КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ
Управління негативними емоціями
Мета: розвиток навичок управління емоціями.
I. Організація класу.
«Життя прожити — не поле перейти». Величезне море людських емоцій переживає кожен із нас.
Наше завдання — бути не рабом своїх почуттів, а стати їх господарем. Для цього є безцінна зброя — розум.
Скільки непотрібних вибухів гніву було б погашено, скільки б невиправданих сварок відвернено, якби всі взяли до уваги цю мудру пораду.
Усі емоції поділяються на три групи: позитивні, негативні та невизначені.
2. Вправа «Оцінка емоції»
Перед вами лежать аркуші із назвою якоїсь емоції. Ваше завдання визначити до якої групи належить та чи інша емоція. (Діти по черзі виходять до дошки і прикріпляють аркуш).
(Вдячний, веселий, впевнений, задоволений, рішучий, наполегливий, скромний, щасливий; впертий, гордий, заздрісний, ображений, роздратований, розлючений, сердитий, стривожений, схвильований; байдужий, пригнічений, самотній, сором’язливий).
3. Вправа «Рецепт від поганого настрою».
Учні по черзі витягають з чарівної банки рецепти для покращення настрою і діляться власними рецептами, пишуть на папірцях і опускають в банку.
Обговорення дієвих методів покращення настрою.
Ще у XIX ст. Лев Толстой писав: «Людина повинна бути завжди радісною. Якщо радість закінчується, шукай, у чому помилився».
4. Гра «пошук скарбів людини»
Іноді людині буває прикро, сумно, некомфортно, її душа наче вкривається сірими хмарами. Коли нема сил терпіти, проливається дощ образи або вирують грім роздратованості чи блискавка гніву. Та від цього не стає легше. Навпаки, остаточно псується самопочуття, а значить і здоров’я, Людина перебуває у стресовому стані, розповсюджуючи навколо себе негативну енергетику. Вона знаходиться ніби в тумані депресії.
— Яким же чином можна подолати ці негативні прояви?
На дошці по колу прикріплено 10 «хмаринок», на яких написані негативні емоції та небажані якості: байдужість, пиха, упертість, злість, розчарування, сум, заздрість, образа, сором, гнів.
На «сонячних промінцях» написані «скарби людини»: цікавість, завзяття, скромність, задоволення, усмішка, наснага, радість, доброта, відвертість, щирість, цікавість, довіра, любов.
Учні знімають «хмарки» з дошки, прикріплюючи замість них «сонячні промінці» і пояснюючи свій вибір. Наприклад:
цікавість на зміну байдужості;
скромність замінить гордість;
щирість знищить образу;
усмішка розтопить злість;
радість переможе сум;
доброта подолає заздрість;
сміх подолає смуток;
любов протидіятиме гніву.
Подивіться на сонечко, яке ви створили зі «скарбів людини». Якщо негативні емоції будуть брати вас у полон, не піддавайтеся їм, а сміливо й рішуче відправляйтеся на пошуки справжніх «скарбів».
5. Інформація про негативні емоції та їх вплив на організм.
Поширена раніше фраза "усі хвороби від нервів" не без підстав. Соціологи свідчать, що 75% усіх хвороб пов'язано з негативними емоціями.
Дослідження вчених довели, що такі негативні емоції як гнів спричинює захворювання зубів. Переживання - порушення кругообігу, сум – серцево-судинні захворювання, злість, розпач – порушення сну, головний біль, почуття помсти – хвороби печінки, страх – хвороби серця, агресія – проблеми зі шлунком, онкологічні захворювання.
6. Поняття «управління емоціями»
Головна помилка у намаганнях контролювати негативні емоції полягає у тому, що люди прагнуть позбавитися їх взагалі. Насправді ж треба навчитись їх вивільняти в коректній формі та керувати собою.
Коли емоції можуть стати бар’єром у спілкуванні?
Коли ви дуже чутливі (емоційно на все реагуєте).
Коли ви запальні.
Коли вами керує страх.
В яких ситуаціях емоція буде корисною? Чи можна керувати часом її вираження?
Гра «Вибрати емоцію»:
- Намалювати символ емоції.
- Показати і витримати до 1 хв. Емоцію.
- Які відчуття дає ця емоція?
7. Техніки управління емоціями
Етюд із рухами «Квітка»
Пропоную вам перетворитися на чудову квітку.
Під час виконання етюду на обличчі — усмішка, м’язи розслаблені.
Теплий сонячний промінь упав на землю й зігрів насіннячко, що лежало в ній (сісти навприсідки, голову й руки опустити, очі напівзаплющити). Із насіннячка проклюнувся паросток, а з нього виросла чудова квітка (голову підняти, розправити тулуб, руки підняти вгору). Радіє квітка на сонці, тягнеться до тепла і світла кожною своєю пелюсткою (потягнутися руками вгору), повертається за сонечком (голову трохи відкинути назад, повертати її зліва направо, слідкуючи за «сонцем»).
Тож я бажаю вам теж позитивних емоцій, як у квітки від тепла й світла.
Вправа дозволяє входити у стан душевної рівноваги.
Заспокойтеся і постарайтеся ні про що не думати. Розслабте м’язи обличчя. Уявіть, як вони наливаються важким теплом, а потім, втративши пружність, ніби «скочуються» у приємній знемозі. Зосередьтеся на куточках губ. Уявіть, як вони злегка піднімаються у легкій посмішці. Не докладайте м’язових зусиль. Відчуйте, як ваші губи самі розтягуються у ледве вловимій посмішці, а у всьому тілі з’являється відчуття зародження радості. Намагайтеся виконувати цю вправу щодня, доки стан не стане для вас звичним.
Інформація про сміх.
У процесі сміху у нас скорочуються 80 груп м'язів, різко змінюється кров'яний тиск, а в мозок поступає цілий потік гормонів щастя. У момент, коли ми регочемо, збільшується кількість клітин-кілерів, що знищують віруси і навіть ракові клітини. Тому сміх збільшує тривалість життя. Після десятихвилинних веселощів наші кровоносні судини розширюються, тиск падає, зменшується біль. Людина, яка сміється, легко вирішує всі життєві проблеми, відрізняється щедрістю і готовністю прийти на допомогу. Очевидно, що в похмурості протилежний ефект. Так чому б нам не почати сміятися частіше?
На відміну від IQ, емоційний інтелект фактично в наших руках , тому що при бажанні він цілком піддається коригуванню, і підвищити рівень емоційного і / або соціального інтелекту - цілком реальне завдання. Однак будьте готові до того, що такі зміни не завжди відбуваються швидко і можуть вимагати значних зусиль з вашого боку.
Є різні тести на Емоційний інтелект:
8. Проведення опитувальника Холла.
9. Підбиття підсумків уроку.
Дослід «чудодійне зникнення»
(реакція нейтралізації)
Людина, яка вміє позитивно ставитися до інших, має чисту, прозору душу, подібну до незамуленої води (учитель демонструє посудину із чистою водою). Душа не заплямована ні заздрістю, ні гнівом, ні образою, ні сумом.
Але ось із людиною трапилось щось неприємне, і вона затаїла в душі гнів (додає трішки землі). Це, у свою чергу, потягло за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла. Їй важко, вона страждає і болить. Якщо ми весь час будемо пам’ятати про образу, гніватися на когось наша душа буде такою ж каламутною та брудною як цю водичка.
Але тільки варто нам пробачити людину, припинити тримати образу, зло, як всі негативні емоції зникають. І на душі знов стає спокійно. Подивіться вода знов стала чистою.
Тож і я вам бажаю жити в позитиві, хай ваша душа буде чистою і прозорою, як джерельна вода.
Тест Холла для визначення рівня емоційного інтелекту.
Емоційний інтелект – здібність розуміти відносини особистості, що репрезентовані в емоціях, і керувати емоційною сферою на базі прийняття рішень
https://experimental-psychic.ru/test-na-ehmocionalnyj-intellekt-holla/
Опитувальник Холла дозволяє визначити ваш рівень емоційного інтелекту, що складається з таких елементів:
самомотивація - вміння мотивувати себе з використанням власних емоцій
Інструкція:
В тесті вам будуть запропоновані висловлювання, які так чи інакше відображають різні аспекти вашого життя.
Повністю не згоден (–3 бали) В основному не згоден (–2 бали) Частково не згоден (–1 бал) |
Частково згоден (+1 бал) В основному згоден (+2 бала) Повністю згоден (+3 бала) |
|
Тестовий матеріал
Обробка й інтерпретація результатів.
Шкала “емоційна обізнаність” – пункти 1, 2, 4, 17, 19, 25.
Шкала “управління своїми емоціями” – пункти 3, 7, 8, 10, 18, 30.
Шкала “самомотивація” – пункти 5, 6, 13, 14, 16, 22.
Шкала “емпатія” – пункти 9, 11, 20, 21, 23, 28.
Шкала “розпізнавання емоцій інших людей” – пункти 12, 15, 24, 26, 27, 29.
Рівні парціального емоційного інтелекту у відповідності до знаку результатів. Якщо ваш тест набрав:
14 і більше – високий;
8-13 – середній;
7 і менше – низький.
Інтегративний рівень емоційного інтелекту визначається за наступними кількісними показниками:
70 і більше – високий;
40-69 – середній;
39 і менше – низький.