Програмові завдання:
Корекційно – розвиваючі завдання: формувати узгодженість мови з рухом,розвивати слухову увагу,фонематичний слух та сприйняття,розвивати мислення, уяву, візуально – просторовий гнозис.
Корекційно – навчальні завдання: закріпити уявлення про те, що звуки бувають голосні та приголосні, закріплювати їх умовні позначення, формувати поняття «звук» та «буква», закріплювати вміння виділяти перший звук в словах, познайомити дітей зі звуком [с] його артікулярно – акустичними характеристиками, графічним зображенням букви Сс.
Корекційно – мовні завдання: вправляти в слуховій диференціації голосних та приголосних звуків, тренувати вимову звука [с],вправляти в підборі слів зі звуком [с] на початку слова.
Корекційно – виховні завдання: виховувати самостійність в роботі з друкованим зошитом, виховувати інтерес до пізнавальних завдань.
Конспект фронтального заняття
в різновіковій групі
Про матеріал
Вікова група: старша,середня
Розділ програми: звукова культура мовлення + елементи грамоти
Вид заняття: комплексне
Тип заняття: фронтальне
Тема: «Петрик П´яточкин в гостях у дітей»
Провів: вихователь Новохацька А.С.
Програмові завдання:
Корекційно – розвиваючі завдання: формувати узгодженість мови з рухом,розвивати слухову увагу,фонематичний слух та сприйняття,розвивати мислення, уяву, візуально – просторовий гнозис.
Корекційно – навчальні завдання: закріпити уявлення про те, що звуки бувають голосні та приголосні, закріплювати їх умовні позначення, формувати поняття «звук» та «буква», закріплювати вміння виділяти перший звук в словах, познайомити дітей зі звуком [с] його артікулярно – акустичними характеристиками, графічним зображенням букви Сс.
Корекційно – мовні завдання: вправляти в слуховій диференціації голосних та приголосних звуків, тренувати вимову звука [с],вправляти в підборі слів зі звуком [с] на початку слова.
Корекційно – виховні завдання: виховувати самостійність в роботі з друкованим зошитом, виховувати інтерес до пізнавальних завдань.
Матеріал та обладнання:
Розвиваюче середовище: навчальна зона.
Демонстраційна наочність: картинки схеми голосні та приголосні звуки, картинки для позначення мовленнєвих звуків та не мовленнєвих звуків, картки «Звуковички», картинки зображення тварин, хатинки з віконечками для визначення кількість складів у слові, графічне зображення букви Сс, капелюх,аудіо запис звуків, фрагмент м/ф «Петрик П'яточкин»
Роздатковий матеріал: фішки голосні та приголосні звуки, картки з малюнками для визначення першого звука в слові, друковані зошити 365 днів до НУШ (старші) картки з буквою С для розмальовування (середня),олівці, камінці в тарілочках, картки для викладення букви С з камінців.
Художнє слово: попередньо вивчений вірш про звуки та букви
Хід заняття
1 Організаційний момент
Діти стають в коло з вихователем співають пісню привітання «Добрий день!»
Вихователь: Усміхніться любі діти.
Одне одному шліть привіти.
Час заняття розпочати.
І сумлінно працювати.
Щоб почути у кінці, що усі ви Молодці!
Вихователь: Діти, а який у вас сьогодні настрій?Добрий чи поганий?
Діти: відповідають.
Вихователь: Сьогодні з вами ми малята будем Грамоту вивчати.
А щоб настрій був чудовий хай кожен скаже слово добре.
Гра «Слово добре»
Діти стоять в колі повертаються по черзі одне до одного і промовляють гарні слова (Наприклад: Аріна ти красива, Єгор ти працьовитий)
Вихователь: Молодці! Запрошую всіх за столи.
Вихователь: Діти, я знаю що ви дуже любите дивитися мультфільми. Я теж дуже люблю один чудовий мультик,давайте разом переглянемо.
Включає фрагмент м\ф «Петрик П'яточкин». Заходить герой з мультфільму.
Вихователь: Діти, дивіться це ж Петрик П'яточкин з мультфільму, справжній.
Петрик: Добрий день малята!
Любі хлопчики й дівчата!
Друзі допоможіть, мене Грамоти навчіть!
Вихователь: Нехвилюйся, Петрик, сідай будь ласка. Але будь слухняним та старанним.
2. Основна частина
Вихователь: А зараз діти я пропоную вам прослухати різні звуки. (діти прослуховують різні природні та побутові звуки)
Вихователь: Петрик, що ти почув.
Петрик: Нічого не зрозумів
Вихователь: Діти це ми з вами прослухали мовні чи немовні звуки. (показує картки з малюнками мовні та немовні звуки)
Діти: Немовні
Вихователь: А що ви почули?
Діти: Я почув(ла) звук (дощу,голос киці, ричання собаки, папір як мнеться і т.д).
Вихователь: а тепер піднімайтеся на ніжки і пригадаймо, які ми звуки знаємо.
Левенятко як ричить? – р-р-р
Як вода в струмку біжить? – з-з-з
Як комарик наш дзижчить? – дз-дз-дз
Як змія в траві сичить? – с-с-с
Як шумлять вітрила? –ш-ш-ш
І ми трошки пошуміли і тихесенько присіли.
Вихователь: Діти, а які це звуки мовленнєві?
Діти: Мовленнєві звуки це ті які вимовляє людина.
Вихователь: А які звуки мовленнєві бувають?
Діти: голосні та приголосні.
Вихователь показує схематичне зображення звуків(голосні приголосні тверді та приголосні м’які)
Вихователь: Які це звуки голосні? За допомогою чого вони вимовляються?Скільки голосних звуків ви знаєте?
Вихователь: А як вимовляються приголосні? Що нам заважає їх вимовити?
Петрик: А я все зрозумів. Ви знаєте є у мене такі друзі Звуковички Голосний, Приголосний твердий та м’який. (показує чоловічків Звуковички).
Вони постійно сваряться за іграшки, допоможіть мені розподілити хто якою іграшкою буде грати
Д/Г «Голосний – Приголосний»
Діти отримують по картці та розподіляють за першим звуком в слові голосний чи приголосний?
Вихователь: От ми й допомогли нашим друзям. Тепер вони не будуть сваритися.
Фізкультхвилинка «Набридло вже сидіти»
Вихователь: Поки ми грали Петрик залишив нам завдання. Треба зробити звуковий аналіз слів. А допоможуть нам фішки чоловічки.
Сад, сік, (по черзі )
сир (самостійно викладають за допомогою фішок)
Вихователь: Молодці! А ми переходемо до наступного завдання.
Вихователь : Що таке склад? З чого складаються слова? А речення з чого складаються?
Діти: Склад це частина слова. Слова складаються із звуків. Речення складаються із слів.
Д/Г «Поділіть слова на склади»
Петрик: Діти, подивіться! Ось я знайшов якусь картку,тут на ній якесь зображення. А що воно значить я не розумію.
1.Знайомство з буквою Сс та звуком [с].
2.На що схожа?
3. Які слова знаєте які починаються на з букву С?
Вихователь: А щоб краще вимовляти цей звук треба виконати вправу.
Мімічна гімнастика
4. Намалювати в повітрі
5.Викласти з камінчиків
6.Розфарбуйте букву Сс. Робота в друкованому зошиті
Вихователь: Петрику ти зрозумів? Ми познайомились з звуком [с] та
буквою Сс.
Петрик: Але все рівно не розумію чим звук відрізняється від букви?
Вихователь: А зараз наші діти розкажуть вірш про букви та звуки.
Вірш «Звуки та букви»
Петрик: Дякую вам діти от тепер мені все зрозуміло. Але мені вже час повертатися до своєї казки. Допобачення!
Вихователь: Діти, ми сьогодні з вами зробили добру справу,навчили Петрика Грамоти.
3.Заключна частина
Рефлексія:
А ми зараз з вами спробуємо оцінити ваші старання.
Гра «Капелюх»
Раз,два,три в капелюсі будеш ти… (діти розповідають чи сподобалося заняття? Чи було важко? З якою буквою познайомилися?)
Вихователь: На цьому наше заняття закінчується, всі старалися, всі молодці.