Конспект заняття в старшій групі за І квартал "Повітря і вітер"

Про матеріал
В конспекті представлений матеріал підсумкового заняття за І квартал навчального року з пошуково - дослідницької діяльності у формі синоптичної лабораторії. Дослідження та узагальнення матетеріалу проводилось на базі іншого дошкільного закладу за участі в конкурсі "Учитель року" в номінації "Вихователь ДНЗ". Матеріал педагоги мають адаптувати до свого регіону, місцевості та рівня запасу знань у дітей.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Повітря  і  вітер

ЗАВДАННЯ:  Сформувати  у    дітей  уявлення  про  повітря,  як  його  можна  відчути,  яке  воно  за  своїми  властивостями;   дати  дітям  уявлення  про    вітер,  як  явище  неживої  природи,  та  про  повітря,  як  одну   із  складових  природи;  уточнити  знання  про  те,   що  віте  -  це  рух  повітря,  яке  переміщається з  різною  швидкістю  та  силою.  Вчити  дітей  встановлювати  залежність  між  цими явищами,   бачити  причини  змін. Продовжувати  вчити  дітей  спостерігати,  мислити,  робити  самостійні  висновки,  формувати  у  дітей  елементи  наукового  пізнання  світу. Розширити  словник  дітей словами-назвами:  повітря,  вітер,  лабораторія,  торнадо;  словами – ознаками  (прикметники):  штормовий,  ураганний,  шквальний (вітер);  розвивати  зв’язне  мовлення. Розвивати  пізнавальний  інтерес  до  природи,  спостережливість,  кмітливість  і  логічне  мислення.

Обладнання: індивідуальні  карти  до  логічного завдання «Познач  погоду»,  повітряні  кульки,  віяло,  паперові  іграшки, фен,  вентилятор,  свічки,  сюжетні  зображення  різновидності  вітрів,  частина   озимого  поля,  слайди екскурсій  з  дітьми  групи  в  природу.

Хід  заняття:

 ( заходять  діти  із  вихователем)

Вихователь:      День – день – добрий  день,

                             Добрий  день  усім.

                             Я  бажаю  щастя,  миру

                             І  здоров’я  вам  усім.

(знайомство з дітьм привітання  дітьми  гостей)

-Діти,  сьогодні  сталася  цікава  подія.  Коли я  вранці  зайшла  до  вашої  групової  кімнати,  вікно  було  відчинене,   а  на  підвіконні  лежали  ось  ці  різнокольорові  листочки.

-Як  ви  гадаєте,  хто  міг  їх  нам  передати? (діти  міркують і  висловлюють  свої  припущення,  вітер).

- Так,  це ж  прощальНИЙ  дарунок   Осені.  Бо  вже  незабаром  Зима. 

І  листочки  ці   незвичайні -  кожен  з  них  пропонує  вам  своє  цікаве  завдання.

 Звернення  першого  листочка:

                  Хто  вона  ота   красуня,

                  В  золотім  намисті,

                  Що  без  пензлів  і  без  барвів

                  Скрізь  фарбує  листя?

                  На  деревах  листя  те

                  Так  блищить,  мов  золоте.  (осінь)

 

-Отже  темою  нашого  засідання  є: осінь  та  осінні  ознаки, повітря, вітер.

-Який  зараз  місяць  триває? (листопад)

-Який  попередній був? (жовтень)

Вихователь:

- Пропоную дітям  розпочати  роботу  з  дослідження погоди  восени,  а  де  саме?  (  синоптична  лабораторія).

-Так,  правильно,  саме  в  синоптичній  лабораторії ми  будемо  согодні  працювати,  а  ми  з  вами  будемо  ким? (дослідниками).

                                                      (підводжу  до  куточка  природи)

-Діти,  якими  умовними  позначками  ви  відмічаєте  погоду  восени?  ( вітер, похмуро,  дощ,  туман).

-Давайте  відстежимо (відслідкуємо0  ваш  календар  погоди  за  листопад.

-Яких  днів   на початку   листопада  було  більше сонячних  чи  похмурих?

-Чи  були  вітряні  дні?  Скільки  їх  було,  порахуйте.

  тепер,  діти. Для  вас  дидактичне  завдання:  «Познач  погоду»

  ( Для  виконання  цього  завдання  пропоную  сісти за  столи)

У  вас  на  столах  картки з  малюнками із  зображенням  певного  стану  погоди, у  кожного  вони  різні.Вам  потрібно  уважно  розглянути  малюнок і  справа (праворуч) від  нього  намалювати  умовне  позначення погоди.  Яка  зображена  на картці.

    (діти  під  музичний  супровід   Пори  року  виконують  роботу)

Другий  листочок  пропонує  таке завдання:

Вихователь: Оскільки  ми  дослідники,  а  дослідники цех то?,  це  ті  люди,  які  за  чимось  спостерігають,  проводять  досліди (досліджують щось), та  про    щось  дізнаються  із  дослідів,  ми  теж  проведемо  ряд  певних  досліджень.

- А  що  будемо  досліджувати  слухайте:

    ЗАГАДКА:  Куди  ступнеш  -  всюди  маєш,

                          Хоч  не  бачиш  -  а  вживаєш.  (повітря)

-Що  це? 

-Так.  Це  повітря. Воно  є  всюди.

  чи  бачимо  ми  його?

-Давайте,  спробуємо  спіймати  його  долоньками?

-Чи  змогли  спіймати? (ні)  Чому  не  спіймали?

-Тому,  що  воно яке, (прозоре),  ще  яке? (безбарвне, невидиме).

-Але  все ж повітря  можна  спіймати.  Зараз  ми  спробуємо  це  зробити  і  переконаємось у  цьому.

        

ДОСЛІД № 1

-Діти,  візьміть  різнокольорові  кульки і  спробуємо  заповнити  їх  повітрям.

Для  цього  спочатку  потрібно  вдихнути  повітря,  а потім  видихнути  його  в  кульку. В  для  того щоб  повітря  не  вийшло  зовні  закрийте  отвір  кульки шляхом   перекручування.  (кілька  разів)

 -Чому  ці  кульки  ми  називаємо  повітряними?

         (тому,  що    вони  наповнені  повітрям)

-Відкрийте  кульки  і  направте  струмінь  повітря  на  своє  обличчя.

-Коли  ми  їх  відкрили.  Що  трапилося  з  повітрям?   (воно  вийшло)

  чи  може  повітря рухатись?  Це  ми  перевіримо  у  наступному  досліді.

 

 

ДОСЛІД № 2

Візьміть  на  столах  віяло  і  помахайте ним  перед  обличчям – ось  так.

          (діти  виконують)

 

-Що  ви  відчули? ( Рух  повітря)

-Що  утворює  повітря,  яке  рухається? (вітер)

  тепер  подивіться,  що буде  відбуватись  зараз:

 

*-З  повітряної  кульки  спроямовую  струмінь  повітря  на   легкі  паперові   іграшки,  що  розкладені  на  столах;

*-феном  пересуваю  більш  важкі  іграшки;

*-вентилятором  спрямовую  струмінь повітря  на  квіти  (листя  рухається)

Отже  висновок: Вітер  -  це  рух  повітря.

Ми  не  бачимо  повітря,  а  можемо  дізнатися  про  нього  за  допомогою  дослідів.

 

 ДОСЛІД № 3

На  столах  у  дітей в  тарілочках  шматочки  паперу.

Виконую дослід  спочатку  сама: Роблю  змах  картоном -листочки  розлетілися.

-Діти, я  доторкнулася  до  паперу? (ні)

  чому  вони  злетіли  догори? (тому що змахом  картону приведено  в  рух  повітря,  в   тезультаті  утворився  вітер і  вони  розлетілися (розкидав).

Пропоную  дітям  повторити  дослід (утворити вітер)  самостійно.

Всновок:   Отже  ми  ще  раз  переконалися,  що  вітер -це  рух  повітря.

                    У  природі  вітер  утворюється  за  інших  причин  (обставин).

 

ДОСЛІД № 4 

 -Цей  дослід  ми  проведемо  біля  дверей.

-Розташовуємося  так,  щоб всім  було  зручно і  видно.

У  мене  дві  свічки:  Одну  ми  розташуємо  внизу  дверей (ставлю  на  підставку  внизу), іншу  я  піднімаю  догори.

-Куди  спрямований  вогник нижньої  свічки?  (вглиб  кімнати)

-Як  ви  думаєте,  що  це  означає? (що  низом  в кімнату  повітря заходить і  воно  холодне).

  вогник  свічки, що  розташована  вище,  куди  спрямований?  (із кімнати)

Це   свідчить  про  те,  що  тепле  повітря  виходить  із  кімнати  по   верху.

Висновок: Отак  і  в  природі повітря постійно  рухається.  Сонце  нагріває  землю і  тепле  повітря  піднімається  вгору (догори),  воно  там  охолоджується і  опускається  вниз.  Повітря  перебуваючи  в  постійному  русі  утворює  вітер.

     А  зараз  маленький  вітерець  хоче  з  вами погратись. (ФІЗХВИЛИНКА)

                  Вітер  дуже  любить  грати,

                  Веселитись,  танцювати.

                  Вітер  в  лісі  дерева  гойдає,

                  Вправо,  вліво  їх  нагинає.

                  Хилить  донизу,   підтримки  шукає.

                  Низом  сичить: с-с-с-с-с  і  доверху  злітає,

                  Там  пошумить:ш-ш-ш-ш: і  геть  відлітає.

-Діти,   вітри,  як  і  люди,  мають  свій  настрій,  характер.

   вітри  добрі,  лагідні,  ніжні.

  ще  бувають  сердиті,  злі,  такі,  що  шкодять.

То ж  запрошую  вас  до  екрану  в  кімнату  інформації.  Розташовуйтесь  зручніше.

Сюжет №1

Є  вітер -  торнадо. Це  вітер,  якиий  має  страшну,  рушійну  силу: руйнує  будинки,  підіймає  машини, ламає  та  вириває  дерева. Тобто завдає  шкоди  і  природі  і  людині.

Сюжет №2

-А  зараз  на  вашу  думку  який  вітер?  (штормовий)

Буває  вітер  штормовий.  Коротко – шторм.  Він  дуже  великої  сили -  здіймає  великі,  високі  хвилі  і  може  навіть  перевернути  кораблі.

Сюжет №3

Є  вітер ураганний.  Ураган  - це  вітровій  надзвичайної  сили.

Сюжет № 4

Ще  буває  вітер  шквальнийвін  раптовий,  тривалий,  страшний,  виникає  перед  грозою.

  Сюжет № 5

  який вітер  зображений  зараз? (буря, буревій)

Буває  вітер сильний  і  навіть  дуже  сильний.  Такий  вітер  називається буря.

Діти,   який  на  вашу  думку  характер  у  вітрів,  які ми  переглянули добрий  чи  злий?

 Сюжет № 6

А  буває  вітер слабкий,  легенький,  ледь  помітний, лагідний, він  розвіює  насіння  рослин, пелюстки квітів,  приносить  тепло  і  прохолоду.  Його називають  лагідно -  вітерець.

Він  у  спеку  несе  прохолдоду,  жене  легенькі  хвилі  на  воді,  колише  колоски  на  полі (на  ниві ). А  взимку  легенький  вітерець  допомагає  снігу  рівномірно вкривати поля, щоб  не  вимерз  урожай.

 

Наступна  наша  лабораторія Рослинна

    - Нещодавно  я  із  своїми  дітками   їздила  на  осіннє  поле,  ось  погляньте ( картинка – фото )

-Це  була  захоплююча  подорож,  діти  дізналися  багато  цікавого.

-А вам  я  принесла  матеріал  для  досліду.

-Як  ви  думаєте, що  це?

-Так,  це  частина озимого  поля,  або  озимина.  Щоб  був  добрий  урожай,  осінній  дощик  її  поливає,  щоб  вона  добре вкоренилася.

А  коли  настане  зима  вона  засне,  як  і  вся  жива  природа.  Щоб  вона  не  замерзла взимку  дід  сніговій  вкриє  її своїм  сніговим  покривалом.

А утримують  сніг  на  полі  насадження  дерев (лісосмуги),  які  оточують  його  з  різних  сторін ось  так. (показую  фото).

Ось  таку  користь  приносять  дерева  для  врожаю.  Але  вітер  може  і зашкодити.  Коли  сильний  вітер,  то  може  змітати  сніг  з  поля  і  поле  засіяне  озиминою  може  вимерзнути.

Цю  частинку  поля ми  залишаємо і  вас  у  групі,  ви  будете  її  доглядати і  вона у  вас  оживе і  почне  зростати  далі.  А  ви  будете  спостарігати.

Ось  і  закінчилися осінні  подарунки,  як  і  закінчується Осінь

-Мені  було  приємно  з  вами працювати.

-А чи вам  сподобалось?

      

           

              

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
1862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку