. А в дитячому садку я для всіх – Людмила Миколаївна.
(Розповідь супроводжується віковими фотографіями).
Вихователь: Коли ви виростите, ваше ім’я теж зросте разом з вами. Давайте пограємо в гру «Хто ким стане?». (гра з м’ячем)
Як будуть називати нашу Катрусю? Катериною, Артемку – Артемом, Алісочку – Алісою і т. д.
Вихователь: Так, хлопці, в «Конвенції про права дитини» записано, що кожна дитина має право на ім’я. Як тільки малюк з’являється на світ, батьки дають йому ім’я і прізвище. Ім’я, по батькові, прізвище дитини записується в реєстрову книгу і батькам видають перший документ дитини «Свідоцтво про народження».
Катруся засмутилася тому що вже стомилася і запитує чи має вона право на відпочинок?
Діти: так
Вихователь: діти всіх країн мають право на відпочинок. Ось, наприклад, узбецькі діти люблять грати в гру «Чай-чай». Давайте і ми в неї пограємо.
«Чай-чай»(узбецька гра)
Діти розбігаються по килимку. Вибираємо ведучого, він біжить піднявши руку вгору і кричить «чай-чай». Діти повинні його догнати і доторкнутися до його руки Та дитина якій це вдалося займає його місце.
Вихователь: а ось і Катруся згадала гру яку дуже люблять діти Англії називається вона «Отримай подарунок»
Діти сідають в коло. По колу передається подарунок(іграшка замотана у декілька шарів паперу). Грає музика, а коли перестає грати дитина в руках якої подарунок знімає перший шар паперу, так гра продовжується до тих пір поки повність зніметься упаковка. Подарунок залишається переможцю, він сідає з подарунком на лавку. По колу пускається новий подарунок. Так до тих пір поки кожна дитина буде з подарунком.
Вихователь від імені Катрусі каже, що їй дуже сподобалося наше заняття, і вона дуже багато нового дізналася про «Права дітей».
Вихователь: Діти, а про які нові права ви дізналися сьогодні?
Що сподобалося найбільше?