ТЕМА: Повітря і вітер
ЗАВДАННЯ: Сформувати у дітей уявлення про повітря, як його можна відчути, яке воно за своїми властивостями; дати дітям уявлення про вітер, як явище неживої природи, та про повітря, як одну із складових природи; уточнити знання про те, що віте - це рух повітря, яке переміщається з різною швидкістю та силою. Вчити дітей встановлювати залежність між цими явищами, бачити причини змін. Продовжувати вчити дітей спостерігати, мислити, робити самостійні висновки, формувати у дітей елементи наукового пізнання світу. Розширити словник дітей словами-назвами: повітря, вітер, лабораторія, торнадо; словами – ознаками (прикметники): штормовий, ураганний, шквальний (вітер); розвивати зв’язне мовлення. Розвивати пізнавальний інтерес до природи, спостережливість, кмітливість і логічне мислення.
Обладнання: індивідуальні карти до логічного завдання «Познач погоду», повітряні кульки, віяло, паперові іграшки, фен, вентилятор, свічки, сюжетні зображення різновидності вітрів, частина озимого поля, слайди екскурсій з дітьми групи в природу.
Хід заняття:
( заходять діти із вихователем)
Вихователь: День – день – добрий день,
Добрий день усім.
Я бажаю щастя, миру
І здоров’я вам усім.
(знайомство з дітьм привітання дітьми гостей)
-Діти, сьогодні сталася цікава подія. Коли я вранці зайшла до вашої групової кімнати, вікно було відчинене, а на підвіконні лежали ось ці різнокольорові листочки.
-Як ви гадаєте, хто міг їх нам передати? (діти міркують і висловлюють свої припущення, вітер).
- Так, це ж прощальНИЙ дарунок Осені. Бо вже незабаром Зима.
І листочки ці незвичайні - кожен з них пропонує вам своє цікаве завдання.
Звернення першого листочка:
Хто вона ота красуня,
В золотім намисті,
Що без пензлів і без барвів
Скрізь фарбує листя?
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте. (осінь)
-Отже темою нашого засідання є: осінь та осінні ознаки, повітря, вітер.
-Який зараз місяць триває? (листопад)
-Який попередній був? (жовтень)
Вихователь:
- Пропоную дітям розпочати роботу з дослідження погоди восени, а де саме? ( синоптична лабораторія).
-Так, правильно, саме в синоптичній лабораторії ми будемо согодні працювати, а ми з вами будемо ким? (дослідниками).
(підводжу до куточка природи)
-Діти, якими умовними позначками ви відмічаєте погоду восени? ( вітер, похмуро, дощ, туман).
-Давайте відстежимо (відслідкуємо0 ваш календар погоди за листопад.
-Яких днів на початку листопада було більше сонячних чи похмурих?
-Чи були вітряні дні? Скільки їх було, порахуйте.
-А тепер, діти. Для вас дидактичне завдання: «Познач погоду»
( Для виконання цього завдання пропоную сісти за столи)
У вас на столах картки з малюнками із зображенням певного стану погоди, у кожного вони різні.Вам потрібно уважно розглянути малюнок і справа (праворуч) від нього намалювати умовне позначення погоди. Яка зображена на картці.
(діти під музичний супровід Пори року виконують роботу)
Другий листочок пропонує таке завдання:
Вихователь: Оскільки ми дослідники, а дослідники цех то?, це ті люди, які за чимось спостерігають, проводять досліди (досліджують щось), та про щось дізнаються із дослідів, ми теж проведемо ряд певних досліджень.
- А що будемо досліджувати слухайте:
ЗАГАДКА: Куди ступнеш - всюди маєш,
Хоч не бачиш - а вживаєш. (повітря)
-Що це?
-Так. Це повітря. Воно є всюди.
-А чи бачимо ми його?
-Давайте, спробуємо спіймати його долоньками?
-Чи змогли спіймати? (ні) Чому не спіймали?
-Тому, що воно яке, (прозоре), ще яке? (безбарвне, невидиме).
-Але все ж повітря можна спіймати. Зараз ми спробуємо це зробити і переконаємось у цьому.
ДОСЛІД № 1
-Діти, візьміть різнокольорові кульки і спробуємо заповнити їх повітрям.
Для цього спочатку потрібно вдихнути повітря, а потім видихнути його в кульку. В для того щоб повітря не вийшло зовні закрийте отвір кульки шляхом перекручування. (кілька разів)
-Чому ці кульки ми називаємо повітряними?
(тому, що вони наповнені повітрям)
-Відкрийте кульки і направте струмінь повітря на своє обличчя.
-Коли ми їх відкрили. Що трапилося з повітрям? (воно вийшло)
-А чи може повітря рухатись? Це ми перевіримо у наступному досліді.
ДОСЛІД № 2
Візьміть на столах віяло і помахайте ним перед обличчям – ось так.
(діти виконують)
-Що ви відчули? ( Рух повітря)
-Що утворює повітря, яке рухається? (вітер)
-А тепер подивіться, що буде відбуватись зараз:
*-З повітряної кульки спроямовую струмінь повітря на легкі паперові іграшки, що розкладені на столах;
*-феном пересуваю більш важкі іграшки;
*-вентилятором спрямовую струмінь повітря на квіти (листя рухається)
Отже висновок: Вітер - це рух повітря.
Ми не бачимо повітря, а можемо дізнатися про нього за допомогою дослідів.
ДОСЛІД № 3
На столах у дітей в тарілочках шматочки паперу.
Виконую дослід спочатку сама: Роблю змах картоном -листочки розлетілися.
-Діти, я доторкнулася до паперу? (ні)
-А чому вони злетіли догори? (тому що змахом картону приведено в рух повітря, в тезультаті утворився вітер і вони розлетілися (розкидав).
Пропоную дітям повторити дослід (утворити вітер) самостійно.
Всновок: Отже ми ще раз переконалися, що вітер -це рух повітря.
У природі вітер утворюється за інших причин (обставин).
ДОСЛІД № 4
-Цей дослід ми проведемо біля дверей.
-Розташовуємося так, щоб всім було зручно і видно.
У мене дві свічки: Одну ми розташуємо внизу дверей (ставлю на підставку внизу), іншу я піднімаю догори.
-Куди спрямований вогник нижньої свічки? (вглиб кімнати)
-Як ви думаєте, що це означає? (що низом в кімнату повітря заходить і воно холодне).
-А вогник свічки, що розташована вище, куди спрямований? (із кімнати)
Це свідчить про те, що тепле повітря виходить із кімнати по верху.
Висновок: Отак і в природі повітря постійно рухається. Сонце нагріває землю і тепле повітря піднімається вгору (догори), воно там охолоджується і опускається вниз. Повітря перебуваючи в постійному русі утворює вітер.
А зараз маленький вітерець хоче з вами погратись. (ФІЗХВИЛИНКА)
Вітер дуже любить грати,
Веселитись, танцювати.
Вітер в лісі дерева гойдає,
Вправо, вліво їх нагинає.
Хилить донизу, підтримки шукає.
Низом сичить: с-с-с-с-с і доверху злітає,
Там пошумить:ш-ш-ш-ш: і геть відлітає.
-Діти, вітри, як і люди, мають свій настрій, характер.
-Є вітри добрі, лагідні, ніжні.
-А ще бувають сердиті, злі, такі, що шкодять.
То ж запрошую вас до екрану в кімнату інформації. Розташовуйтесь зручніше.
Сюжет №1
Є вітер - торнадо. Це вітер, якиий має страшну, рушійну силу: руйнує будинки, підіймає машини, ламає та вириває дерева. Тобто завдає шкоди і природі і людині.
Сюжет №2
-А зараз на вашу думку який вітер? (штормовий)
Буває вітер штормовий. Коротко – шторм. Він дуже великої сили - здіймає великі, високі хвилі і може навіть перевернути кораблі.
Сюжет №3
Є вітер ураганний. Ураган - це вітровій надзвичайної сили.
Сюжет № 4
Ще буває вітер шквальний – він раптовий, тривалий, страшний, виникає перед грозою.
Сюжет № 5
-А який вітер зображений зараз? (буря, буревій)
Буває вітер сильний і навіть дуже сильний. Такий вітер називається буря.
Діти, який на вашу думку характер у вітрів, які ми переглянули добрий чи злий?
Сюжет № 6
А буває вітер слабкий, легенький, ледь помітний, лагідний, він розвіює насіння рослин, пелюстки квітів, приносить тепло і прохолоду. Його називають лагідно - вітерець.
Він у спеку несе прохолдоду, жене легенькі хвилі на воді, колише колоски на полі (на ниві ). А взимку легенький вітерець допомагає снігу рівномірно вкривати поля, щоб не вимерз урожай.
Наступна наша лабораторія Рослинна
- Нещодавно я із своїми дітками їздила на осіннє поле, ось погляньте ( картинка – фото )
-Це була захоплююча подорож, діти дізналися багато цікавого.
-А вам я принесла матеріал для досліду.
-Як ви думаєте, що це?
-Так, це частина озимого поля, або озимина. Щоб був добрий урожай, осінній дощик її поливає, щоб вона добре вкоренилася.
А коли настане зима вона засне, як і вся жива природа. Щоб вона не замерзла взимку дід сніговій вкриє її своїм сніговим покривалом.
А утримують сніг на полі насадження дерев (лісосмуги), які оточують його з різних сторін ось так. (показую фото).
Ось таку користь приносять дерева для врожаю. Але вітер може і зашкодити. Коли сильний вітер, то може змітати сніг з поля і поле засіяне озиминою може вимерзнути.
Цю частинку поля ми залишаємо і вас у групі, ви будете її доглядати і вона у вас оживе і почне зростати далі. А ви будете спостарігати.
Ось і закінчилися осінні подарунки, як і закінчується Осінь
-Мені було приємно з вами працювати.
-А чи вам сподобалось?