Писанка красна
Конспект інтегрованого заняття (з пріоритетом мовленнєвих завдань) для дітей середнього дошкільного віку
Мета: сприяти розвитку інтересів дітей про свято Великдень
Виховувати повагу до традицій свого народу, любов до рідного краю.
Розширити та поглибити знання дітей про Великодні свята ( обереги, символи ) Показати красу і значущість одного з найвеличніших християнських свят.
Обладнання: ікона, Великодній кошик, крашанки, писанки, паска, рушник, вербові гілочки.
Хід заняття Вихователь організовує дітей, запрошує їх стати у коло.
Вступна бесіда про весну.
-Діти, яка зараз пора року?
-З чого це видно?
-Яка вона?
-Які свята святкує весною?
- Ось прийшов до нас другий весняний місяць. Назвіть його, будь ласка,( квітень ).
- Чи раді пиходу квітня діти, дорослі?
- Яку радість приносить весна тваринам, пташкам, рослинам, деревам, квітам?
Розповідь вихователя про весну:
- Весна. З її приходом все пробуджується у природі. На землю приходять радісні веселі свята.
- Яке найбільше свято ми будемо відзначати скоро ( Великдень )
- Так, цього дня воскрес Ісус Христос. До цього свята готуються заздалегідь. Тож, про те, як святкують Великдень в Україні, ми дізнаємось на нашому занятті.
**************************************************************************************
1.Неділю перед Великодньою неділею називають Вербною. Жінки, нарізавши вербових гілочок, несли їх до церкви освятити. Тому, що верба – символ– пробудження природи. Свячену вербу дуже шанують, її закладають за ікони (від недуги та грому), Було, зазвичай, матері, принісши посвячену вербу, неодмінно «били» нею дітей, риказуючи:
За тиждень – Великдень.
Недалечко червоне яєчко. |
Лоза б’є, не я б’ю,
|
- З цього приводу побутувало цікаве прислів'я: «Верба красна, б'є напрасно, верба біла – б'є за діло»
- Давайте і ми пограємо в гру « Вербич » ( обрати Вербича за допомогою лічилки «Котилася торба з високого горба!» )
Котилася торба
З високого горба.
А в тій торбі
Хліб-паляниця,
З ким захочеш,
З тим поділися.
Правила гри: Всі діти стають у коло, а Вербич посередині кола з вербовою гілочкою в руках.
Діти: - Вербич, Вербич, весну поклич!
Вербич: - Зараз покличу.
Діти: - І ми з тобою, побий нас вербою.
Діти обертаються спинами до Вербича, а Вербич торкається до кожної дитини гілкою і промовляє такі слова:
- Не я б'є, а верба б'є . За тиждень – Великдень. Недалечко червоне яєчко.
Після цих слів кладе гілочку в центрі кола і стає у коло. Хто швидше візьме гілочку, після слів: « Раз, два, три, ілку верби бери! », той стає Вербичем ( ГРУ повторити 2 – 3 рази )
Вихователь запрошує дітей сісти на стільчики півколом.
.До групи заходить двоєдіток в національному одязі, в руках Великодній кошик.
Пасха
|
ВЕЛИКДЕНЬ На столі – духмяна паска, А круг неї – писанки. Уділи нам, Боже, ласки На всі дні, на всі віки!
Немала у нас родина, Та молитва всіх єдина: Хай розквітне Україна, Як в погожі дні – весна. |
Вихователь запрошує дітей присісти, а кошика ставить на стіл, перед іконою Ісуса Христа.
2.Розповідь вихователя про Великдень.
- Великдень завжди святкують і святкували у неділю.
Тиждень перед Великоднем називаюь чистим або білим. Кожен день цього тижня має своє призначення. Люди перед Великоднем білять хати, прикрашають кімнати рушниками, прибирають подвір'я. Найважливішим днем цього тижня є четвер, який називається чистим, світлим, великим,четвер – це день весняного очищення.
Ще до схід сонця селяни чистять в коморах, стайнях, на подвір'ї, хатах – все повинно бути чистим і виглядати по-святковому. Існує повір'я, що в Чистий четвер, до схід сонця ворон носить із гнізда купати своїх дітей в річці. Хто купається раніше від воронячих дітей, той буде здоровим протягом року. В Чистий четвер стрижуть дітей, щоб волосся не лізло і голова не боліла.
3.За Чистим четвергом настає Страсна п'ятниця. В цей день гріх робити. Дозволяється пекти паски .
Вихователь запрошує дітей заглянути у Великодній кошик. Кошик накритий рушничком, вихователь знімає рушничок, пропонує дітям розглянути вишивку і простеляє його на столі, потім викладає паску, запитує:
- Що це ? ( Великодній хліб, паска ).
Дитина читає вірш « Паска »
В Страсну п'ятницю рано встала, Замісила тісто на опару, «Підходь тістечко запашне, тугеньке, Щоб вийшла пасочка, Смаченька, легенька».
|
Діти розглядають паску.
4.За Страсною п'ятницею надходить Великодня субота ( або Красна субота ) – день виготовлення Великодніх яєць.
- Які яйця готують люди ? ( крашанки, писанки, дряпанки, мальованки ).демонструю плакат
Викладає з кошика розписані розписані яйця, показує дітям.
- Я вам розповім про писанки і крашанки. Писанки розмальовують. Їх можна розписати воском, фарбами. Писанка така гарна, що красиву дівчину порівнюють з нею, кажуть, «Гарна, як писанка». З писанками організовують ігри, тому кожен намагається розписати писанки якнайкраще.
- Крім писанок, на Великдень фарбують і крашанки.
- Діти, подумайте і скажіть, чим відрізняється писанка від крашанки? (Крашанки мають однотонні кольори. Яйця опускають у відвар з цибулинного лушпиння чи інший природний барвник і виходить крашанка).
- Так діти, крашанка – це яйце пофарбоване одним кольором. Кольори бувають дуже різні. Але всі вони дуже гарні. Червоний колір писанки та крашанки означає любов, жовтий – сонечко, пишне життя, голубий – небо ясне, воду. За народним звичаєм, яйця фарбують в суботу, тому що яйця, пофарбовані в п’ятницю, швидко псуються, а зроблені в суботу, зберігаються протягом всіх свят.
Писанка має до семи кольорів.
Вірші про писанку.
«Писанка» Я писанка – красуня Вся в рисках і в квітках. Красу митців несу я, Їх славлю у віках. Без мене наше свято Не буде тим, чим є, Бо писанка багато Всім радості дає. |
Розмалюю писанку,Розмалюю, Гривастого коникаНамалюю.
Розмалюю писанку,Розмалюю,
Соловейка любчикаНамалюю. Розмалюю писанку,Розмалюю, Різьблену сопілонькуНамалюю.
А сопілка буде грати, А гривастий кониченько — Славно танцювати. |
- Хто розписував писанки? ( жінки, дівчатка, бабусі, мами ).
- А як називали жінок, які писали писанки? ( писанкарки ).
- Як писанкарки готувались писати писанку? ( мились, одягали чистий одяг, були здоровими ).
- Які страви кладуть у Великодній кошик? ( паска, писанки, крашанки, сіль, А ЩЕ: сало, масло, ковбасу, хрін, шинку).
- Для чого готували Великодній кошик? ( щоб освятити в церкві ).
5. Так, цілу ніч з суботи на неділю у храмах іде Служба Божа. Світло горить у всіх хатах, бо у Великодню ніч його гасити не годиться. З ночі, або удосвіта (сонце ще не зійшло) йдуть святити паску. Під кінець служби всі виходять із церкви, відкривають кошики і запалюють у них свічки. Священник тричі освячує їх кропилом, вітає людей: «Христос Воскрес!», люди відповідають: «Воїстину Воскрес!»
Освячений Великодній кошик несуть додому, вітають усіх членів родини та накривають Великодній стіл. Люди пригощаються стравами з кошика. Вдень всі виходять із оселі на народні гуляння, діти граються в ігри.
- Як люди вітаються на Великдень? (повправлятись з дітьми в обрядовому вітанні одне одного).
Підсумок: - Як готувалися до святкування Великодня ? - Хто брав у цьому активну участь ? - Як проводилася служба Божа ? - Що відбувалося після її закінчення? - Як розважалися ввечері дорослі і діти? - Що нового ви дізналися про святкування Великодня? - Які символи і обереги використовувалися під час святкування Великодня ? |
Мир хай буде всім сьогодні, Бо це ж свята Великодні. Живе, не вмре святих небес Святий привіт: «Христос Воскрес!» Люди! Мир дав Бог з небес! Христос Воскрес! Христос Воскрес! |
Не я б'ю, верба б'є, За тиждень – Великдень.
Недалечко червоне яєчко За тиждень – Великдень! Будь здоровий, як вода,
І багатий, як земля. Радість з неба ся являє, Паска красна день вітає, Радуйтеся щиро нині – Бог дав радість всій родині, Бог дав радість нам з небес,
Христос воскрес! Христос воскрес! На столі – духмяна паска, А круг неї – писанки. Уділи нам, Боже, ласки На всі дні, на всі віки!
Немала у нас родина, Та молитва всіх єдина: Хай розквітне Україна,
Як в погожі дні – весна Замісила тісто на опару, «Підходь тістечко запашне, тугеньке, Щоб вийшла пасочка, Смаченька, легенька».
------------------------------------------------------ Я писанка – красуня Вся в рисках і в квітках. Красу митців несу я, Їх славлю у віках. Без мене наше свято Не буде тим, чим є, Бо писанка багато
Всім радості дає. Розмалюю писанку,Розмалюю, Гривастого коникаНамалюю. Розмалюю писанку,Розмалюю, Соловейка любчикаНамалюю.
Розмалюю писанку,Розмалюю, Різьблену сопілонькуНамалюю. А сопілка буде грати, Соловейко щебетати, А гривастий кониченько — Славно танцювати. |
Розмалюю писанку,Розмалюю,
Гривастого коникаНамалюю.
Розмалюю писанку,Розмалюю,
Соловейка любчикаНамалюю.
Розмалюю писанку,Розмалюю,
Різьблену сопілонькуНамалюю.
А сопілка буде грати,
Соловейко щебетати,
А гривастий кониченько —
Славно танцювати.