Інтегроване заняття для дітей середнього дошкільного віку
«Знайомство з повітрям»
Завдання: виховувати в дітей любов до рідної природи. Вчити дітей знаходити повітря в різних речах, предметах та виявляти його властивості, зокрема вміння малювати. Забезпечувати зв'язок нової інформації з особистою практикою дітей та їхніми знаннями. Підтримувати стійкий інтерес до проведення елементарних дослідів та експериментів. Навчити новому технічному прийому «роздування ляпки». Закріпити вміння виконувати підмальовок - гілок - за допомогою дерев'яних паличок. Розвивати мовне дихання. Активізувати словник дітей словами: повітря, бульбашки, зимовий, повітряний.
Хід:
Діти, ми зараз з вами відправимось в подорож у казку. Отже, сідайте на килим і уважно слухайте.
Приїхала з міста дівчинка Катруся погостювати до діда і баби. Дідусь з бабусею зібралися в ліс по дрова, почала проситися з ними і Катруся: «Візьміть мене з собою, я буду допомагати гіллячки збирати.» І взяли вони онучку до лісу. Краса зимового лісу зачарувала дівчинку. Дерева в білому одязі були, як казкові, лише на білому фоні зеленіли сосни і ялини.
Аж раптом вона побачила білку, яка сиділа на гілці ялини. Катруся ніколи не бачила живої білки і підійшла ближче, щоб її роздивитися, а білка перестрибнула на іншу ялинку. Так вона стрибала все далі і далі. Ялинка за ялинку так і відійшла Катруся далеко від діда з бабою. Ходила, блукала дівчинка лісом, доки не натрапила на хатинку.
- Хто жив у цій хатинці, як ви думаєте?
А жили в цій хатинці троє друзі: Вогонь, Вода і Повітря. Жили вони дружно, всім допомагали. Вогонь Катрусеньку зігрів, їсти приготував.
Вода дівчинку вмила, напоїла.
А от повітря Катруся не бачила, не чула і допомоги не відчувала. Відпочила дівчинка в будиночку, а вранці відшукала вона стежину, яка і привела її до бабусі й дідуся.
Потім, повернувшись до мами і тата, Катруся відразу захотіла до дитячого садочку, бо дуже хотіла дізнатися, для чого потрібне повітря, і де воно ховається.
Давайте звернемося за допомогою до нашої чарівної скриньки. (Відкриваю і дістаю повітряну кульку.)
I. - Що це? Чому вона називається повітряною? (Надуваю кульку,
підкидаю вгору.)
II. - Що ще є в нашій скрині чарівній? (Дістаю гумову іграшку.)
III. - Що я дістала зі скрині? (Свічку, сірники, склянку.)
- Для чого потрібна свічка?
А зараз проведемо такий дослід: запалимо свічку. Вона горітиме скільки? Доти, поки ми її не погасимо, або поки не згорить вся. Та варто її накрити ось так склянкою - що відбувається? (Гасне.)
- Чому погасла свічка?
Коли я накрила її склянкою, припинився доступ повітря і свічка трохи погоріла і згасла.
Отже, свічка горить доти, поки до неї є доступ повітря. Повітря допомагає горінню.
Зараз ми сядемо за столи і і станемо дослідниками.
У кожного з вас на столі стоять склянки з водою. Подивіться уважно, що ви помітили на стінках склянки? Так, малесенькі бульбашки. Це повітря, яке є у воді і зібралося на стінках склянки. Ним у воді дихають. Хто? (Риби, молюски, водорості.)
Отже, повітря є у воді.
- А в землі повітря є? Давайте перевіримо.
І дослід: - Вкиньте у склянку грудочку землі. Що відбувається? (Ідуть
бульбашки.) Значить і в землі є повітря. А хто ж ним у землі дихає? (Жучки, черв'ячки, кроти.)
II дослід: - Ось у мене ще є шматочки цукру. Як ви думаєте, в цукрі є повітря?
Перевіримо. Покладіть цукор у склянку з водою. Що ви помітили? (Бульбашки.) Як ви гадаєте, що в них? (Повітря.) Отже, і в цукрі, і у всій їжі є повітря.
III дослід: - Як ви думаєте, а в нас з вами є повітря? Перевіримо. Візьміть
трубочки, встроміть їх у склянку з водою і цукром і подуйте в них. Що відбувається? (Утворюються бульки.) Чому? Бо з себе ви видуваєте через трубочки повітря, яке і утворює ось ці бульки.
А ще наша чарівна скринька приготувала вам сюрприз. Подивіться що це? (Мильні бульки.) Ви любите гратися мильними бульками? Давайте з вами позмагаємось, хто надуне найбільшу бульку. Але для того, щоб надути велику бульку потрібно набрати багато повітря.
Гра «Найбільша булька».
- Чи хочете дізнатися як? Тоді підходьте до мене і ставайте навколо стола, дивіться уважно. А малювати ми будемо казкові зимові, сніжні дерева, які Катруся бачила в лісі. Малювати нам допоможе чарівна краплинка. Ось так я її ставлю на аркуші паперу і за допомогою трубочки буду дути на неї.
Підсумок заняття. Де живе повітря? Що вміє робити повітря? (відповіді дітей)