Конспект заняття в ГПД на тему "Хліб-наше багаство"

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про хліб, народні звичаї, пов’язані з хлібом; виховувати дбайливе ставлення до хліба та повагу до хліборобів; викликати бажання берегти хліб, поважати працю трудівників поля; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати пошану до хліба, до людей, які над ним працюють.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година

« Хліб – наше багатство»

 

 

 

 

 

                                            Підготувала

                                                                                                            вихователь ГПД

                                                                                                            Горбівської гімназії

                                                                                                             Росоха О.І

 

 

 Мета: поглибити знання учнів про хліб, народні звичаї, пов’язані з хлібом; виховувати дбайливе ставлення до хліба та повагу до хліборобів; викликати бажання берегти хліб, поважати працю трудівників поля; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати пошану до хліба, до людей, які над ним працюють.

 

Обладнання: коровай, хлібобулочні вироби; колоски жита та пшениці, вишиті рушники, .

 

 

                                                              Хід заняття

І.Організаційний момент.

1. Вітання.

                   Послухайте, діти ви згодні?

                   Про що будуть наші слова:

                   Про хліб говорімо сьогодні,

                   Бо хліб-наше багатсво, життя!

 

 

2.Психологічний настрій. Гра « Створюємо настрій» .

 

Я прийшов до гімназії для чого? …(Учитися).

Треба бути яким? …(Спокійним).

Зі мною хто? …(Мої друзі).

Вони мене що? …(Поважають).

Мені це як? …(Приємно).

Я готовий до чого? …(До успішної роботи).

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

 

1.Вступна бесіда з елементами розповіді.

 

- Сьогодні ми, діти, поведемо з вами мову про велику святість народу — про хліб наш насущний. В усі часи, в усі віки, в усіх народів на землі було найбільшою святістю, коли на столі лежав хліб. Тяжко він діставався людям, але був найдорожчим за все на світі, бо давав життя.

 

             2.Словникова робота.

 Що таке хліб?  Для початку з′ясуємо, що означає слово «хліб». Щоб точніше дізнатися, ми  звернемося за допомогою до тлумачного словника, в якому дається кілька значень слова «хліб».

 

Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно;

 

Хліб – це випечений виріб з борошна, продукт харчування;

 

Хліб – це рослина в полі, хлібне поле;

 

Хліб – це харчі, прожиток;

 

Хліб – це заробіток, як засіб існування.

 

Хліб сприяє росту й розвитку дітей, дає силу для життя і праці всім людям.

Хліб – це не тільки духмяні чорні та білі буханці. Це безліч інших -  смачних та корисних – виробів.

 

(Діти по черзі показують хлібні продукти і називають їх .)

 

 Макарони , манна каша, бублики , сухарі, печиво, батони, коржі,булочки,рогалики...

 

До хліба треба ставитися з глибокою шаною, бо в ньому закладена велика праця хліборобів та людей інших професій, які вирощували зерно та виготовляли з нього різні вироби.

 

3..Вправа «Гронування».

 

 -Що спадає  вам на думку, коли ви  чуєте слово хліб.

 

 

 

 

            Свіжий                                                           Духмяний                                      Запашний

                                    

     Смачний                                             Хрусткий                                      Золотий                        

 

 

 

           Пухкий                                            Теплий                                               

 

 

 

4. Історія свята.

 

Борошняний виріб, який багато народів світу вважають головною їжею, має давню історію. Понад 5 тис. р. тому перша хлібина не була схожа на сучасну, стародавні єгиптяни готували її у вигляді каші із зерен злаків.

Вже в III тисячолітті до н. е. випікали 3 десятки сортів хліба. До європейських народів рецепт приготування борошняного продукту потрапив
із Греції та Римської імперії. Але й у наші часи є багато людей, які не мають змоги їсти хліб щодня. Тому 16 жовтня 1945 р.  ООН створила Продовольчу і сільськогосподарську організацію, а з 2006 року було започатковано День Хліба, як нагадування про важливість цього продукту і необхідність його шанування.

Люди різних національностей завжди дбайливо і трепетно ​​
ставилися до хліба як до свого годувальника. Йому відводилося найпочесніше місце на столі, він був і залишається символом життя. А в давні часи хліб був є головною ознакою достатку в родині і благополуччя в домі.

У Всесвітній день хліба в багатьох країнах проходять різноманітні виставки хлібної продукції, зустрічі кулінарів, пекарів і кондитерів, ярмарки, майстер-класи, народні гуляння, а також безкоштовні роздачі хліба всім нужденним, благодійні акції та багато іншого.

-- Діти, хто з вас і вашої родини приймали участь в акції „Засвіти

свічку”?

 24 листопада відбулася всеукраїнська акція „Засвіти свічку”. Вона проводилася на знак вшанування пам’яті невинних жертв Голодомору.

Великий голод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 млн. невинних людей. Це були страшні часи в Україні, коли у людей не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Це був страшний рік, коли такі хлопчики і дівчатка, як ви не бачили хліба в очі. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали сім’ями, вмирали селами. А радянська влада вивозила зерно за кордон.

Про ті страшні часи пишуться книги, створюються кінофільми. І сьогодні давайте запалимо свічечку в пам’ять про тих, хто помер від голоду в той далекий 1933 рік. Підведіться, схилимо голови, пом’янемо тих, кого забрав із життя голод.

 

 3.Цікаві завдання.

 

  1. Хліб в різних країнах.

  1. Прислів`я про хліб.

-         Люди шанують хліб, складають про нього прислів’я і казки.

-         Давайте ми з вами спробуємо також скласти прислів`я.

Краще хліб з водою, ніж паляниця з бідою.

Щоб хліб мати, треба добре працювати.

З  печі сірого хліба не виймають.

На чорній землі білий хліб родить.

Хочеш їсти калачі-не сиди на плечі.

Де хліб і вода, там нема голода.

 

  1. Хлібні вироби.

-Люди готують різні види хліба. А які знаєте ви?

-У кожного з вас на парті лежить карточка ви повинні знайти назви хлібних виробів та обвести їх.

-Бублик, пончик, булка, піца, пампушка, кекс, пиріг, пиріжки, калач.

 

 

 

 

                                                         Як хліб прийшов на стіл

Ось він – гарний, запашний  на вишитому рушнику. Чи задумувалися ви коли-небудь, який шлях проходить хліб, перш ніж потрапити на наш стіл? Кожний буханець хліба містить у собі тяжку працю, вкладену у нього тисячами людських рук. Дорога хліба до нашого столу починається з маленького зернятка. Його запасають з осені, а навесні висівають у пухку землю. Завдяки теплому сонячному промінню і волозі з’являються зелені паростки. Всіма своїми силами колоски тягнуться угору, до сонця. Весною поля стоять зелені, однак із приходом літа вони змінюють барву на жовту. У серпні колосся наливається і під вагою своїх зерен схиляється додолу. І ось настає золота пора. З раннього ранку до пізнього вечора працюють комбайни, скошуючи пшеницю. Скошене колосся комбайни обмолочують, щоб видобути зернятка. А зерно на млинах перемелюють на муку. Тепер за справу беруться пекарі. Вони замішують тісто і в великих печах випікають хліб. Ще гарячим його розвозять по магазинах, де ми і купуємо його.

   Нарешті хліб перед нами — пухкий, теплий, з рум’яною скоринкою. Довгий шлях пройшов він від поля до столу, багато людських рук дбали про нього. І тим смачнішим він стає для нас!

  1. Професії хліборобів.

 

-Хліб має довгий шлях з лану до столу. Учні, давайте ми з вами розгадаємо ребус, і назвемо  професії людей, що допомагають хлібові потрапити  на стіл.

-Ну хто з вас відгадає перший  ребус?

-Комбайнер, агроном,  тракторист, мельник, пекар, продавець.

 

 

  1. Цікавинки.

 

В Іспанії хліб називають «пан»,

і ця країна має найбільше видів хліба на землі – 315.

 

У 1748 році під час розкопок

давньоримських  міст

було знайдено 82 паляниці хліба,

які засипав попіл з вулкана Везувій.

 

У Парижі у хлібній коморі старого млина,

з 1972 року діє Музей хліба.

У ньому понад 1000 експонатів.

 

  1. Пісня «Хліб святий».

 

 

  7. Вірші.

 

 

Візьму я в руки хліб духмяний.

Він незвичайний, він святий.

Ввібрав і пісню, й працю в себе,

Це хліб рум`яний на столі.

Йому до ніг вклонитись треба,

Він скарб найбільший на землі.

 

Хліб! У пошані до нього

Схилимо низького чоло!

Хліб! Це святіше святого-

Сонце, життя, і тепло.

 

 

Багата і щедра вкраїнська земля,

Є гори й моря в ній, ліси та поля,

А на полях тих, ланах неокраїх

Хліб колоситься, мов золото, сяє,

Руки робочі плескають, його,

Щоб колос був повним, високим зело.

 

 

Чи є ще більше щастя на землі,

Як сіять хліб, виплекувать достаток?

В нім нездоланна сила трударів.

Нехай же з року в рік, із роду в рід

Не буде хліборобам переводу!

Хай слава їхня вічно не заходить,

Аж доки сонце ллє на землю світ!

 

  1.  Гра «Печемо паляницю».

 

- Чи знаєте ви, з яких продуктів печуть хліб?

- Давайте ми з вами розгадаємо  загадки про інгредієнти хліба, та спечемо паляницю.

-Готові?

- Які ми з вами молодці, ми здобули запашну рум’яну паляницю!

-Чи знаєте ви кодове слово українців? Паляниця.

 

 

 

  1. Повір`я.

 

 

Не можна виходити з хати,

Коли хліб садять у піч,

бо не буде урожаю на хліб.

 

 

Як їсти хліб, то не можна

лишати  недоїдки, бо в ньому вся сила.

 

Випікали хліб у суботу. І дивились,

Якщо хліб гарно вдається - буде удача,

Цілий тиждень, глевкий – на сльози ,

Підгорить – на смуток, потріскається – чекай новин.

 

ІІІ. Підсумок заняття.

 

  1. Пам`ятка.

 

 

  1. Пам’ятаю, що хліб – святий.
  2. Бережу хліб, не викидаю.
  3. Пильную, щоб не падав додолу.
  4. Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з'їм.
  5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
  6.  Хліба  беру стільки, скільки подужаю з'їсти.
  7. Шаную працю людей, які виростили хліб.

 

Дорогі діти! Сьогодні ми з вами вели розмову про хліб, що здавна був поняттям святим. Я вірю, що в кожне ваше серденько попаде зернятко добра. І так, як із зернятка виростає хлібний колос, так і в ваших серцях проросте великий колос добра, честі, поваги, справедливості. Нехай ваша душа буде такою ж величною і чесною, як безкрає пшеничне поле.

Здоров’я, щастя всім вам, хай завжди буде пахучий хліб на вашому столі! На закінчення свята я хочу пригостити вас хлібом у вигляді ватрушки, щоб ви ніколи не втратили смаку українського хліба, щоб ви всі завжди були ситі й здорові, веселі й щасливі, щоб в усі віки на українському столі на білій вишитій скатертині лежав, мов сонце, свіжий хліб. І на згадку про  сьогоднішнє заняття я вам подарую буклет «цікавинка про хліб».

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Росоха Олена
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку