Конспекти занять для дітей старшого "Шляхетне виховання" та середнього дошкільного віку "Я - хлопчик, я - дівчинка" були розроблені та проведені мною з дітьми. Дітям було дуже цікаво, діти працювали із задоволенням, Використано багато роздавального та демонстраційного матеріалу, що зацікавило малят.
«Я – хлопчик, я – дівчинка»
(середній дошкільний вік)
Вихователь: Басс Аліна Анатоліївна
ДНЗ «Зірочка» м. Волочиськ
Хмельницької області
Мета: розвивати пізнавальну сферу дітей (логічне мислення, пам’ять, увагу,уяву), спостережливість, допитливість, зв’язну мову; дрібну моторику рук.
Виховувати бажання прийти на допомогу, доброзичливість, повагу хлопчиків до дівчаток, симпатію один до одного; прагнення робити гарні вчинки. Вміння товаришувати, діяти разом.
Розширювати знання дітей про самого себе (особливості тіло будови), називати частини тіла.
Збагачувати уявлення про те, що люди бувають чоловічої та жіночої статі (хлопчики і дівчатка). Сприяти певним проявам статевого усвідомлення на підставі таких ознак як одяг, зачіска, ім’я.
Формувати у дітей моральну діяльність (співчувати, спів радіти, відчувати задоволення від можливості зробити комусь приємне).
Навчати дітей виділяти загальні ознаки людей; знаходити подібність і відмінність. Розрізняти та називати геометричні фігури (квадрат, круг, трикутник), вміти складати з них зображення дівчинки та хлопчика. Продовжувати вчити дітей описувати товаришів за зовнішнім виглядом за зразком, поданим вихователем.
Матеріал: геометричні фігури для викладання хлопчиків і дівчаток (на кожну дитину), картинки з наклеєними їстівними та неїстівними предметами, плакат із зображенням одягу для хлопчиків і дівчаток, картинки на запам’ятовування, мобільний телефон, фотографії дітей, дерево із кружечками для вклеювання фотографій, клей, пензлі, серветки, підставки, дощечки, чарівна скринька з предметами, які підходять для хлопчиків і дівчаток, гостинці, чарівне яблучко, картинки на гру «Він, вона», аркуш білого паперу, лист, хмарка з веселим і сумним сонечком.
Хід заняття
Діти стоять вільно на килимку.
- Діти, подивіться на мене, а тепер подаруйте мені та один одному усмішку.
Малята, ви всі такі красиві, так гарно одягнені. Але зі мною щось сталося… Я забула як вас звати, тому швидко хочу з вами познайомитись. Ставайте у коло, пограємося гру «Знайомство». Будемо передавати м’яч один одному, називати своє ім’я і хто ви, хлопчик чи дівчинка. Я почну з себе. Мене звати Аліна Анатоліївна, я – жінка. Діти по черзі називають. Бачите, кожна дитина має ім’я. Кожна людина має право на ім’я. Ось и і познайомилися. У нас в групі є хлопчики і дівчатка. А тепер всі хлопчики стануть навколо синього обруча, а дівчатка – червоного.
Діти всі разом читають вірш.
Стук у двері. Приносять лист.
Але та гора, діти, може розвалитися, і хлопчики і дівчатка знову будуть друзями і будуть всі разом. Але для цього їм потрібна ваша допомога».
Ми з вами повинні стати рятівниками і виконати складні завдання. З кожним виконаним завданням гора буде рушитись, поки зовсім не розвалиться.
Перше завдання. Гра «Хто для кого?».
– А скажіть мені, малята , ми – люди, до якої природи відносимося? А як довести, що ми відносимося до живої природи? А що людям потрібно для життя? (Повітря, вода, тепло. світло, земля), ще людям потрібне житло, їжа. Ось погляньте на картинку, добре роздивіться і назвіть те, що можна їсти.
дівчаток. Самостійна робота дітей. Запитую , з яких геометричних фігур викладали? Якого кольору плаття у дівчаток, а штанці у хлопчика?
Викликаю дівчинку і хлопчика ( діти називають в чому одягнені, яке волосся і т.д.)
А тепер відпочинемо. Діти виконують фізкультхвилинку.
Діти сідають за парти.
Наступне завдання на запам’ятовування. Показую картинки хлопчикам, а потім дівчаткам.
Наступне завдання – знайти схожі з за звучанням слова.
Нове завдання – назвати імена хлопчиків і дівчаток, які не зустрічаються в нашій групі.
Діти виконують завдання.
Проводиться гра «Відгадай за описом». (Першу дитину описує вихователь, далі 3 дитини описують товаришів).
- Діти, а щоб нам ніякий злий чарівник не причинив зла, ми зробимо наше групове деревце ( з одного боку наклеюють фото дівчатка, а з другого – хлопчики). Це деревце буде нашим оберегом і захищатиме нас від усього злого. А щоб наше заняття закінчилось весело, ми заспіваємо пісеньку.
- Малята, ви всі були уважні, старанні, гарно працювали. Я дякую вам за працю.
Конспект заняття по морально-етичному вихованню
(старший дошкільний вік)
Вихователь: Басс Аліна Анатоліївна
ДНЗ «Зірочка» м. Волочиськ
Хмельницької області
Мета: розвивати у дітей активне мовлення, мислення, увагу, пам’ять.
Формувати етичні уявлення про доброту як найважливішу моральну якість людини й людських взаємин, про справедливість як здатність правильно оцінювати вчинки.
Уточнити і систематизувати знання дітей про ввічливі слова і їх використання в повсякденному житті.
Вчити дітей правилам хорошого тону.
Виховувати ввічливість, бажання і прагнення діяти завжди добре, виконувати норми і правила поведінки.
Матеріал: книга «Азбука гарних манер» (виготовлена власноруч), повітряна кулька з грою «Якщо ти добра людина…», сонечко із вставними промінцями, на яких написані уривки з творів, інвентар до інсценівки вірша Г.Бойка «Допоміг», два дерева, по 2 яблука з кожного дерева для кожної дитини (яблука намальовані), спів птахів(запис), фея (намальована), будинок (з чотирма віконечками), казкові герої – їжачок, котик, Червона Шапочка, лисичка, мишенята Круть і Верть, півник з косою.
Хід заняття
І. Діти заходять в музичний зал, пропоную стати півколом. Діти вітаються з гостями, які прийшли на заняття.
- Діти, нам радісно, але ще веселіше стане усім, коли ми привітаємось один з одним. Діти вітаються Піснею «Добрий день», посміхаються один одному. Пропоную дітям сісти на стільчики.
- Сьогодні ми з вами будемо говорити про хороші риси людини, а допоможе нам у цьому книга «Азбука гарних манер». Відкриваю першу сторінку.
ІІ. «Ввічливість» - написано на ній. Я кажу: «ввічливий», «ввічлива людина», яка ж це людина? Відповіді дітей.
Вихователь читає вірш і ставить запитання: «Малята, яке слово-вітанні прозвучало у цьому вірші? (Відповіді дітей).
Друга сторінка «Школа гарних манер»
Правил добрих ми навчились,
Ось послухайте ви їх,
І додержуйтесь усіх.
Перше правило: учитись,
Друге правило: трудитись.
Бути чесним і правдивим.
Бути другом незрадливим.
Знай і друзям розкажи,
Наполегливо й уперто
Економ і бережи:
Парту, книгу, кожну річ.
Берегти, любить природу –
Це наказ мого народу.
Малювати, танцювати,
Гратися з товаришами
І дружити з малюками.
Перегортаємо третю сторінку. Називається вона «Ігрова».
Дістаю папірець. – Тут, діти, гра для вас, яка називається «Якщо ти добра людина…» Якщо добрий вчинок, кажемо «так», поганий – «ні».
Гра «Розвеселимо сонечко» (сонце сумне). На промінцях написані уривки з оповідань «Маленькі помічниці», «Лінива Оленка», «Апельсинка», «Івасик та Тарасик», «Новий м’яч». Діти відгадують, вставляю промінчики в сонечко. А тепер зверніть увагу, яке сонечко? (Веселе).
Гра «Скажи навпаки».
Слабкий -…, боягузливий - …, щедрий - …, сумний - …, злий - …
Діти співають пісню «Доброта» ( перший куплет і приспів).
Двоє дітей інсценують вірш Г, Бойка «Допоміг». Запитання :- Чи хотіли б ви мати такого друга, який вчиняє так, як цей хлопчик?
Наступна сторінка – «Зачарований сад».
У магнітофонному запису звучать голоси пташок.
П’ята сторінка – «Казкові герої»
Відповіді дітей із поясненням чому. Заселяють будиночок - Червона Шапочка, їжачок, котик, півник з косою. А лисичка, мишенята Круть і Верть залишаються незапрошеними. Чому? (Відповіді дітей).
Остання сторінка – «Добрі справи».
Діти стають півколом і розповідають по черзі про добрі справи, які вони робитимуть:
1 дитина. Я посаджу весною вишню білу.
2 дитина. А я удома мамі поможу.
3 дитина. Я діточок маленьких пожалію.
4 дитина. Я всім знайомим «Добрий день!» скажу.
5 дитина. Нікого я не буду ображати.
6 дитина. А я старенькій бабці поможу.
7 дитина. Весною допоможу грядку я скопати.
8 дитина. А я усім на допомогу поспішу.
9 дитина. Я людську працю буду шанувати.
10 дитина. Я – берегти природу і охороняти.
11 дитина. Я друзів не залишу у біді.
12 дитина. Я не ображу пташечки в гнізді.
13 дитина. Я буду лиш добро робити.
14 дитина. А я зумію менших захистити.
15 дитина. Я не посмію квіточки зірвати.
16 дитина. А я в дітей що-небудь видирати.
17 дитина. Я буду в школі дуже гарно вчитись.
18 дитина. А я ні з ким і не подумаю сваритись.
19 дитина. Хто посваривсь, то я заставлю помиритись.
20 дитина . Ми будемо робити гарні вчинки.
Всі разом: І в серцях наших житимуть «добринки»!
ІІІ. На кінець заняття чемні хлопчики запрошують дівчаток на танок.
Заняття по ознайомленню з природним довкіллям
з дітьми середнього дошкільного віку
Тема. Пори року.
Мета: розвивати у дітей пізнавальний інтерес, логічне мислення, вміння групувати об’єкти живої та неживої природи, помічати у світі природи прекрасне.
Виховувати у дітей організованість, дисциплінованість, любов до рідної природи та бережне відношення до неї.
Розширювати та збагачувати уявлення про живу та неживу природу, характерні особливості пір року за допомогою творів художньої літератури. Закріпити знання дітей про зимуючих та перелітних птахів.
Матеріал: проектор, екран, флешка, ноутбук, картинки до гри «Живе-неживе», фішки – квадрати голубого кольору, кольорові смужки,картинки із зображенням птахів для рухливої гри «Перелітні, зимуючі», фізкультхвилинка з бедриком, «чарівний мішечок» (з овочами і фруктами, кольорові квадрати на позначення пір року, картинки з фонами пір року, картинки для кожної пори року, клей, пензлі, клейонки, мольберт.
Хід заняття
До нас сьогодні гості завітали,
Прошу, щоб ви їх дружно привітали!
Усміхніться, роздивіться!
І до мене поверніться.
Вихователь. Сядьте всі зручно, рівненько і приготуйтесь уважно слухати. Про що ми з вами будемо говорити на занятті, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. Але яку загадку, навіть не знаю… Ой, дітки подивіться, до нас прилетіла пташечка і принесла нам конверт. Напевно, у ньому і та загадка.
Вихователь бере конверт і читає загадку:
Немає кращої краси,
Ніж рідні ріки і ліси,
Птахи співучі, дикі звірі,
Ласкавий вітер, зорі сині.
Це все багатство нашого народу,
Що називається - … (природа).
А тепер увага на екран. Демонструються слайди із зображенням неживої природи (море, гори, хмари, місяць і зорі, веселка, каміння). Яка це природа?
А тепер скажіть хто або що відноситься до живої природи? (Відповіді дітей). Увага на екран. Демонструються слайди, діти називають узагальнені поняття (Ромашка – квітка, береза – дерево, акула – риба, синичка – пташка, метелик – комаха, хлопчик – людина, лисиця – звір, кішка – свійська тварина).
-У вас на столах є картинки і фішки. Треба закрити картинки із зображенням неживої природи. Діти виконують завдання.
-А зараз ми вирушаємо у мандрівку по різних порах року і згадаємо, що ми про них знаємо.
-Діти, яка пора року заглядає до нас у вікно?(Зима).
Ось наша перша зупинка. (Слайди – пейзажі зими)
Ось і настала зима,
Сніг покриває ліси та поля.
Білою ковдрою вкрита земля,
Дуже рада зимі дітвора!
Це так чи ні? Давайте назвемо зимові слова. (діти називають). Я вам приготувала кольорові смужки. Візьміть смужку, яка у вас на парті. А тепер станьте в коло, порадіємо кожному кольору зими.
-Порадійте зимовому дереву (діти піднімають вгору коричневу смужку)
-Усміхніться небу (голубу)
-Усміхніться ялиночці (зелену)
-Усміхніться снігу (білу)
-Усміхніться горобині (червону). Ось і пораділи кожному кольору зими.
-Сідайте на килимок, закрийте очі. Включається музика П.Чайковського «Пори року» (весна).
2зупинка Задзвеніли струмки,
Прилетіли граки,
В дім свій – вулик – бджола
Перший мед принесла.
Хто скаже, хто знає, коли це буває?
Демонструються на екрані слайди – весняні пейзажі. Яка весна? Що ви знаєте про весну? (природа оживає, з’являються перші квіти і листочки на деревах). Хто весну на крилах приносить? (Птахи)
Проводиться з дітьми рухлива гра «Зимуючі і перелітні». Стають в коло (Коли вихователь показує перелітну пташку – летять, махають крильми, зимуючу – присідають і плескають в долоні. Діти сідають за парти.
Весна пройде, а за нею наступна зупинка ..
Сонце пече липа цвіте,
Жито колоситься, золотиться пшениця.
Хто скаже, хто знає, коли це буває? (Влітку)
Слайди літніх пейзажів. А що ви можете розповісти про літо? (Відповіді дітей). Ось нас, малята, бедрик зустрічає. Він хоче, щоб ви під його пісеньку потанцювали. Фізкультхвилинка з бедриком.
4 зупинка . Минуло літо, а за ним…
Спідничка яскраво барвиста
І жовтогарячі стрічки
І темно-червоне намисто
І жовті, як віск чобітки.
Ця пані по саду гуляє
У золото сад одягає.
Слайд-шоу осінніх пейзажів. – Діти, нам осінь надіслала «Чарівний мішечок» з своїми дарами. А які у осені дари? Потрібно відгадати на дотик, що в мішечку?
Про пори року є ще багато казочок. Послухайте казочку, яка називається «Пори року». Вихователь читає казку. Сподобалась вам казочка? То скільки є пір року?
-У вас на партах є кольорові квадрати. Позначимо кожну пору року. Білий – це зима, весна – зелений, літо – червоний, осінь – жовтий. А тепер я називатиму пори року , а ви піднімаєте квадратик відповідного кольору. Молодці!
Нас чекає цікава гра «Що зайве?» Увага на екран.
Молодці!
-У мене є картинки, але на них майже нічого немає. Ми зробимо гарні колажі з порами року. У кожної дитини є картинка до певної пори року. Всі підходять до вихователя, намащують клеєм і приклеюють.
Непоспішно, крок за кроком
Минають чотири пори року.
Одна пора приходить.
Інша у слід надходить.
Зима – це хуртовина,
Весна – у квітах лине.
А потім тепле літо
І осінь в сум одіта.
Ось так із року в рік.
Минає часу лік.
Ось і закінчилася наша мандрівка. Всім сподобалась вона? А що найбільше сподобалось? Відповіді дітей.